Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijn in voorvoeten, overstap naar fietsschoenen SPD - Forum Wereldfietser

Pijn in voorvoeten, overstap naar fietsschoenen SPD

Beste fietsers,

Ik ben me aan het orienteren op fietsschoenen met een SPD systeem. Punt is namelijk dat ik pijn heb aan mijn voorvoeten. Tot op heden fiets ik met m'n lage Meindl's, op stalen MTB pedalen met tapeinden (XLC). Ik begreep dat er schoenen bestaan met een stijvere zool en dat een SPD systeem mogelijk ook uitkomst biedt.

Nu zag ik te kijken naar Keen fietssandalen, is er iemand die hiermee ervaring heeft? Voordeel is dat ze heel breed zijn (ik heb nogal brede voeten) en een SPD mogelijkheid hebben. Ze hebben een carbon rubberen zool, dat schijnt stijf te zijn. Als iemand tips heeft voor een andere brede fietsschoen ben ik ook heel benieuwd.
Verder vroeg ik me af, zijn er veel reisfietsers die SPD systemen gebruiken en heeft dat evt. zin bij pijnlijke voeten?

Alvast bedankt,
Peter
Ik had ook pijn in de voorvoet. Bij mij kwam het omdat ik gewone (niet-SPD) pedalen had waarbij het pedaal een behoorlijke holling had precies op het punt waar mijn voet zit. Bij het trappen drukte ik dus telkens in de holling. Nadat ik simpele platformpedalen monteerde was het probleem over (Wellgo LU-990 a 9 euro).
Ik heb Keen fietssandalen en ben er erg tevreden over. Heb pedalen met ene kant spd, andere kant vlak, maar gebruik spd bijna nooit meer. En dat terwijl ik op racer en cyclocrosser altijd vast zit... Ik denk dan ook niet dat spd je van voetproblemen af gaat helpen, integendeel. Goede fietsschoenen wel.
quote="Cannonmale"

> Tot op heden fiets ik ... op stalen MTB pedalen met tapeinden (XLC)
Hebben die een groot en vlak dragend oppervlak? Je zult eerst moeten uitmaken wat het probleem is. Krult je voet om het pedaal (het klassieke veel voorkomende probleem) of is het iets anders? Misschien zijn de pedalen te smal en druk je op de punt?

> Ik begreep dat er schoenen bestaan met een stijvere zool en
> dat een SPD systeem mogelijk ook uitkomst biedt.
SPD-schoenen hebben net als alle fietsschoenen een stijvere zool. Het voordeel in jouw geval zit dan mogelijk in de stijve zool, niet in het spd-systeem. Het spd-systeem kan wel weer allerlei andere problemen veroorzaken als het verkeers is afgesteld.

>Nu zag ik te kijken naar Keen fietssandalen, is er iemand die hiermee ervaring heeft?
Ik heb die eens op de beurs gezien maar ik heb de standhouders bedankt. Ik weet het niet meer zeker maar volgens mijn vond ik de zool behoorlijk slap.

> Voordeel is dat ze heel breed zijn (ik heb nogal brede voeten) en een SPD mogelijkheid hebben.
> Ze hebben een carbon rubberen zool, dat schijnt stijf te zijn.
Er bestat niet zoiets als carbon rubber. Carbon en rubber zijn essentieel verschillende materialen.
Gewone goedkopere fietsschoenen hebben zeker een behoorlijk stijve zool en die is gemaakt van vrij eenvoudig kunststof (Categorie PP, ABS of zo, geen high-tech maar onverwoestbaar.
Ik fiets met volle tevredenheid met Keen sandalen. Daar deze sandalen ook geschikt zijn om mee te lopen, zijn ze daarom minder stijf dan racefiets- of mountainbikeschoenen.
Juist SPD staat bekend om het veroorzaken van voorvoetproblemen, in vergelijking met racefietspedalen. Die vergelijking gaat uiteraard hier niet op inzake toerfietsen, maar het illustreert wel dat her belangrijkste van het geheel misschien niet het pedaal is maar de schoen en dan specifiek de pasvorm (=open deur natuurlijk) en de stijfheid van de zool ter plaatse van het pedaal. Carbonzolen zijn het stijfst en prijzig. Goede nylonzolen bestaan ook en die worden door veel reisfietsers gebruikt. Net als met zadels kost het een zoektocht/veel passen om een merk te vinden dat een geschikte pasvorm heeft. Voor veel mensen is Shimano een goed startpunt.
Kwalitatief goede SPD-schoenen worden ook gemaakt door Specialized, Giro om er twee te noemen.
Meindl is een merk met een brede leest, wellicht dat Shimano te smal is voor je.
Shimano koopt de schoenen bij verschillende fabrikanten, en de leest en de pasvorm kan dus heel erg verschillen van schoen tot schoen. Zelf ben ik erg blij met spd, maar ook ik heb wel eens een zere voorvoet. Ik heb er twee dingen aan gedaan: de schoenen heel losjes dichtmaken, zeker bij wat smallere schoenen, en de plaatjes wat verder naar achter verplaatsen zodat ik meer naar voren op het pedaal zit. Dit laatste is een gewoonte van brevetrijders, die natuurlijk echt grote afstanden achtereen fietsen.
"Pijn in voorvoeten, overstap naar fietsschoenen SPD"
Volgens mij spelen er hier twee verschillende zaken, die je los van elkaar moet zien:

- fietsschoenen (of sandalen) kennen een stijve zool. Pijn in de voorvoet bij het fietsen ontstaat meestal door teveel druk op een klein oppervlak. Een stijve zool helpt die druk te verspreiden.
- SPD is om aan te kunnen klikken. Voordeel is o.a. dat je ook aan de pedalen kunt trekken en dat je niet zo snel van je pedaal zult afglijden. Maar slecht afgestelde SPD's kunnen zelfs fysieke klachten veroorzaken.

De meeste vakantiefietsers die ik tegen kom maken wél gebruik van speciale fietsschoenen/sandalen, maar geen of slechts sporadisch gebruik van SPD.
Dubbelzijdige pedalen zijn wat mij betreft daarom ideaal: aanklikken wanneer gewenst (bij zwaar klimmen of bij grote vermoeidheid), maar het gros van de tijd gebruik je de platte kant. En natuurlijk de platte kant wanneer je eventjes met gewone schoenen fietst.

Mét fietssandalen (zonder gebruik te maken van SPD) kennen mijn voeten ook na 6 of 7 uur fietsen geen problemen. Doe ik daarentegen mijn dunne bootschoentjes aan, dan begint de voorvoetpijn al na een half uurtje.

Ik heb geen ervaring met Keen. Intussen wel vele tienduizenden km's met Shimano-sandalen gefietst, tot grote tevredenheid. En ze lopen ook nog eens prima.
Bij mij ontstond de pijn in mijn voorvoeten doordat die opzwellen, vooral bij warm weer, en dan te krap in mijn schoenen kwamen te zitten. De pijn is dan een reactie van beknelde zenuwen. Sinds ik met gewone sandalen aan fiets 's zomers, en daar het bandje om de voorvoet losser van kan zetten, geen pijn meer gehad.

Dus, als er vooral bij hogere temperaturen pijn is, zou er het probleem 'hot foot' kunnen spelen.
Ik heb wandelschoenen met een harde zool en maak gebruik van pedalen met extra groot oppervlak en daarop metalen pinnetjes (santos). Toch heb ik na een aantal uren ook last van pijn. Overgang van tenen naar de bal van je voet. Het verplaatsen van de voet levert geen positief resultaat.

Op www bikemedical.nl is een stukje geschreven over voetklachten tijdens fietsen.

Groeten,

Bert k
Wow, wat een reacties, bedankt!

Goed om de verschillende ervaringen van jullie te horen, het geeft me een beter beeld waarop ik moet letten bij de voetproblemen. Ik heb intussen het idee opgevat om morgen bikeshoe4u te bezoeken, in Nijkerk. Via de mail kwamen ze wel met twee typische racefiets alternatieven, van DMT en Lake, ondanks dat ik mijn 'profiel' aangaf. Die schijnen erg breed en stijf te zijn, wat ik me wel kan voorstellen. Het hoeft van mij niet perse met SPD als het ook zonder kan, maar denk dat die modellen alleen op SPD functioneren, niet?

Ik fiets trouwens met platformpedalen, die ondersteunen erg goed volgens mij. De suggestie van de warmte is nog een idee, het is wel heel toevallig dat ik er in mei last van krijg namelijk..

Nogmaals bedankt!

Groeten,
Peter
Welk deel van de voet zet je op het pedaal? Het is namelijk wel belangrijk dat je met de bal van je voet kracht zet. Ik zie wel eens mensen fietsen die het midden van hun voet op het pedaal hebben zitten. Dan krijg je geheid last.

Onder mtb schoenen passen spd-plaatjes, maar die hoeven er natuurlijk niet onder. Functie verandert dan niet.
Ik kan de Keen Arroyo sandalen aanbevelen, maar passen is wel belangrijk.
Via de mail kwamen ze wel met twee typische racefiets alternatieven, van DMT en Lake, ondanks dat ik mijn 'profiel' aangaf.
met echte race schoenen kun je niet lopen. De plaatjes steken dan uit in plaats van verzonken te zijn in de zool zoals bij mtb en trekking fietsschoenen. Behalve druk op de voet door een slappezool, kunnen ook je tenen krommen en verkrampen wat een gevoelige voorvoet geeft. Die ervaring heb ik, maar niet met de Keen fietssandalen wel met slappe teva's. Hou wel rekening met de zadelhoogte bij Keen sandalen, de Keen-zool in dunner dan een gemiddelde Shimano schoen waardoor je zadel wat lager afgesteld kan worden.
Eric op de Fiets schreef:
Via de mail kwamen ze wel met twee typische racefiets alternatieven, van DMT en Lake, ondanks dat ik mijn 'profiel' aangaf.
met echte race schoenen kun je niet lopen. De plaatjes steken dan uit in plaats van verzonken te zijn in de zool zoals bij mtb en trekking fietsschoenen. Behalve druk op de voet door een slappezool, kunnen ook je tenen krommen en verkrampen wat een gevoelige voorvoet geeft. Die ervaring heb ik, maar niet met de Keen fietssandalen wel met slappe teva's. Hou wel rekening met de zadelhoogte bij Keen sandalen, de Keen-zool in dunner dan een gemiddelde Shimano schoen waardoor je zadel wat lager afgesteld kan worden.
Ja ik denk dat je hier een punt hebt. Probleem met mijn wandelschoenen is dat ze niet precies passen, ik mis breedte aan de voorkant van de schoen. Als ik er lange stukken op loop krijg ik daar ook last van mijn voeten. Ik hoop vanmiddag de Keen fietssandalen nog eens aan te passen, naast andere fietsschoenen. Kan ik ervaren hoe stijf die zijn. Het is natuurlijk wel veel handiger om niet zo´n schoen met uitstekende plaatjes te hebben...
Ik ben erg tevreden met mijn shimano fietssandalen met spd maar dan in combinatie met combi pedalen.
De sandalen hebben een harde zool . De combi pedalen geven je de mogelijkheid ook om "los" te fietsen
Mijn ervaring is wel dat je ze een maatje groter moet kopen dan je maat zou zijn.. :idea: :D
Dirk
Even een terugkoppeling van mijn schoenenavontuur.

Ik heb uiteindelijk schoenen gevonden bij bikeshoe4u(.nl). Voor mensen met lastige voeten is het echt een aanrader. De man heeft tientallen modellen staan die je kunt passen, uiteenlopend van allround schoenen, tot MTB en wielrenschoenen. Mijn voeten zijn eerst op alle manieren opgemeten, om daarna wat modellen te passen. Ik heb een mooi setje MTB schoenen mee kunnen nemen van DMT. Breed, stijf als een plank, comfortabel van binnen en met de mogelijkheid stukjes te lopen bij t afstappen 8) Nu maar hopen dat t fietsen beter gaat :wink: