Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies (half)wereld reisje - Forum Wereldfietser

Fiets advies (half)wereld reisje

Hey beste mensen hier,

Ik plan na enkele kortere reizen die ik steeds met de rugzak en waar ik al liftend, met bussen, shared rides en dergelijk rondkwam, volgend jaar terug, en deze keer minimum een jaartje, te reizen. Ik ontving via couchsurfing reeds enkele keren reizigers bij mij die dergelijk avontuur met de fiets deden.. Vandaar mijn post hier..

Op mijn laatste reisje nam ik slechts een 35l rugzakje mee op een tochtje van 3 maanden door Zuid-Amerika en hou enorm van deze lichte flexibele reisstijl. Het steeds zoeken naar een transport en een verblijfplaats werd echter wel vermoeiend.

Reizen met m'n tent in een van men draagzaken aan men eigen transport lijken mij dan ook een aantrekkelijk alternatief..

Tot zover de inleiding;

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?

Vele & vele kilometers op allerlei verschillende terreinen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?

Tijd zou geen probleem mogen zijn.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?

Comfort is van hoog belang.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

Variërend van asfaltwegen en schelpenpaadjes tot rotsachtige bergpaden.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?

Van Brugge tot Kathmandu ;)

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?

Op zich kan ik reizen met 35L rugzak. Met de fiets zou er wel kampeer materiaal en bijbehorende mee genomen worden.

JE LICHAAMSLENGTE

180cm

JE GEWICHT

74kg

JE LICHAAMSBOUW

Wat krom maar met normale proporties ;)

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?

Hmm in Kg?

Mijn kampeer materiaal samen is amper 7kg, Zal rond de 20Kg zijn en iets meer voor voedsel en water.


WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)

Brugge

WAT IS JE BUDGET?

Dit is em :) Zo snel eens zonder al te veel kennis rond gekeken te hebben denk ik dat €1000 realistisch is. Al heb ik al mensen ontmoet die onvoorstelbare parcoursen afgelegd hebben op gammele fietsjes. Dus dan denk ik dat €800 toch ook best moet kunnen?

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Ik en er nu 29 en fiets zeer weinig de laatste jaren. Wel enkele mooie volle dagen mountainbike toerkes gedaan.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?

Ik loop... :) Ik loop rustig 11km in een uurtje, en ga 2 keer per week fitnessen (waar ik wel fiets ;p)
Ben dus in goede conditie en met mijn doel op deze reis werk ik hier dan ook nog sterk aan.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?

Ha ik kocht mij een jaar terug een MTB RR 580 27,5'' bij decathlon, Ik vond dit best een leuk fietsje. Deze echter 2 maanden terug ingeruild bij een terugroepactie.. ;D

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Dit is natuurlijk een must. Ben elektrieker/technieker van beroep en sleutelde wel al eens aan een motorfiets, maar dit moet/wil ik natuurlijk leren voor ik vertrek.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?

Zo'n Santos travelmaster in nieuwstaat bedoel je? Tuurlijk ;)

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

giant toughroad slr 1 - https://www.bikester.be/giant-toughroad ... 02192349:s
Sensa Travel Lite Full LX - https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-trav ... lsrc=aw.ds

Deze viel mij ook op, een Cannondale touring 2.. Bij alle andere fietsen die ik tot nu toe zag binnen mijn budget zou ik het stuur moeten vervangen naar eentje zoals deze heeft.. Met zo'n plat stuur weet ik op lange ritten nooit waar men handen comfortabel te zetten.
https://www.thecyclestore.be/cannondale ... oCLbLw_wcB



Cube Travel modellen, deze mogen dan wel geadverteerd worden als low maintenance. Bij geval van defecten vind ik dan wel vervangen stukken voor deze modernere technologie in afgelegen plaatsen in Azië? Er werd mij zelf al aangeraden om deze zelfde reden 26inch wielen te nemen, omdat je deze zeker overal in de wereld vind.

Benieuwd naar jullie bevindingen hieromtrent.

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-trave ... %20travel&
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-trave ... %20travel&https://www.fietsenwinkel.nl/cube-trave ... %20travel&

Cube Nature & allroad, al ontbreken bij deze wel alle bagagerekken nog

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-natur ... %20nature&
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-natur ... %20nature&


WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?

Zou de aankoop toch binnen hier en 2 maanden willen doen zodat ik voldoende kan fietsen tot volgend jaar.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!
http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Ik weet niet of je bij zo'n verre toch uitkomt met enkel achtertassen. Je zult spul voor koud weer nodig hebben, en ook voedsel en water kunnen vervoeren.
Wim schreef:http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Ik weet niet of je bij zo'n verre toch uitkomt met enkel achtertassen. Je zult spul voor koud weer nodig hebben, en ook voedsel en water kunnen vervoeren.
Laatst een Uruguayaan over de vloer gehad die al 3jaar met een gammel fietsje (in onze westerse ogen dan toch) met al z'n bagage achterop reisde. Maar idd opzoek was naar voordragers omdat zo'n gewichts- verdeling alles behalve ideaal zijn. Zelf zou ik nooit men vermelde 20kg enkel achterop leggen, en dus sowieso voordragers kopen.
Wat betreft gebruik is het mij niet helemaal duidelijk, "tot rotsachtige bergpaden" en "enkele mooie volle dagen mountainbike toerkes gedaan." doen mij vermoeden dat misschien een MTB wel een goed idee zou kunnen zijn.

De Cube travel zijn denk ik inderdaad low maintenance met z'n Shimano Nexus/Alfine 8 en riem maar acht versnellingen is weinig voor een (half) wereldreisje en zeker voor rotsachtige bergpaden. Ook inderdaad moeilijker in afgelegen plaatsen.

De Cuba nature hebben voorvering, lekker voor onverhard maar onderhoudsgevoelig en moeilijker in afgelegen plaatsen.

De Cannondale lijkt oogjes op de voorvork te missen, wel relatief brede banden, 40 mm.

Als ik jou was zou ik tweedehands kijken voor een 26" MTB, die worden tegenwoordig goedkoop aangeboden omdat de nieuwste trend 29" is, of (tegenvraag) hoe denk je over iets als deze tweedehands Villiger Cabonga.
Met die Villiger Cabonga die Daulagari signaleert, kun je met gemak een paar keer de wereld rond, uiterst degelijke fiets die erg prettig fietst (voorganger van de Avaghon 26), en als hij inderdaad in zo'n goede staat is als de advertentie belooft is 350 Eur heel schappelijk om het voorzichtig te zeggen. Als het een beetje jouw maat is zou ik daar zeker achteraan gaan!
(Heb er zelf ook een, vandaar)
Jeroen
De vermelde Cannondale heeft (slechts) een 30er kettingblad vóór, en als "grootste" kransje achter eveneens 30... Ja, je komt er mee de berg omhoog, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat het behoorlijk hard werken (of afhankelijk van je bagagegewicht en conditie; zwoegen) is/word. De gemiddelde mountainbike heeft als overbrenging al gouw 22er vóór en 32 (of meer) achter.

Lastiger en kostbaarder bij de Cannondale op te lossen zijn de wellicht wat iele wieltjes met slechts 32 standaard (2 mm.) spaken. 36-Spaaks wielen (vooral achter) is/zijn aanzienlijk sterker, 36-spaaks wielen met butted (verstevigde of meer veerkrachtiger) spaken nog een klasse sterker.

En zoals ook al iemand opmerkte; zo op het eerste gezicht ontbreken oogjes voor de montage van een low-rider.
Wellicht ook nog interessant, in Amsterdam, 200 euro, deze Santos SCC 01, Shimano Deore LX onderdelen, Tubus Vega achterdrager, (betrouwbare) Marzocchi voorvork. Geen "echte" reisfiets maar een omgebouwde mountainbike.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=74
Bedankt voor jullie input allemaal.

Die Cannondale schrap is dus volledig van de lijst.

Iemand een opinie over zo'n Giant Toughroad? 20 versnellingen miss toch te weinig wanneer je volgeladen een berg over moet?

Zeer interessante 2dehands modellen, wel iets te ver van Brugge om met gerust hart 2de hands materiaal te gaan halen.

Een mountainbike ombouwen met voor & achter bagagerekken lijkt mij een leuk idee.. Kan ik voor mijn budget een degelijke fiets vinden met licht frame en degelijke afmontage. Maar kan een fiets als zo'n cube nature dat gewicht van die bagage dan wel aan?
MichaelBe schreef:Zeer interessante 2dehands modellen, wel iets te ver van Brugge om met gerust hart 2de hands materiaal te gaan halen.
Op een zaterdag vroeg beginnen en een route plannen langs verschillende alternatieven. Als 'ie als een handschoen past gelijk meenemen, anders op naar de volgende. Garantie heb je op een fiets bij een particulier toch al niet, dus het is maar éénmalig dat je er komt.
MichaelBe schreef:Kan ik voor mijn budget een degelijke fiets vinden met licht frame en degelijke afmontage.
Ik zou 'licht frame' uit de criteria schrappen :-)
Jurr schreef:
MichaelBe schreef:Zeer interessante 2dehands modellen, wel iets te ver van Brugge om met gerust hart 2de hands materiaal te gaan halen.

Op een zaterdag vroeg beginnen en een route plannen langs verschillende alternatieven. Als 'ie als een handschoen past gelijk meenemen, anders op naar de volgende. Garantie heb je op een fiets bij een particulier toch al niet, dus het is maar éénmalig dat je er komt.
MichaelBe schreef:Kan ik voor mijn budget een degelijke fiets vinden met licht frame en degelijke afmontage.
Ik zou 'licht frame' uit de criteria schrappen :-)
Lichte fiets met sterk frame.. :wink:
Een mountainbike ombouwen met voor & achter bagagerekken lijkt mij een leuk idee
Dat lijkt niet alleen, maar isook daadwerkelijk een leuk idee. Houd er dan echter wel rekening mee dat je mogelijk voor onverwachte dingen kan komen te staan en dat je dan eventueel toch nog de hulp van een fietsenmaker moet inschakelen. Echter, aldoende leert men, en waar een wil is, is een weg!

De vermelde blauwe Koga Traveller uit Waalre, lijkt mij wat fors aan de prijs, alhoewel --als ik het goed begrijp-- krijg je er een VauDe tassenset bij. Het lijkt mij echter een ietwat kleine framemaat, eerder 53 cm. dan 57 cm. zoals in de advertentie staat.

De vermelde zwarte Giant Expedition is al aanzienlijk schappelijker geprijsd, maar waar is de in de advertentie vermeldde Tubus voordrager? Maar wellicht belangrijker; ook dit is/lijkt mij voor iemand van 180 cm. een ietwat klein (50 cm.) frame.
Maar kan een fiets als zo'n cube nature dat gewicht van die bagage dan wel aan?
Ik mag aannemen dat die Cube zeker wel wat bagage "aankan" hoe veel en hoe (on)prettig dat dan rijd is een ander verhaal.

Maar ook bij die fiets zal de achilleshiel weer het achterwiel zijn, neem in ieder geval voldoende passende reserve spaken voor dat achterwiel mee!
Ik heb de verkoper van die Villiger Cabonga gecontacteerd ziet er idd de moete uit ff tot daar te rijden voor deze fiets aan deze prijs.

Verder vond ik wel enkele leuke MTB's in mijn regio;

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 35389.html
Hmm jammer zie net dat deze slechts 2x10 versnellingen heeft.
&
https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 65463.html

bieden volgens mij, indien er een lager bod aanvaard wordt, best leuke mogelijkheden tot ombouwen?

Eigenlijk toch ook nog steeds benieuwd naar mensen die hun ervaringen met Giant toughroad willen delen.. :)
Ik zou enkele adviezen in dit topic met een korrel zout nemen. Bijvoorbeeld dat wielen met 32 spaken niet sterk genoeg zijn. Ik fiets al jaren grote onverharde, ruige routes met 32-spaaks wielen. Wat je wel moet vermijden, zijn 'systeemwielen', dus wielen met onconventionele spaken. Die Giant SX wielen in de Toughroad ken ik als heel degelijk.

Belangrijker voor de wielen is dat de spaakspanning van alle spaken hoog genoeg is en dat je op brede banden rijdt. Banden vangen de zware klappen op, niet alleen voor de rijder maar ook voor de wielen. Verder spaar je je wielen door alert te sturen en op tijd even je gewicht uit het zadel te tillen als je een gat of drempel niet kunt vermijden.

Wat betreft versnellingen: 2x10 of 3x9 maakt niet veel uit. Het rijden met een heel laag verzet is sowieso niet prettig. Stel dat het kleinste blad vóór 22 is en het grootste kransje achter 32, dan geeft één pedaalomwenteling een verzet van 22/32 x wielomtrek. Bij een 28/29” wiel met brede banden is de wielomtrek ongeveer 2,25 meter. Het verzet is dan 1,55 meter. Trap je 80 rpm, wat hoog is, dan is je snelheid 7,5 km/h. Bij die snelheid hebben veel mensen al moeite om rechtuit te blijven rijden. Op verharde wegen kun je wel een beetje heen en weer slingeren, maar onverhard komt het sturen om stenen en kuilen veel nauwer. Je stapt dan al snel af. Ik denk dat je met een 1:1 overbrenging ook heel ver komt als je jong en sterk bent. Dat kleinste voorblad van een triple heet niet voor niets de 'granny gear'. Het is iets voor senioren!

Wel belangrijk voor de fietskeuze is dat je een drager kunt vastschroeven op het frame. Ik zie op de Cube's geen schroefgaten bij de achternaaf. Op de geveerde voorvorken heb je ook geen bevestigingspunten, al zou je er met een Thule drager nog wel wat lichte spullen op kunnen bevestigen.
Hmm interessant allemaal.

Ha ik kwam eigenlijk in de verleiding deze morgen eens te gaan begkijken;
https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... dium=email Is het uberhaubt mogelijk, mits draad te tappen, iets dergelijks om te bouwen tot trekfiets? :shock:

Zo'n Toughroad komt dan weer op de voorpagina te staan, al vind ik die wat prijzig voor die afmontage. Wat me nog het meest tegen houd is het feit dat deze op 29" wielen rijd. Dit zie ik hier en op andere plaatsen toch steeds weer terug keren als af te raden voor minder Westerse landen.

Bestaat de ideale fiets? :lol:
Wat denken jullie van Ortler? deze lijkt scherp afgeprijsd..


https://www.bikester.be/ortler-geneve-t ... 52662.html


Waar zit de valkuil?
math schreef:allemaal nuttige adviezen...

Ik denk dat je met een 1:1 overbrenging ook heel ver komt als je jong en sterk bent. Dat kleinste voorblad van een triple heet niet voor niets de 'granny gear'. Het is iets voor senioren!

nog meer nuttige adviezen..
Math schrijft een aantal echt waardevolle zaken, maar wat betreft die 'granny' wil ik graag wel een opmerking plaatsen...

Héél lang geleden toen mijn leeftijd nog met een 2 begon had ik een dijk van een conditie en als roeier (roeide meerdere dagen per week, uiteindelijk de elfstedentocht in een tweemansboot) dacht ik ook zonder een granny te kunnen... Heeft bijna mijn fietsvakantie gekost omdat ik m'n knieën aan gort heb getrapt...

Zoek op dit forum op 'knieën' of 'knie' en je vind daar meerdere verhalen over, vooral bij de 'jonge goden' :wink:

Mijn advies, ga je de bergen in, doe niet stoer, neem een MTB-verzet en peddel op je gemakje met 6 km/u omhoog....

Veel plezier!!
Je lijkt best wat offroad te willen gaan doen. Dan lijkt die ortler (waar overigens duidelijk bespaard is op een aantal onderdelen) me niet echt wat je wil.

Zoek je niet meer iets als een Genesis Vagabond of Surly Orge? Een Vagabond kan je bij seizoens opruimingen ongeveer voor 800 oppikken in webshops. helaas uitverkocht voorbeeldje
Volgens mij geen valkuilen. Duitse merken bieden veel waar voor weinig geld. Alleen ben ik niet zo'n fan van Bikester en ik zou zeker nog iets dieper in de specificaties duiken. Naafdynamo Shimano is erg nietszeggend en een gewicht van 15,5 kg duidt op niet al te lichte onderdelen.