Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarde van 5 jaar oude Santos? - Forum Wereldfietser

Waarde van 5 jaar oude Santos?

Binnenkort loopt de verzekering af van mijn Santos, gekocht in oktober 2012.
Ik heb er zonder problemen ongeveer 30.000 km mee gefietst (zie: wijzijnfietsen.weebly.com).
Het is een erg fijne fiets. Nu de verzekering afloopt zet het me wel aan het denken: verzekering verlengen of een nieuwe fiets kopen (uiteraard weer een Santos: ik ben zeer tevreden met deze fiets).
Als ik een nieuwe koop, wil ik deze Santos verkopen. Daarvoor zou ik graag willen weten wat mijn Santos waard is en voor welk bedrag ik hem (bijv. op dit forum) zou kunnen verkopen.

Enkele gegevens:
Santos Travelmaster 2.6 alu. Kleur: wit
Framemaat weet ik niet: ik ben 1.70 m.
Rohloff en riem
Magura remmen HS33
Son dynamo+ koplamp
Lowrider en bagagedrager
Santos bidonhouder + 2 kleine bidonhouders
Vlinderstuur
Ringslot met reservesleutels
Alle onderdelen zijn origineel: ik heb nog geen enkel onderdeel hoeven vervangen. Ik heb ook alle aankooppapieren nog.
Ik zou hem willen verkopen inclusief alle accessoires, evt zelfs met de Ortlieb tassen erbij.

De fiets heeft al heel wat reizen gemaakt. Op het frame zitten dan ook krasjes, vlekjes etc. De fiets heeft echte gebruikssporen maar ik zou er zo nog een wereldreis mee gaan maken.

Aankoopprijs was 3800 euro.

Wat zou een redelijke prijs zijn om hem in de verkoop te zetten?

Afbeelding
Het is net als bij auto's of zelfs nog erger. De afschrijving in het begin is erg hoog. Het slimste is dus hem gewoon te houden. De meeste verzekeringen keren op zulke fietsen dan alleen dagwaarde uit, en dan is het meestal niet meer de moeite waard hem nog te verzekeren. Kortom, niets doen en lekker doorfietsen.
Ik zie hier een Santos op de foto en een opsomming van de specs, waarbij ik me afvraag: wat zou je hier dan nog aan willen verbeteren/vernieuwen en tegen welke prijs?

Zoals al gezegd is de afschrijving in het begin hoog, dus zou het wel eens een fors bedrag kunnen worden wat bij een nieuw exemplaar moet, waarbij je je kunt afvragen wat je dan meer/beter hebt dan je al hebt.

Je kunt anders ook eens te raden gaan bij een Santos dealer (je wilt immers een Santos blijven rijden, heel begrijpelijk :wink: ).

Of misschien eens kijken welke onderdelen aan vervanging toe zijn of voor een opfrisbeurt (optisch) vervangen kunnen worden en wat dat dan kost. Evt. frame laten overspuiten (bij Santos als dat mogelijk is?).

Ik vind je fiets er in ieder geval nog prima uitzien en het feit dat de verzekering afloopt zou voor mij geen reden zijn om de fiets te vervangen, zeker niet als je zeer tevreden bent met deze fiets.

Ik beaam: "Kortom, niets doen en lekker doorfietsen". (of anders wat de fiets weer wat opfrissen/opknappen en dan lekker doorfietsen...).
Je geeft aan de je de fiets nog prima vindt dus zou ik ook zeggen:
Wim schreef:Kortom, niets doen en lekker doorfietsen.
Bedankt voor de reacties.

Omdat ik nog geen enkel onderdeel heb hoeven vervangen (gelukkig!), kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment wel serieus onderhoud/vervanging komt. Nieuw tandwiel/riem, kabels. Ik ben zelf niet handig (daarom heb ik ook deze fiets!), dus dat moet dan uitbesteed worden.
Ook zou ik een ander stuur willen, hoef ik geen naafdynamo meer (mijn man rijdt met gps en e-werk en ik gebruik de dynamo eigenlijk niet, dus: onnodig gewicht), en zo zijn er nog wat kleine dingen. Daarom kwam die nieuwe fiets bij me op..

Ik heb een aanbod gekregen voor verlenging van de verzekering: 2 jaar voor 158 euro. Gestolen of total loss? Dan ontvang ik 1935 euro. Dat klinkt best aardig, nietwaar?
Dat klinkt als een best redelijk aanbod (ernstige schade is dus niet verzekerd?). Zoiets betaal ik ook voor de stadsfietsen van de kinderen, en die fietsen lopen veel meer risico en zijn veel minder waard. Zelf verzeker ik zulke dingen niet, maar dat moet ieder zelf weten.
Alle onderdelen zijn origineel: ik heb nog geen enkel onderdeel hoeven vervangen.
Dit houdt in voor een eventuele nieuwe eigenaar dat er na vijf jaar en tienduizenden kilometers een en ander zal moeten worden vervangen, vroeg of iets later.

Als je per se een nieuwe fiets wilt zou ik vragen wat de dealer, waar je van plan bent een nieuwe aan te schaffen, ervoor wilt geven. Of houden en er bijvoorbeeld een stadfiets/ boodschappen fiets van maken.
karinh schreef:De fiets heeft echte gebruikssporen maar ik zou er zo nog een wereldreis mee gaan maken.
Duidelijk toch? ;-) Houden die fiets :-)
karinh schreef: Nieuw tandwiel/riem, kabels. Ik ben zelf niet handig (daarom heb ik ook deze fiets!), dus dat moet dan uitbesteed worden.
Ook zou ik een ander stuur willen
Wegbrengen voor een goede beurt bij een specialist, een ander stuur plaatsen is niet moeilijk. Pas bij overstap naar een racebocht komen er andere remhendels bij kijken, en dan zou de lengte van't frame je misschien dwars kunnen gaan zitten.
karinh schreef:hoef ik geen naafdynamo meer (mijn man rijdt met gps en e-werk en ik gebruik de dynamo eigenlijk niet, dus: onnodig gewicht)
Stuur maar een pb als je je naafdynamo wil verkopen :-)
Jurr schreef:Wegbrengen voor een goede beurt bij een specialist
Laat wel een gedegen offerte maken en laat iemand de velgen inschatten hoe ver ze versleten zijn. 30.000 kilometer is niet niks.
Hoe kan je nou 30.000 km fietsen en nog niets vervangen hebben? Ik vind het juist zo fijn aan een fiets die gewoon verder goed is dat je dingen kunt vervangen. Nieuwe remmen, kabels trekken, cassette, ketting etc. Dan heb je toch heen fiets nodig?
karinh schreef:Alle onderdelen zijn origineel: ik heb nog geen enkel onderdeel hoeven vervangen. Ik heb ook alle aankooppapieren nog.
Ik ga er vanuit dat er toch ooit wel eens een binnenband, remblokjes of riem vervangen is op 30.000 km? :p Is de Rohloff wel onderhouden?



Maar zoals ook al door velen aangegeven, ik zou hem houden. Juist gezien het gebrek aan onderhoud. Tsja, met enig geluk loop je iemand tegen het lijf die er een bod van 1500+ voor neerlegt in huidige staat. Maar met zo'n gebrek aan onderhoud is de kans zeer zeker aanwezig dat er voor een aanzienlijk bedrag onderhoud wenselijk is dan wel noodzakelijk op korte termijn.

De velgen zullen waarschijnlijk wel flink versleten zijn, vervanging ligt dan ook al snel op de loer. Maar ook kleinere onderdelen zullen nodig aan vervanging toe zijn. Dan zit je nog met een zadel en stuur, waarvan ik zou zeggen, mag je houden.

Zou ik dan ook een bod doen, dan zou ik voor deze 5 jaar oude Santos met achterstallig onderhoud hooguit 800 in gedachten nemen. Mogelijk minder afhankelijk van hoeveel tekenen van schade het frame vertoont. Neem jij zelf de kosten voor onderhoud voor lief en krijgt de fiets een grote beurt, dan schat ik dat circa 1500 geen gek bedrag zal zijn.


Een total loss verklaring na ongeval of diefstal met uitkering van verzekering zal bovendien eigenlijk altijd wel gunstiger uitvallen. Maar de kans is natuurlijk klein dat dit daadwerkelijk gebeurd.


Om je in ieder geval een idee te geven wat ik er persoonlijk bereid toe zijn om te betalen.
Jaja, natuurlijk zijn er regelmatig nieuwe remblokjes geplaatst, heb ik wel eens een lekke band gehad en is de Roholf op tijd gespoeld. Dat betekent toch niet dat de 'onderdelen niet meer origineel zijn'?
Verder heb ik tijdens een langere (wereld) fietstocht altijd een reserveriem en easyset bij me, maar heb ik deze nog nooit hoeven gebruiken/vervangen.
Ik snap dat sommigen spreken van 'achterstallig onderhoud'. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad, maar ik zie zelf ook in dat er op een gegeven moment onderhoud komt. Daarom komt bij mij de vraag op of ik een nieuwe fiets wil kopen..

Bedankt voor de reacties.
Zolang inderdaad de niet-zo-slijtgevoelige onderdelen niet vervangen zijn, mag je van origineel spreken. Olie-verversen maakt niet dat de hele rohloff naaf vervangen is. De remblokjes vervangen is inderdaad ook niet hetzelfde als de hele rem vervangen.
Ik heb zelf geen ervaring met een belt/riem, maar er wordt hierop natuurlijk een zekere afstand opgegeven voor een normale levensduur. Geen idee of dit 5.000 km is of 50.000km of 500.000km, dat zullen andere mensen op dit forum beter weten dan ik. Bij een auto zit er ook meestal een distributieriem en die slijt ook en moet ook na zoveel km vervangen worden (denk aan 160.000 of 200.000km bv) niet helemaal hetzelfde als een aandrijfriem zoals op jouw fiets, maar het punt is wel zo dat er ooit dingen vervangen gaan worden.

Echter heb jij nog nergens last van, dus kennelijk is nog niet veel versleten, wat verder een prima zaak is. Dat dit ooit moet gebeuren is zeker, maar het lijkt er als ik de tekst lees, meer op dat je eigenlijk van ons wilt horen dat je gewoon een nieuwe fiets moet kopen, als je dat wilt en kan veroorloven, moet je dat vooral doen. (misschien heb ik het wel verkeerd ingeschat, dan mag je dit als niet-geschreven beschouwen)
rockhopper schreef:Echter heb jij nog nergens last van, dus kennelijk is nog niet veel versleten, wat verder een prima zaak is.
Dat je nergens last van hebt betekent niet dat er niets van slijt. Vooral bij velgen en gatesriemen (inclusief tandwielen) is er een scherpe overgang van 'nog helemaal goed' naar 'helemaal niet meer goed'.