Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

KOGA Worldtraveller, broken in just months of my tour!

Euh Shadow, een weetje: Koga heeft een van de beste testcentra ter wereld om fietsen en accessoires te testen.
Van crashtests tot duurproeven, van UV-proeven tot pekel- en regentests. Zelfs bedrijven van buiten de branche gaan daar kijken. Ik ben er twee keer geweest, maar mocht helaas geen foto's maken. Het is goed dat er een kapitaalkrachtige groep achterzit die zich zo'n testruimte kan veroorloven.

Het is niet voor niets dat Koga als een van de weinige fabrikanten levenslange garantie geeft op frames voor de eerste gebruiker.

Nu ben ik niet geheel objectief, dus is het goed om te weten dat ik van Koga af en toe een nieuwe fiets krijg :P
Maar ik heb een Koga gevoel. Vroeger hadden klasgenoten een poster van Raquel Welch aan de muur hangen. Ik had een Koga Randonneur boven mijn bed hangen. Met nietjes door het frame.
Na 3/4 jaar alles opzij gelegd te hebben heb ik toen een Randonneur gekocht. Die Randonneur heb ik niet meer, maar het gevoel nog wel...

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:
wo 17 jan, 2018 16:36
Het is niet voor niets dat Koga als een van de weinige fabrikanten levenslange garantie geeft op frames voor de eerste gebruiker.
Zie dit argument vaker voorbij komen. Dit is natuurlijk waar en prima. Maar wel een met een disclaimer wat mij betreft. Waarom slechts voor de eerste gebruiker? Met de bril op van marketing en promotie zou je kunnen redeneren omdat Koga dondersgoed weet hoelang eerste gebruikers gemiddeld met een Koga doen voor deze verkocht wordt. Als je een Koga altijd blijft houden is het een fantastische service natuurlijk.
Eric Schuijt schreef:
di 16 jan, 2018 21:27

Oh ja, ik heb met Gates overlegd, maar er komt vooralsnog geen terugroep actie of zo, want het levert geen gevaar op.
Dus als je een wereldreis gaat maken, geen panne wil, en daarom een fiets koopt in het duurste prijssegment, dan kan het zo maar zijn dat je een slecht getest product koopt.

Vervolgens weet je daar niets van, de vakhandel inmiddels wel, maar die stelt zich passief op omdat er geen gevaar is. Voor dit soort prijzen mag je wel een wat actievere houding van de leverancier verwachten.

Stephen Peel heeft inmiddels zijn wereldreis onderbroken, ik weet zeker dat hij geen moment in "gevaar" is geweest, maar volgens mij gaat het hier ergens anders om.
Eric Schuijt schreef:
wo 17 jan, 2018 16:36
Euh Shadow, een weetje: Koga heeft een van de beste testcentra ter wereld om fietsen en accessoires te testen.
Van crashtests tot duurproeven, van UV-proeven tot pekel- en regentests. Zelfs bedrijven van buiten de branche gaan daar kijken. Ik ben er twee keer geweest, maar mocht helaas geen foto's maken. Het is goed dat er een kapitaalkrachtige groep achterzit die zich zo'n testruimte kan veroorloven.
Ha ik had dat antwoordt verwacht van een liefhebber van het merk zoals jij. Ik bedoel het misschien anders dan je denkt; ik denk dat Rohloff zo'n bewezen techniek is voor hun en de Gates riem ook, dat ze de overgang van de ouderwetse naar de splined carrier niet apart getest hebben :wink:
Net zoals dat Rohloff ineens ergens een paar cent zou beknibbelen op een lagerbusje (zoals Sram deed met de versnellingsnaven) dan duurt het even voordat dat door werkt en iedereen het door heeft.
Word bij Koga ook de belasting van een berijder getest die fiets vooruit 'trapt' ? Of wordt er onder belasting van een gewicht dat een rijder moet voorstellen over obstakels 'gefreewheeld'?
Eric Schuijt schreef:
wo 17 jan, 2018 16:36
Het is niet voor niets dat Koga als een van de weinige fabrikanten levenslange garantie geeft op frames voor de eerste gebruiker.
Dat vinden we natuurlijk allemaal heel fijn, maar ook hier ging het in dit topic niet over. Overigens valt dit onderwerp niet onder "commercieel nieuws" hoor.
Eric Schuijt schreef:
di 16 jan, 2018 21:27
Met de Gates splined CDX-sprocket op de adapter is een probleempje. Zowel de sprocket als de adapter zijn binnen de marges gemaakt van wat mag, maar beiden aan de uiterste kanten.
Dat betekent dat die marges dus te ruim zijn gemaakt, en dat er bovendien niet goed gecontroleerd wordt.

Bij twee onderdelen die in twee verschillende fabrieken gemaakt worden en pas bij het assembleren van een fiets bij elkaar komen mag dat wel wat beter geregeld worden.
Shadow, Koga heeft een 'slechte' rollerbank, waarop een flink gewicht op de zadelpen en het stuur zit. En die laten ze dan dag en nacht hobbelen over de slechte weg.

En tja, het is natuurlijk geen flinke dynamische belasting. Maar hebben ze dan weer Mark Beaumont voor :D :D
Beste Eric, waarom reageer je nu niet op de post van Peter_K. Ik begrijp heel goed dat het beter is voor de verkoop om allerlei positieve verhalen op te hangen en de "sfeer" goed te houden met anecdotes over posters van filmsterren e.d. Maar met een beetje ingaan op de kritiek en het eventueel weerleggen daarvan maak je je wel geloofwaardiger.
Blijkbaar is het probleem met de splined carrier al langer bekend.
Zie info uit de Rohloff handleiding

Mijn tweede vraag staat nog : wat was er mis met de geschroefde carrier ?

Afbeelding
rooss schreef:
wo 17 jan, 2018 18:20
Beste Eric, waarom reageer je nu niet op de post van Peter_K. Ik begrijp heel goed dat het beter is voor de verkoop om allerlei positieve verhalen op te hangen en de "sfeer" goed te houden met anecdotes over posters van filmsterren e.d. Maar met een beetje ingaan op de kritiek en het eventueel weerleggen daarvan maak je je wel geloofwaardiger.
Eric ziet het probleem ook wel, alleen de oplossing van dat beetje vet ertussen is natuurlijk een tijdelijke. De oplossing is gewoon weer terug naar de geschroefde of de splines zodanig maken dat de passing 'zuigt' maar dat is duur.

Wat hij (mijns inziens terecht) wil voorkomen denk ik, is dat het Koga-bashen wordt, de gedupeerden moeten immers service van de dealer en evt Rohloff verwachten, niet dat hun het moeten fiksen.
Als de dealer niet thuis geeft en de klant kijkt naar Koga, dan is het gek dat voor 4000 pond er niet even een beetje service gegeven kan worden.
[moderator] Bijdrage verwijderd en Rooss op de hoogte gebracht. [/moderator]
Mijn bijdrage gecancelled. Had me laten verleiden tot een antwoord maar bij nader inzien kan ik me maar beter niet mengen in deze “discussie”.

Groet, Tom.
[moderator] Bijdrage verwijderd en contact opgenomen met Loknor [/moderator]
Beste mensen,

Laten we vooral vriendelijk blijven naar elkaar, en dit topic blijven voorzien met nuttige info waar andere mensen misschien ook iets aan hebben en hun voordeel mee kunnen doen.
Persoonlijke aanvallen kunnen ook via een PB.

Verder kunnen we er met zijn allen voor zorgen dat dit topic niet door een moderator wordt gesloten.
Geen aanval op Gates of Rohloff maar dit is voor mij de reden om bij het oude (derailleur) te blijven.
Niet omdat ik boven genoemde onderdelen slecht vind. Maar ik kan ze niet repareren, volgens mij is kijken naar “kan ik het fixen op een donker bospad in de Ardennen” een belangrijk deel van lange fiets reizen.
Ergens hierboven lees je dat Eric in Thailand zijn aandrijving heeft aangepast, voor hem geldt dan dat hij dat kan fixen (ik niet)
[moderator]
Gezien de vorige aanpassingen, is ook deze bijdrage verwijderd.
Nogmaals, persoonlijke discussies die niet met het onderwerp van de TS te maken hebben, graag via PB uitvechten. Andere mensen zitten daar niet op te wachten.
[/moderator]
Zoals je ziet zijn een aantal reacties aangepast. Onderlinge discussies horen niet op het forum thuis.
Een paar mensen zijn aangesproken. Als het verder escaleert dan moeten we maar naar de waarschuwingen en (tijdelijke) toegang-ontzegging.

Lees je post nog even na voordat je op Verstuur klikt om te kijken of hij bijdraagt aan de discussie en respectvol genoeg is.

Reactie hierop mag je via PB aan de moderators sturen.
Koga fietsen zijn best goed maar niet perfect. Bij de koga randonneur die ik 2 jaar geleden nieuw kocht en redelijk intensief gebruikte na een paar maanden:

1. Uit de voor standaard loopt roestwater na rijden door regen
2. In de framebuis zit ook roest en roestwater

Ik heb dit natuurlijk met vet en wd40 etc. onderhouden maar van een nieuwe fiets verwachtte ik iets meer. Het belletje met kompas zag ik trouwens laatst voor 1,40 bij de action liggen. De trappers moest ik ook al na een paar maanden vervangen. De vredestein perfect banden waren niet zo perfect, vaak lek gereden! Mijn conclusie koga let ook op de centjes en dat is prima maar zwakke punten komen wel naar boven bij intensief gebruik. In de fietsenstalling van mijn werk zie je aan de andere kant wel veel oude koga's. Misschien was het vroeger beter?
WD40 tegen roest is geen geweldig idee. WD40 ontvet en laat niets achter, dus ook geen dun laagje olie.
WD40 is idd handig voor dingen die vast zitten en dat niet moeten zitten, maar voor de rest gebruik je het nergens voor.