Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een sportieve, snelle tourer. Tips? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een sportieve, snelle tourer. Tips?

Er worden er sowieso erg veel mooie fietsen gebouwd, zowel in Amerika als elders:
http://www.northercycles.com/
https://crustbikes.com/
http://www.peacockgroove.bike/
http://www.chapmancycles.com/
http://www.sklarbikes.com/
http://www.augustbicycles.cc/ (UK)
https://fr-fr.facebook.com/Julie-Racing ... 192822614/ (FR)

Ik volg bovenstaande bouwers via Instagram, zeker de moeite waard.
Kijk vooral ook eens naar Tout Terrain als je op zoek bent naar een stalen frame met een racebocht. Met name de Grande route is erg mooi: http://www.en.tout-terrain.de/bicycles/grande-route/

En de mooiste uitvoering is die waarbij het frame is gemaakt van RVS!

En ook nog eens erg stijf (ik heb helaas de ervaring dat veel Amerikaanse 'reisfietsen' met een stuurbocht niet stijf genoeg zijn; ook al zijn het erg mooie frames; vandaar bike packing :evil: )

Afbeelding

Afbeelding
@Eric, knappe fiets! Voor mij niet wenselijk, maar wel eens leuk om te zien; een Integrated stainless steel rack: rigid, durable, light, load capacity 40 kg (88 lbs).

Overigens kan ik van WC Eend je van harte een Surly Cross Check aanraden. Hij staat zo goed als klaar voor mijn trip naar de UK volgende week :). Past binnen budget, geo zou goed moeten zijn, staal, bagagedrager voor, 50mm+ banden. Alleen de schietschijven ontbreken, maar je zou mogelijk voor de LHT kunnen gaan in dat geval (ik neem aan dat je ook wel van plan ben wat mee te slepen met schijfremmen, 2 meter en voortassen). De Cross Check en Staggler zouden dan net iets te licht kunnen izjn.
Ik maak nog eens ongegeneerd reclame voor een fiets die ik zelf vorig jaar heb gekocht, de Fuji Touring. Scheelt je bijna de helft van je budget. Ik heb hem in Duitsland voor €825 aangeschaft en kan niet zeggen dat ik er al problemen mee heb gehad met mijn eveneens 2 meter grote lijf. Ik heb er nog geen expeditietochten mee gemaakt, maar dat is geloof ik ook niet de bedoeling van de vraagsteller.
Eric Schuijt schreef:
bla

twee fotootjes

bla
Eric!

Mooie fietsen hoor, maar het budget is 1500 euro. De fietsen die je adviseert kosten ruim het dubbele.

Tja, wat is niet stijf genoeg. Kanshazan zoekt een snelle touringfiets, volgens mij niet een ultrastijve expeditiefiets. Die Amerikaanse fietsen waar jij, overigens 'opvallend' genoeg vaker, naar refereert zijn stijf genoeg om flink wat bagage mee te sleuren. Misschien niet zo stijf gebouwd als een 6k kostende aluminium Idworx of Santos, maar 20-25 kg is geen enkel probleem. Getuige ook de vele (veelal niet-Nederlandse) fietsreizigers die, naar alle tevredenheid, lange fietsreizen maken met bijv. een Surly LHT. En dat voor slechts 1500-2000 euro.

Bikepacking heeft helemaal niets met slappe Amerikaanse frames te maken. Moet jij toch weten als verkoper van bikepackingtassen- en fietsen. :)

@Kanshazan: Genesis Croix de Fer, Soma Wolverine, Straggler zijn al genoemd. Kijk ook nog even naar de Salsa Fargo. Kost iets meer, maar dan heb je wel echt een fiets waar je alle kanten mee op kan.

Good luck!
@Wilm: Hmm, die fietsen trekken alweer richting de zwaardere tours lijkt het. Maar mogelijk is daar iets custom te krijgen?
@custom: dat geloof ik zeker

Misschien zitten er bij de frames van Intec onder het kopje Urban Sport iets bij?

http://www.intec-bikes.de/608.html?&L=3
Kijk anders eens naar Holdsworth? Touring en audax fietsen die je ook van spatbord en drager kan voorzien.
Al eens bij Cotic gekeken? Ongeveer een maand geleden heb ik voor mijn jongste zoon een Escapade opgebouwd. Nu ben ik jaloers op zijn fiets.....

Frame met voorvork kost 500 euro.
Afbeelding
Ypuh schreef: Overigens kan ik van WC Eend je van harte een Surly Cross Check aanraden. Hij staat zo goed als klaar voor mijn trip naar de UK volgende week :). Past binnen budget, geo zou goed moeten zijn, staal, bagagedrager voor, 50mm+ banden. Alleen de schietschijven ontbreken, maar je zou mogelijk voor de LHT kunnen gaan in dat geval (ik neem aan dat je ook wel van plan ben wat mee te slepen met schijfremmen, 2 meter en voortassen). De Cross Check en Staggler zouden dan net iets te licht kunnen izjn.
Mijn vriendin is naar een vergelijkbare fiets aan het kijken. In de eerste plaats was ze geïnteresseerd in de Salsa Vaya (Mede dankzij deze discussie), maar is nu aan het kijken naar de Surly Straggler.
Overigens is de Straggler min of meer de Cross Check met remschijven. ;)

http://surlystragglerarchive.tumblr.com/ heeft ook de nodige mooie plaatjes van deze fiets. :P

Afbeelding
Afbeelding
Eric Schuijt schreef:En ook nog eens erg stijf (ik heb helaas de ervaring dat veel Amerikaanse 'reisfietsen' met een stuurbocht niet stijf genoeg zijn; ook al zijn het erg mooie frames; vandaar bike packing :evil: )
Ervaring? Dat wil zeggen; persoonlijk een lange tijd op een klassiek bepakte surly/salsa gefietst? En waar dan? of bedoel je iets anders? Waar baseer je dat 'niet stijf genoeg' eigenlijk op?


Ik zou op zoek gaan naar een randonneur of cyclocross frame icm 35mm banden. Ik snap overigens niet dat je op een snelle/sportieve tourer denkt aan bagage op de voorvork; dat past er gewoon niet bij; ik denk aan max 15kg bagage op een snelle tourer. Voor echt offroad touren kom je eerder uit op een salsa fargo, als je ook langdurig 30kg bagage mee wil kunnen nemen zou ik dit soort fietsen links laten liggen, daar zijn ze niet voor ontworpen.

Bedenk ook dat een salsa vaya of surly straggler als lichtste verzet vaak 34t (voor) heeft en dat is voor 'zwaarder bepakt' in combinatie met bergen niet handig; dus een echt manusje van alles is het gewoon niet. Je gaat meer plezier hebben van een fiets met het (voor jou) juiste verzet dan met een fiets die 'alles moet kunnen'.
Matthie9001 schreef:persoonlijk een lange tijd op een klassiek bepakte surly/salsa gefietst?
Waarom zou je lange tijd op een fiets moeten fietsen als het ding van zelfde soort en lengte buizen is gemaakt als de fiets waarvan je al na (of vóór) de eerste bocht in de gaten had dat het een dweil was?
Leon schreef:
Matthie9001 schreef:persoonlijk een lange tijd op een klassiek bepakte surly/salsa gefietst?
Waarom zou je lange tijd op een fiets moeten fietsen als het ding van zelfde soort en lengte buizen is gemaakt als de fiets waarvan je al na (of vóór) de eerste bocht in de gaten had dat het een dweil was?
Dan wordt het wel wat offtopic maar inderdaad, zoveel vragen! waar is die uitspraak nou eigenlijk op gebaseerd? Spelen er nog andere belangen mee?? Een fietsenverkoper kán die natuurlijk hebben! :D

Met andere woorden; voor topicstarter wel van belang om e.e.a. aan fietsen te vergelijken en er bagage aan te hangen zoals in de praktijk gebruikt gaat worden.
Matthie9001 schreef:
Bedenk ook dat een salsa vaya of surly straggler als lichtste verzet vaak 34t (voor) heeft en dat is voor 'zwaarder bepakt' in combinatie met bergen niet handig; dus een echt manusje van alles is het gewoon niet.
Je kunt een dubbel MTB cranckstel monteren. Met 36t en 22t bladen voor en een 11-32 cassette kom je overal boven. De spreiding van de versnellingen die je op vlakke weg gebruikt is dan ook nog acceptabel. En aangezien de meeste randonneurs en sport-tourers tegenwoordig 135mm brede achterassen gebruiken (MTB-standaard) kom je met de kettinglijn niet in problemen.
Matthie9001 schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een randonneur of cyclocross frame
Een echte cyclocrosser zou ik afraden. Die is veel te kort gebouwd en mist nokjes om dragers aan te monteren. Dat rijdt nerveus en is lastig te beladen.
Ruud-H schreef:
Matthie9001 schreef:
Bedenk ook dat een salsa vaya of surly straggler als lichtste verzet vaak 34t (voor) heeft en dat is voor 'zwaarder bepakt' in combinatie met bergen niet handig; dus een echt manusje van alles is het gewoon niet.
Je kunt een dubbel MTB cranckstel monteren. Met 36t en 22t bladen voor en een 11-32 cassette kom je overal boven. De spreiding van de versnellingen die je op vlakke weg gebruikt is dan ook nog acceptabel. En aangezien de meeste randonneurs en sport-tourers tegenwoordig 135mm brede achterassen gebruiken (MTB-standaard) kom je met de kettinglijn niet in problemen.
Precies! Beter dit te realiseren vóór aanschaf (een nieuw crankstel is niet zo goedkoop en kleinere bladen passen vaak niet op een race compact..).
Interessante discussie!
Matthie9001 schreef:[.. knip ..]
Met andere woorden; voor topicstarter wel van belang om e.e.a. aan fietsen te vergelijken en er bagage aan te hangen zoals in de praktijk gebruikt gaat worden.
Dit is het vooral inderdaad. Er zijn nog best wat van die mooie fietsjes, maar ze zijn zo slecht verkrijgbaar in Nederland. Je zit al gauw aan bestellen, of aan 1 winkeltje aan de andere kant van het land waar ze toevallig 1 model hebben.

Ik ben een beetje huiverig om zo maar een fiets te bestellen (mede door 2 meter lang zijn) in de hoop dat hij lekker zit en rijdt.

Overigens volg ik dit topic ook een beetje, zitten nog wel eens wat fietsjes tussen die in de buurt komen:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... start=1605
Misschien vinden anderen het ook interessant. :)

Ik blijf nog rustig even rondkijken en orienteren.
Ach kijk maar eens naar de fietsen bij Concours de machines - Saadl.

Veel zie je tegenwoordig met een 1x11 aandrijving rijden, waarbij de voorste tandwielen kleiner zijn dan 34T, maar achter tandwielen hebben van 10-42/50 tanden.

Als je dan een beetje gaat rekenen kom je ook op een verzet met als laagste 18,5 gear inches @ 34x50 en als hoogste 92,4 gear inches @ 34x10.
Daar kom je de meeste bergen wel mee op.
Maar dergelijke casettes passen weer niet op de typische road compact afgemonteerde fiets waar je bij een 'sportieve, snelle tourer' meestal op uit komt.

Dus zorg dat het bij aanschaf goed zit want anders ga je alsnog meer geld uitgeven!
Helemaal met Mattie eens. Een wegderailleur schakelt met wat geluk nog net een 32 achtertandwiel. Wil je groter dan moet je naar een MTB achterderrailleur overstappen. Dat is met de komst van Shimano 10 speed een compleet moeras geworden: 10 speed road en 10 speed MTB shifters en derrie's van Shimano zijn niet meer te combineren. En een 9 speed Shimano achterderrailleur past wel op 10 speed road-shifters, maar schakelt tandwielen boven 36 niet echt soepel. Eigen ervaring :cry:

Daarnaast heb je bij 1x10 en 1x11 aandrijvingen last van scheef lopen van de ketting op het grootste en kleinste tandwiel. Niet erg als je 90% van de tijd op de gemiddelde versnellingen rijdt en maar af en toe een kort bergje op of af gaat. Maar als je zwaar bepakt lange beklimmingen rijdt, slijt je aandrijving er behoorlijk extra door.
Lang leve de aloude frictieschakelaars. :wink: