Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur gps - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Levensduur gps

_Peter_ schreef:
wo 08 jul, 2020 17:21
Ja, maar daar komt dus nog wel iets onder dat je op je stuur moet bevestigen en waar je dit deel in vastdraait met een klik, hierdoor komt je gps dus wel vrij hoog te staan. Dit in tegenstelling tot dat waardeloze stukje plastic wat je bijna elk seizoen moet vervangen anders dondert je GPS er weer eens uit als het jou niet uitkomt.

Je hebt dit nodig (dat heb ik tenminste)
Part#: RAM-HOL-GA48U UPC: 793442933929 de houder (die ziet er al weer anders uit dan de mijne)
en
Part#: RAP-274-1U UPC: 793442916465 dat zit voor de helft op je stuur (of stuurbuis) en de andere helft schroef je vast aan deel 1.

De Amerikaanse site is in deze beter dan die van de importeur in de BeNeLux. daar kun je tenminste zoeken op type GPS en er een bijbehorende mount bij vinden. https://www.rammount.com/mount-builder
Dank je wel Peter, ik ga me erin verdiepen.
_Peter_ schreef:
wo 08 jul, 2020 17:21
Ja, maar daar komt dus nog wel iets onder dat je op je stuur moet bevestigen en waar je dit deel in vastdraait met een klik, hierdoor komt je gps dus wel vrij hoog te staan. Dit in tegenstelling tot dat waardeloze stukje plastic wat je bijna elk seizoen moet vervangen anders dondert je GPS er weer eens uit als het jou niet uitkomt.

Je hebt dit nodig (dat heb ik tenminste)
Part#: RAM-HOL-GA48U UPC: 793442933929 de houder (die ziet er al weer anders uit dan de mijne)
en
Part#: RAP-274-1U UPC: 793442916465 dat zit voor de helft op je stuur (of stuurbuis) en de andere helft schroef je vast aan deel 1.

De Amerikaanse site is in deze beter dan die van de importeur in de BeNeLux. daar kun je tenminste zoeken op type GPS en er een bijbehorende mount bij vinden. https://www.rammount.com/mount-builder
Onder mijn RAM mount, zit deze:
https://www.emounting.nl/ram-mount-garm ... e-set.html
(zie vooral derde en vierde plaatje links, laadt iets langzamer bij mij)

maar na ruim een jaar was de onderste kogel al lam: tijdens het rijden zakte de etrex naar voren. ik heb dat verholpen door de kogel, in de goede stand, met hard plasticlijm definitief vast te lijmen. nu draait ie op 1 kogel en dat gaat goed.

de etrex er in zetten: ik doe eerst de onderkant in positie en buig heel voorzichtig de bovenkant van de RAM mount (het deel met het rollend staafje) iets naar achteren en laat dan de Etrex er in zakken.
Daar was ik ook bang voor dat dat ging gebeuren, en omdat dat de GPS dan helemaal hoog komt te staan heb ik dus voor die andere optie gekozen, daar zit ook een extra vulstukje bij trouwens waardoor je de mount in een hoek kunt monteren en dan toch nog goed zicht er op hebt. Vooral handig als je die op een multi-positie stuur monteert of naast je op een driewieler.
keesswart schreef:
di 19 mar, 2019 14:51
[...]
Aangezien ik deze Etrex 30x in december 2017 gekocht heb, heb ik hem teruggebracht naar de winkel om hem onder garantie te laten repareren of te vervangen. Dat kan wel 6 weken duren, zodat ik me nu weer moet behelpen met mijn Etrex 30 uit 2012, waarvan de in- en uitzoomknoppen stuk zijn.
[...]
Nu ben ik zo benieuwd hoe het met die reparatie in 2019 is afgelopen. Heb je 'm inmiddels gerepareerd en wel terug? Gaf dat nog gedoe aangezien je 'm "al" bijna twee jaar had?
Nu ben ik zo benieuwd hoe het met die reparatie in 2019 is afgelopen. Heb je 'm inmiddels gerepareerd en wel terug? Gaf dat nog gedoe aangezien je 'm "al" bijna twee jaar had?
Ik had dat apparaat een jaar en drie maanden, om precies te zijn. Het euvel met de usb-poort viel onder de garantie. Ik heb er een nieuw apparaat voor teruggekregen, wat ik heb gemeld in dit draadje.
willem.m schreef:
wo 08 jul, 2020 13:45
_Peter_ schreef:
wo 08 jul, 2020 12:49
Op de standaardGarmin mount (die zo lekker snel slijt bij mij) past het met hoesje (de onderkant is namelijik vrij en in mijn RAM-Mount past het ook alleen moet dat wel met beleid anders schuift het hoesje alle kanten op, overigens geen originele Garmin hoes maar een goedkope aftermarket. Omdat ik zelf dus al een nieuwe rubber-rand heb hoeft het hoesje niet als ik de RAM-mount gebruik.
Ik ben niet tevreden over die standaard mount van Garmin. Ik krijg de Etrex 30 er met veel moeite af, en hoor van anderen dat ze er een extra kartonnetje onder moeten doen om 'm goed te klemmen. Niet echt handig en duurzaam dus. Zo'n RAM mount is dan misschien wel de oplossing, dus dank voor de tip!

Bedoel jij deze?
https://www.emounting.nl/ram-mount-houd ... -ga48.html
Op welke stuurpen gebruik je hem? Ik heb de standaard mount op diverse stuurpennen geprobeerd, het gebruiksgemak variéert dan enorm. Bovenop een lange klassieke stuurpen gaat het veel makkelijker dan op een korte ahead set stuurpen.
Ivo Miesen schreef:
vr 10 jul, 2020 07:03
willem.m schreef:
wo 08 jul, 2020 13:45
_Peter_ schreef:
wo 08 jul, 2020 12:49
Op de standaardGarmin mount (die zo lekker snel slijt bij mij) past het met hoesje (de onderkant is namelijik vrij en in mijn RAM-Mount past het ook alleen moet dat wel met beleid anders schuift het hoesje alle kanten op, overigens geen originele Garmin hoes maar een goedkope aftermarket. Omdat ik zelf dus al een nieuwe rubber-rand heb hoeft het hoesje niet als ik de RAM-mount gebruik.
Ik ben niet tevreden over die standaard mount van Garmin. Ik krijg de Etrex 30 er met veel moeite af, en hoor van anderen dat ze er een extra kartonnetje onder moeten doen om 'm goed te klemmen. Niet echt handig en duurzaam dus. Zo'n RAM mount is dan misschien wel de oplossing, dus dank voor de tip!

Bedoel jij deze?
https://www.emounting.nl/ram-mount-houd ... -ga48.html
Op welke stuurpen gebruik je hem? Ik heb de standaard mount op diverse stuurpennen geprobeerd, het gebruiksgemak variéert dan enorm. Bovenop een lange klassieke stuurpen gaat het veel makkelijker dan op een korte ahead set stuurpen.
Ik ook op diverse pennen en sturen. Vanwege de aankoop van een ander stuur paste de mount niet meer op het stuur zelf, en de hoek van de stuurpen is onpraktisch voor de mount, dus hij zit nu op zo'n mini extender bar. Daar zit juist veel ruimte om dat dingetje naar onderen te drukken, en ik zou verwachten dat het dan makkelijk gaat. Ik heb denk ik nog wel een paar mounts liggen, en zal het eens met een ander proberen. Het is allemaal no big deal, maar als er een slimme oplossing is...
Mic schreef:
wo 20 mar, 2019 04:48
De slijtage van rubber knopjes lijkt mij een pleidooi voor touchscreen. Mijn etrex 35 is vele jaren oud, weet niet meer hoeveel, maar geen spoortje slijtage. Alles gaat via het scherm.
Ik heb ook een eTrex 35 sinds Feb 2016 en ook de enige knop van deze GPS kan kapot hoewel je die alleen gebruikt om het apparaat aan/uit te zetten en naar het menu te gaan waar je o.a. tracks kan beheren.

Even zoeken vond ik dat bij Ali inmiddels voor de eTrex 20..30 een complete nieuwe omhuizing is te bestellen voor zo €40 en voor iets meer zelfs een moederbord.

Voor de eTrex 35 vond ik niets maar ik vond wel een vervangende rubber rand en die zijn er ook voor andere Garmin GPSsen. Direct bestellen kan niet maar ik heb maar eens contact opgenomen.
Leon schreef:
do 21 mar, 2019 12:36
keesswart schreef:
di 19 mar, 2019 23:06
Leon schreef:
di 19 mar, 2019 16:27
Heb je enig idee van het aantal dagen gebruik dat deze apparaten het bij jou uithouden?
{best wel flink in geknipt}
Etrex Legend HCx ... Alles bij elkaar circa 300 dagen.
Etrex 30 ... Alles bij elkaar circa 400 dagen.
Etrex 30x ... Alles bij elkaar pakweg 200 dagen.
Kijk dat noem ik testen 8)
Om op een oud draadje terug te komen:
Mijn Etrex 30x gaat inmiddels ruim 500 tochten mee, waaronder een kleiner aantal wandelingen, althans dat is het aantal gpx-files dat ik nu van tochten heb overgehouden. Geen spoor van slijtage, al bedien ik het ding onderweg wel weinig en vermijd ik contact met zonnebrandcreme e.d.
Hij begint nu gelukkig iets gemakkelijker van de houder los te komen.
Het is niet alleen zonnebrandcreme, ook gewoon huidvet en zweet hebben een negatief effect op de levensduur van de "rubber" onderdelen. Daarnaast zal de zon in zuid-europa ook iets meer invloed hebben dan hier.
_Peter_ schreef:
zo 19 nov, 2023 00:05
Het is niet alleen zonnebrandcreme, ook gewoon huidvet en zweet hebben een negatief effect op de levensduur van de "rubber" onderdelen. Daarnaast zal de zon in zuid-europa ook iets meer invloed hebben dan hier.
En wat dacht je van uv straling.
Bij die van mij is het rubber helaas gaan scheuren. Garmin heeft vooralsnog geen zin een reserve behuizing te leveren. Waypoint vertelde me dat ze ermee bezig zijn.
Ronald van der Perk schreef:
ma 12 feb, 2024 15:28
_Peter_ schreef:
zo 19 nov, 2023 00:05
Daarnaast zal de zon in zuid-europa ook iets meer invloed hebben dan hier.
En wat dacht je van uv straling.
Ik denk wel dat ie dat zo ongeveer bedoelde met “de zon”.
Ik heb op een Duitse website een nieuwe omhuizing besteld. Bij mij was ook 1 van de knopjes kapot gegaan. Stukje potloodgum op maat gemaakt (tip vond ik op youtube), nieuwe hoes erom heen en hij werkt al weer enige jaren prima. Dat knopje overigens wel even afgeplakt met een stukje Tear Aid reparatiemiddel.
mijn edge 1000 heeft het probleem dat de aan/uit knop niet meer te bedienen is, het rubber is gescheurd. Je kunt een nieuwe achterkant bestellen bij Ali a€50,00 of een nieuwe aan/uit knop (soort rubberen vervangingen ) die je erop moet lijmen a €10.
Maar ik zag een filmpje hoe iemand het simpel repareerde met een tie-wrap en een stuk tape.
Dit werkt ook prima (zoland de tape blijft zitten).