Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Haperende cassette - Forum Wereldfietser

Haperende cassette

Begin dit jaar heb ik een nieuwe Wielsert gekocht met Shimano XT naven. Tijdens mijn fietsvakantie in Spanje, een maandje later, merkte ik dat de cassette af en toe bleef hangen wanneer ik mijn benen stilhield. De cassette schoot wel weer vrijwel direct door maar de ketting hing hierdoor wel even slap. Lijkt mij een probleem met de body.
Na de vakantie direct dat wiel, onder garantie, terug gestuurd naar de leverancier die er een nieuwe body op heeft gezet.
Tijdens weekendjes fietsen in Nederland ondervond ik geen problemen meer dus opgelost....dacht ik.
Onlangs was ik weer een paar weken fietsen in een warm en bergachtig gebied en kreeg ik weer hetzelfde probleem met de cassette. Iedere dag werd het erger en ik hoorde ook een vreemd ratelgeluid wanneer ik mijn benen stilviel tijdens bijv. een afdaling.
Als noodoplossing heb ik wat druppeltjes kettingolie in de body laten lopen. Dit bleek te helpen want de cassette bleef niet meer haperen en het ratelgeluid verdween na een dag fietsen.
Die kettingolie is natuurlijk niet DE oplossing. Het wiel loopt nog steeds niet super maar ik kon mijn reis afmaken.
Ik heb dit nog nooit gehad bij mijn oudecwielen waar ook een xtvnaaf op zat. Weet iemand wat hier het probleem is? Dat ik dit bij 2 body''s heb is wel frappant natuurlijk.
beste Auk,
mijn gedachten: in een freewheelbody zit een vrijloop-mechanisme. dat moet gaan werken zodra je je benen stil houdt of achteruit trapt. daar hoort een ratelend geluid bij.
het is wel erg veel 'toeval' als je twee keer een freewheelbody hebt waarbij de vrijloop niet goed (of met vertraging) vrijkomt: de vraag is of dat wel is wat er fout gaat...

ik heb vroeger wel eens zo'n freewheel open gehad en er zit een palletje met een veertje er onder (of beide in tweevoud). dat haakt in een opstaand randje als je trapt en loopt slepend over de radjes de andere kant op ajs je de benen stil houdt (een plaatje zegt meer dan hier lange zinnen, maar die heb ik niet paraat).
nou helpt dit je niet, maar ik denk ook: een druppeltje rijwielolie (zeker de ouderwetse wat dikkere (ketting)olie) is ook best 'vet' en kan er voor zorgen dat het palletje van de vrijloop juist gaat plakken en niet meer pakt als je trapt. maar bij jou gebeurt precies het omgekeerd: hij komt even niet vrij als je niet trapt...

grrr :evil: ik weet het niet. help!
toch met vriendelijke groet :wink:, hoogframe
Lijkt inderdaad een freewheel probleem.
Als je dit zelf nog nooit hebt gerepareerd, en je zier er tegenop, dan zou ik even langs de fietsenmaker gaan.
Die kan twee dingen doen:
freewheel schoonmaken zodat alles weer lekker loopt.
Of freewheel vervangen. Dat gaat het snelste. Is niet veel werk.
Marco Meijerink schreef:Lijkt inderdaad een freewheel probleem.
Als je dit zelf nog nooit hebt gerepareerd, en je zier er tegenop, dan zou ik even langs de fietsenmaker gaan.
Die kan twee dingen doen:
freewheel schoonmaken zodat alles weer lekker loopt.
Of freewheel vervangen. Dat gaat het snelste. Is niet veel werk.
Bedoel je dat er iets niet goed is met de body? Deze was al vervangen dus 2 nieuwe body's met hetzelfde probleem. Toeval?
Het probleem ontstond op het moment dat ik het aandrijfsysteem zwaarder ging belasten door in berggebied te fietsen. Tijdens tochtjes in Nederland had ik nergens last van. Mijn gedachte is dat de body niet goed gesmeerd is of met verkeerd smeermiddel.
Ik mag het wiel weer terugsturen. Als ik zelf de body uit elkaar haal, vervalt de garantie.
Poeh, toeval weet ik niet.
Maar er zijn heel wat fietsers die hiermee fietsen. Dat zou geen probleem moeten zijn. Terug sturen is denk ik de beste oplossing. Benieuwd wat ze vinden.
Auk schreef:Het probleem ontstond op het moment dat ik het aandrijfsysteem zwaarder ging belasten door in berggebied te fietsen.
Normaliter kunnen ze veel hebben. In de bergen, heuvels of met MTB-en worden ze zwaarder belast naarmate:
* de helling steiler (evenredig)
* het totaalgewicht groter is (evenredig)
* Op trekkracht: het aantal tanden van het kleine voorblad (omgekeerd evenredig)
* Op torsie van het freewheelmechanisme: het aantal tanden van het kleine voorblad (omgekeerd evenredig) en het aantal tanden van het grootste voorblad (evenredig)
* de mate van onverhardheid: op keien krijg je piekbelastigen
* de lompheid van de rijder: trapt die netjes 'rond' of ramt hij er op los.
* Of het een tandem is .... x2!

Wat ik vrij vaak gedaan heb ik een onverharde helling van 20% beklimmen met 22 voor en 32 achter met een totaalgewocht van zo'n 100 kilo. Daar moeten die dingen tegen kunnen en dat kan ook.

Wel heb ik ook een gebroken freewheelbody gehad, maar dat ontdekte ik ook pas nádat ik de cassette er af had gehaald.

Waar een freewheel echt niet tegen kan is water erin. Dat kun je krijgen door door fout gebruik van de hogedrukspuit, door de fiets plat in de stromende regen te leggen en bij het doorwaden van diepe riviertjes. De ochtend daarna is alles nog prima, maar roest komt altijd na een tijdje.
(t)ja, het hoort inderdaad gewoon heel te blijven...

op je site zie ik wat voor prachtige reis je gemaakt hebt!

ik zou het wiel nog een keer terugsturen en laten repareren en dan ook:
- precies willen weten wat ze nu als reparatie uitvoeren en
- iets duidelijks afspreken voor als het euvel wéér optreedt.
(misschien zit er wel te veel of te dik vet in, bedacht ik nog)
succes! hoogframe
heel lang geleden ook eens zo iets gehad
bleek dat er bijna geen vet in de body zat waardoor het mechaniek niet meer lekker liep
waarschijnlijk is het olie er in laten lopen dan ook goed geweest
moet je gewoon terug sturen of er moet een nieuwe body op of vet er in denk ik
Het lijkt mij ook dat er of te weinig of verkeerde olie/vet is gebruikt. Wat misschien ook nog een invloed kan hebben gehad, is de temperatuur. Het was erg heet tijdens mijn vakantie en misschien kan het smeermiddel daar niet tegen......hoewel dat natuurlijk niet zou mogen. Met mijn vorige wielen heb ik dezelfde omstandigheden gehad en totaal geen problemen.

Peter, ik ben geen lompe rijder, ik sta nooit met een hogedrukspuit op mijn fiets gericht, ben geen rivier doorgewaad en de fiets staat altijd op zijn standaard of tegen een boom.
2x op rij...?

Dan heb je ofwel echt pech of je hebt een verkoper getroffen die het niet zo nauw neemt met zijn klanten.
Het zou me niet verbazen indien er dozenschuivers bestaan die het geretourneerde wiel even in de hand nemen er eens aan draaien en zich bedenken: 'Wat is daar nou mis mee, het draait toch?' En vervolgens het zelfde wiel met dezelfde body terug naar de klant sturen. :twisted:

Dan heb je dus schijnbaar tweemaal prijs.
Het is maar een hypothese, ik weet best dat je niet alle fietsenmakers over dezelfde kam mag scheren.

Bij mij in de streek zit er met een beetje zoeken nog een beetje koren tussen het kaf. :wink:

Greetz,
Bram
Zouden ze uit dezelfde productiebatch kunnen komen? Dan zou een verkeerd type vet gemakkelijk in beide body's kunnen zitten.
Jammer dat er geen serienummers op zulke dingen staan. Tot voor een paar jaar geleden stonden er zelfs serienummers op WC-rollen van de Lidl. In de fietsenbranche is het ondenkbaar.
Verleden week iets gelijkaardig voorgehad met een Shimano XT naaf die ik twee jaar geleden heb gekocht. Het betreft een naaf met dikke aluminium as. De cassette blokkeerde soms. Het bleek een defecte body te zijn. Ik heb de body zelf geopend en vastgesteld dat twee van de palletjes los in de body zaten. Het bevestigingslipje van de palletjes waren afgebroken. De naaf had er 8000 rustige kilometers opzitten. Nu heb ik een nieuwe naaf besteld om de body over te bouwen. Jammer genoeg leren diverse fora mij dat ik binnen afzienbare tijd dezelfde problemen mag verwachten. Mijn voorkeur zal in de toekomst dan ook uitgaan naar deore LX naven.