Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis

_Peter_ schreef: Tot die industrielagers toch opeens uit elkaar vallen, en dat gebeurd, ook met die van SKF, op een moment dat je het niet verwacht dan wel kan gebruiken. De reserve heb je thuisliggen en waar je bent zijn ze niet te krijgen of moet je een paar dagen wachten. Het is dus zaak die ook op reis mee te nemen en te weten hoe je ze moet vervangen en wat je ervoor nodig hebt om dat te doen.
Ik rij ca 12 jaar met fietsen met industrielagers. Die met kunstof afdichting gaan zeer lang mee en de kans dat ze onderweg kapot gaan is dan ook erg klein. De lagers met stalen afdichting (die lichter lopen) gaan sneller stuk bij veel rijden met slecht weer of problemen met afwatering van de vork/naaf. Dit dient zich in mijn ervaring wel vrij lang van te voren aan door lawaai en speling op het wiel, voordat je echt niet meer verder kan fietsen. Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.
bast1aan schreef:Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.
Voor de lagers uit welke onderdelen (soort, merk, type) geldt dit dan bijvoorbeeld?

Hans
Meerdere naven met industrielaggers vervangen. Altijd van een machine tools winkel gekocht. Nooit problemen gehad. Verschillende race wielen van Mavic DTSwiss en MTB - Hope, en Xtreme. Ook lager van de trapas koop ik van industrie tool winkel. Meestal op lager staat een nummer. Andere optie is afmeten van D1 D2 en W. Rubber sealed geven voorkeur dan metaal. Het probleem is dat elke naaf gebruikt wat andere lagers – geen lagerstandard dus. Ook hetzelfde merk naaf van jaar A kan andere Industrielageers hebben dan jaar B.
Voorbeelden
https://www.rosebikes.nl/producten/bran ... len/naven/

https://www.mantel.com/hope-pro-4-navenset
Gekocht veel oudere model van Hope - toen was goedkoop merk, nu is een botique merk

Tips voor snel zoeken - Meestal de industtrie laagers zijn “Ultra Light Serie” – zeg aan winkelier dat dit is voor een keukenmixer fiets etc.

PS: Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de oude trouwde Shimano cup en cone. Alleen twee maten kogels. Twee patronen vet van Industrieel of scheepvaart winkel is voldoende voor 10 jaar fietsplezier bij de hele familie.
Misschien, omdat je meer geïnteresseerd ben in het zelf meer doen aan je fietsen, is het aanschaffen van materiaal om wielen te maken de moeite waard, als je al je wielen zelf maakt, haal je de kosten er iig wel weer uit, maar belangrijker je hebt, na het nodige oefenen in het maken van wielen, veel meer controle over de staat van je wielen, denk ik.

nu bij rose ongeveer deze prijzen zie ik staan:
tk 540 velg 63 euro
met lx achternaaf 23 euro
dt Swiss spaken ongeveer 20 euro
en double square messing nippels ongeveer 4 euro

ik heb wielen zelf gemaakt en ben zeer tevreden over deze combinatie! Er zitten puntjes in de velgrand waardoor je handig kunt zien, hoever je velgrand is ingesleten, als je met veel regen (een berg af-) rijdt slijt het hard iig.

Ik heb er 4000 km mee gefietst en wil nu kogels vervangen een keer,
ik las ergens dat na 1500 km kogels vervangen al wel mag, maar ik doe meestal na een lange fietsvakantie ter voorbereiding op een nieuwe.
bast1aan schreef:
_Peter_ schreef: Tot die industrielagers toch opeens uit elkaar vallen, en dat gebeurd, ook met die van SKF, op een moment dat je het niet verwacht dan wel kan gebruiken. De reserve heb je thuisliggen en waar je bent zijn ze niet te krijgen of moet je een paar dagen wachten. Het is dus zaak die ook op reis mee te nemen en te weten hoe je ze moet vervangen en wat je ervoor nodig hebt om dat te doen.
Ik rij ca 12 jaar met fietsen met industrielagers. Die met kunstof afdichting gaan zeer lang mee en de kans dat ze onderweg kapot gaan is dan ook erg klein. De lagers met stalen afdichting (die lichter lopen) gaan sneller stuk bij veel rijden met slecht weer of problemen met afwatering van de vork/naaf. Dit dient zich in mijn ervaring wel vrij lang van te voren aan door lawaai en speling op het wiel, voordat je echt niet meer verder kan fietsen. Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.
Die van mij zijn ook standaard en zelfs in Duitsland waren ze in een grotere plaats niet te krijgen (zelfs niet in een gespecialiseerde winkel), met de trein terug naar huis en weer terug bleek uiteindelijk sneller en goedkoper dan wachten op de lagers.
1) Demonteer het defecte onderdeel
2) Stuur het op de post naar huis
3) Installeer een nieuw onderdeel
4) U kunt weer verder gaan
Matthie9001 schreef:1) Demonteer het defecte onderdeel
2) Stuur het op de post naar huis
3) Installeer een nieuw onderdeel
4) U kunt weer verder gaan
Ik heb een ander voorstel:
1) Koop een nieuw onderdeel
2) Kijk of het past
3) Demonteer het defecte onderdeel
4) Installeer het nieuwe onderdeel
5) Gooi het kapotte onderdeel weg
U kunt weer verder gaan.
fud0 schreef:Ik heb er 4000 km mee gefietst en wil nu kogels vervangen een keer,
ik las ergens dat na 1500 km kogels vervangen al wel mag, maar ik doe meestal na een lange fietsvakantie ter voorbereiding op een nieuwe.
Je weet dat 99% van de fietsers hier de kogel nooit vervangen, ook die fietsers die 50.000 km met hun fiets doen?
javb2812 schreef:
bast1aan schreef:Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.
Voor de lagers uit welke onderdelen (soort, merk, type) geldt dit dan bijvoorbeeld?

Hans
Ik gebruik ze zelf op mijn velomobiel in Sturmey Archer naven, dit zijn volgens mij 6002 lagers, zijn op veel plekken verkrijgbaar en niet duur. Achteras gebruikt wat exotischere lagers, maar die gaan tegenwoordig zo lang mee (in de orde van 70 000km) dat je die alleen bij een grote beurt preventief hoeft te vervangen.

Over vervangen zie ik een hoop toestanden de ronden doen, maar bij mijn voorwielnaven is het vrij simpel zonder speciaal gereedschap:

- demonteer wiel uit de as
- tik met een lang voorwerp zoals een schroevendraaier de oude lagers eruit
- vet de nieuwe lagers en de passing in de naaf goed in zodat de nieuwe lagers goed recht in de naaf glijden
- druk de nieuwe lagers in de passing met de HAND (door het vet moet dat makkelijk gaan. GEEN geweld gebruiken op nieuwe lagers). Bij mijn wiel zit een bus tussen de twee lagers in het midden om de afstand te houden, vergeet die ook niet.
- schuif wiel op de as en draai deze vast, zo sluit je de lagers op.
- klaar.

Ik zie ook wel eens mensen beweren dat je bij industrielagers geregeld vet moet vervangen. Gedoe met sealing verwijderen, schoonmaken, opnieuw invetten, enz. Lijkt mij zinloze werkverschaffing, vervang gewoon je lagers of blijf er verder van af..

Ik kwam dit filmpje tegen van hoe te doen met een racefiets naaf, dat is niet veel anders als bij mij: https://www.youtube.com/watch?v=Few4sZoFQ6Y
_Peter_ schreef: Die van mij zijn ook standaard en zelfs in Duitsland waren ze in een grotere plaats niet te krijgen (zelfs niet in een gespecialiseerde winkel), met de trein terug naar huis en weer terug bleek uiteindelijk sneller en goedkoper dan wachten op de lagers.
Die pech heb ik ook wel eens, al is het dan met wat anders. Bv afgelopen zomervakantie met de auto ging er wat stuk aan het koelsysteem en geen gereedschap en ellende met garagebedrijven. Onderweg sleutelen of iets specifieks moeten kopen blijft toch een doodvervelende hobby en is altijd veel lastiger dan thuis.
Deze topic heeft een afslag naar lagers gemaakt waar ik nu mooi gebruik van maak. Met het onderhouden van mijn pedalen is er bij het terug monteren in één van de pedalen speling op gekomen. Aangezien het een zeer simpele montage lijkt en het mij maar niet lukt de speling van de as af te krijgen vraag ik mij af wat ik nu o ver het hoofd zie. Overigens weet ik niet of de speling er voorheen op zat want daar heb ik niet specifiek naar gekeken.

Het is een origineel kogapedaal. Een lange stalen as die op het uitende door een klein lagertje heen gaat en daar wordt dan een klein moertje op gedraaid. Dan komt de afdichtdop er op. Nu kan ik na het terug monteren de as zijwaarts wat heen en weer bewegen. Maar ik kan niets vinden dat verder aangeraaid kan worden.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Ook ben ik wel benieuwd of mijn aanname juist is dat het pedaal dus met de as aan de binnenkant draait door het plastic buisje. Dus een soort plastic 'lager'/ omhulsel om de as heen die aan de binnenkant van het pedaal zit. Terwijl aan het uitende van het pedaal er een lagertje zit dat rond draait. Dit leest wellicht wat raar maar ik bedoel hiermee hoe de onderdelen glijden/ draaien.
Misschien nogal een botte bijl methode en heb je niks aan wat ik nu zeg, maar als de lagers van m'n pedalen niet goed meer zijn wordt het tijd voor nieuwe pedalen. Ik stop iig nooit tijd/moeite in onderhoud daarvan. Ik heb wel een fiets met goedkope pedalen met lichte speling maar zolang ze nog soepel draaien is dat niet zo'n probleem.

Bij mijn SPD pedalen heb ik nog nooit issues gehad met de lagers. Simpele/goedkope pedalen wel maar dan vervang ik ze dus..
helder hoor. Ik geloof dat de huidige pedalen rond de 40 euro waren. Zelf vind ik dat zeker wel de moeite waard om even te openen en te smeren. Maar dan moet het daarna wel goed zijn haha. Ik ben benieuwd of iemand weet hoe die speling er op kan komen en er weer af. Met het openen kon ik wel merken dat er water in zat. het vet was wel erg dun en waterig.
Nu je het zegt, moet ik toegeven dat ik wel eens wat dikke olie in pedalen laat druppelen. Vooral die van mijn stadsfiets, die zijn in vrij slechte staat.. Olie druppelen is minder werk dan vervangen, wat ik zo nog even kan uit stellen ;)

Dat gezegd hebbende, olie toevoegen aan een nog goed werkend lager is een absolute no-no.