Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff krans vertanding - Forum Wereldfietser

Rohloff krans vertanding

Voor mijn vakantie wilde ik nog even een nieuw achtertandwiel op mijn rohloff, dus tandwiel besteld bij de fietsenmaker aangezien ik de afnemer zelf niet in huis had.
Fietsenmaker doet een poging het oude kransje eraf te halen en vervolgens vliegt de afnemer uit de vertanding. Met als gevolg afgebroken vertanding;

Afbeelding

Groen is normale vertanding, rood is het afgebroken stuk. Dit is zo bij alle 4 de tandjes

Nou hoort volgens mij sowieso eerst de as er even ingezet te worden zodat de afnemer er niet af kan vliegen.
Verder draaide hij de verkeerde kant op wat weer een geluk bij een ongeluk is want anders kreeg je het tandwiel er nooit meer af. Wat is het gevolg van het ontbreken van de vertanding aan deze zijde? Vraag me af of het alleen optisch is of dat het beter is als het vervangen wordt, wat volgens mij een behoorlijke reparatie is...
Iedereen kan fouten maken, maar vind dit een vrij grove fout en als het gevolgen heeft voor toekomstige reparaties aan de naaf vind ik dat het gewoon vernieuwd hoor te worden.
Huh? Dit is toch een opzetkransjes zonder schroefdraad? Eenvoudig los te wippen met een schroevendraaier of andersoorts. Eventueel kun de carrier zelf wel losdraaien. Slijtage van het kransje lijkt me zo op het oog ook minimaal. Kransjes kun je trouwens omdraaien 8)

Afbeelding
Er zit een nieuw kransje op voor de foto :wink: . Maar de schade die je ziet is niet aan het opzetkransje maar aan het gedeelte waar de afnemer ingaat om de carrier vast te draaien. Er zat nog een kransje met schroefdraad op en bij de-montage van het oude kransje is de vertanding aan de naaf beschadigd.
Op zoek naar een fietsenmaker die wel verstand van Rohloff heeft lijkt me een punt.
En inderdaad lijkt het wel of je met het op de foto getoonde kransje nog geen meter hebt gefietst.
Op pagina 143 van het Rohloff handboek staat hoe je het kransje hoort te vervangen.
https://www.rohloff.de/fileadmin/user_u ... eichen.pdf

Ik denk dat je een andere fietsenmaker (met verstand van Rohloff) moet vragen in hoeverre het "ongelukje" van zijn collega van invloed is op het nogmaals vervangen van een kransje, en anders het wiel opsturen naar de importeur en de rekening door de veroorzaker laten betalen als het niet onder de garantie valt.
Ja er zit ook een nieuw kransje op, die actie is uiteindelijk wel gelukt. Maar de naaf is tijdens de demontage van het oude kransje beschadigd.
Zal Rohloff eens mailen.
nieuwe tandwiel (van de moderne soort met carrier) staat op de foto denk ik.

Dit zal weleens vaker gebeurd zijn. Veel fietsenmakers hebben nooit een Rohloffnaaf in handen gehad.

Het valt me op dat je zelf geen afnemer hebt, en deze fietsenmaker dus zelf wel? Dan wordt het verhaal een beetje gek, want dan heeft hij wel geïnvesteerd in onderdelen om aan Rohloff te sleutelen. Maar dan nog zal zoiets wellicht kunnen gebeuren. De snelspanner moet worden vastgezet over de afnemer heen. Dit vergeten is echt een beginnersfout van de bovenste plank.

Het Rohlofftandwiel oude stijl moet inderdaad de andere kant op los gedraaid worden dan de meeste stadsfiets - achtertandwielen. Daar wordt door Rohloff ook zelf voor gewaarschuwd, anders kan er schade optreden. Is het zeker dat de schade op de foto niet al is ontstaan door het de verkeerde kant op draaien?

Ik raad je aan hier werk van te maken. Zeker aan Rohloff vragen of het kwaad kan voor de werking en of het lekkage veroorzaakt. Zelfs als dat niet zo is kan je voor deze fiets op de tweedehandsmarkt honderden euro's minder vangen dankzij deze lulhannes van een fietsenmaker. Dat is ook degene die de rekening zal moeten betalen. Of hij dat zal doen, of daartoe in de praktijk kan worden gedwongen, weet ik ook niet.

Hans
Ik heb idd zelf geen afnemer, heb de fiets pas net en aangezien hij hem wel had daar maar ff laten doen. Ging ervan uit dat zon simple klusje wel uitbesteed kon worden...Heb rohloff gemaild.
tmen schreef:Ik heb idd zelf geen afnemer, heb de fiets pas net en aangezien hij hem wel had daar maar ff laten doen. Ging ervan uit dat zon simple klusje wel uitbesteed kon worden...Heb rohloff gemaild.
Het verhaal lezende lijkt me de vakman toch de eigenaar van het door hemzelf veroorzaakte probleem? Dan zou ik het hem ook laten oplossen. Als jij tijdens het oplossen iets doms doet ben je ineens mede-eigenaar van het probleem.
ja ik ga er zelf ook niets aan doen, maar mn gedachten zijn hier bevestigd. Gewoon onkundig handelen van de monteur....Ga vandaag weer even terug en ga ervan uit dat het opgelost wordt.
Importeur rohloff heeft aangegeven het voor toekomstig onderhoud geen invloed heeft zolang ik een tandwiel gebruik met snapring, normaal gesproken zou deze beschadiging geen lekkage mogen veroorzaken.