Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle tandem achterwiel? - Forum Wereldfietser

Gazelle tandem achterwiel?

Beste lezers,

Aankomende zomer wil ik samen met een vriend naar de middellandse zee fietsen.( route: de groene weg naar de middellandse zee) Wij hebben een gazelle tandem gekocht van een jaar of dertig oud en zo goed als we konden opgeknapt. Nu hebben wij vorige week geprobeerd om de Elfstedentocht te fietsen, maar helaas braken er onderweg spaken af en na 140km waren er zo veel spaken gebroken dat wij niet meer verder konden.

Onze vraag is wat wij nu het beste kunnen doen: - een nieuw achterwiel kopen en zo ja welke? of de velg opnieuw laten spaken met nieuwe en misschien dikkere spaken? Of zouden wij met ons gewicht misschien beter kunnen kiezen om de tocht toch op twee losse fietsen te doen?

Aanvullende informatie: tandem 26 inch wielen / 26*1 3/8 banden/ 3 versnellingen.
wij zijn beide rond de 85 kg en nemen op de tandem nog rond de 5-10 kg bagage mee.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

bij voorbaat dank.
Afgezien van de vraag of deze fiets geschikt is om mee naar de Middelandse Zee te fietsen met 3 versnellingen en misschien wel trommelremmen? is het opnieuw laten spaken van het wiel zonder meer goed mogelijk. Ga hiervoor wel naar een goede fietsenmaker.
Opnieuw laten spaken kan, al zijn dikkere spaken niet speciaal de oplossing. In mijn ogen is zo'n tandem totaal ongeschikt. Je kunt er nauwelijks mee klimmen (altijd al moeilijk met een tandem), de remmen zijn levensgevaarlijk, zeker op een tandem, en denk er ook nog aan dat dit waarschijnlijk niet de moderne 26 inch maat is voor velgen en banden. Leesvoer hier: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Wim,

Je kunt ook met een fiets zonder versnellingen naar de Middelandse Zee fietsen. En of deze fiets trommelremmen heeft weten we niet. (ik neem het overigens wel aan!) Als het zo'n zelfde zware fiets is, als ik in de schuur heb staan: daar zou ik echt niet mee naar de Middelandse Zee willen fietsen. Afbeelding
Misschien kan de topicstarter iets meer over zijn fiets vertellen of een foto plaatsen?
Bert van Sprang schreef:Afgezien van ... is het opnieuw laten spaken van het wiel zonder meer goed mogelijk.
Mits: (alleen de specifieke misten in dit geval)
- de velg geschikt zijn voor het doel (O.a. niet zo'n slappe RVS-velg)
- de velg niet te ver versleten is op de flanken door het remmen
- de velf nog voldoende recht is
- het binnenwerk van de naaf nog goed genoeg is
- de naafgaten geschikt zijn voor het doel en het vakmanschap van de wielbouwer voldoende om er mee om te gaan. (stalen naven zijn notoire spaakbrekers als de spaken er niet bij passen)

Maar of de fiets daarna geschikt is is inderdaad de vraag.

Lees zeker dit: http://www.tandemclub.nl
Wij hebben ook een tandem gehad. Een paar dingen geleerd. Op het vlakke windje tegen gaat heerlijk. Heuvel op heb je geen voordeel eerder een nadeel ondanks dat je met z'n tweeen op de fiets zit. Geen voordeel van heuvel af je moet zo ontzettend veel remmen dat daar ook geen lol meer aan is.
Helemaal eens met de tandem op de foto moet je op het vlakke blijven.
Allereerst bedankt voor de reacties.

Het gaat inderdaad om een tandem met trommelremmen. De tandem lijkt qua frame erg veel op de tandem die Bert heeft geplaatst, alleen een andere kleurstelling.

De velg lijkt op de kapotte spaken na nog in goede staat.

Waar wij ons het meest zorgen over maken is of het (nieuwe) achterwiel ons gedurende +- 1350km blijft houden. Zodra wij onze eindbestemming hebben gehaald zullen we de fiets daar achterlaten en met de trein terug reizen.
Dat hangt zoals gezegd van van alles af. Hoeveel spaken heeft het wiel? Is het een alu naaf? Wat voor velg is dit (moderne hoge velgen zijn veel stijver en spreiden de belasting dus beter dan die slappe oude velgen)?
Mijn grootste zorg zou zijn of je er veilig aankomt. Trommelremmen zijn sowieso onveilig in de heuvels, en al helemaal als ze een tandem moeten afremmen. Kortom, deze tandem gebruiken is erg onverstandig.
Ik ben het helemaal met Wim eens.

Het klimmen met een 3V-fiets valt daarnaast meestal ook zwaar tegen. Dat is niet alleen een aanslag op je humeur en dus je relatie, maar ook op je knieën. Ik heb geen idee hoeveel hellingen van meer dan een procentje of 7 er in de Groene Weg zitten, maar die zou je dus moeten lopen. Mijn inschating: dat wil je echt niet.
beste mensen, mij lijkt het een idee (als je van deze fiets uitgaat en dat wil Middellandsezee) om op Marktplaats of zo een wiel met een Nexus 7 of 8 (Premium)-naaf en een rollerbrake te kopen en daar met spaak 13 (of nog dikker? (spaak12)) de huidige velg of een steviger velg in de goede maat op te (laten) spaken. 36 spaken waarschijnlijk en da's een mooi aantal, toch?
zet dan op de naaf een 1 of 2 tanden groter kettingwiel, zodat je voor heuvel op een wat lichter verzet hebt (bijvoorbeeld deze https://www.internet-bikes.com/165871-s ... bol-zwart/22 ipv de waarschijnlijk 20 die er veelal op zit).
Afbeelding
dan nog krijgt ook deze naaf het aardig voor z'n kiezen met het gewicht en de trapbelasting, maar daar zou je toch de Middellandse Zee mee moeten kunnen halen.
dan heb je nog steeds te matige remmen voor heuvelaf, maar qua verzetten zit je dan al beter!
oh ja, je hebt ook een andere shifter voor op de naaf en op je stuur en een heel lange schakelkabel nodig. die koop je met het wiel of vind je bijvoorbeeld op internet-bikes.com . (pas hier op met extra verzendkosten als je een velg bestelt)
mogelijk wil je er ook een verse achterband op zetten voor je vertrekt.
ik ben benieuwd naar jullie reis(verslag)!
groet! hoogframe
hoogframe schreef:beste mensen, mij lijkt het een idee (als je van deze fiets uitgaat en dat wil Middellandsezee) om op Marktplaats of zo een wiel met een Nexus 7 of 8 (Premium)-naaf en een rollerbrake te kopen
Ook Rollerbrakes zijn ongeschikt voor stevige afdalingen.

Ik ken de route niet, maar als daar stevige hellingen bij komen te kijken zijn Rollerbrakes een slecht idee.

Renaat
Middelandsezee schreef: Waar wij ons het meest zorgen over maken is of het (nieuwe) achterwiel ons gedurende +- 1350km blijft houden. Zodra wij onze eindbestemming hebben gehaald zullen we de fiets daar achterlaten en met de trein terug reizen.
Willen jullie de eindbestemming ook levend en wel halen? Ik ga er vanuit dat jullie kennis van fietstechniek beperkt is. Dan is het vreemd dat jullie je zorgen maken over het achterwiel maar de opmerkingen over de ongeschiktheid van trommelremmen niet als relevant lijken te beschouwen.

Renaat
Aan nieuwe sterke tandemwielen is wel te komen. Maar zoals gezegd: die trommelremmen zijn erg gevaarlijk. Die doen het bergaf namelijk al heel snel niet meer. En samen ben je knap zwaar.....
We begrijpen dat trommelremmen niet de beste soort remmen zijn en we zijn ons ervan bewust dat we voorzichtig moeten zijn op de afdaling. We zijn twee jaar geleden ook naar Parijs gefietst op onze oude brakke studentenfietsen met trommelremmen en een fietskar erachter en deze hebben het in de ardennen prima gehouden. Maar we zijn ons wel degelijk bewust van de risico's en het feit dat we nu een stuk zwaarder zijn.

Bedankt voor jullie adviezen en tips, dit wordt zeer gewaardeerd
Er zijn twee heel relevante verschillen. Ten eerste is die route naar Parijs veel vlakker dan die naar de Middellandse Zee. In de tweede plaats moeten die brakke en warmlopende remmen nu twee keer zoveel gewicht afremmen. Het is niet voor niets dat tandems altijd extra zware remmen hebben, plus vaak ook nog een Arai sleeprem. Jullie zijn zeker geen natuurkunde studenten? Het spijt me, maar ik vind dit echt onverantwoord.
Route aanpassen of een andere tandem kiezen...

Op marktplaats valt vaak voor weinig geld een leuke tandem te vinden. Wat liefde steken in 'm op orde maken en je kunt veilig afdalen.
Mijn advies is: koop op marktplaats een losse fiets en knap deze op. Ik kocht zelf voor 40 euro een giant frame van staal en bij bike components of Rose Versand koop je voor 180 euro een complete Shimano deore set, en voor 105 euro goede wielen.

Wil je kwa wielen voor absolute zekerheid gaan kijk dan eens op de site van:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=225,0,0,1,0,0

veel succes

Mario
[moderator] ... tekst verwijderd ... [/moderator]. Een paar keer per dag je tandem een heuvel opduwen is best lekker ter afwisseling en met afdalen moet je gewoon een beetje mazzel hebben dat je niet te pletter slaat. Gewoon gaan, veel plezier.....

(Post was blijkbaar niet sarcastisch genoeg, excuses.)
Aart Veldhuizen schreef:Aan nieuwe sterke tandemwielen is wel te komen. Maar zoals gezegd: die trommelremmen zijn erg gevaarlijk. Die doen het bergaf namelijk al heel snel niet meer. En samen ben je knap zwaar.....
In 1976 heb ik op een fiets met trommelremmen door Luxemburg gefietst. Na een afdaling waren de trommels gloeiend heet: mijn spuug erop kookte! En dan had ik niet eens bagage op m'n fiets, welke gewicht me makkelijker naar beneden trok. Die spullen lagen nog in de auberge de jeunesse ergens hier vlakbij in het dal, terwijl ik wat door de Luxemburgse hoofdstad rondfietste. Dat is hier gebeurd: https://www.google.nl/maps/@49.6128024, ... 312!8i6656
Zuiz schreef:[moderator] ... tekst verwijderd ... [/moderator]. Een paar keer per dag je tandem een heuvel opduwen is best lekker ter afwisseling en met afdalen moet je gewoon een beetje mazzel hebben dat je niet te pletter slaat. Gewoon gaan, veel plezier.....
Ik heb de moderator een krachtterm laten verwijderen omdat we hier gewoon proberen met een heleboel mensen een goed advies te geven.

Met aan tandem met trommelremmen naar de Middellandse Zee gaan fietsen is gewoon iets dat je niet moet doen.