Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff 32 spaken als 29er - Forum Wereldfietser

Rohloff 32 spaken als 29er

Dag fietsers,

Ik doe een beroep op de technicie onder ons. Ik wil een Rohloff laten inbouwen in een 28 inch wiel. Mijn wielbouwer staat niet helemaal achter het idee om een 28 inch wiel met 32 spaken uit te voeren. De fiets moet uiteindelijk als 29er het hooggebergte in. Zijn er ervaringen of tips te delen om met deze gegevens verantwoord op pad te kunnen? Met de eerder geplaatste posts op het forum kom ik er niet helemaal uit. Ik ken de verstevigingsringen die op de naaf gebruikt kunnen worden.

Groet, Kees
Ik zou gaan voor 36.

Waarom wil jij 32?

Mario
Geen schrik hebben, indien het correct gespaakt wordt is dit wiel even stevig als een 36 spaaks wiel. Koen, of hier op het forum gekend als Just Koen van Rohloff kan je hier meer info over geven.
Berghaus schreef:De fiets moet uiteindelijk als 29er het hooggebergte in.
Metaal heeft zelden last van hoogteziekte; het wordt in de ruimtevaart ook met succes toegepast ;-)
Maar wat zijn de gewichten ook alweer? Jouw gewicht en bagagegewicht. Bedoel je met hooggebergte rotsachtige paden?
Ik heb nog nooit gehoord dat een Rohloffwiel met 36 spaken niet steviger zou zijn. Ik herinner me van het beging van Rohloff dat er alleen 32sp was en na veel wensen van gebruikers, o.a. tandemrijders, is er 36 sp gekomen.

Bedenk daarnaast dat een rohloffwiel symmetrisch gespaakt is in tegenstelling tot een derailleurwiel. Dat maakt een 32sp Rohloffwiel al sterker dan een 36sp derailleurwiel.

Alles met de mits van een goede wielbouwer, zeker voor een rohloffwiel. Ook de juiste velgen zijn essentieel omdat de spaken vanwege de grotere flensdiameter onder grotere hoeken staan.
Inderdaad: een goede wielbouwer en de juiste velg lijkt mij belangrijker als het aantal spaken. Ik rijd al jarenlang zonder problemen met een Rohloffnaaf en 32 spaken.
36 spaaks velgen zijn beter verkrijgbaar.

Ik heb gehoord dat rohloff alleen nog maar naven maakt met 36 gaten.

Wat een wiel goed en sterk maakt is dat alle spaken de juiste spanning hebben.

Mario
Mario,

Waarom 32?

Omdat de naaf die ik tot mijn beschikking heb 32 gaten heeft. ;-)

Groet, Kees
Vraag Marten of wat jij wilt (met jouw gewicht en beoogd gebruik) een goed idee is c.q. om je een wiel te bouwen. Betere garantie op probleemloos rijden krijg je IMO niet.

Heeft je wielbouwer ervaring met Rohloff? Zo niet, leesvoer
Elk voordeel heeft zijn nadeel. Meer spaken betekent ook meer gaten in de flens, die dan weer makkelijker kan uitscheuren. Marten moet inderdaad het juiste advies kunnen geven.
Het verhaal is simpel.

Hoe minder spaken hoe groter de belasting per spaak, bij meer dus minder belasting.

Mari
Voor zover ik weet breken spaken meestal niet door te hoge belasting maar door wisselende belasting en de daaruit voortkomende metaalmoeheid.
PeterFokkinga schreef:Vraag Marten of wat jij wilt (met jouw gewicht en beoogd gebruik) een goed idee is c.q. om je een wiel te bouwen. Betere garantie op probleemloos rijden krijg je IMO niet.

Heeft je wielbouwer ervaring met Rohloff? Zo niet, leesvoer
Ja hij heeft voor mij al eens een naaf ingebouwd en die zit als een huis. Bedankt voor de link naar het artikel in Cycling About. Ik kende de site niet en heb die maar vastgelegd. Er staan daar meer wetenswaardigheden voor ons.

Groet, Kees
Iedereen bedankt voor de bijdragen.
Van mij mag dit draadje dicht.
Maar wat heb je uiteindelijk gedaan?
Leon schreef:Maar wat heb je uiteindelijk gedaan?
De fiets die ik wilde kopen met een Rohloffnaaf in een 26 inch wiel ging uiteindelijk aan mijn neus voorbij. En nu heb ik gewoon een fiets gekocht met 28 inch wielen. Ook 32 spaken overigens. :D