Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk balhoofd? - Forum Wereldfietser

Welk balhoofd?

Hallo,
ik vertrek in januari op fietstocht naar Nepal, op mijn zelfgebouwde Surly Long Haul Trucker. Deze heb ik ongeveer 5 jaar geleden samengebouwd. Onervaren als ik was, heb ik mijn balhoofd niet helemaal koosjer gemonteerd. Het eindresultaat was goed, maar op enkele plaatsen was de verf van de cups en de conus. Het balhoofd werkt nog altijd goed, maar uit voorzorg zou ik het toch willen vervangen.

Ik zoek dus een nieuw balhoofd, ahead type EC. Ondertussen heb ik toegang tot beter montagegerief dus een hamer zal er deze keer niet bij komen kijken :wink:

Na wat onderzoek te doen naar Cane Creek, Hope en Chris King ben ik wat de draad kwijt. Marten van M-gineering vermeldde in een draadje dat zolang Chris King met O-ring blijft werken, en dus niet positief vast zit, je beter voor iets anders kan gaan. Bron
Op de samenbouwtekening van de CK balhoofden (zie hier), lijkt dit nog altijd het geval, namelijk onderdeel G?

Wie van jullie heeft ervaring met goede/slechte balhoofdstellen? Ik weet al dat de vorkconus best staal is.
Chris King vind ik nogal duur. Zijn er andere fabrikanten die vergelijkbare kwaliteit halen?

Groeten en bedankt,
Roeland
Don't overthink it: Cane Creek.
Als het dan een Cane Creek wordt: kies dan niet de 10-serie, die heeft een kunststof ring die je op de vorkkroon schuift. De 40 heeft een stalen ring die met een slagpijp op de vork moet slaan, dat is duurzamer.

Overigens zijn veel balhoofden met cartridge lagers wat beter bestand tegen het opspattende vuil. Een spatbord verlengt ook de levensduur van je balhoofd, het vuil spat niet meer omhoog via de vorkbuis.
Inderdaad: Cane Creek 40 is de standaard, zoals XT voor Shimano. Als slagpijp gebruik een stuk pvc buis van de bijna identieke maat.
Zelf goede ervaringen met een Tecora-E balhoofd (cartridge lagers): https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... rt-471975/
Fantastisch! Bedankt voor het advies :)
Cane Creek 40!