Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle tandem achterwiel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gazelle tandem achterwiel?

Zo'n tandem is alleen geschikt voor vlak landschap. Bergop kun je gaan lopen met die 3V naaf en bergaf kun je ook lopen want de remmen kunnen het helemaal niet aan.
Ergens wel weer cool dat jullie het gewoon doen. Veel mensen zien overal apen en beren op de weg, maar uiteindelijk moet je gewoon proberen en ervaring opdoen. Als het echt een ruk idee bleek te zijn, jammer dan, weer wat geleerd.

Één ding deel ik toch wel qua zorg, en dat is hier al zoveel genoemd, die trommelremmen. In een afdaling ongemerkt heetlopen en niet meer kunnen remmen is echt gevaarlijk. Heb je een hoogteprofiel van de route? Hoe handig zijn jullie? Je kan proberen extra velgremmen te monteren op de voor- en achterwielen, en de knijphendels hiervoor op het achterste stuur monteren. Ideetje?
Afbeelding

Heb je een foto van de fiets? Ik denk dat er een sturmey archer 3 versnellingen wiel in zit.
Kijk eens op marktplaats, bv: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=13
enige nadeel is natuurlijk dat je niet weet hoe stevig die is. Tip: zorg dat de spaken goed strak staan, dan heb je minder kans op spaakbreuk.
Je kan ook het huidige wiel opnieuw laten spaken, als de naaf nog goed is. Als laatste optie kan je een nieuw wiel halen voor rond de €90 euro bij veel fietsengroothandels.

En trouwens ook wel weer jammer dat je van plan bent de fiets daar achter te laten. :?
De enige manier om een beter wiel te krijgen is het wiel door een goede wielbouwer laten spaken. Maar een stevige velg hoort daar dan ook bij, en ik weet echt niet wat er in deze ouderwetse maat nog te krijgen is (geldt ook voor banden). Dit is vast geen 'moderne' etrto 559.
Het echte probleem blijft echter de remmen. Extra velgremmen wordt het niet. Dan heb je minstens v brakes nodig (maar liever Maguras vanwege de lange kabel naar achteren), maar op deze tandem zitten geen nokken. Van die velgremmetjes met brede hoeven mag je niets verwachten - die armen buigen gewoon teveel door. Daar komt nog bij dat stalen velgen levensgevaarlijk zijn met velgremmen. Zodra het regent worden ze spekglad en doen je remmen het niet meer.
De velgen op de fiets waar het om gaat hebben waarschijnlijk ronde zijkanten, waardoor het niet eens mogelijk is om er remblokjes op te laten aangrijpen, afgezien het probleem van de gladheid, de slapheid, de wielbouwer, de naafgaten, de versnellingen, de spaken en mogelijk de maat zelf.
De vraag is of er een gat zit in de kroon van de voorvork voor de lange bout van de remmen. En hoe zit het daar bij het achterwiel?
Wim schreef:Het echte probleem blijft echter de remmen. Extra velgremmen wordt het niet. Dan heb je minstens v brakes nodig (maar liever Maguras vanwege de lange kabel naar achteren), maar op deze tandem zitten geen nokken. Van die velgremmetjes met brede hoeven mag je niets verwachten - die armen buigen gewoon teveel door. Daar komt nog bij dat stalen velgen levensgevaarlijk zijn met velgremmen. Zodra het regent worden ze spekglad en doen je remmen het niet meer.
Dat was destijds ook het geval op mijn Gazelle Tour de France uit 1978: velgremmen met stalen velgen. Met mijn toenmalige lichaamsgewicht (60 à 65 kg) lukte het nog wel om te remmen, maar in de regen had ik een lange remweg. Het enige dat op jullie tandem misschien beter werkt dan op mijn oude Gazelle, is de versnellingsnaaf (ik reed toen met een krakkemikkige derailleur, waarvan het 'bergverzet' niet veel lichter geweest zal zijn).
Als je mijn reisverslag uit 1979 leest, krijg je een idee wat je met zo'n oude Gazelle kunt gaan beleven.
bast1aan schreef:En trouwens ook wel weer jammer dat je van plan bent de fiets daar achter te laten. :?
Dat vond ik nog wel een realistisch idee, al denk ik dat de plek waar de tandem gedumpt gaat worden, dichter bij de Ardennen dan bij de Middellandse Zee zal liggen.
Na al jullie berichten hebben we het er gisteren nog eens goed over gehad en besluiten we vanwege de veiligheidsrisico's de reis voorlopig te staken.
Verstandig, maar ook jammer natuurlijk.
Als je het achterwiel stevig krijgt (vernieuwt), kun je natuurlijk wel een route rijden zonder bergen, bijvoorbeeld een stuk van de Hanzefietsroute. Ook zeer avontuurlijk! Of de ronde van Nederland, of een stuk van de Limesroute richting Passau.
http://link.marktplaats.nl/m1170286413

Zoiets misschien wat liefde geven?

Of deze?

http://link.marktplaats.nl/m1171491022

Met Magura hydraulische remmen kan ook nog:

http://link.marktplaats.nl/m1174118333

Een oude Vittorio kom je ook wel eens voor weinig geld op marktplaats tegen.

Zeker als je wat budget reserveert om 'm op orde te maken kun je zo met weinig geld toch veilig per tandem bij de Middellandse Zee komen.
Je kunt ook een vakantietandem huren. Ik zie prijzen van ongeveer 70 euro per week. Dan rijd je op goed spul en hoef je niks op te knappen en kan je vakantie toch doorgaan zoals je wilde.
helaas hebben wij nu niet het budget om n andere tandem te kopen die wel geschikt is en deze wat liefde te geven. We zullen eerst nog wat geld in onze huidige tandem moeten steken om daarna te verkopen.
Daarnaast zou t echt zonde zijn om n duurdere tandem in Zuid Frankrijk achter te laten en terug fietsen is geen optie ivm de beschikbare tijd.
We gaan nu nog even goed nadenken over wat nu..
Ik wens jullie alvast en goede (en veilige :wink: ) reis en ben benieuwd naar jullie verslag! :)
groet, hoogframe
Middelandsezee schreef:helaas hebben wij nu niet het budget om n andere tandem te kopen die wel geschikt is en deze wat liefde te geven. We zullen eerst nog wat geld in onze huidige tandem moeten steken om daarna te verkopen.
Daarnaast zou t echt zonde zijn om n duurdere tandem in Zuid Frankrijk achter te laten en terug fietsen is geen optie ivm de beschikbare tijd.
We gaan nu nog even goed nadenken over wat nu..
Beste fietsers, het kopen van een sterk achterwiel voor jullie tandem kost je minstens even veel als een gebruikte sporttandem van Marktplaats. Deze is bijvoorbeeld ook bruikbaar: https://link.marktplaats.nl/m1172420602 (Vittorio met bijzondere maatvoering). En als het dit jaar niet lukt: volgend jaar ligt de Middellandse Zee er ook nog. Tenminste, dat lijkt mij erg waarschijnlijk .......
Marten schreef:Beste fietsers, het kopen van een sterk achterwiel voor jullie tandem kost je minstens even veel als een gebruikte sporttandem van Marktplaats.
Wel is het bij tandems die goedkoper zijn dan een goed achterwiel maar de vraag of het achterwiel nog goed is...