Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water in Rohloff, lagers stuk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

water in Rohloff, lagers stuk

Travelmaster schreef:Dan mik je er toch eerst een oplosmiddel doorheen joh. Rinse & repeat. 't Ding is niet van boter. OK, fout voorbeeld :wink:
Misschien moet je bij de eerste zin ook een stel knipoogsmileys zetten wat dat is geen advies waar ze bij Rohloff blij van worden. Als je de naaf niet kunt drogen van binnen krijg je de oplosmiddelen er nooit voldoende uit (je gaat geen 10 spoelen en schudden met verse Rohloffolie ook al heb je een literverpakking) en bovendien is de kans dat het oplosmiddel dat je kiest dramatisch slecht is voor bepaalde afdichtingen in de naaf best aanwezig.
Die smiley was bedoeld voor de hele zin, maar:
je gaat geen 10 spoelen en schudden met verse Rohloffolie ook al heb je een literverpakking
serieus: waarom niet? Puur vanwege de prijs, is dat vloeibaar goud dan? Als dat zóveel wegkrijgt dat je misschien een residu overhoudt dat niet schadelijk meer is (hoeveel Rohloffs rijden er rond met wat water door de olie?)... en als opsturen of wat dan ook geen optie is zou ik dat toch durven overwegen.
Travelmaster schreef:Die smiley was bedoeld voor de hele zin, maar:
je gaat geen 10 spoelen en schudden met verse Rohloffolie ook al heb je een literverpakking
serieus: waarom niet?
Ik weet dat mensen zelfs de meest noodzakelijke en simpele onderhoudshandelingen al niet uitvoeren zelfs al wijs je hen er op, dus echt niemand gaat zo vaak spoelen. Misschien drie keer en dan zien ze al geen verschil meer in de olie die er uit komt en denken ze dat het goed genoeg is.
Maar je moet er gewoon niet aan beginnen, oplosmiddel in een versnellingsnaaf.
Laat maar Leon.
Travelmaster schreef:Die smiley was bedoeld voor de hele zin, maar:
je gaat geen 10 spoelen en schudden met verse Rohloffolie ook al heb je een literverpakking
serieus: waarom niet? Puur vanwege de prijs, is dat vloeibaar goud dan? Als dat zóveel wegkrijgt dat je misschien een residu overhoudt dat niet schadelijk meer is (hoeveel Rohloffs rijden er rond met wat water door de olie?)... en als opsturen of wat dan ook geen optie is zou ik dat toch durven overwegen.
Als je verstandig bent en een serieus advies wilt geven, schrijf dan geen onzin op. Als je vocht en verontreinigde olie uit de naaf wilt krijgen, maak je de naaf open. Zoveel werk is dat niet. Mocht de naaf olie lekken, kun je gelijk de keerringen vervangen.

Piet.
Laat maar Piet.
Ik weet niet uit welk jaar de fiets komt.
De mijne is van 2014 en lekte erg olie er bleek een verkeerde geleverde onderdelen in te zitten is onder garantie prima gemaakt
Klaas
Wellicht een longshot, maar heeft de gletscher er ook niet mee van doen? Koud water, minder koude naaf, de lucht in de naaf krimpt en er ontstaat onderdruk, waardoor er water de lagers in wordt getrokken als de naaf onder water staat. De SON naaf heeft een ventieltje (?) om de druk te balanceren als je in de winter uit je warme huis de natte koude wereld in gaat en heeft daarom wellicht geen last? Mocht dit zo zijn, dan heb je wellicht dus alleen last bij hele koude rivieren?
robhuls schreef:Wellicht een longshot, maar heeft de gletscher er ook niet mee van doen? Koud water, minder koude naaf, de lucht in de naaf krimpt en er ontstaat onderdruk, waardoor er water de lagers in wordt getrokken als de naaf onder water staat. De SON naaf heeft een ventieltje (?) om de druk te balanceren als je in de winter uit je warme huis de natte koude wereld in gaat en heeft daarom wellicht geen last? Mocht dit zo zijn, dan heb je wellicht dus alleen last bij hele koude rivieren?
Interessante speculaties, maar al je vraagtekens blijven ook voor mij vraagtekens.
Of het water buiten de naaf blijft bij onderdompeling in gewone, niet - gletscher - rivieren, weet ik niet. Misschien dat Travelmaster het best vindt als ik het met zijn naaf probeer... :)

Hans
Hahaha, ik héb niet eens een Rohloffnaaf :wink: Enne, ik beweer ook nergens dat je de omstandigheden moet opzoeken, ik ging slechts in op wat je zou kunnen doen als je niet bij machte bent de naaf uit elkaar te trekken. Maar goed, dat wordt niet helemaal begrepen door enkelen hier.

Maar ik vind de suggestie van de invloed van een relatief koude doorwading vs een relatief warme naaf zo gek nog niet. In de tijd dat ik nog Land Rover reed, ben ik er ook mee naar ijsland geweest. De assen van Land Rovers zijn voorzien van ontluchting voor juist dát doel, en de auto's die veel doorwadingen doen hadden zogenaamde wading kits: siliconen luchtslangen van as naar boven toe, soms zelfs zo hoog als de verhoogde luchtinlaat. Dit om te voorkomen dat er geen water in de as werd gezogen. Dit is wel van een andere orde van grote omdat assen van die karren ook voelbaar heet kunnen worden als ze lange tijd bij lage snelheden in low gear hebben gereden en het effect dus groter zal zijn, maar het gaat om het idee.
robhuls schreef:Wellicht een longshot, maar heeft de gletscher er ook niet mee van doen? Koud water, minder koude naaf, de lucht in de naaf krimpt en er ontstaat onderdruk, waardoor er water de lagers in wordt getrokken ...
Dat is geen long shot maar een bekend natuurkundig feit dat jaren gelden op deze site door Marten Gerritsen al is uitgelegd. Zolang de algemene gaswet* zijn werk doet is er ook geen ontkomen aan.

Hoe werkt dat trouwens met de Son-naaf? Zit er een slangetje aan dat boven de waterlijn reikt?

*:https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet
Leon schreef:Hoe werkt dat trouwens met de Son-naaf? Zit er een slangetje aan dat boven de waterlijn reikt?
Bij de Son is een drukvereffeningssyteem ingebouwd in de as.

http://www.m-gineering.nl/sontech.htm

Het schijnt dat bij de Rohloff een soortgelijk systeem is aangebracht. Dus via gat van de snelspanner in de as. Daar "zweet" mijn Rohloff de olie.

Piet.
Als ik dit draadje doorlees, kom ik tot de conclusie dat het gaat om een oorspronkelijk voor mountainbike gebruik ontworpen naaf van 1000 euro waarbij de aslagers niet met vet gesmeerd worden en die niet tegen doorwaading kan, terwijl doorwaading met bijv een derailleur geen probleem is.

Geweldig ding, zo'n Rohloff.
Ook voor derailleursystemen is het onderdompelen in koud water niet goed. Ook de assen en de body zijn gevoelig voor binnendringend water bij onderdruk.
PietV schreef:
Leon schreef:Hoe werkt dat trouwens met de Son-naaf? Zit er een slangetje aan dat boven de waterlijn reikt?
Bij de Son is een drukvereffeningssyteem ingebouwd in de as.
http://www.m-gineering.nl/sontech.htm
Dank je wel Piet. Ik had het kunnen weten dat het op die site stond :D
Marten legt uit waar het 'systeem' uit bestaat: "Door de lengte van de buis zullen ook kleine druppeltjes niet gauw het naafhuis binnentreden"
De Rohloff Speedhub heeft 9 naaldlagers en 5 kogellagers. Van de 5 kogellagers zijn de schakellager en de drijfkoplagers afgedicht en voorzien van vet. De 2 overige kogellagers (noem ze de hoofdlagers, waar het wiel op draait) zijn open en worden gesmeerd door de olie die in de naaf zit. In het extern schakelmechanisme zit ook nog een naaldlager en een glijlager. Deze worden gesmeerd door vet.

Rohloff raadt aan om, waneer de Speedhub ondergedompeld is geweest in water, onmiddellijk nadien een oliewissel uit te voeren.

Zelf een Speedhub openhalen zou ik niet aanraden zolang de Speedhub onder garantie/coulance valt.

Zelf dichtingen vervangen (de oliekeerringen die je van buitenaf ziet) heeft weinig zin*. In zeer weinig gevallen ligt de oorzaak van olieverlies bij deze dichtingen. Als deze dichtingen vervangen worden moet in veel gevallen ook de slipring van de asring vervangen worden.

Je kan een en ander bekijken op een exploded view
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... losion.jpg

*Ik mag van Rohloff zelfs geen losse oliekeerringen meer leveren aan fietsenmakers of consumenten. In het verleden mocht dit wel, toen werd er een ander type oliekeerring gebruikt die niet 100% was op lange termijn. Er werd toen een tool-kit en losse keerringen geleverd. Met de nieuwe oliekeerringen stelt dit probleem zich niet meer.
Just Koen,

Bedankt voor de "explosion" van de Rohloff. Het ongemak met mijn Rohloff zit bijna zeker in het onderdeel 45, de Dichtscheibe of sealing ring, in de schakelwals. De naaf "lekt" vanaf een half jaar na aflevering. Nu al 6 jaar naar de holle as en van daaruit naar de linkerzijde naar de schakelbox. Maar tussen 1 april en 1 oktober worden bij alleen lekkage geen fabrieksservice verleend aan de Rohloff naaf. De zaak blijft gesmeerd.

Piet.
In Costa Rica heb ik veelvuldig door rivieren gewaad, maar nadien geen enkel problem gehad. Misschien omdat het warm was en ik daarna nog een paar weken flink heb doorgefietst.

Afbeelding

Een klant van ons heeft zijn fiets in de Prinsengracht laten vallen en die pas twee weken later er weer uitgevist. Fiets helemaal nagekeken (alles losgehaald en weer vastgezet) en hij heeft nadien ook verder geen problemen met zijn Rohloff gehad. Wel hebben we hem daarna meteen gespoeld.
Travelmaster schreef:Dit om te voorkomen dat er geen water in de as werd gezogen.
Echt? ;-)
OK, laat "geen" maar weg :wink: