Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarschuwing: novatec naven zoals verkocht door Meilenweitt - Forum Wereldfietser

Waarschuwing: novatec naven zoals verkocht door Meilenweitt

Net zoals misschien ook al andere mensen is overkomen, twijfelde ik bij de aankoop van nieuwe wielen over de naaf. Industrielagers leken me wel handig: voor een relatief lage kost zonder afstelproblemen je lagers vervangen. Daarom koos ik bij het bestellen bij Meilenweitt voor een wiel met een Novatec achternaaf (meilenweitt geeft niet aan welk type het is, maar het blijkt een soort generische basisversie te zijn die nog steeds verkocht wordt maar niet in de cataloog staat). linkje
Na een vijftal jaar (waarbij de fiets heel vaak buiten heeft gestaan) begon de freewheelbody soms te haperen dus wilde ik de naaf demonteren om eens te kijken wat ik daaraan kon doen.

Wat zit er in?
In de naaf zitten twee lagers:
- non driveside 6200-2RS
- driveside 6000-2RS
- as is volledig rond en biedt dus geen mogelijkheid om hier makkelijk iets op te klemmen
- langs beide zijden zit er een afstandshouder tussen het lager die met een klein inbusboutje geklemd zou moeten worden op de as. De non-driveside van de afstandshouder heeft een rubberen o-ringetje.
- het freewheel zit vast met een inbus 12 waar je aan kan als je het non-drive lager verwijdert hebt.

Mijn analyse:
- de afstandshouders zijn een vreemde combinatie van aluminium en staal, waarschijnlijk om het harde klemcontact met het frame via staal te laten gebeuren. Er is in die 5 jaar serieuze galvanische corrosie opgetreden want enkel met geweld heb ik ze uiteindelijk afgekregen.
-De klemboutjes van de afstandshouders zijn van die boutjes waar de inbusopening in het schroefgedeelte zelf is uitgehold en ik draaide beide kapot met ze los te proberen maken.
- het driveside lager is echt niet erg groot (buitendiameter 26mm, binnen 10 mm). Naast het freewheel voelde ik al enige tijd trillingen in het frame bij zware belasting en ik heb een vermoeden dat dat lager zwaar afziet als je op de trappers gaat staan.
-zoals ik al vaker heb gemerkt worden in fietswielen gewone groefkogellagers toch axiaal belast (klemdruk van de snelkoppeling), dat vind ik vreemd: de gewone cup-cone lagers zijn eigenlijk hoekcontact lagers en die zijn veel beter in het opnemen van axiale krachten.
- de freewheel body is niet eenvoudig te openen, al lijkt het mogelijk om het te demonteren met specifiek gereedschap. Een nieuwe kost 15 euro + verzendingskosten. Het gaat dus niet om één zoals in mtb's waar je de palletjes langs buiten ziet zitten en eenvoudig kan reinigen (wat ik had verwacht)
Vermits de freewheelbody zelf helemaal hol is om het lager te kunnen bevatten is er eigenlijk geen plaats om de body zelf goed te lageren: het is me niet duidelijk of hier nog ergens lagers in verwerkt zitten, maar erg grote kogeltjes zullen het vast niet zijn. (ik zal nog proberen het te openen- in dat geval komt er een updatje)
- de lagers zijn uiteraard makkelijk verkrijgbaar, de body vind ik maar in een drietal webshops en er lijkt geen enkele garantie dat dat lang het geval zal blijven.

Omdat de lagers beschadigd geraakten tijdens de brute-force demontage en het freewheel op lijkt, is de revisie kost nu behoorlijk hoog doordat de verzendkosten van alle aparte delen hoog oplopen: 8 euro voor de twee lagers + 7 euro verzendkosten en 15 euro voor de body en 6 euro verzendkosten.
Bovendien lijkt de freewheelbody een kwetsbaar onderdeel, moeilijk te krijgen en niet compatibel met andere merken. Wie dus twijfelt zou ik zeker adviseren om het gewoon bij een shimano Deore of LX naaf te houden en niet op de novatec te gokken.
In de mountainbikewereld worden wel vaker vraagtekens gezet bij Novatec. Nu is eens temeer duidelijk waarom. Dank voor de uiteenzetting!
Ik heb goede ervaringen met Novatec naven (inmiddels 8000 km door weer en wind), informeer eens bij Elan in Nijmegen, zij monteren die vaker. Novatec is een Taiwanese maker van Naven die vooral levert aan derden, en later heeft besloten onder een eigen naam te gaan verkopen.

Ik denk dat hier goedkoop duurkoop is geworden is en je je nu zelf wijs probeert te maken dat Novatec naven afkomstig van Meilenweit slecht zijn.

Ook Shimano en SRAM maken en verkopen geodkope onderdelen die je liever niet wilt gebruiken.
ik heb geen ervaring met deze naven, maar de kwaliteit staat los van de firma Meilenweit. die past(e) ze 'slechts' toe. misschien is het een idee om deze ervaring ook aan hen door te geven, dan kunnen ze er rekening mee houden.
EnriceV maakt een hele analyse waarom/waardoor de naven op hem geen degelijke indruk maken: prima.

gezien de prijs denk ik: koop een nieuwe naaf, maar... zo'n naaf heeft als nadeel dat 'ie in een geheel van spaken ingesloten zit... :? ('ieder voordeel heb ze nadeel', zei een beroemde voetbalmeneer)

en we zien ook weer dat een onderdeel (freewheelbody) (verhoudingsgewijs) veel kost t.o.v. de prijs van een complete naaf (dat zie je bij Shimano ook. en die (en andere merken) maken inderdaad ook 'goedkope' spullen)... :oops:

succes! hoogframe
hoogframe schreef:en we zien ook weer dat een onderdeel (freewheelbody) (verhoudingsgewijs) veel kost t.o.v. de prijs van een complete naaf (dat zie je bij Shimano ook. en die (en andere merken) maken inderdaad ook 'goedkope' spullen)... :oops:
Bij Shimano snap ik het echt niet. Als je freewheel kapot is, is het vaak goedkoper om een complete naaf te kopen, het freewheel er af te halen en de rest weg te gooien dan om een los freewheel te kopen.
nee!! niet weggooien, de conussen zul je ook eens nodig hebben.