Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff Riem Stuk - Forum Wereldfietser

Rohloff Riem Stuk

Beste,

Ik ben voornamelijk lezer en geen schrijver op het forum, maar deze tip wil toch met jullie delen. Even kort mijn fiets is een Rose Activa Pro met Rohloff en Riem overbrenging, met shwalbe modual evo banden. Hij heeft nu 15.350 km op de teller. Deze wordt gebruikt voor woon-werk verkeer in weer en wind het ganse jaar door. Na 15.000km is de riem aan vervanging toe en toch denk ik dat hij nog langer had kunnen meegaan.

Een paar dagen geleden een bandenwissel uitgevoerd daarna nog km's gemaakt, maar met een te losse riem, dit is dodelijk voor de riem. De fiets begon door te schieten, daarom dacht ik eerst een oliewissel te doen van de Rohloff, maar uiteindelijk bleek hier niets mis mee, het was de riem die zijn tanden aan het verliezen was. Onderweg is de riem eraf gelopen, deze onderweg nog op spanning gezet, maar te vergeeft. Even ter bevestiging wat sommige op het form schrijven is waar, als de riem tandjes verliest is dat plots en met veel tegelijk.

Aan alle critici over Rohloff, de fiets heeft me in de 15.000km slecht 2 keer in de steek gelaten, 1 lekke band op fietsvakantie en nu een riem die stuk is, verder elk jaar een oliewissel van de naaf en 2 sets remblokjes. Nog nooit zo'n goedkope fiets gehad in onderhoud en zeker niet in gebruiksgemak.

Voor de belgen onder ons, toch maar even uitzoeken of je riem wel verkrijgbaar is in Belgie. Uit noodzaak een riem besteld bij bike4travel, met een extra riem in een opbergdoosje, gelukkig kan je alles bij onze noorderburen online bestellen ;).

Kan iemand mij vertellen wanneer het nodig is het achtertandwiel te vervangen, het tandwiel vooraan is nog niets aan te zien, alleen achteraan kan je zien dat hij ingelopen is.

Tip: Als de riem los ligt, spanning bijstellen, zo voorkom je schade en heb je meer fietsplezier.

Mvg Bjorn
belgianbushcrafter schreef: gelukkig kan je alles bij onze noorderburen online bestellen ;).
Da's toch fijn. Welkom!
Ik mag ook graag minimaal elke twee weken naar België gaan om allerlei dingen te kopen die dan weer hier minder aantrekkelijk verkrijgbaar zijn.
Goed z'n gebruikersverhaal te lezen! Wat voor systeem heeft de Rose Activa Pro om de riem op te spannen?

Wat betreft de slijtage van tandwielen van een Gates riemsysteem heb ik begrepen dat (bij juist gebruik) de riem even lang (of langer) mee gaat als de tandwielen.
belgianbushcrafter schreef:Beste,

Voor de belgen onder ons, toch maar even uitzoeken of je riem wel verkrijgbaar is in Belgie. Uit noodzaak een riem besteld bij bike4travel, met een extra riem in een opbergdoosje, gelukkig kan je alles bij onze noorderburen online bestellen ;).

Kan iemand mij vertellen wanneer het nodig is het achtertandwiel te vervangen, het tandwiel vooraan is nog niets aan te zien, alleen achteraan kan je zien dat hij ingelopen is.

Tip: Als de riem los ligt, spanning bijstellen, zo voorkom je schade en heb je meer fietsplezier.

Mvg Bjorn
Ja hoor, riemen zijn bij de meeste Rohloff dealers voorradig in België en al zeker bestelbaar. Wat je tandwiel betreft, vervang bij de riem alles in één keer als je tandwiel al redelijk in is gesleten, dit komt de duur van je riem ten goede. Anders doe je misschien nog niet de helft van het aantal kilometers dan dat je nu hebt gedaan.

En uiteraard is die spanning bij de riemen belangrijk.