Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies fiets - Forum Wereldfietser

advies fiets

Hoi, ik ben opzoek naar een nieuwe fiets, voor naar mijn werk. Weet niet goed waar ik moet beginnen
volgende gegevens:

-- dagelijks naar werk; afstand 18 km heen en 18 km terug = 36 km per dag
- vrouw, 30, 1.65, 54 kg, zeer sportief
- Wil wel een rugzak of iets mee nemen
- Ben van plan door weer en wind te fietsen --> ook in winter, bij regen ect.
- Belangrijk: wel een veilige fiets, goede remmen, van plan helm te dragen
- mijn conditie is zeer goed: doe een duurloop , fiets mijn hele leven al dagelijks 1,5 uur a 2 per dag, sport veel, nooit aan wielrennen gedaan maar wel aan spinning ( doe met gemak zo'n lesje mee). Doe eigenlijk alles per fiets
- route: weg is verhard, redelijk een rechte weg ( niet door stad ofzo)
- budget: 300-700 E, tweede hands is prima
- onderhoud: liefst zo min mogelijk

Wat voor een fiets zouden jullie adviseren? HEt zegt me namelijk niet zo veel, een hybride, crosshybride, racefiets???
2x18 km, ook in winter, bij regen ect., goed bezig! ;-)
In plaats van een rugzak zou ik een fietstas nemen.

Niet echt binnen je budget maar als je voor zo min mogelijk onderhoud gaat en ook bij regen en pekel wil fietsen dan is een riem aan te bevelen. Met een riem kom je automatisch uit op een interne versnelling en een goedkope, goede optie daarvoor is de Nexus-8. Nieuwprijs vanaf zo €850 (zie deze bijv.) en nog nauwelijks tweedehands beschikbaar. De extra kosten zouden wel eens kunnen wegvallen tegen lagere onderhoudskosten.

Een onderhouds-vriendelijk alternatief met een lager prijskaartje is een fiets met een dichte kettingkast.

Een racefiets of crosshybride wil je waarschijnlijk niet, geen spatborden. Een hybride fiets is denk ik wel wat, zie bijv. fietsen-dames-sportfietsen-en-toerfietsen op Marktplaats.

Mocht je iets nieuw willen kopen: Vaak ben je met bekende Nederlandse merken zoals Gazelle, Batavus etc. duurder uit dan merken als Fahrradmanufacturer, Kalkhoff en Cube.
Deze tekst gaat eerder over vakantiefietsen, maar hopelijk heb jke er toch wat aan: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Als je er leuk sportief mee wilt fietsen zou ik toch eerder denken aan een fiets met racestuur en derailleur. Zo erg is dat onderhoud ook weer niet: af en toe wat olie erop en eens per jaar een nieuwe ketting en cassette. Dat kun je makkelijk zelf doen, en dan kost het niet veel. Een oude stalen racefiets uit de tijd dat er nog remmen met 57 mm drop (of meer) op zaten lijkt me leuk. Cruciaal is wel een voorwiel met een goede naafdynamo, spatborden, en een lichte drager (je wilt geen rugzak). Als voorbeeld van het type fiets dat ik in gedachten heb is er de Surly Crosscheck: http://surlybikes.com/bikes/cross_check Passen banden op van maximaal 38 mm.
Wim schreef:Als je er leuk sportief mee wilt fietsen zou ik toch eerder denken aan een fiets met racestuur en derailleur.
Wim denkt immers altijd aan een fiets met een racestuur :wink:

Ik ben het meer met daulagari eens, maar dan met de naafdynamo van Wim.
36 km per werkdag is 750 km per maand. In de winter betekent dat toch wel erg regelmatig onderhoud met een derailleurfiets.

Wat ook nog kan is twee fietsen: een ouderwets lomp ding met kettingkast en antilekbanden voor als er pekel ligt of het gewoon rotweer is en een lichte fiets waar je lekker snel mee bent. Die tweede hoeft dan niet erg duur uitgevoerd te zijn omdat hij in principe nooit nat wordt.
Stonden van de week op marktplaats twee fraaie reisfietsen met racestuur, lichtblauw en praktisch nieuw. Een kleine en een grote maat. Kan ze alleen nu niet meer terugvinden helaas. Meende dat het Kona's waren, of Salsa's...

Anders deze wellicht:

http://link.marktplaats.nl/m1163417663

Al weet ik niet of dat jouw maat is?
Hoi Leon,
Niet al mijn fietsen hebben een racestuur hoor. Mijn stadsfiets is een Koga uit 1988, met een gebogen stuur. Voor in de stad wil ik toch wat meer rechtop zitten om makkelijker om me heen te kijken. En verder is er de Brompton.
Beste Monique, Ik ga je een pb sturen. Ik denk (namelijk) dat je met een lichtere-sportievere fiets toekunt dan de meer op toeren en fietsvakantie gerichte fietsen waar het op dit forum veel over gaat (waar overigens niks mis mee is). Bijvoorbeeld een Trek FX in ongeveer framemaat 50 cm. Wel met spatborden en rond de aandrijving kan een kettingscherm (zo blijft de aandrijving redelijk schoon en dat scheelt onderhoud).
groet, hoogframe
Mss wat controversieel maar..

Met een onderhoudsarme fiets en fietsen door weer en wind zou ik van harte een fiets met kettingkast en trommelremmen aanraden, ook al hebben dat soort fietsen doorgaans niet zo'n sportief imago. Scheelt je gewoon een hoop sores.

Dagelijks 2x18km is aardig wat, ik gebruik zelf een velomobiel voor zulke afstanden, zeker met weer en wind erg comfortabel, veel sneller en ook onderhoudsarm. En zeer geschikt voor een route met veel rechte wegen. Valt dan weer niet in je budget zo te zien. Maar een budget van 300-700 euro en dan onderhoudsarm is naar mijn mening ook wel onrealistisch laag voor woon-werk verkeer. Met OV of een auto bv liggen die kosten vele malen hoger.
Cube heeft een betaalbare fiets met riem en Alfine naaf, een 8 of een 11. Ik heb op de Editor (met de Alfine 11) gewoon spatborden en een bagagedrager. Ik denk dat het een hele fijne fiets zou kunnen zijn voor woon/werk verkeer. Ik zou dan eens kijken naar de goedkopere uitvoering met de Alfine 8.
kijk bij de Duitse merken. De Nederlanders bepalen de verkoopprijs op basis van wat fiscaal interessant is. #fietsregelingen Dus per definitie te duur :wink:
Het belangrijkste is, behalve de juiste maat, dat de fiets spatborden heeft of krijgt. Anders kun je alleen fietsen met mooi weer. Voor woon-werkverkeer is het ook wel zo fijn dat de fiets niet te zwaar is en een beetje sportief. Ik heb destijds gekozen voor een fitness fiets (Trek FX). Ik heb er wel een bagagedrager op maar die gebruik ik nooit. Alles zit in een 20L rugzak van Deuter (Speed Lite).

Bijvoorbeeld binnen je budget:
https://www.12gobiking.nl/trek-7-4-fx-wsd-2016
Dank voor alle reacties.
Na want rond kijken en het feit dat ik toch een redelijk onderhoudsvrije fiets zou willen is 300-700 euro misschien niet realistisch.
Ik ben bij fietszaken geweest en kwam uit op de volgende fietsen qua advies.

Liv Allure RS 1 2017 --> 1099,-
Liv Allure RS 2 2017 --> 899,- wat is het verschil, behalve de prijs?
Liv Allure CS
Cube Travel pro 2017 849,-
https://www.fietsenwinkel.nl/fietsen/-/ ... index=true

Die fietsen zien er goed uit, maar heb al gauw het idee dat je meer voor het merk betaald zegmaar. Wat zijn de verschillen tussen een liv en een Cube. Zouden jullie adviseren tweedehands te zoeken of toch een nieuwe te kopen?
Wat goed zou zijn te weten is waar je de fiets zou willen kopen, als je het onderhoud wil laten doen dan is het goed om de fiets bij die fietsenmaker te kopen. Als je bij een online groothandel iets wil kopen dan zou ik toch nog de riemoptie in je achterhoofd houden, bij sportievere fietsen zonder kettingkast moet toch eens per 1 a 2 jaar de ketting worden vervangen en mogelijk de tandwielen, zeker als je er het hele jaar mee rijdt.

Ik vermoed dat je het grotere onderhoud niet zelf gaat doen maar als dat zo is dan zou ik een fiets kopen bij de fietsenmaker waarbij je ook het onderhoud wil laten gaan doen.

Tweedehands kan je prima fietsen kopen maar voor iemand zonder al te veel kennis van fietsen is het moeilijk de kwaliteit te bepalen en dus of de prijs het waard is. Ook hier zit je met het onderhoud/opknappen. Maar mocht je iets vinden, dan kan je het gerust hier navragen en bij de evt. aankoop zou je een familielid/vriend mee kunnen nemen.

Wat betreft de fietsen: De Liv fietsen zijn van Giant en ik vind ze aan de dure kant voor wat je er voor krijgt (het verschil tussen de RS1 en de RS2 is de Shimano groep), wat dat betreft vind ik de Cube Travel pro een betere deal ook omdat die door de geïntegreerde Nexus versnelling al onderhoudsvriendelijker is. Voor 150 euro meer heb je vergelijkbare fiets met riem (zie deze en deze)
Fietsadvies is ook afhankelijk van verfrissingsmogelijkheden op je werk; een sportievere fiets (bijv gewoon een racefiets) nodigt uit tot (zeer) snel rijden, en dan kom je bezweet op het werk aan. Een wat zwaardere rechtop-fiets die wat langzamer bereden wordt is wat dat betreft anders.
Ben je van het snelle fietsen, dan lijkt me op zo'n afstand een racefiets ideaal, althans buiten het winterseizoen. Als het koud en glad wordt wil je niet op racebandjes je leven wagen. Een hybride-achtige fiets (bestaat die term nog?) kun je gebruiken met een aparte winterwielenset met winterbanden (bijv de goed rollende Continental wintercontact), een racefiets niet, of het moet een speciaal model zijn geschikt voor bredere banden. (en spatborden)
En een naafdynamo is handig maar niet noodzakelijk, er is prima LED-batterijverlichting te koop voor wintergebruik, gewoon af en toe opladen.
Alle dagen door weer-en-wind, dan is zoals gezegd het belangrijkste punt de aandrijflijn. Met ketting en derailleur betekent dat regelmatig zelf smeren, wat mij betreft geen probleem maar dat kan voor jou anders zijn.
Ik zou gewoon op zoek naar een gegelijke, simpele fiets met naafversnelling (alfine 8 of nexus premium) schijfremmen of zelfs rollerbrakes, kettingkat, spatborden en bagagedrager, relatief brede banden. Met het genoemde budget kom je dan nieuw bij de standard stadfietsen terecht, en dat hoeft helemaal niet slecht te zijn, ik heb er jaren mee 2 x 15 km. gedaan (een van de standaard Batavussen).
Tweedehands kan je op zoek naar de wat luxere modellen van de kwalitatief betere fietsmerken.
Een snelle sportive fiets zonder veel onderhoud is een fiets met Rohloffnaaf en dus helaas duur.
Als je minder wilt uitgeven moet je kiezen. Ofwel een fiets met een nexus 8 speed naaf of een snellere sportivere fiets met derailleur.
Ik zou in alle gevallen spatborden en een goede naafdynamo willen. Ik zou ook nooit rollerbrakes willen want die remmen slecht en geven extra weerstand. Er is niks mis met een stelletjes v brakes en al helemaal niet met magura hs11. Bij een beperkt budget zou ik een riem vermijden. Een kettingkast is veel goedkoper en geeft hetzelfde resultaat. Probleem bij fietsen met nexusnaaf is dat (winter)banden verwisselen lastig is.
Bij sportieve fietsen zit je vast aan een derailleur. Dat betekent bij dit gebruik ieder voorjaar een nieuwe ketting en cassette. De onderdelen zijn niet zo duur en montage kun je goed zelf. Ik zag zaterdag bij bike4travel een fahrradmanufaktur randonneur in de opruiming voor ik geloof 1200 euro. Inclusief spatborden drager naafdynamo racestuur en redelijk brde banden (35mm?). Dat zou mijn ideale sportieve forensenfiets zijn. Fahrradmanufaktur is sowieso een merk om te bekijken. Ook als je een nexus naaf zoekt is hun aanbod aantrekkelijk.
Wim schreef:Dat betekent bij dit gebruik ieder voorjaar een nieuwe ketting en cassette.
OP wil 36 km per dag naar het werk fietsen. Met 200 werkdagen zijn dit al 7200 km, alleen naar het werk. Dat gaat één ketting niet halen denk ik.
Bij zulke afstanden lijkt het me raadzaam om meteen een kettingslijtagemeter (op deze pagina: http://www.m-gineering.nl/shoptlaandr.htm) te kopen dan heb je tenminste een idee van de slijtage. Laatst heb ik de mijne nog voor een vriend zijn fiets gebruikt. Hij was snel overtuigd dat het hoog tijd werd :shock:

Ik vervang mijn kettingen meestal rond de 2000 km, dan zijn ze op het einde van wat de caliber aangeeft, ondanks dat ik best netjes smeer en zelden of nooit in de pekel fiets. Ik ben wel wat zwaarder en fiets regelemartig tegen een bergje (zie woonplaats).
Voordelen:
* mijn voorbladen en kransjes gaan lekker lang mee
* mijn ketting loopt altijd soepel en de fiets schakelt prima
* ik hoef de ketting nooit te poetsen :D

Ik gebruik overigens tegenwoordig de goedkoopste SRAMkettingen. Ook daar zit een gratis sluitschakel bij. Laatst heb ik er drie besteld bij rose.nl voor 8 euro per stuk.
Als het een derailleursysteem mag zijn voldoet ook vrijwel iedere cyclocrossfiets met oogjes voor spatbord en drager aan je eisen. Daar is ruime keuze in bij alle grote merken, en gebruikt uiteraard ook.
En niet zo heel duur 2de hands