Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies fiets

hier nog zo'n fiets: https://www.fietsonline.com/kreidler-pl ... -2017.html (ik zag hem in 't echt bij een fietsenzaak in de buurt: mooi! en ook geschikt)

ik zou op deze of een vergelijkbare fiets er wel langere spatborden opzetten (van die 'longboards'). scheelt veel straatvuil op de riem.
een Rohloff-naaf lijkt me niet nodig want die heeft ook gewoon onderhoud nodig en met een Nexus-Premium-naaf (met de rode bies om de naaf, tussen de spaken) heb je ook weinig onderhoud aan de naaf (deze is voor jouw doel volgens mij van een geschikte kwaliteit). (nog los van je budget en wat zo'n naaf aan investering vraagt. daar kun je meerdere keren een nieuwe Nexus-Premium-naaf voor kopen)
en misschien (later) de v-brakes vervangen door Magura HS11-remmen (dat hoeft niet direct, maar kan na een jaartje rond een verjaardag of moederdag of zo :wink: :D het kost allemaal toch geld). die zijn behoorlijk onderhoudsarm: je kunt snel en makkelijk de remblokjes vervangen.
succes met je keuze! ik zou nu ergens wat gaan proefrijden op zo'n fiets. groet, hoogframe
monique28 schreef:Wat voor een fiets zouden jullie adviseren?
Voor je werk?
Dan fietsen zonder helm maar wel met een regenpak bij de hand in een normale fietstas. Kan je nog een boodschap doen ook onderweg.
Geen tot weinig onderhoud hoeven doen, tenzij je sleutelen leuk vindt/ uitbesteden geen bezwaar vindt (en een andere mogelijkheid hebt om naar en van je werk te reizen).
Derailleur als je zeker weet dat je altijd aan je broekspijpen denkt, anders een gewone ouderwetse versnelling waarmee honderden, zo niet duizenden pubers in mijn provincie dagelijks 30+ kilometers mee fietsen.

Je bent 1.65 meter. Dat is in de Nederlands fietswereld klein. Zorg vooral dat je een passend frame kiest, want anders rijd je je lijf stuk of ben je eindeloos bezig om de fiets passend te krijgen.

Als je wil sporten of serieus fiets-reizen kan je mss beter een model aanschaffen dat daarvoor geschikt is? Heb je meteen minder last van de hordes fietsers die helemaal geen 25+ kilometers per uur willen rijden :wink:
Volgens mij heb ik een heren versie van de Liv staan (Giant Ligero RS1). Ik ben er nooit vrienden mee geworden, wat rare mountainbike houding, rare stuurkromming en het voelt allemaal wat fragiel, maar de twee fietsen die ik nog wel gebruik zijn dan ook 4 keer zo duur (Santos Travel Lite en Bianchi Infinito racefiets).

Op mijn werk rijden heel wat mensen 2x20+ per dag. Vrijwel iedereen neemt uiteindelijk toch weer derailleur vanwege lichter/fijner lopen, maar dat kost je wel zeker een ketting na de winter. De enige andere variant die mensen houden is riem/Rohloff, maar dat is ver boven budget.

Over rugtassen lopen de meningen uiteen, maar meestal zie je een fietstasje als het kan (Ortlieb front roller achter gebruiken), rugzak als het moet (racefietsen/cyclocrossers, hoewel daar ook en oplossingen voor zijn uit de bikepacking hoek of een Santos lichtgewiht drager). Er rijden ook mensen door de winter met een racefiets met spatbordjes en eigenlijk gaat dat best goed, allen met natte pekel moet je vaak afspoelen. Mijn racefiets is echt een bak sneller dan mijn Santos (ongeveer 5 km/uur), maar ik kies in de winter toch altijd voor het Santos gemak (niks schoonmaken na een koude rit, extra kleding mee in de fietstas, verlichting waar je geen omkijken naar hebt, zorgeloos fietsen).
Gelukkig zijn er ook fietsen die er tussenin zitten: racefietsachtige fietsen met bredere banden (35-38 mm) spatborden, oogjes voor een drager, en dynamo verlichting. Zet er 's winters Conti winterbanden op en je fietst ook dan veilig (een echte racefiets zou ik dan eng vinden). En ja die een of twee weken met pekel moet je eigenlijk iets anders doen, zoals een oud stadsbarrel, of gewoon het openbaar vervoer. In mijn ervaring valt het onderhoud van een derailleurfiets heus wel mee. Mijn vrouw gebruikt haar Santos vakantiefiets met derailleur ook het hele jaar als stadsfiets, en ik doe er echt niet veel aan. En vergeleken met een fiets met Nexus naaf is een (winter)band verwisselen weer veel simpeler. Voor mij valt het aardig tegen elkaar weg.
Leon schreef:
Wim schreef:Dat betekent bij dit gebruik ieder voorjaar een nieuwe ketting en cassette.
OP wil 36 km per dag naar het werk fietsen. Met 200 werkdagen zijn dit al 7200 km, alleen naar het werk. Dat gaat één ketting niet halen denk ik.
tenzij je voor een kettingkast fiets gaat. dan gaat een beetje goede (en netjes gesmeerde) ketting al snel 20 000km mee.