Voor mijn nieuwe fiets (in de toekomst ) twijfel ik nog sterk tussen een Rohloff en Pinion.
Omdat in de bergen bleek dat de derailleurverhouding "36 achter - 24 voor" voor mij soms net niet toereikend was, zou ik nu meer eigen naar een Pinion vanwege het grotere bereik en de 4 versnellingen extra tov Rohloff. Daar staat tegenover dat deze zwaarder en duurder is (en de Rohloff een bewezen betrouwbaarheid heeft), en ik over het algemeen de grote versnellingen niet vaak zal gebruiken (ik rij alleen hard in de afdaling en dan trap ik toch niet mee )
Is het mogelijk om bij een Rohloff de tandwielen zo te bepalen dat het "onderste bereik" (van een Pinion) goed gedekt wordt? Ik dacht evt. aan achter 20 en voor 46 tanden (met een ketting), maar kan je dan op vlak nog redelijk doortrappen (hoge max. snelheid)? En is een dergelijke verhouding ook goed met een riem mogelijk?
Reguliere kruissnelheid zit bij mij rond de 25km/h. Zit ik dan ook goed met de Rohloff met een dergelijke tandwielverhouding (dus in/rond de 11e versnelling 'direct drive')?
Omdat in de bergen bleek dat de derailleurverhouding "36 achter - 24 voor" voor mij soms net niet toereikend was, zou ik nu meer eigen naar een Pinion vanwege het grotere bereik en de 4 versnellingen extra tov Rohloff. Daar staat tegenover dat deze zwaarder en duurder is (en de Rohloff een bewezen betrouwbaarheid heeft), en ik over het algemeen de grote versnellingen niet vaak zal gebruiken (ik rij alleen hard in de afdaling en dan trap ik toch niet mee )
Is het mogelijk om bij een Rohloff de tandwielen zo te bepalen dat het "onderste bereik" (van een Pinion) goed gedekt wordt? Ik dacht evt. aan achter 20 en voor 46 tanden (met een ketting), maar kan je dan op vlak nog redelijk doortrappen (hoge max. snelheid)? En is een dergelijke verhouding ook goed met een riem mogelijk?
Reguliere kruissnelheid zit bij mij rond de 25km/h. Zit ik dan ook goed met de Rohloff met een dergelijke tandwielverhouding (dus in/rond de 11e versnelling 'direct drive')?