Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour!

rooss schreef:
di 23 jan, 2018 09:41
Zijn dit nu incidenten of komt het meer voor? Het is heel moeilijk je er een beeld bij te vormen omdat men natuurlijk eerder geneigd is te posten op fora als er een probleem is dan als er niets aan de hand is.
Hier spreek je denk ik een correct vermoeden uit. Het zal voor onafhankelijke partijen lastig zijn om de verhouding probleem/geen probleem vast te stellen. Verkopers zijn, met alle respect, niet onafhankelijk.
Wel is het zo dat zolang verkopers zich kunnen veroorloven om goede service te verlenen er kennelijk ook genoeg naven verkocht worden zonder problemen. Dus zo vreselijk zal het niet zijn.
Ook na het verhaal van de topicstarter blijf ik bij mijn inmiddels aloude advies: ga niet met een splinternieuwe fiets op pad.
Asdiep door water waden is voor elke fiets vragen om problemen, en dat blijft zo. Afdichtingen aan een fiets kunnen nu eenmaal niet waterdicht gemaakt worden zonder dat ze te zwaar gaan lopen. Als je daar een oplossing voor weet, die bovendien betaalbaar is, gelieve je te vervoegen bij een Technische Universiteit in de buurt.
Just Koen schreef:
ma 22 jan, 2018 14:54
Anekdote 1: Klant mailt op een zaterdagavond naar de Belgische Rohloff distributeur (moi), zit bijna in Parijs en er is een probleem met de Rohloff-schakelaar. Distributeur neemt zondagochtend vroeg de wagen, is om 9u00 bij Parijs en klant kan om 10u00 haar weg voortzetten (richting Santiago de Compostella).

Anekdote 2: Klant bevindt zich in Arlon en belt met zijn (Nederlandse dealer) rond 11h00 dat hij een probleem heeft met zijn Rohloff-naaf. Nederlandse dealer neemt contact met Belgische distributeur (moi), om 17h00 heeft klant een volledig nieuw wiel en kan hij zijn weg voortzetten. Het defect aan de naaf wordt (kosteloos) hersteld en het wiel wordt naar de Nederlandse dealer gestuurd, waar het bij terugkomst van de klant wordt omgewisseld

Anekdote3: Dealer meldt probleem met Rohloff-naaf op zaterdagavond (eergisteren). Vandaag om 13h30 meldt dealer zich met de naaf (ritje van 1u15 met de wagen), om 14h45 is de naaf (kosteloos) hersteld.

Zo zijn er ook anekdote 4,5,6,7 (een hele leuke), 8, 9 enz. Het blijven echter anekdotes. Veel hangt af van de goodwill van alle betrokken partijen. En soms duurt het wat langer.
Oei... als ik het zo lees gaan er nog best veel Rohloffs stuk ;)
Alles kan kapot, ook een Rohloff. Hoewel die van mij in India kapot ging, heb ik inmiddels twee fietsen met een Rohloff. De laatste keer een paar duizend kilometer in Oost-Afrika, met een splined carrier. Hij gaat niet snel kapot, maar als hij kapot gaat, dan heb je dus wel een probleem.

In Afrika was het deze keer niet de Rohloff die problemen opleverde, maar achtereenvolgens de GPS houder, de Ortlieb tassen, de fietspompen en de banden.

Dat iets problemen oplevert betekent nog niet dat het slecht is. Dat er bij een Rohloff intern moeilijk te repareren is, is wel een probleem. Voortaan neem ik in ieder geval mijn Rohloff kransafnemer mee, dan kan ik in geval van nood de naaf openen. Ik heb inmiddels wel een idee waar de fout kan zitten, en wat er aan te doen.

Wat onderhoud betreft is mijn advies om de naaf in de zomer bij warm weer te spoelen door minstens honderd kilometer met de spoelolie in de naaf te fietsen. Rohloff zelf kan dat advies uiteraard niet geven, want dat is wat lastig voor fietsenmakers.
Oei... als ik het zo lees gaan er nog best veel Rohloffs stuk ;)
Op basis van mijn eigen bijdrage toch minstens 2 op grofweg 250.000 naven (=0,000004%). In het echt iets meer. Maar valt allemaal nogal mee (>250.000 geproduceerde naven over de afgelopen +/- 18 jaar, waarvan een heel groot deel nog heel vaak en heel intensief gebruikt wordt).
Wat onderhoud betreft is mijn advies om de naaf in de zomer bij warm weer te spoelen door minstens honderd kilometer met de spoelolie in de naaf te fietsen. Rohloff zelf kan dat advies uiteraard niet geven, want dat is wat lastig voor fietsenmakers.
Klopt, goed spoelen is erg belangrijk. Ook belangrijk: de naaf na spoelen genoeg tijd geven om leeg te lopen.
Ik weeg bij elke naaf die mogelijks een probleem met olieverlies heeft steeds de olie die nog minstens in de naaf zit. En dit is een een groot deel van de naven teveel.
Leon schreef:
di 23 jan, 2018 10:12
Asdiep door water waden is voor elke fiets vragen om problemen, en dat blijft zo. Afdichtingen aan een fiets kunnen nu eenmaal niet waterdicht gemaakt worden zonder dat ze te zwaar gaan lopen. Als je daar een oplossing voor weet, die bovendien betaalbaar is, gelieve je te vervoegen bij een Technische Universiteit in de buurt.
Zoek eens op 'Daiwa Magseal' ik heb er 1 en dat is echt fenomenaal :wink:
Shadow schreef:
di 23 jan, 2018 11:41
Zoek eens op 'Daiwa Magseal' ik heb er 1 en dat is echt fenomenaal :wink:
Mooi hoor. Heb je die op je fiets zitten? Ik zie alleen maar vismolens op hun site.
Peter_K schreef:
di 23 jan, 2018 11:56
Shadow schreef:
di 23 jan, 2018 11:41
Zoek eens op 'Daiwa Magseal' ik heb er 1 en dat is echt fenomenaal :wink:
Mooi hoor. Heb je die op je fiets zitten? Ik zie alleen maar vismolens op hun site.
Lekker cynisch, maar zo ben je geloof ik he?
De technologie is er dus wel.
The concept has been around before Daiwa applied it to fishing reels.
Ferrofluids have been used for sealing high vacuum equipment as rotary seals and feedthroughs.http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrofluidic_seal
(http://www.kfdu.com.au/forum/viewtopic. ... e0#p361929)
Ja die, het mooie is dat het net zo goed sealt als een rubber seal maar dan met veeeeel minder weerstand. Probleem bij een behuizing zoals een Rohlof blijft de druk variatie van de buitenlucht, zal toch gecompenseerd moeten worden linksom of rechtsom.
Just Koen schreef:
di 23 jan, 2018 10:48
Oei... als ik het zo lees gaan er nog best veel Rohloffs stuk ;)
Op basis van mijn eigen bijdrage toch minstens 2 op grofweg 250.000 naven (=0,000004%). In het echt iets meer. Maar valt allemaal nogal mee (>250.000 geproduceerde naven over de afgelopen +/- 18 jaar, waarvan een heel groot deel nog heel vaak en heel intensief gebruikt wordt).
Ok, maar hoeveel is "in het echt iets meer"? Jij zou daar als groothandelaar in Rohloff toch wel iets exacter over kunnen zijn?

En dat olie lekken, hebben ze dat allemaal of is dat sporadisch? Als ze wat wat olie lekken, zijn ze natuurlijk niet kapot, maar het haalt wel weer het verkoopargument van een "schoon" systeem icm een belt aandrijving onderuit.
rooss schreef:
wo 24 jan, 2018 11:47
Just Koen schreef:
di 23 jan, 2018 10:48
Oei... als ik het zo lees gaan er nog best veel Rohloffs stuk ;)
Op basis van mijn eigen bijdrage toch minstens 2 op grofweg 250.000 naven (=0,000004%). In het echt iets meer. Maar valt allemaal nogal mee (>250.000 geproduceerde naven over de afgelopen +/- 18 jaar, waarvan een heel groot deel nog heel vaak en heel intensief gebruikt wordt).
Ok, maar hoeveel is "in het echt iets meer"? Jij zou daar als groothandelaar in Rohloff toch wel iets exacter over kunnen zijn?

En dat olie lekken, hebben ze dat allemaal of is dat sporadisch? Als ze wat wat olie lekken, zijn ze natuurlijk niet kapot, maar het haalt wel weer het verkoopargument van een "schoon" systeem icm een belt aandrijving onderuit.
Alleen al in de laatste posts van dit draadje lees ik twee fietsers die ten gevolge een probleem met Rohloff -naaf hun reis hebben moeten stopzetten. Ik vermoed dat de wereldfietser geen 250.000 leden telt die de laatste week op het forum zaten en een fiets met Rohloffnaaf berijden. Dus het percentage problemen met Rohloff moet toch merkelijk hoger liggen dan de genoemde 4 microprocent.
Jawel, maar lees Koen zijn reactie ook goed, bij lekkage en andere problemen zit er vaak teveel olie in de naaf!
Just Koen schreef:
di 23 jan, 2018 10:48
Oei... als ik het zo lees gaan er nog best veel Rohloffs stuk ;)
Op basis van mijn eigen bijdrage toch minstens 2 op grofweg 250.000 naven (=0,000004%). In het echt iets meer. Maar valt allemaal nogal mee (>250.000 geproduceerde naven over de afgelopen +/- 18 jaar, waarvan een heel groot deel nog heel vaak en heel intensief gebruikt wordt).
Heb jij 250.000 rohloffnaven geleverd? 8)
Alleen al in de laatste posts van dit draadje lees ik twee fietsers die ten gevolge een probleem met Rohloff -naaf hun reis hebben moeten stopzetten. Ik vermoed dat de wereldfietser geen 250.000 leden telt die de laatste week op het forum zaten en een fiets met Rohloffnaaf berijden. Dus het percentage problemen met Rohloff moet toch merkelijk hoger liggen dan de genoemde 4 microprocent.
Ha Nicole,

Volgens mij heeft De Wereldfietser iets van 3.000 leden, laat de helft inmiddels een Rohloff-naaf hebben, dan is de uitval ca 0,1 %. (ps het aantal van 1500 Rohloff-naven is natuurlijk een grove schatting, maar het aantal lezers van dit forum is ook veel hoger als die 3.000 leden.)

Bert
@Leon;
Scherp!
Bert van Sprang schreef:
wo 24 jan, 2018 13:47
Volgens mij heeft De Wereldfietser iets van 3.000 leden, laat de helft inmiddels een Rohloff-naaf hebben, dan is de uitval ca 0,1 %.
Hoe kom je aan die 0,1%, Bert? In de laatste week hebben twee forumleden gemeld dat ze hun reis moesten stopzetten door onoverkomelijke problemen met de naaf, maar slechts een fractie van de (3000) leden heeft deelgenomen aan deze discussie...

Overigens vind ik het niet zo erg dat er technische problemen voorkomen tijdens een (verre) reis, dat is onvermijdelijk en deel van het avontuur. Wel wil ik graag een idee hebben van hoe vaak dit voorkomt (om in te schatten of mijn nieuwe fiets beter met Rohloffnaaf dan wel met derailleur wordt uitgerust :-)).
@Leon: not even in my wildest dreams.
Just Koen schreef:
wo 24 jan, 2018 14:19
@Leon: not even in my wildest dreams.
:D
Maar dan is dat percentage dat je berekent echt b.... euh, toch niet zinvol?
@Leon:

Just Koen heeft 250.000 keer service geleverd.... ;-)