Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycle2Charge en IPhone (6) - Forum Wereldfietser

Cycle2Charge en IPhone (6)

Beste fietsers,
Ik gebruik een jaartje nu een Son naafdynamo en een USB plug Cycle2Charge. Opladen van gps, accupack, gaat allemaal goed.
Alleen het laden van mijn iPhone niet.
Er wordt keurig aangegeven bij pakweg 10km/h dat de telefoon begint te laden maar na een dag fietsen staat de telefoon op 45 procent.
Wie heeft die ervaring ook?
Of omgedraaid, wie laadt zijn iPhone succesvol op met cycle2charge?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Marco.
Ik heb dezelfde configuratie op de fiets en dezelfde ervaring, maar dan met een iPhone 5S.
Mijn Mio blijft redelijk opgeladen tijdens het fietsen. Mijn ervaring is dat het opladen van een powerbank het beste werkt, waar je ‘s avonds dan de apparatuur mee oplaadt.
En verder alles opladen waar stroom is.
Ook hier de ervaring dat een powerbank wel opgeladen wordt. Redelijk vlotjes bij Son en 26 inch. De Samsung mobiel niet. Schakelt steeds aan en uit.
Dag

Ik heb sinds mijn laatste fietsvakantie ook een cycle2charge en ik krijg mijn iphone 5s er niet mee opgeladen, ik heb zelfs de indruk dat hij aflaadt in plaats van oplaadt :D . Mijn Garmin GPS schakelt aan en uit als het wat trager gaat, ik vermoed dat dit ergens een instelling is van de Garmin Edge Touring...maar ik heb ze nog niet gevonden. Ik vermoed dat de oplossing een batterij is die je er tussen hangt.

Het blijft nog steeds een beetje zoeken met al die energievragers...
Op de website staat:
For some mobiles (some iPhones and modern Android) the usage of a PowerBank is recommended as otherwise the mobile might not draw the maximum available current from the Cycle2Charge
Bekend probleem dus en de oorzaak is denk ik dat cycle2charge "maar" 1 Ampère kan leveren terwijl de iPhone meer nodig lijkt te hebben.
Ikzelf had dit probleem ook met een niet I-phone en de Zzing, door wat elekctornica toe te voegen is dit probleem door de maker van de Zzing voor mij (en anderen) nu opgelost. Vraag me niet wat hij heeft gedaan.
Het probleem zou wel eens de stroomsterkte kunnen zijn die wisselt met je fietstempo. Sommige telefoons kunnen daar slecht tegen. Ze schakelen terug in stroomafname als de aangeboden stroomsterkte vanaf de lader afneemt, maar schakelen niet meer op als de aangeboden stroomsterkte weer toeneemt. Samsung heeft (had?) hier last van weet ik. Misschien Apple ook.
De enige remedie is een bufferaccu gebruiken.
FYI Ik heb het probleem niet bij een iPhone SE in combinatie met SON en B+M USB-Werk. Daar gaat het opladen gewoon tijdens de rit, bij snelheden boven de 13 km/h. In de USB-Werk zit een bufferaccu(tje).
https://www.bumm.de/en/products/stromve ... 361bw.html?
Deel van de probleem zonder buffer is ook:

Stroom aan...scherm aan "ik ben aan het laden"
Stroom uit (door laag snelheid of stoppen)...scherm aan "Ik heb geen stroom meer"
Stroom aan...scherm aan "ik ben aan het laden"
Stroom uit..scherm aan "Ik heb geen stroom meer"
etc...etc....

Waardoor je veel energie kwijt ben aan scherm verlichting ipv laden.
Mijn HTC zei, toen ik heel langzaam fietste, "Zeg, ik krijg wel heel weinig stroom nu, weet je zeker dat alle stekkers er goed in zitten?" of iets van die strekking. Ik kon OK klikken, en tegelijk "val mij hier niet meer over lastig" aanvinken. Sindsdien accepteert ie alles zonder morren.
Zit inderdaad in het vermogen wat de telefoon vraagt en wat de Son en Cycle2charge kan leveren.
Aangesloten gaat de iPhone een dag mee maar loopt wel terug.
Niet aangesloten loopt de iPhone ook terug.....veeeeel sneller.
Buffertje zou inderdaad een deel op kunnen lossen.
Of geen iPhone......maar dat is teveel gevraagd 8)
Bij werkt dat eigenlijk prima tot nu toe. Heb een 6s en die laad netjes op als ik een beetje door fiets. Ik zet wel de Edelux II lamp van mijn TravelMaster in de '0' stand zodat alle stroom beschikbaar is voor het opladen.
USB-werk van B&M lost probleem op, dmv bufferaccu, zo simpel... :idea:
Bij het opladen van batterijen en accu's speelt ook de levensduur van die dingen mee. Om ze zolang mogelijk mee te laten gaan moet ze juist opgeladen worden.

Een citaat van Anker, een gerenommeerde powerbank fabrikant:
Anker schreef:7. Can PowerCore 20000 charge other devices while it is being charged?

No, we have disabled this feature due to the detrimental effects it has on the lifespan of external batteries.
Heel wat apparaten schakelen het opladen gewoon uit als gedetecteerd wordt dat de oplaadstroom niet betrouwbaar is, of begrenzen de maximale stroom.
Op zich is dat ook veilig. Mijn eigen telefoon kan met 3000 mA opladen, maar hij kan ook met een gewone lader (~500 mA) opgeladen worden. Je wil niet dat de telefoon eenmaal begonnen op 500 mA, op zou lopen naar 3000 mA bij een defecte goedkope lader: dat kan in brand resulteren.

Wat je eigenlijk zoekt is een buffer-batterij/accu die eenvoudig te vervangen is, en die geofferd wordt voor het leveren van betrouwbare voeding aan het op te laden apparaat.

Om een losse buffer te vinden valt nog niet mee. Ik heb zelf al wat gezocht, en bijvoorbeeld de Nitecore F1 gevonden, nadeel hiervan is dat de oplaadstroom begrenst lijkt te wordt op 500 mA (dat is het maximum volgens de USB 2.0 specificatie). (De F2 schakelt gewoon af als je te langzaam fietst, om vervolgens niet meer op gang te komen als je weer sneller gaat.)
Een ander aardige lijkt de Zero Goal Guide 10 Plus te zijn, die AA batterijen oplaadt. Handig als je bijvoorbeeld een GPSMAP hebt.

Mijn eigen Android telefoon heeft een geweldige "Energie besparen" functie, die helaas automatisch uit springt als hij een oplader ziet. Dat doet het voordeel van onderweg opladen volledig teniet.

Om inzichtelijk te maken wat er nu eigenlijk gebeurd is een USB tester wel handig.

De stroom van de USB-werk is overigens volgens de specificatie begrenst op 500 mA (de E-werk gaat tot 1500 mA). Ook de Zzing is beperkt tot 500 mA (de nieuwe versie gaat tot 1000 mA?).
Cycle2Charge zegt maximaal 1000 mA te leveren (bij 21 km/hr), dat is het dubbele van de USB-werk.
Mocht je accu van je smartphone 4000 mAh zijn, en je fietst 21 km/hr, dan kun je je telefoon in 4 uur fietsen geheel opladen met de Cycle2Charge (verliezen voor het gemak niet meegerekend). Met de USB-werk duurt het 8 uur.
Dank voor alle antwoorden. Ik reageer wat laat.....fietsen in de Algarve.
Dan nu de volgende vraag, wat is de beste bufferaccu?
Dus een accu die spanning kan afgeven terwijl de accu door de Son wordt geladen. Liefst eentje met wel wat vermogen.
Iemand een goede suggestie?
Marco
Ik heb deze en die bevalt uitstekend!
Originele Xiaomi Power Bank 2 10000mAh Quick Charge 2.0 draagbare lader met micro USB-ingang
https://banggood.app.link/4frg7sxBUH
fbosman schreef:Ik heb deze en die bevalt uitstekend!
Originele Xiaomi Power Bank 2 10000mAh Quick Charge 2.0 draagbare lader met micro USB-ingang
https://banggood.app.link/4frg7sxBUH
Dank je wel voor de suggestie.
Kan dit model zowel geladen worden als iets opladen tegelijkertijd? Dan kan ik op de website niet terug vinden. Wat zijn jou ervaringen hierin? Is het echt een bufferaccu?
Ja, deze heeft passthru, je kunt hem opladen en tegelijk je gps voeden of je telefoon opladen.
Hij werkt prima.
Is alleen niet waterdicht. Ik heb hem in mijn stuurrad zitten en voedt hem via mijn Axa koplamp en Son-dynamo. Als ik hem eerst vollaadt blijft hij na een hele dag fietsen en gebruik van mijn gps vol.
Een GPS heeft lang niet zoveel vermogen nodig als een smart phone, dus het is niet helemaal vergelijkbaar.

Het is beter voor de telefoon om hem niet tegelijkertijd op te laden en te gebruiken. Lees ook het commentaar van loknor onder "Betreft Charge passthrough".

De accu/telefoon is te vervangen, maar het is goed te weten welk risico je loopt. De accu/telefoon kan defect raken, en dan heb je toch een probleem als je op vakantie bent.
Ik heb sinds een tijdje het broertje/ zusje van die hierboven genoemde Xiaomi (20.000) en die doet het ook erg goed. Heb je nog meer back up ter beschikking.