Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycle2Charge maar dan ietsjes beter - Forum Wereldfietser

Cycle2Charge maar dan ietsjes beter

Beste mensen,
Sinds een jaar maken we gebruik van een Son dynamo aangesloten op een Cycle2Charge.
Mooi systeem. Geen kabeltje te zien. Alles is perfect weggewerkt in het frame.

Het enige minpuntje is dat bij lage snelheden er geen elektriciteit wordt geleverd. Logisch natuurlijk maar af en toe wel onhandig. Mijn gpx blokkert dan bv even. Niet erg als je in Patagonie zit maar wel lastig als je in de kleine straatjes in bv Amsterdam of Rotterdam rond fietst.
Een pokerbank er tussen zetten heeft twee problemen, te weten:
1. powerbanks laden niet en op en geven stroom af. Ik kan dus niet en de ppwerbank opladen en mijn gps/telefoon aan de stroom hangen.
2. Ik hou van een 'gladde' fiets dus allemaal kabels rond mijn stuur vind ik niks.

Kortom: ik ben dank ik op zoek naar een batterij die in de stuurbuis pas, die ik aan kan sluiten op de cycle2charge en en ook nog eens mijn telefoon kan opladen.

iemand ervaring mee? Ideeën?

Ben benieuwd.

Marco
[quote="Marco Meijerink"]Beste mensen,
Sinds een jaar maken we gebruik van een Son dynamo aangesloten op een Cycle2Charge.
Mooi systeem. Geen kabeltje te zien. Alles is perfect weggewerkt in het frame.

Het enige minpuntje is dat bij lage snelheden er geen elektriciteit wordt geleverd. Logisch natuurlijk maar af en toe wel onhandig. Mijn gpx blokkert dan bv even. Niet erg als je in Patagonie zit maar wel lastig als je in de kleine straatjes in bv Amsterdam of Rotterdam rond fietst.
Een pokerbank er tussen zetten heeft twee problemen, te weten:
1. powerbanks laden niet en op en geven stroom af. Ik kan dus niet en de ppwerbank opladen en mijn gps/telefoon aan de stroom hangen.
2. Ik hou van een 'gladde' fiets dus allemaal kabels rond mijn stuur vind ik niks.

Kortom: ik ben dank ik op zoek naar een batterij die in de stuurbuis pas, die ik aan kan sluiten op de cycle2charge en en ook nog eens mijn telefoon kan opladen.

iemand ervaring mee? Ideeën?

Ben benieuwd.

Hoi Marco,

Sinds een halfjaar maak ik gebruik van de Cycle2charge V2. Rechstreeks aangesloten op de SON naafdynamo.
Functioneert goed icm smartphone met OSMAND navigatie. :D

mijn bevindingen:
Samsung S4 mini laadt op al vanaf lage snelheden (kleine batterij)
Een grote Motorola X style (met grote batterij) aangesloten op de Cycle2charge loopt niet leeg tijdens gebruik als telefoon en als navigatie met OSMAND. Laadt echter ook niet op. Ook niet bij 25 km/pu +. :!:
Dus hele dag telefoon gebruiken als navigatie en aankomen met volle accu. :idea:

Ben niet op zoek gegaan naar alternatieve batterijen.

Als ik geen risico wil stop ik 1 of 2 powerbank(s) in mijn ministuurtasje van Decathlon. 8)
Geen problemen mee in Frankrijk, ook niet tijdens hoosbuien. :idea:
Eigenlijk heb ik de powerbanks niet nodig gehad als ik vanaf de camping met een volle accu in mijn telefoon vertrek. Zoals gezegd opladen doe t de motorola niet icm cycle2charge, maar loopt ook niet leeg. :oops:
Tot nu toe heb ik vergeefs mijn 6000 mAh powerbank geprobeerd op te laden. Mijn iPhone 5s, Gopro en mijn Mio Cyclo 200 heb ik nog niet aan de Cycle2Charge aangesloten gehad. Mijn powerbank heb ik op campings kunnen opladen en via mijn powerbank mijn iPhone en Mio Cyclo 200.

Overigens heb ik ook een Son naafdynamo waarop de Cycle2charge is aangesloten.

Via de volgende link zijn wat gebruikerservaringen te lezen. In het vervolg zal ik eens een powerbank van 2500 mAh aankoppelen om op te laden. Dan maar eens kijken of het inderdaad werkt.

Zie http://fietsdewereldrond.nl/cycle2charg ... nsluiting/
De forumslader (http://www.forumslader.de/automatiklader/) kun je in een versie laten opbouwen met 1 of 3 accucellen in een ahead (mits die lang genoeg is uiteraard). Levert bij mij altijd voldoende stroom om al mijn gadget tevreden te houden (GoPro, iPhone, Garmin).

Ik heb hem zelf met 3 accu cellen in een losse versie die in mijn voortas gaat. Ik vind dat makkelijker, want dan gaat er 1 USB uitgang naar mijn GPS en de andere naar mijn smartphone/tablet/GoPro in de tas. Andere praktische variant is de cellen vol fietsen en 's avonds in de tent laden vanuit het accupack (ik heb al meerdere USB kabels gesloopt onderweg doordat ik de GPS los haalde terwijl de kabel er nog in zat).
Ik heb net op de nieuwe fiets ook een Cycle2Charge met Son naafdynamo. Ik lees dat iemand niet kon opladen. Op welke stand staat de koplamp? Mij valt op dat alleen wordt geladen als de koplamp op S of 0 staat. Staat de koplamp op 1 dan wordt er niets geladen. Iemand anders dezelfde ervaring?
robhuls schreef:De forumslader (http://www.forumslader.de/automatiklader/) kun je in een versie laten opbouwen met 1 of 3 accucellen in een ahead (mits die lang genoeg is uiteraard). Levert bij mij altijd voldoende stroom om al mijn gadget tevreden te houden (GoPro, iPhone, Garmin).

Ik heb hem zelf met 3 accu cellen in een losse versie die in mijn voortas gaat. Ik vind dat makkelijker, want dan gaat er 1 USB uitgang naar mijn GPS en de andere naar mijn smartphone/tablet/GoPro in de tas. Andere praktische variant is de cellen vol fietsen en 's avonds in de tent laden vanuit het accupack (ik heb al meerdere USB kabels gesloopt onderweg doordat ik de GPS los haalde terwijl de kabel er nog in zat).
Hoi Rob, dank je wel voor het meedenken. Dit lijkt me wel een hobby-achtige-oplossing. Of is mijn inschatting verkeerd? Als ik naar de oplossing kijk dan ben ik bang dat er snel een los contactje komt te zitten die dan ergens verstopt zit in je balhoofdbuis waar je door het 'parapluutje' niet meer bij kunt.Wat zijn jou ervaring kwa duurzaamheid?
Ik dacht anders aan zoiets https://www.topeak.com/global/en/produc ... k-6000-mah.
Het is een hobby, je kunt hem zelf in elkaar solderen. Jens kan dat ook voor je doen, maar hij wil er bewust geen bedrijf van maken. Het ontwerp is volgens mij absoluut top, ook wat rendement betreft en je kunt hem met bluetooth uitlezen, welke nerd wil dat nu niet :-). Hij functioneert bij mij prima, compleet afgesloten in een soort krimpplastic. Ik heb alleen 1 van de 2 USB aansluitingen kapot gemaakt, maar ik vrees dat dat mijn eigen schuld is geweest.

Als je al een lader hebt is de forumslader niet erg kosteneffectief bij iets van E160. Die topeak kost een klap minder (E60?), maar kan die laden en voeden tegelijk? Wellicht is dan geeneens nodig, ik zou zelf overwegen gewoon in de nacht te laden, zowel GPS als iPhone redden het wel een dag bij mij en verbonden kabels tijdens het fietsen gaat bij mij toch vaak mis.

En wat is precies het voordeel boven een standaard 6000 mAh pack van E15 (https://www.conrad.nl/nl/varta-powerpac ... 24864.html)? Beiden zijn vermoedelijk niet waterdicht als de usb kabels erin zitten, gezien de plastic dopjes op de Topeak
Ik maak zelf gebruik van een Son naafdynamo i.c.m. de USB-werk van Busch & Müller. Spat-en waterdicht. Hier zit een buffer-accu in die opgeladen tot circa 15 minuten stroom levert. Genoeg voor die paar minuten dat je stilstaat bij stoplicht om je smartphone/navigatie van stroom te voorzien. Het apparaatje kan je ofwel in fiets stuurtas plaatsen of bevestigen aan je frame. Ik heb hem onder het stuur aan de voorzijde geplaatst. Valt nauwelijks op. Wel moet je rekening houden dat de Son-naafdynamo "pas" begint met opladen bij een snelheid van 12 km/uur. Afhankelijk van je conditie en uithoudingsvermogen in bergachtig landschap en stijgingspercentage, betekent dit dat je in grote delen van Europa problemen kan krijgen met voldoende snelheid ontwikkelen.
Ik gebruik hem zelf i.c.m. Sony Xperia Z5 compact die niet opgeladen blijft als je langere tijd onder de 12 km/uur fietst. Hiervoor neem ik dan een powerbank van 6.000 mAh mee die je kan opladen op campings of "Warm-Showers" verblijf. Die heb ik een aantal malen moeten gebruiken op pad naar Parijs en terug naar Nederland. Zonder navigatie met Osmand+ en gps houd de Sony-accu het met gemak enkele dagen uit. Met navigatie wordt dat een ander verhaal.
Aanbevelenswaardige website met een schat aan informatie over alles wat met fietsen te maken heeft. Er staat ook veel over opladers en naaf-dynamo's; http://fahrradzukunft.de/ je moet dan wel even eerst jezelf gratis aanmelden voordat je gebruik kan maken van hun archief.
Het archief bevat een schat aan technische fietsinformatie.
Wellicht interessant is het technische artikel http://fahrradzukunft.de/11/steckdose-unterwegs/
en over de Forum-lader;
http://fahrradzukunft.de/22/mobil-elekt ... weltreise/
en;
http://fahrradzukunft.de/17/walzendynam ... mal-lader/
Ik rij ook al een paar jaar met het E-werk van Busch & Muller, in combinatie met een bufferaccu. De accu zit inderdaad aan de buitenkant van de fiets in een tasje. Het is zeker mooier als het weggewerkt zit in het frame. De oplader werkt goed met de Son dynamo.Mijn gps, iPhone en de iPad is er mee op te laden.
Het nadeel van deze combinatie vind ik de bijgeleverde kabeltjes. Als je de kabels iets te veel aandraait of iets te weinig is er geen goed contact. Ik overweeg om andere kabeltjes te laten maken om van het gezeur af te zijn. Helaas ben ik op dat gebied niet technisch genoeg, dus moet ik het laten doen. Als er iemand is met een suggestie waar dat mogelijk is hoor ik dat graag.

Groet, Ruud van Gent
Marco Meijerink schreef: Een pokerbank er tussen zetten heeft twee problemen, te weten:
1. powerbanks laden niet en op en geven stroom af. Ik kan dus niet en de ppwerbank opladen en mijn gps/telefoon aan de stroom hangen.
Marco
Dat hangt van de powerbank af! Er zijn powerbanks die die wel kunnen, dat is een kwestie van even zoeken
robhuls schreef:Het is een hobby, je kunt hem zelf in elkaar solderen. Jens kan dat ook voor je doen, maar hij wil er bewust geen bedrijf van maken. Het ontwerp is volgens mij absoluut top, ook wat rendement betreft en je kunt hem met bluetooth uitlezen, welke nerd wil dat nu niet :-). Hij functioneert bij mij prima, compleet afgesloten in een soort krimpplastic.
Ik heb de forumslader in mijn stuurbuis, en ja dat was aardig wat gepruts om dat voor elkaar te krjigen, maar een beetje knutselen vind ik leuk en het resultaat is prima. Niets te zien, in plaats van een USB stekker en LED op/in de Ahead-kap heb ik de stroomaansluiting/LED gemaakt in een klickfix stuuradapter, een beetje zoals @ericplan, zie Stroom op je fiets.

Op een reis van 1000 km met aardig wat hoogtemeters nooit een probleem gehad, de GPS en smartphone werden gevoed. De GPS stond aan tijdens het fietsen en de smartphone werd opgeladen van het gebruik 's avonds en het incidentele gebruik overdag. Capaciteit (te zien op de App) is eigenlijk nooit onder de 70% gekomen.

Als je niets "ietsje beter" wil hebben maar top, dan is de forumslader de goede keus, zie Steckdose unterwegs – Teil 4. Ook een goede mogelijkheid is de Dynamo Harvester.

Voor wie die (terecht) een te hoog hobbygehalte heeft, ik dacht te lezen dat horizonbicycles de optie biedt om nieuwe fietsen met een forumslader af te leveren, lijkt me dat ze ook wel bestaande fietsen willen voorzien. Tegelijk vind het ik "rommelen met powerbanks" ook wel een groot knutselgehalte hebben ;-)
daulagari schreef:
robhuls schreef:Het is een hobby, je kunt hem zelf in elkaar solderen. Jens kan dat ook voor je doen, maar hij wil er bewust geen bedrijf van maken. Het ontwerp is volgens mij absoluut top, ook wat rendement betreft en je kunt hem met bluetooth uitlezen, welke nerd wil dat nu niet :-). Hij functioneert bij mij prima, compleet afgesloten in een soort krimpplastic.
Ik heb de forumslader in mijn stuurbuis, en ja dat was aardig wat gepruts om dat voor elkaar te krjigen, maar een beetje knutselen vind ik leuk en het resultaat is prima. Niets te zien, in plaats van een USB stekker en LED op/in de Ahead-kap heb ik de stroomaansluiting/LED gemaakt in een klickfix stuuradapter, een beetje zoals @ericplan, zie Stroom op je fiets.

Op een reis van 1000 km met aardig wat hoogtemeters nooit een probleem gehad, de GPS en smartphone werden gevoed. De GPS stond aan tijdens het fietsen en de smartphone werd opgeladen van het gebruik 's avonds en het incidentele gebruik overdag. Capaciteit (te zien op de App) is eigenlijk nooit onder de 70% gekomen.

Als je niets "ietsje beter" wil hebben maar top, dan is de forumslader de goede keus, zie Steckdose unterwegs – Teil 4. Ook een goede mogelijkheid is de Dynamo Harvester.

Voor wie die (terecht) een te hoog hobbygehalte heeft, ik dacht te lezen dat horizonbicycles de optie biedt om nieuwe fietsen met een forumslader af te leveren, lijkt me dat ze ook wel bestaande fietsen willen voorzien. Tegelijk vind het ik "rommelen met powerbanks" ook wel een groot knutselgehalte hebben ;-)
Afgelopen fietsvakantie weer plezier gehad van m'n eigen knutselwerk, maar één keer een powerbank hoeven inzetten op een dag met veel klimmen.

Hoewel er steeds meer oplossingen komen, ook koplampen met een USB-aansluiting, blijf ik huiverig voor zo'n "waterdichte" USB-oplossing. Ik zit niet te wachten op kortsluiting. De afstand tussen + en - is in mijn optiek veel te klein. Eén druppel (zweet)water is genoeg.
Dank voor al jullie reacties. Ik had gehoopt dat er al meer oplossingen op de markt zijn gekomen. Maar jullie reacties hebben me wel meer inzicht gegeven.
Marco Meijerink schreef:Dank voor al jullie reacties. Ik had gehoopt dat er al meer oplossingen op de markt zijn gekomen. Maar jullie reacties hebben me wel meer inzicht gegeven.

Helaas nog niet Marco, zelf ben ik wel enorm te spreken van de Igaro D1, meer nog dan de cycle2charge. Deze heeft het deze zomer in IJsland en Tsjechïe voortreffelijk gedaan zelfs. Maar deze hangt ergens aan mijn voorvork waar ik het zelf niet zo ideaal vind. Graag had ik deze willen kunnen inbouwen in het balhoofd. Misschien dat ik hier zelf nog iets op probeer te puzzelen.
Kijk eens bij Goalzero venture 30 deze hebben powerbanks die volledig waterdicht zijn en ze kunnen laden en spanning afgeven tegelijk. 2 x 2.4 A usb poorten + 1 x micro
Iemand ervaring met de NC17 AppCon3000?
Kost een paar centen, maar als je dan wat hebt..
Wat wil ik dan? Graag een omvormer+accu die een Iphone 7 kan voeden, ook tijdens een stoplicht of beklimming.
Met mijn huidige B+M E werk en bufferaccu gaat het uitstekend met een Garmin Etrex. Maar met de telefoon (als navigatie aan, in vliegtuigmodus met pocket earth actief) is nauwelijks werkbaar. De telefoon vraagt duidelijk meer sap.
Tijdens mijn laatste tocht vanuit de Alpen naar huis wilde ik een ander traject gaan volgen. Dat was niet voorbereid op de Garmin, vandaar.
snowfreakyvon schreef:
do 08 aug, 2019 10:02
Iemand ervaring met de NC17 AppCon3000?
De makers hebben indertijd de Dynamo Harverster Plus overgenomen en een tijdje verkocht als de NC-17 CONNECT APPCON GT. Dat apparaat was vergelijkbaar met de Forumslader qua opbrengst en had een bufferaccu van 3000mah. Ben zelf tevreden over de Dynamo Harverster Plus en mogelijk dat dezelfde techniek nu in de Appcon 3000 toegepast wordt maar je het nu ook in je voorvorkbuis kwijt kunt.
Persoonlijk zou ik nu gaan voor de forumslader ahead ipv Appcon 3000. Net wat betere opbrengst, mooi weggewerkt en bewezen goed.
Totlater schreef:
do 08 aug, 2019 20:58
.
Persoonlijk zou ik nu gaan voor de forumslader ahead ipv Appcon 3000. Net wat betere opbrengst, mooi weggewerkt en bewezen goed.
Merci :)

Al heb ik eerst maar eens twee powerbanks gekocht die met 3 ampère op te laden zijn. Als die allebei tegelijk aan de lader hangen komt er toch met 6A binnen over het totaal genomen. Helaas maar 2x 12.000, om zo later inclusief latere Forumslader er toch mee te kunnen vliegen zonder gedoe.
later inclusief latere Forumslader er toch mee te kunnen vliegen zonder gedoe
8) ik ga ermee fietsen is het idee
Maar even terug naar mijn eigen vraag, is er een mogelijkheid om een smartphone in navigatie modus continue aan de stroom te hebben?
Achteraf opladen met powerbanks dat is in mijn idee wat ouderwets, maar wellicht is dit wat het is.
Ja hoor, geen probleem. Doe ik continue.