Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testverslag M-Wave M16 Fietscomputer. (voorlopig exit Sigma) - Forum Wereldfietser

Testverslag M-Wave M16 Fietscomputer. (voorlopig exit Sigma)

Vandaag pakje van de bezorger :D

O.a. had ik een nieuwe fietscomputer besteld. Ik heb er sinds 1989 al een heleboel gehad. Eerst Cateye, daarna Sigma. Ik heb een paar Sigma's gehad die niet kapot te krijgen waren en meer dan 40.000 km meegingen. De laatste tijd (Model BC 50x) ging de kwaliteit echter met spongen achteruit. De allerlaatste had de volgende onhebbelijkheden:
* binnen 8.000 km alle knopjes er afgevallen. Alleen te bedienen met een pinnetje, of zo. Niet meer waterdicht daardoor.
* valt heel snel van de fiets: even aaraken en het ding roteert wat hem losmaakt van de houder. Ik ben op vakantie al een paar keer naar de pauzeplek teruggefietst.

Van de vorige heriner ik me dat er ltjid problemen waren met de contecten.

Ik koop altijd de goedkoopste fietscomputer, met draad dus. Dan krijg je ook geen problemen met draadlooze toestanden. De kabels en de electronica was altijd goed.

Nu had ik een M-Wave M-16 besteld. €16,17 bij Rose (https://www.rosebikes.nl/artikel/m-wave ... aid:862619)

Wat me bij het monteren opviel:
* De bevestiging ziet er solide uit. Daarbij moet je het dingetje er op de ouderwetse manier inschuiven. Zomaar verliezen zal niet meer zo gauw gebeuren.
* De gebruiksaanwijzing klopt net niet helemaal. In de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is een model beschreven met hetzelfde typenummer dat er weliswaar heel erg op lijkt maar het net niet is. Wie eerder fietscomputers heeft geinstalleerd komt er wel uit.
* Je kunt de totaalafstand instellen. Dat kan met de meeste fietscomputers maar niet met alemaal. Ik vind het altijd fijn om met fiets een totaalafstand bij te houden die je ook kunt behouden als je de batterij vervangt etc.
* De knopjes werken met een duidelijke klik. Dat is wel eens anders.
* Van de thermometer stel ik me niet veel voor. Het ding zal beslist de temperatuur van de sensor uiterst nauwkeurig weergeven, maar die sensor zit in de fietscomputer zelf en die zit bovenop het stuur in de blakende zon, of niet, wat al gauw 25 graden uitmaakt.

Als ik er meer over kan vertellen dan pas ik dit bericht wel aan. Of de levensduur voldoende is weten we over een paar jaar want zoveel gebruik ik die fiets niet.
Na een winterstop heb ik geen idee meer hoe ik de dagafstand reset; vasthouden van één knopje werkt niet. Ik weet dat ik niet beide knopjes tegelijk vast moet houden want dan reset alles. Lastig als er een reeks functionaliteiten zit achter maar twee knopjes.
Nu zoeken naar een pdf...
.
.
.
"Press Mode until DST is shown, then press Set for 3 sec."
Het werkt.
Verder is het ding nog steeds prima.
Leuk is ook dat je deze fietscomputer zowel op het stuur als op de stuurpen kunt monteren doordat er in beide richtingen, haaks op elkaar, openingen zijn in het stuurdingetje.
Ik heb nieuwe banden op mijn fiets en die zijn iets dunner. Ik moest dus een nieuwe omtrek invoeren (en de rest) in de fietscomputer. Hoe moest dat ook alweer? Een handleiding zoeken op internet leidt naar een verkeerde handleiding, en daarmee lukt het niet, maar ook naar dit draadje. Dan zet ik het maar hier neer voor de volgende keer.

Handleiding fietscomputer M-Wave M16
De omtrek kun je alleen invoeren na een reset: beide knopjes 5 sec ingedrukt houden. Dan menu doorlopen tot na "60".
ODO en tijd kun je altijd, apart, invoeren door SET vast te houden en vervolgens de gewenste waarde.
De omtrek kun je NIET controleren.

P.s. voor de anderen: het ding werkt nog prima.
En hoe zit het met het batterijverbruik? Zelf heb ik een no-name waarvan ik na 5 jaar nog steeds niet de batterijen heb hoeven te vervangen van zowel de zender als ontvanger. Toegegeven ik fiets hier niet dagelijks op maar ook van niets doen worden batterijen niet beter.
Leon schreef:
di 13 jun, 2017 21:00

Van de thermometer stel ik me niet veel voor. Het ding zal beslist de temperatuur van de sensor uiterst nauwkeurig weergeven, maar die sensor zit in de fietscomputer zelf en die zit bovenop het stuur in de blakende zon, of niet, wat al gauw 25 graden uitmaakt.
Mijn ervaring met die dingen is dat ze de temperatuur nauwkeurig weergeven. Maar inderdaad, alleen als je langdurig in de schaduw rijdt en op zonneloze dagen. En in de tent, wanneer ie daar de nacht doorbrengt!
Inderdaad, zodra je ze op een zwart vlak inde zon legt dan schiet de temperatuur omhoog, maar dat doet een gewone thermometer ook, Mijn ervaring met de O-Synce is dat die prima de temperatuur weergeeft als je aan het fietsen bent, de sensor zit vaak aan de onderkant en geeft dan prima de rijtemperatuur weer, zodra je dan weer even stopt loopt die vrij snel weer omhoog, zodra je (ook in de volle zon) weer verder fietst trekt die weer bij naar ik aanneem realistische waarden.
Het is meer iets om je een idee te geven of het klopt dat het nu werkelijk zo koud of warm is als je denkt dat het is.
_Peter_ schreef:
wo 20 mei, 2020 21:44
En hoe zit het met het batterijverbruik? Zelf heb ik een no-name waarvan ik na 5 jaar nog steeds niet de batterijen heb hoeven te vervangen van zowel de zender als ontvanger. Toegegeven ik fiets hier niet dagelijks op maar ook van niets doen worden batterijen niet beter.
Ik weet niet meer of ik er al een nieuw batterijtje in heb gedaan. Dat zou geen punt zijn want de benodigde CR2032-batterijen zijn overal en goedkoop verkrijgbaar.