Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden passen in deze velg? - Forum Wereldfietser

Welke banden passen in deze velg?

Hoi iedereen,

onlangs kocht ik een tweedehands stalen Raleigh Criterium wielrenfiets. De fiets ziet er nog fraai uit is mijn eerste indruk en hij rijdt ook lekker. Wel moeten er een aantal dingen aan gebeuren om hem comfortabeler te maken, waaronder bredere banden plaatsen: momenteel zitten er 23 millimeter brede banden onder. Bij voorkeur zou ik ook spatborden plaatsen. Nou vraag ik mij de volgende zaken af:

Wat is de maximale bandbreedte die ik kan plaatsen i.c.m. spatbord? De ruimte tussen de (binnenzijde) voorvork poten is (smalste stuk) 45 mm breed. Ik zou denken dat 45 mm brede spatborden geschikt zouden zijn, bijvoorbeeld deze:

https://velo-orange.com/collections/fen ... nders-700c

Deze spatborden zijn te combineren met maximaal 37 mm brede banden.

De velgen die ik in de fiets zitten zijn 13x622, ik heb dit nagemeten, de binnenmaat van de velg wand is inderdaad 13 mm. Voglens deze tabel: (zie onderaan de pagina)

https://www.internet-bikes.com/alles-over-bandenmaten/

passen hier banden in van 18 t/m 25 mm breed. Nu is mijn vraag: passen bredere banden ook nog goed in deze velg? Zo ja, tot welke breedte? Het liefst zou ik 32, of nog liever 35 of zelfs 37 mm brede banden monteren, gaat dat nog met deze velg? Welke band breedte zou nog kunnen passen? (32, 35, 37 mm)

Aanvulling: Er zitten Weinmann "type 500" remmen op; volgens mij vormen deze geen belemmering voor het plaatsen van bredere banden, te zien aan de flinke ruimte tussen buitenband en remklauwen. Maar de remkracht is beperkt van deze remmen, misschien wordt dat na onderhoud beter, maar ik overweeg, indien nodig, deze remmen te vervangen. Suggesties voor modernere, betere remmen zijn welkom.

Bij voorbaat dank!
Ik zou eens beginnen met te kijken wat voor remmen erop zitten en wat je daar in kwijt kan, ouderwetse zijtrek remmen vinden én spatborden én 37mm banden meestal niet fijn...

Edit, je geeft het antwoordt zelf ook al een beetje.
kijk even bij Sheldon (onderaan deze pagina) http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
32 mm kan denk ik nog net maar ik zou zelf niet verder gaan dan 28mm. Lees maar wat Sheldon er over schreef.
Dank voor jullie reacties. Op de site van Sheldon Brows staat:

"A general guideline is that the tire width should be between 1.45/2.0 x the inner rim width."

Kortom, dat zou betekenen dat de maximale band breedte 26 mm is, afgerond naar boven 28 mm. Ik begrijp dat ik dan bredere velgen moet plaatsen om bredere banden te kunnen monteren.

Toevoeging: ik lees net een interessant artikel over 650B velgen en het monteren van bredere banden op:

http://www.m-gineering.nl/650b.htm
Ik zou niet de ruimte tussen de voorvorkpoten als leidraad nemen, maar tussen de liggende achtervorken! En dan bedenken of je de spatborden achter tussen de vorken (smalle spatborden)of boven de vorken wil laten eindigen (breder mogelijk).
Op een oude Snel randonneur die ik heb staan past achter maar net 35-622 en voor kan ik wel een 50-622 band kwijt.
Een 'criterium' fiets is nou niet echt bedoeld voor 'brede' banden overigens. Hoewel ik ook wel eigenwijze dingen met zulke racefietsen heb gedaan, b.v.: een 26" terugtraprem achterwiel met een de breedste achterband die nog paste en voor een 28" wiel met de breedste band die daar paste 8) . Op een singlespeed projectje met 11c velgen heb ik ook afgeschreven 40-622 banden zitten: bollen wel heel mooi!
@cyclos: goed punt. De ruimte tussen achtervork is slechts 32 mm, dan zou ik de voorkeur geven aan een breder spatbord (45 mm) tot net boven de vork laten lopen, mits dit zo te bevestigen is.
650B is leuk in een frame wat daar voor gemaakt is, in dit frame ga je langere remhoeven nodig hebben en remkracht verliezen. Paar mooie Grand Bois banden erop en gaan!
jeroen_ schreef:
za 27 jan, 2018 22:55
@cyclos: goed punt. De ruimte tussen achtervork is slechts 32 mm
Dan wordt een bandbreedte van 25 toch het maximum en zijn je velgen niet meer bepalend.
Overigens heb ik jaren een fiets gehad met 13mm-velgen en 37mm banden; goed opgepompt geen probleem. Het waren wel stevige velgen, want als banden zo vanaf de velg opbollen komt er meer kracht op de velgrand te staan. Daar moeten ze tegen kunnen.
Nog iets: banden moeten niet alleen tussen vorkpoten passen, maar ook eronder. Ik heb ook een fiets gehad waarbij de bovenkant bepalend was voor de banden die er in pasten, zelfs zonder spatborden.
Shadow schreef:
zo 28 jan, 2018 00:17
650B is leuk in een frame wat daar voor gemaakt is, in dit frame ga je langere remhoeven nodig hebben en remkracht verliezen. Paar mooie Grand Bois banden erop en gaan!
Hoi, waarom is dit frame niet gemaakt voor 650B wielen, m.a.w. wat zijn de beperkingen: zijn dit alleen de remmen? Indien alleen de huidige remmen (korte remhoeven) de beperking zijn, vind ik het probleem te overzien. Ik ben nu met de Weinmann remmen bezig (schoonmaken, smeren, afstellen), maar mochten deze na behandeling nog steeds zwaar aanvoelen / veel knijp-kracht vragen, dan wil ik ze zondermeer vervangen voor een setje nieuwe, comfortabelere remmen. Dan zou ik gelijk examplaren (bijv. Tektro's) met lange remhoeven kunnen kopen.
De meerwaarde van 650B zit hem in het feit dat je dikkere, hogere banden kan monteren (naar mijn idee), als je frame max 28mm kan hebben is die er dus niet.
De Weinmann's zullen misschien wel lang genoeg zijn, echt lekker heuvelaf doe je toch niet met die dingen, heb zelf een Rih uit 84 staan waar die dingen opzaten, was hem niet. Je kan van zo'n fiets nu eenmaal geen mtb maken (en vice versa)
650B conversie is niet zo'n raar idee, als je dat doet heb je toch nieuwe velgen nodig en moet je even opnieuw kijken hoeveel ruimte bijv. de achtervork heeft als de band ((622-584) / 2) ~2cm opschuift... dat is ook juist het hele idee van zo'n conversie.
Nee want een 650B band is zowel hoger als breder dan een 622 band... 650 he?
Shadow schreef:
wo 31 jan, 2018 21:34
Nee want een 650B band is zowel hoger als breder dan een 622 band... 650 he?
:lol: tja, het is ook allemaal wat verwarrend:

650B (franse maatvoering ) = ERTO 584mm VELGdiameter
700C (franse maatvoering) = ERTO 622mm VELG diameter = normaal 28" wiel.

en aangezien 584 < 622, hou je na een 650B conversie een kleiner wiel over ;-)

een 650B band past dan ook niet op een 700C (lees 622mm) velg ;-)
650 is met band idd, de velg is 584, maar goed, doordat die banden hoger zijn dan 622 banden kom je effectief weer bijna op dezelfde diameter en omtrek uit, maar dan met meer vering in de band. Voor de meeste raceframes is 30mm gewoon max. en dat moet onze ts even opmeten.
Die 650b zegt alleen wat over de binnendiameter van de band (want hij moet passen op een kleinere velg); maar niets over de hoogte, die hangt vooral af van de breedte van de band (en de breedte van de velg).

Stel je zet een 37mm band op een 650B velg, dan is het gehele wiel misschien niet veel kleiner dan een 700C velg met 23mm band, maar de band is wel breder, en past in de achtervork vanwege de kleinere velgdiameter. Daardoor kun je met 650B velgen met bredere banden fietsen t.o.v. een 700C velg. Het lijkt allemaal niet zo veel te schelen maar het geeft net wat extra ruimte (en eist 19mm langere remarmen)

De breder passende banden + ruimte voor spatborden zijn de (enige?) redenen waarom je een 650B conversie zou willen doen. (of koop een 'randonneur' frame met ruimte voor 37mm banden op een 622 velg)
Een wiel met een 19-622 band heeft dezelfde omtrek en hoogte als een wiel met 38-584 (650B) banden.
Als de topicstarter bij de positionering van een 19-622 band maar 32 mm ruimte heeft zal het bij een 38-584 band, met het breedste gedeelte van de band maar 10 mm meer naar de achteras, niet veel breder zijn geworden tussen de liggende achtervorken.
Ik denk dat de meeste van die conversies van 28" naar 27,5" wielen bij fietsen wordt gedaan die al 28/35 mm konden hebben. Zeg maar de meer 'klassieke' toerfietsen.
Verder kan je je nog afvragen wat het doel is van de topicstarter: een mooie hippe caféracer voor rondjes rond het huis, of ambitieuze graveltoerexpidities, of gaat het alleen om meer comfort t.o.v. de 23 mm bandjes?
(negatieve modus aan) En dan koop je een handvol spaken, velg en band of laat het doen, en ook nog een paar dure remmen en natuurlijk nieuwe kabels. En dan blijkt de oude as of het freewheel niet helemaal lekker meer is en de middelste kransjes zijn eigenlijk op en als je alles in elkaar hebt zitten en er flink km's mee gaat maken dat het toch tegenvalt: toch iets te nerveus door zij racekarakteristiek en die put in het balhoofd die nu boven water komt helpt ook niet mee (negatieve modus uit) Bezint eer gij begint.
Ik zou gewoon met de fiets naar Kiel-Windeweer gaan, hem daar laten beoordelen, je laten adviseren en een kostenplaatje laten maken.
Afgelopen zondag naar Kiel-Windeweer geweest om een setje 650B wielen op te halen, inclusief SON naafdynamo. Vandaag flink gesleuteld en alles lijkt te passen. Er zitten nu 32 mm brede banden onder, maar zo te zien is er nog ruimte voor grotere banden :D

Afbeelding
Kijken nou toch eens... het past :wink:

Met die 32mm heb je mi nu een prima maat voor audax en ook niet- asfalt behoort nu tot het domein van je fiets.

Volgende stap: een mooie passende 30-46 grand cru crank? :D (of eerst maar even wat fietsen)
Ziet er goed uit - mooi gedaan!
Vraag me wel af wat je bandenkeus is voor 584mm velgen, ik vermoed een stuk minder dan voor 622. Als ik zo even kijk op de Schwalbe site is het allemaal vrij beperkt tot niet hele geweldige banden.