ik denk niet dat dat het is, ik fiets gewoon de 20-30 kilometer die ik altijd fiets. Wel is het ding natuurlijk wat zwaarder dan mijn racefietsje, maar geloof ook niet dat dat het is. Op het moment dat ik ga zitten en drie keer trap voel ik mn knie, en dat wordt wel snel minder, maar verdwijnt niet. Als op de bar-ends van het stuur ga hangen lijkt het wel minder te worden. Ik heb nog steeds de indruk dat ik mijn been te ver naar voren moet bewegen om de cirkel te maken. maar toch is het niet weg als ik het zadel naar voren schuif in een poging meer recht boven de crank te zitten.
Toen ik met mijn nieuwe fiets ging rijden onlangs kreeg ik ook last van kniepijntjes. Wat gelijk hielp was in ieder geval zorgen dat ik net een tandje lichter verzet fietste en verder terugschakelde bij stoplichten e.d. In het begin voelt dat overdreven maar na tijdje went het. En kniepijn verdween. Daarna verder gezocht naar optimale pedaalafstand e.d.
Kleinere cranklengte heeft al veel mensen geholpen maar is geen garantie op succes. Idee is dat je je knie minder ongunstig belast omdat deze minder buigt. Ik rij zelf met 160, ben 1m84.