Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mantel wordt het ook niet! - Forum Wereldfietser

Mantel wordt het ook niet!

Sinds een paar maanden is er in Den Bosch een winkel van Mantel geopend. Daar mijn dochter, die in Den Bosch woont, op zoek was naar een beetje sportieve stadsfiets en ik geen hoge pet op heb van de overige fietsenzaken in Den Bosch, zijn we samen eens wezen kijken. Ondanks een hork van een verkoper viel ons oog op een Pegasus Sante Belt voor de scherpe prijs van 600 euro. Daar ze deze op dat moment niet in de juiste maat hadden, zijn we een week later nog een keer terug gegaan om de juiste maat te proberen en tot koop over te gaan. We hebben even gewacht tot de "hork" met een andere klant bezig was en zijn toen geholpen door een vriendelijke dame. We hadden echter al snel in de gaten dat ze niet erg flexibel was, toen we voor een AXA-Defender (met insteekmogelijkheid) ipv een AXA-Solid (zonder insteekmogelijkheid) niet 3 euro (prijsverschil) maar 22 euro (prijs Defender) bij moesten betalen en ze na enig aandringen en overleg met haar meerdere ook geen 20 euro korting wilde geven, zijn we niet tot aankoop over gegaan omdat het geen goed gevoel voor de toekomst gaf. Dus: jammer maar helaas: nog steeds geen goede fietsenwinkel in Den Bosch. (ps Ik ken natuurlijk niet alle fietsenwinkels in Den Bosch, maar die ik wel ken zijn vooral kleine winkeltjes die vooral de uitgestalde waar willen verkopen.)
Mooi verhaal, en wat is je punt?
Zo te zien is hij op het moment 549,- euro. Misschien toch de moeite waard? En je kan hem ook gratis laten bezorgen, zodat je niet met horken hoeft te praten :).

Die garantie is trouwens niet mis: 10 jaar garantie op het frame en de vaste voorvork, 5 jaar op de lak, 2 jaar op de onderdelen.
Mijn punt is dat het jammer is dat er (in Den Bosch en omgeving) weinig goede fietsenzaken zijn en dat Mantel daar ook niet bij hoort. 550 euro is echter een hele mooie prijs, dus even met mijn dochter overleggen of we ons slechte gevoel aan de kant zetten en toch voor deze mooie aanbieding gaan. Als Mantel ons vorig week 20 euro korting had gegeven hadden we zonder morren 580 euro betaald!
mogelijk is het met fietsenzaken net als met de pasvorm een kledingstuk of je 'klik' met bepaalde mensen: je hebt er iets mee of toch niet. en vaak kan dan iets betrekkelijk 'kleins' een sterke invloed op je mening/oordeel hebben.
dus, voor wat het waard is:
ik heb Den Bosch goede ervaringen met Kemps Bike Totaal gehad en hen een paar jaar als 'mijn' fietsenzaak gehad. ik heb o.a. er een nieuwe Azor-stadsfiets gekocht (en daar hadden ze qua afleveren en service verlenen nog best wat werk aan). prima.
Ik heb met Mantel als internetwinkel uitstekende ervaringen.
Als 'fysieke' winkel om een fiets te kopen is erg afhankelijk van de verkoper. In veel zo niet alle gevallen moet je je op dat specifieke gebied niets bijzonders voorstellen bij dergelijke 'dozenschuivers'. Daar is de focus ter plekke teveel op verkoop gericht en ontbreekt de kennis en de zelfstandige bevoegdheid bij de verkopers.
Ik ook goede ervaringen met Mantel, zowel webwinkel als de winkel in Den Bosch. E-bike voor mijn vrouw gekocht, exact degene die we zochten en heel vriendelijk geholpen en zelf een cyclocross fiets. Met de cyclocross fiets liep de schijfrem iets aan in snel genomen bochten en schakelde hij voor, niet helemaal top. Klantenservice gebeld op woensdag en vertelde dat ik met mijn vrienden zou gaan fietsen in het weekend. Kon de volgende dag al terecht en alles perfect afgesteld. Pluim voor de werkplaats
Support your 'local' bike shop.
Je verwacht voordat je van huis gaat al de allerbeste service en de allervriendelijkste mensen, terwijl je internetprijzen wil betalen. Hoe denk je dat mensen 'vakmensen' worden die tijd en aandacht voor je hebben?

Natuurlijk zijn er veel dozenschuivers, maar dat is logisch als zelfs de Gamma succes heeft met fietsen. We, wij Nederlanders, kopen nou eenmaal veel en relatief goedkope fietsen en dat volstaat (vlak, diefstal, blijft buiten staan, niet recreatief gebruik etc.).

Als jij goedkoop uit wil zijn zal je je verwachtingen moeten bijstellen. Als je wat meer service wil zal je iets meer moeten betalen. Als je topservice wil zal je een topfiets moeten gaan kopen. En natuurlijk is de ene persoon de andere niet. Ik krijg echter de indruk dat de hork wel meevalt. Misschien werd hij wel uitgelokt te horken?

Zoals je nu op internet een zaak gaat bashen, zonder een concrete klacht, vind ik echt behoorlijk ongepast.
Ik word nu vals beschuldigd! Wij waren niet op zoek naar een goedkope fiets, maar zijn naar een voor ons nieuwe fietsenwinkel met een ruim aanbod gegaan, daar de spoeling in Den Bosch erg dun is. Op het moment dat een fysieke winkel minder service verleent als de gemiddelde internetwinkel doen ze het volgens mij verkeerd.
Grote frustratie van klantenservicemedewerkers van het bedrijf waar ik werk: Klanten die meteen beginnen te dreigen met "Dit gaat het internet op" als ze hun zin niet krijgen.

Blijkbaar heel normaal tegenwoordig.
Bert van Sprang schreef:Ik word nu vals beschuldigd! Wij waren niet op zoek naar een goedkope fiets, maar zijn naar een voor ons nieuwe fietsenwinkel met een ruim aanbod gegaan, daar de spoeling in Den Bosch erg dun is. Op het moment dat een fysieke winkel minder service verleent als de gemiddelde internetwinkel doen ze het volgens mij verkeerd.
Dus: geen korting geven = slechte service verlenen...... :shock:
Wij hebben met niets gedreigd, wij hebben er alleen geen fiets gekocht. Op dit forum heb ik mijn teleurstelling uitgesproken dat er (volgens mij) nu nog steeds geen goede fietsenzaak in Den Bosch is. (Inderdaad: Kemps misschien uitgezonderd.)

Ik vind het een slechte service als een fietsenwinkel alleen slot A door slot B wil vervangen als ik het hele bedrag voor slot B bijbetaal, iets anders heb ik hierboven ook niet beweerd.

Ik vind het een goede service als een fietsenwinkel nadat ik de buitenboordlagers op mijn fiets in relatief korte tijd al drie keer heb vervangen (deels voor mijn rekening en deels voor hun rekening) een groot deel van de kosten van de wijziging naar een "vierkante" as voor hun rekening nemen. Hier rij ik graag een stukje voor om!
Voor zowel winkeliers als consumenten is deze tijd van internet met webshops en fysieke winkels geen echt goede combinatie te noemen naar mijn mening. Ik probeer hierin een beetje de nuance aan te brengen.
Van webshops verwacht je duidelijkheid en transparantie, zijn omschrijving van het product, de prijs, of het op voorraad is, de levertijd (het liefst de volgende dag in huis natuurlijk), reviews, etc. belangrijke gegevens op grond waarvan je beslist in die webshop te kopen of elders. En een vergelijk met andere webshops is natuurlijk zo gemaakt.
Voor webshops zijn deze factoren en een bepaalde mate van betrouwbaarheid van groot belang om omzet te kunnen maken, te kunnen verkopen. Persoonlijke aandacht speelt hier geen enkele rol.

In een fysieke winkel verwacht je weer wel persoonlijk aandacht. Je wilt een goede keuze kunnen maken voor een bepaald product en verwacht dat de verkoper je daarmee kan helpen met zijn (of haar) deskundigheid en klantvriendelijkheid. Daarnaast verwacht je ook een grote mate van service.

Het belangrijke verschil is dan het verschil in prijs. De webshop kan het zich niet veroorloven om een hogere prijs te vragen dan zijn concurrent, want de consument struint het internet af voor de laagste prijs.

De fysieke winkel gaat uit van de adviesprijs, want dat geeft de winkelier de ruimte (lees "marge") om iets meer voor zijn klant te doen, zoals aanpassingen aan een standaard uit de fabriek geleverd product tegen kostprijs uitvoeren, er iets gratis bij te doen, een gratis eerste servicebeurt aan te bieden, korting te geven als je niks inruilt, etc. En de verkoper kan de tijd er voor uittrekken om je daarbij te adviseren het juiste product te kopen.

Dit kost natuurlijk wel iets, dat moge duidelijk zijn.

Ik denk dat het voor de consument lastig te begrijpen is dat een winkelier, die zowel een webshop als een fysieke winkel heeft, het zich eigenlijk niet kan veroorloven om de service te bieden die je in een fysieke winkel kunt en mag verwachten.
Aan de ene kant heeft de consument daarin best wel gelijk (je doet immers de moeite om van achter je computer weg te kruipen en je naar de winkel te begeven en dan mag je ook wel iets terug verwachten).
Aan de andere kant heeft de winkelier daarin ook best wel gelijk. Een aankoop door een consument in zijn webshop heeft hem vele malen minder tijd gekost dan het verkoop-/adviesgesprek in zijn winkel, daarnaast is het exploiteren van een webshop vele malen goedkoper dan het exploiteren van een fysieke winkel in een pand. Dus kan en moet het goedkoper in de webshop en moet, maar kan het eigenlijk niet duurder in de fysieke winkel, want dat pikt de consument weer niet.

Een winkel als Mantel met een behoorlijk goede webshop (voor zover mijn ervaringen met hun zijn) en daarnaast een aantal fysieke winkels zal het best lastig hebben om een goed evenwicht te vinden in hun twee uiterst verschillende vormen van distributiemodellen. Dat zal hier en daar best wel wat wrijving geven. Maar... zonder wrijving geen glans!
Beste Edwin en anderen,

Ik ben het me je eens dat er zonder wrijving geen glans is :D , maar een winkelier met beide soorten winkels/shops hoort in de fysieke winkel de service en inspanning die daar bij hoort en past te bieden en in de webshop de service die daar bij hoort en past.
Zo zou je ook kunnen argumenteren dat van de extra marge op de webshop (want minder fysieke inspanning/tijd van de winkelier) er marge overblijft voor voldoende/normale service in de fysieke winkel.

En het lijkt me inderdaad tegenwoordig heel lastig voor een (klassieke) winkellier om beide concepten te verenigen.

groet! hoogframe
Als ik het goed begrijp verwacht je van Mantel dat zij het gemonteerde slot terug nemen en een nieuw slot voor het verschil in winkelwaarde gratis monteren. Wie betaal de werkplaats dan en wie koopt er een gemonteerd slot tegen de volledige winkelwaarde?

Op een fiets van zeshonderd euro zit echt een minimale marge. Verwacht niet teveel van een handelaar als Mantel, maar zeker geen tien tot acht procent korting als je het werkplaats tarief voor de en montage van de sloten meetelt.
Waarom denk je dat er op een fiets van 600 euro een minimale marge zit? Bij fietsen weet ik het niet, maar bij andere artikelen weet ik dat de inkoopprijs ongeveer 50% van de bruto-advies-prijs is. Bovendien is deze minimale marge niet mijn probleem, als ik een fiets koop in een fietsenwinkel verwacht ik enige service. Zoals eerder al gemeld, zijn wij niet perse op de goedkoopste prijs uit geweest. Overigens wordt deze fiets door Duitse webwinkels voor 500 euro geleverd, ook naar Nederland. Voor mijn dochter hadden wij vanwege de te verwachten service juist gekozen voor een fietsenwinkel.
Ik vind dit een laf verhaal van de topic poster. Gelukkig is het verhaal nog niet gecorrumpeerd door latere edits, zodat iedereen zijn eigen conclusies kan trekken.

Titel "Mantel wordt het ook niet!” Waarom? Omdat de topic poster voor "de scherpe prijs van 600 euro" niet ook nog à la carte onderdelen mocht wisselen. Daarom moest deze ervaring nodig op dit forum, inclusief de betiteling van één van de verkopers als "hork". Hoeveel verkopers zou die zaak hebben? Als ik in de buurt zou wonen, zou ik uit nieuwsgierigheid even langs gaan. De andere verkoper is "inflexibel". Waarom? Omdat deze klant niet zijn zin kreeg, nadat ze overlegd had met haar meerdere. Is daardoor het etiket van "inflexibel" voor haar al niet onterecht? Gelukkig voor Mantel zijn er anderen die goede ervaringen hebben met de webwinkel en met de zaak in Den Bosch. Je zult maar overgeleverd zijn aan de wraakzucht van enkele bijna-klanten die hun zin niet hebben gekregen en dat wijd rondbazuinen.

"Ik word nu vals beschuldigd!" Nee, niet vals.

"Op dit forum heb ik mijn teleurstelling uitgesproken dat er nog steeds geen goede fietsenzaak in Den Bosch is." Dat is wel een heel sterke afzwakking van de eerste post. Bovendien: waaruit blijkt dat Mantel geen goede fietsenzaak is? Kennelijk moeten we de "hork" en de inflexibele-maar-wel-vriendelijke medewerkster en de afgeketste deal als een pars pro toto voor een ganse winkel zien?

Ik hoop dat de topic poster alsnog de onredelijkheid van dit topic inziet.
Bovendien: wat heeft dit met Techniek en Onderdelen te maken" Als de ervaring al relevant is, dan onder Commercieel Nieuws o.i.d.

Toelichting: ik ben af en toe klant van Mantel's webwinkel. Meestal zeer tevreden maar een enkele keer ook ontevreden.
De volgende tekst uit mijn eerste bericht moet ik misschien verduidelijken:
" We hadden echter al snel in de gaten dat ze niet erg flexibel was, toen we voor een AXA-Defender (met insteekmogelijkheid) ipv een AXA-Solid (zonder insteekmogelijkheid) niet 3 euro (prijsverschil) maar 22 euro (prijs Defender) bij moesten betalen en ze na enig aandringen en overleg met haar meerdere ook geen 20 euro korting wilde geven,"
Toen ze het AXA-Solid slot niet wilde vervangen door een AXA-Defender slot met bijbetaling van 3 euro heb ik voorgesteld dat ze ook 20 euro korting zou kunnen geven, zodat wij vervolgens het AXA-Defender slot erbij hadden kunnen kopen.
Het is dus niet zo dat ik en het AXA-Defender slot voor 3 euro en een korting van 20 euro wilde hebben.

NB Als Mantel iets flexibeler was geweest, had Mantel de fiets die nu nog 550 euro kost voor 580 euro aan mij kunnen verkopen.

Verder kan ik mij helemaal vinden in het eerdere verhaal van Edwin. En met "MANTEL WORDT HET OOK NIET" bedoel ik niets anders dat ook Mantel niet die goede fietsenwinkel in Den Bosch wordt, waar ik even op gehoopt had.
hoogframe schreef:.....Zo zou je ook kunnen argumenteren dat van de extra marge op de webshop (want minder fysieke inspanning/tijd van de winkelier) er marge overblijft voor voldoende/normale service in de fysieke winkel.
Dat klopt, voor zover in beide gevallen dezelfde prijs met dezelfde marge wordt gehanteerd.
Het gaat hier echter om een fiets waarvan de adviesprijs € 749,- is en in zowel de winkel als in de webshop voor € 600,- wordt aangeboden. Dat is al een korting van ca. 20%. Als je bedenkt dat op de inkoop van een fiets een brutomarge zit van ergens tussen de 40% en 50%, dan kun je uitrekenen van welke marge een winkelier zijn bedrijf moet exploiteren.

Mijn vergelijk gaat over de fysieke winkel die de adviesprijs van € 749,- hanteert, daarbij best wel het slot wil vervangen voor een meerprijs van € 3,-, ("Ach, laat die € 3,- maar zitten, dat is service van de zaak"), een gratis eerste beurt aanbiedt om alles na te lopen en af te stellen na de eerste 500 km, een fietscomputer er gratis bij geeft en ook nog eens 10% korting geeft op de fiets, omdat je niks in te ruilen hebt.
Je koopt er vervolgens nog een insteekketting bij á € 19,95.
Als klant betaal je de winkelier dan € 694,05, je bent super tevreden, want je hebt korting gekregen en een hoop nuttige accessoires er gratis erbij!
De winkelier heeft € 3,- meerprijs voor rekening genomen (kost hem ca. € 1,75), een kwartiertje werkplaatstarief voor het vervangen van het slot (zeg maar zo'n € 10,-?), een servicebeurtje van een half uur (€ 20,-?), een fietscomputertje van € 30,- (inkoop ca. € 16,50). Totaal kost dit de winkelier dan € 48,25 aan extra's en € 74,90 aan korting op de fiets.

Via de webshop kan je de fiets kopen voor € 600,-, betaal je € 22,- voor een ander slot, € 30,- voor een fietscomputer en € 19,95 voor een insteekketting. In totaal ben je dan € 671,95 kwijt. Goedkoper, maar geen servicebeurtje, geen proefritje, geen vergelijk met een andere fiets, niet even bij de fietsenmaker langs als je een rammeltje hoort, etc.

Als je voor de laagste prijs gaat en verder geen toeters en bellen er gratis bij verwacht, dan is internet (de webshop) inderdaad een prima keuze.
Kom je in een winkel die ook een webshop heeft en zowel in de winkel als de webshop (logischerwijze vanuit de consument gezien) dezelfde prijzen hanteert, dan zou ik niet teveel verwachten van de deskundigheid en klantvriendelijkheid (al kun je daarin nog wel eens positief verrast worden!). En eigenlijk... eigenlijk verwacht ik het toch wel een beetje....
Kom je in een winkel die geen webshop heeft (van betekenis), dan verwacht ik niet de laagste prijs, maar wel een goede service, deskundigheid en klantvriendelijkheid) en ben ik bereid om daar meer voor te betalen.

Blijft soms best moeilijk, wat kun je en mag je nu uiteindelijk verwachten.

Voor elk wat wils... :D dat is zeker!