Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur kwartslag draaien - Forum Wereldfietser

Stuur kwartslag draaien

Goede morgen/middag/avond.
Ik ben onderweg met de camper in Spanje en heb mijn super Santos travelmaster bij me.
Nu zet ik deze achter op ons fietsenrek van de camper met de Giant van mijn vrouw en dekken de fietsen af met een fiets hoes.
Nu zou het makkelijk zijn als we de sturen een kwart slag draaien bij de Giant is dat geen probleem maar bij mijn Santos ben ik bang dat de afstelling ook verander .
Hoe kan ik het stuur een kwart slag draaien zonder veel problemen en wat moet ik los draaien?
Ligt aan het systeem balhoofd wat er op zit. Foto?
Ik denk inderdaad dat als het een aheadsysteem is je voor een uitdaging komt te staan. Je kan wel de 2 bouten van de voorbouw losdraaien om het stuur een kwartslag te draaien, ik heb alleen even geen idee wat dat doet met de voorspanning van je aheadsyteem. Dat is iets wat je uit moet proberen, of even wachten tot iemand met meer ervaring het antwoord geeft. De bout van de ahead pen zou ik dus niet losdraaien, maar die 2 van de voorbouw zou dus mogelijk wel kunnen.
De 2 bouten van de stuurpen kun je gewoon losdraaien om je stuur te draaien zonder wat aan de afstelling van het lager de veranderen.
saagstree schreef:
za 06 jan, 2018 12:00
Nu zou het makkelijk zijn als we de sturen een kwart slag draaien bij de Giant is dat geen probleem maar bij mijn Santos ben ik bang dat de afstelling ook verander .
Als het niet nodig is kun je het beter niet doen, dus ik zou het eerst proberen zonder het stuur te draaien.
Voor de rest denk ik dat je beter eerst een foto kunt plaatsen want je hebt sturen en sturen.
saagstree schreef:
za 06 jan, 2018 12:00
bij mijn Santos ben ik bang dat de afstelling ook verander .
Ahead balhoofd afstellen kost max 2 minuten :wink:
Shrek schreef:
za 06 jan, 2018 13:51
Ahead balhoofd afstellen kost max 2 minuten :wink:
Klopt. En je balhoofd in de vernieling helpen kan nog een stuk sneller.
gios schreef:
za 06 jan, 2018 13:14
De 2 bouten van de stuurpen kun je gewoon losdraaien om je stuur te draaien zonder wat aan de afstelling van het lager de veranderen.
Lijkt mij ook. Als je de hoogte wilt wijzigen (met ringen toevoegen/verwijderen, dus stuur ff er af halen) kom je verder toch ook niet aan het lager?
Tuurlijk wel, je moet de voorspanning opnieuw instellen. En de kans is groot dat je dat ook moet doen nadat je je stuur een kwart slag gedraaid hebt, wie weet wordt bij het draaien de schroef een stukje meegenomen en verandert de voorspanning.
Leon schreef:
za 06 jan, 2018 15:41
Klopt. En je balhoofd in de vernieling helpen kan nog een stuk sneller.
Een fiets is geen rocket science. Ook een Santos niet. :wink:
Als je een vrij nieuwe santos hebt kunnen gewoon de twee boutjes van je headset los draaien en je stuur een kwartslag draaien. Wel weer vastzetten natuurlijk.
Bij nieuwe santossen is er ook een blokkeerder (weet even niet hoe dat ding in het echt heet, voorkomt dat je voorwiel dubbelklapt als je je fiets met veel bagage op de standaard zet) gemonteerd. De afstelling van je balhoofd wordt daarmee ook vast gezet.
Hiervoor zijn ATS stems met "dual slot" uitgevonden.
Met een huls over je stuurbuis en een topcap blijft je afstelling van je balhoofd intact en kan je eenvoudig je stem/voorbouw losnemen en een kwart slag gedraaid weer (tijdelijk) terugplaatsen.

Zie: http://nvocomponents.com/product/tm2-ds-dual-slot/

Worden o.a. ook op vouwfietsen toegepast.
Meermalen gedaan. Als je met de Cycletours bus mee wil, moet het ook.
Twee boutjes aan de zijkant los genoeg dat hij gemakkelijk draait en boutjes weer vastdraaien. Terug net zo.
Heb er nooit enige last van ondervonden en heb ook nooit iets bij/af moeten stellen.
Onze vijf mountainbikes en m'n racefiets hangen bij ons in de berging ieder aan hun voorwiel. Om dat te laten werken heb ik ook de (ahead) sturen en kwartslag moeten draaien. Inderdaad door de boutjes opzij los te draaien. Nooit een probleem geweest en mocht je een keer toch de bout bovenop hebben losgedraaid dan is dat ook weer zo hersteld. (zolang de kogeltjes blijven waar ze horen en de speling precies goed is).

Al komt er natuurlijk een moment dat de inbusboutjes opzij een keer doldraaien...
Bij mijn travelmaster van februari 2014 zit er boven op de stuurpen één inbusbout verder niets.
Verder waar de stuurpen in het frame gaat de bekende grote moer.
Dit klinkt als een ouderwetse stuurpen, geen Ahead. Maar met een foto weten we het zeker.
Ik heb een travelmaster 2.8 uit oktober 2011, met een stuurpen.
De bout even wat los draaien, een paar slagen, vervolgens de bout naar beneden tikken. Je kunt dan het stuur draaien.

-Jan.
JanH schreef:
di 09 jan, 2018 09:36
Dit klinkt als een ouderwetse stuurpen, geen Ahead. Maar met een foto weten we het zeker.
Ik heb een travelmaster 2.8 uit oktober 2011, met een stuurpen.
De bout even wat los draaien, een paar slagen, vervolgens de bout naar beneden tikken. Je kunt dan het stuur draaien.-Jan.
Vergeef me als ik hier overdrijf in mijn adviezen maar ga niet heftig met veel kracht staan draaien het stuur want het kan kapot.

De bout naar beneden meppen doe je in de werkplaats met een houten hamer. Onderweg hebben die meestal geen steel maar dat is geen probleem.

Even voor het inzicht: in het volgende plaatje zie je hoe een klassieke stuurpen werkt: de bout trekt aan een wig die de pen in het inwendige van de vorkbuis vastzet.
Afbeelding
Bij veel verstelbare stuurpennen moet je eerst het verstelbare deel losmaken om bji de juiste bout te komen. Dit is niet heel handig. Dan is het vaak handiger om het stuur van de stuurpen af te halen, mits de stuurpen weer van een type is waarmee dat kan. Ook dat kunstje moet geoefend worden want dan gaat het om stalen boutjes die meestal in aluminium draad aangrijpen en ook dat kan kapot, sneller daj je denkt.

Al met al is een sleutelcursus altijd een goed idee.
Inderdaad oppassen met tikken op de (in dit geval traditionele) stuurpen. Het is beslist niet moeilijk om je balhoofd te slopen. Als een kogeltje een putje maakt in de conus (of was het toch de cup?) dan loopt je stuurlui biet soepel meer. Sowieso als je op je stuurpen tikt moet je het stuur ondersteunen en het wiel boven de grond laten hangen. Het gaat erom de constructie te laten schrikken. Als je veel kracht nodig hebt heb je overigens een ander probleem.
saagstree schreef:
za 06 jan, 2018 12:00
Nu zou het makkelijk zijn als we de sturen een kwart slag draaien bij de Giant is dat geen probleem maar bij mijn Santos ben ik bang dat de afstelling ook verander.
Eventueel kun je vóór het losdraaien met een markeerstift ofzo even een markering aanbrengen waar de stuurpen in het balhoofd verdwijnt, om je stuur naderhand makkelijk weer recht en op de juiste hoogte vast te kunnen zetten.

Succes,

Carl
graag even advies hoe ik foto kan plaatsen?
saagstree schreef:
vr 12 jan, 2018 09:28
graag even advies hoe ik foto kan plaatsen?
viewtopic.php?f=6&t=8871

Helaas is dit bericht nog niet echt goed aangepast. Je moet eigelijk eerst de laatste reactie, van Hans, ons inhoudelijk opperhoofd op dit forum, lezen.