Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zelf frames bouwen? - Forum Wereldfietser

zelf frames bouwen?

Dag allemaal

ik heb mijn eerste jaar fietsherstel achter de rug, begin volgend jaar aan het tweede en neem er startcursus lassen bij. Dit is een algemene cursus waarbij je nadien moet kiezen voor één soort lassen. Ik wil graag leren TIG-lassen en hardsolderen/brazeren, want ik wil uiteindelijk een frame kunnen bouwen. Ik ben al op bezoek geweest bij Achille, dus ik weet dat er heel wat bij komt kijken.

Telkens wanneer ik de vraag stelde waar de maker het framebouwen leerde, was het antwoord "ik leerde het van mijn vader" of "door te uit te proberen, ik had al een basis". Als ik vertel over framebouwcursussen in UK zoals http://www.bikeschool.com/classes/frame ... e-building of http://downlandcycles.co.uk/services/fr ... -overview/ krijg ik de reactie dat dit weggegooid geld is. Ik weet dat je op 10 dagen niet plots alles kan leren, maar kan het geen goeie basis zijn om nadien aan het "uitproberen" te slaan? Is er een langere, intensere cursus gericht op framebouw? Zo ja: waar, wanneer? of waar kan je een stage lopen als je al een beetje kan brazeren?

Weten jullie een cursus iets dichterbij? Of een framebouwer die al eens wat uitleg wil geven (eventueel tegen betaling want tijd kost inderdaad wat). Ik wil zien of het wat voor mij is. Een fiets van nul opbouwen lijkt me erg veel voldoening geven. Het is (denk ik :) ) niet de bedoeling er een beroep van te maken, daarvoor is er nogal veel concurrentie.

Andere tips over het leren framebouwen zijn erg welkom!

Bedankt!
Ergens vorig jaar stond er een keer een artikel in het blad Fiets over een cursus bouw je eigen frame. Leon van Bon hield er naast de nodige blaren een mooi frame aan over... Lijkt me idd een gave ervaring. Ik meen ergens in Apeldoorn. Misschien kun je dit via het fiets forum terug vinden.
AndreM schreef:Ergens vorig jaar stond er een keer een artikel in het blad Fiets over een cursus bouw je eigen frame. Leon van Bon hield er naast de nodige blaren een mooi frame aan over... Lijkt me idd een gave ervaring. Ik meen ergens in Apeldoorn. Misschien kun je dit via het fiets forum terug vinden.
Gevonden: http://bekkingframeworks.nl

Best een flinke bak geld maar hee, je bent ook nog eens zes dagen onder de pannen...
Hey Juut,

fellow borgerhoutenaar hier (hoe dichtbij wou je het?).

Ik loop al lange tijd met hetzelfde idee rond, frame bouwen, en tijd is rijp want huidige fiets loopt op z'n laatste benen nu.
Heb een beetje dezelfde piste als jij gevolgd, fietsherstel, lasopleiding en nu zelfstandig metaalbewerker met een atelier in Deurne.

Wil gerust 's wat ideëen uitwisselen, en als het bevalt welkom om uw voeten nat te komen maken in de metaalbewerking, tigje, sigje, koffie, dat soort laagdrempelig vertier.

Laat maar weten!

PS: andere geïnteresseerden, bestook me niet met aanvragen, heb het helaas iets te druk om open atelier te houden (voorlopig)!
dat is dichtbij en een fijn antwoord, ik een stuur een privébericht
hallo
ik heb een domme vraag. Wanneer las je en wanneer soldeer je een stalen frame?
miro schreef:hallo
ik heb een domme vraag. Wanneer las je en wanneer soldeer je een stalen frame?
Hier is wat algemene info http://fietssite.jouwweb.nl/framebouw
Ondertussen kun je altijd kijken op https://www.facebook.com/ratemyweld voor de nodig weld p*rn zoals dit:
Afbeelding
Even voor degenen die het niet weten: de mooie regeleboogkleurtjes zijn eigenlijk juist niet de bedoeling. Het beste is als je geen kleurtjes produceert. De lassen op de foto zijn echter toch wel kwijlwaardig. 8)
beste miro, da's toch geen domme vraag? :)

ongeveer zo:
- bij lassen smelt het materiaal dat je verbindt mee in alle energie/warmte en het lasmiddel dat je toevoegt: er is een smeltbad en dat stolt en dan zit het vast.
- bij solderen smelt alleen het materiaal dat je toevoegt (bijvoorbeeld de soldeertin als je iets met electronica of een draadje ergens aan vast soldeert). de soldeer hecht aan de twee dingen die je verbindt. er is geen smeltbad. als je bijvoorbeeld twee metaaldraden aan elkaar soldeert, dan smelt de soldeer er om heen (alsof je het het lijmt met vloeibaar soldeer) en na stolling zit het vast. de twee metaaldraden worden heet, maar smelten niet (mee).

groet! hoogframe
hoogframe schreef:beste miro, da's toch geen domme vraag? :)

ongeveer zo:
- bij lassen smelt het materiaal dat je verbindt mee in alle energie/warmte en het lasmiddel dat je toevoegt: er is een smeltbad en dat stolt en dan zit het vast.
- bij solderen smelt alleen het materiaal dat je toevoegt (bijvoorbeeld de soldeertin als je iets met electronica of een draadje ergens aan vast soldeert). de soldeer hecht aan de twee dingen die je verbindt. er is geen smeltbad. als je bijvoorbeeld twee metaaldraden aan elkaar soldeert, dan smelt de soldeer er om heen (alsof je het het lijmt met vloeibaar soldeer) en na stolling zit het vast. de twee metaaldraden worden heet, maar smelten niet (mee).

groet! hoogframe
Toevoeging: bij lassen hoef je zelfs geen materiaal toe te voegen. Sommige lasmethodes zijn gebaseerd op het aan elkaar smelten van de twee te verbinden stukken zonder verdere toevoeging. Puntlassen en wrijvingslassen zijn daar de twee meest gebruikte voorbeelden van (puntlassen bij het verbinden van platen en wrijvingslassen bij het verbinden van buizen). Het gaat er dus in hoofdzaak om dat de te verbinden stukken mee deel uit maken van de verbinding omdat ze gesmolten zijn. Dat zorgt er ook voor dat een las in tegenstelling tot solderen een belangrijke invloed kan hebben op de materiaaleigenschappen als het materiaal eerder al hitte/spannings behandelingen had ondergaan.
Kijk, weer wat geleerd :D