Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spijkerbanden - Forum Wereldfietser

Spijkerbanden

15 Februari vlieg ik naar Sydney in Canada om daar te starten aan mijn fietstocht naar Ushuaia.
Omdat het daar nogal koud is ben ik van plan om te starten met spijkerbanden.
Ik vroeg me af of er ervaringsdeskundigen zijn die met dit soort banden verre tochten hebben gemaakt.

- Waar moet ik op letten als ik deze banden aanschaf? Welke banden zijn aan te bevelen?
- De banden slijten relatief snel, zeker als je op gewoon asfalt rijdt. Is het slim om continu van buitenband te wisselen als de wegen daar om vragen?

Jelle
beste Jelle,

ik rij nu zelf weer een week met de schwalbe marathon winter, gewoon stadsfietsverkeer.
deze: (maar in maat 622-42 of zo)
Afbeelding

aan de ene kant bevalt het want ik heb grip en het valt me mee hoe zwaar de band rolt. ik denk ook dat het een sterke band is. (hij heeft ook aan zijkant profiel voor een dynamo (stadsfiets-argument))
aan de andere kant:
- hij is zwaar
- hij is stug
- de middelste twee rijen spikes maken zoemend geluid als je rechtuit rijdt en rechtuit heb je zelden spikes nodig. ik heb geprobeerd er een spikes uit te peuteren (je kunt ze vervangen), maar dat ging zo moeilijk dat ik gestopt ben. ik ga er nu nog een tijdje mee rijden om ze te ervaren.
zwaar en stug zijn niet echt problemen als je toch al met bagage rijdt en het de band ook sterk maakt/je baat hebt bij de sterkte van de band.
(ik denk er over om de middelste twee rijen spikes er toch een keer 'uit te slopen' ivm geluid en wel nut van de zij-rijen met spikes in bochten en op ijzige ondergrond. en dan kan ik ze gewoon oprijden )

ik zou niet onderweg telkens banden wisselen. als ik na een tijd echt een voor nog een langere tijd geen winterbanden meer nodig zou hebben, dan zou ik een paar andere (vouw-)banden meenemen en die er op zetten en vanaf het eerste postkantoor de winterbanden naar huis opsturen.

ik heb ook nog liggen en in eerdere winter gereden met de Continental winter contact II.
Afbeelding
deze is veel soepeler, lichter en geeft veel grip, maar door ontbreken van spikes niet op ijs-ondergrond. en geen rand met ribbels voor mijn stadsfietsdynamo :(
deze band rijdt veel lekkerder dan de schwalbe, maar hij lijkt me met de dunnere en soepeler opbouw ook veel kwetsbaarder: het lijkt me geen band voor een reisfiets.

ik zou zelf nog iets anders doen: zoek een bike- of outdoor-zaak in die regio (heeft mec.ca :) daar een filiaal in de buurt? ) en vraag per mail eens aan hun bike-mensen wat zij zouden doen of als (persoonlijke) ervaring hebben. kijk wel even kritisch naar het antwoord: of ze je niet vooral iets willen verkopen maar echt advies geven.

groet! hoogframe
Ik gebruik al een paar winters spijkerbanden, voornamelijk voor tochten in de Ardennen. Ik heb de variant van Schwalbe waar alleen aan de zijkanten spjkes zijn. Die werken prima. Op asfalt nog wel wat herrie, maar redelijk te doen. Je moet alleen uitkijken bij natte bochten (smeltwater) als er iets metaals in de weg ligt (putdeksel oid).
Na een winter of 4-5 doen zij het nog altijd prima. Op het moment dat het echt gaat sneeuwen zet ik ze op m'n Bob Jackson en hou die voor sneeuwritten, de gewone asfaltritten doe ik dan op een andere fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Reken bij deze banden wel op 10-20% snelheidsverlies.
Als je vooral op asfalt rijdt, vind je hier enkele antwoorden (de vragensteller woont in Oregon).
Als je veel onverhard rijdt, zou ik dit forum over winter-bikepacking even doorspitten.
reTyre heeft een soort van overband:


Link: https://www.youtube.com/watch?v=CAexWXvfyGI

Ziet er handig uit maar het ook zo is? Nog niet leverbaar in Nederland lijkt het.
math schreef:Als je vooral op asfalt rijdt, vind je hier enkele antwoorden (de vragensteller woont in Oregon).
Als je veel onverhard rijdt, zou ik dit forum over winter-bikepacking even doorspitten.
Ik zal voornamelijk op asfalt rijden, maar het linkje naar het forum is sowieso handig, dankjewel!
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Zo te lezen lijkt het mij 't verstandigst om voor een (waarschijnlijk Schwalbe) band te kiezen die alleen de spikes heeft aan de zijkant. Dan kan ik ze bovendien oprijden als het weer beter wordt. Ik heb een setje vouwbare schwalbe marathon mondials als vervanging/reserve.

@Hoogframe, ik zal eens contact opnemen met een fietswinkel in de buurt, goede tip.
@Ivo, welke schwalbe banden (met spikes aan de zijkanten) gebruik jij?
@daulagari, zijn inderdaad niet in Nederland verkrijgbaar en vrij prijzig (178 euro) voor een setje

Jelle
Een Schwalbe winterband oprijden zal je niet zo goed lukken, ik heb die van mij een seizoen of 3-4 gebruikt en er zit nog amper sleet op.

Ik gebruik de gewone Schwalbe Marathon Winter https://www.schwalbe.com/nl/spike-reade ... inter.html
Op winterritten door Zweden waar vnl sneeuw ligt en het onder 0 bleef en weinig steile hellingen heb ik nooit spikebanden gebruikt. In noorwegen met kwakkelweer, ijzel en steile hellingen wel. Schwalbe Marathon Winters rijden goed maar hebben enorm veel rolweerstand, ik leverde naar schatting 25% in snelheid in. Maar als je veilig wil kunnen afdalen op ijzige wegen met 10% moet je wel.

Inrijden kan je heb ik begrepen het beste doen door 50km lang op lage druk te rijden zoals 2 bar. Geen idee of het achteraf misschien een onzinverhaal is. maar daarna nog km of 1000 gereden op 5 bar en geen spikes verloren.

Ik hoor bij langdurig gebruik ook verhalen van spikes die door de band heenkomen en lek rijden veroorzaakt.