Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ringslot voor 60+mm-banden en 27,5" (of hoge 28") velge - Forum Wereldfietser

Ringslot voor 60+mm-banden en 27,5" (of hoge 28") velge

Beste fietsvrienden,

De Santos 3+ is o.a. verkrijgbaar met 27,5 inch wielen met 62 mm banden. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Door de bandmaat past er geen normaal ringslot meer op. De verkoper adviseerde mij een Abus graniet x plus slot te nemen (vouwslot). Dit kan in een tasje aan het frame worden bevestigd. Echter je kunt dan niet de fiets verbinden/vastleggen aan een paal o.i.d. omdat de lente van het vouwslot geen ruimte geeft. Dus oppakken en inladen blijft gemakkelijk. Bovendien weegt het slot ruim 1.5 kg. De verzekering eist een goedgekeurd slot.

Zijn er andere oplossingen denkbaar.

Groeten Bert Kaspers
Zoiets is toch mogelijk?Afbeelding

Ik gebruik een beugelslot om het frame vast te zetten en haal daar een kabel doorheen om het voorwiel vast te zetten.
Roodborst schreef:De verzekering eist een goedgekeurd slot.
Zijn er andere oplossingen denkbaar.
Als je de verzekering wilt volgen moet je dus een slot nemen uit hun lijst.
Anders zou ik gewoon een los kettingslot nemen. Dat past gewoon in een van je tassen zonder dat je daar weer een extra tasje voor nodig hebt en is verkrijgbaar in vele lengtes, kwaliteiten, prijzen en gewichten.
Heerlijk, die mensen die niet weten waar ze het over hebben.

Peter
Trelock heeft ook een extra breed slot. Ik heb de 52 mm brede Compass Rat Trap Pass banden (26 inch), met 60 mm Gilles Berthoud spatborden, en dat past prima.
Ik zie het probleem niet zo, als het slot maar lang genoeg is kan je je fiets toch vastzetten(je kunt ook verder kijken dan de sloten die je fietsenmaker adviseert, kijk naar ART keurmerk)?

Grote vraag is natuurlijk waarom dit topic Santos 3+ noemen als je een slot zoekt.
Berger schreef:Grote vraag is natuurlijk waarom dit topic Santos 3+ noemen als je een slot zoekt.
Niet alleen gaat het om slechts een slot, 62mm is minder dan 77mm. Wat benodigd is om meer dan 3inch dik te zijn. Wat door de fabrikant geïmpliceerd wordt in de naamgeving van het product...
Felix Fietst schreef:
Berger schreef:Grote vraag is natuurlijk waarom dit topic Santos 3+ noemen als je een slot zoekt.
Niet alleen gaat het om slechts een slot, 62mm is minder dan 77mm. Wat benodigd is om meer dan 3inch dik te zijn. Wat door de fabrikant geïmpliceerd wordt in de naamgeving van het product...
Jaja, dat verklaart de topictitel :roll:
Peter Molog schreef:
Heerlijk, die mensen die niet weten waar ze het over hebben.

Peter
Zie foto met het slot waar Zuiz het over heeft
(van de site bikefeeling )

https://www.bikefeeling.nl/vakantiefiet ... elmaster-3

Waarom monteert Santos dit slot zelf niet ?
Peter Molog schreef:
Heerlijk, die mensen die niet weten waar ze het over hebben.

Peter
Want?
Het laatste bericht begrijp ik niet helemaal. Is er nu wel of niet een gewoon slot dat past?
Berger schreef:Grote vraag is natuurlijk waarom dit topic Santos 3+ noemen als je een slot zoekt.
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Het is niet alleen een vraag om welk slot, maar ook i.c.m. een specifieke fiets.

Ik herken het vraagstuk, want ook ik heb een Santos Travelmaster 3+.
Tot nu toe heb ik nog geen passend ringslot gevonden, maar vind dat niet zo'n probleem.

In een ander draadje schreef ik ook al over dit fenomeen.
Aan de zijkant van de zitbuis zitten 2 nokjes. 2 van de vele die door sommigen overbodig worden verklaard. Ze zijn echter verrekte handig om het vouwslot met houder aan te monteren. Inderdaad een Abus Bordo Granite Plus X vouwslot van 1,5 kg.

Als je een ringslot combineert met een kettingslot weegt dat zwaarder dan dit vouwslot.
Het is even wennen, geen ringslot, maar ik kan 'm met het vouwslot overal aan vast maken.

Ik zal t.z.t. eens een fotootje posten.
Roodborst schreef:Het laatste bericht begrijp ik niet helemaal. Is er nu wel of niet een gewoon slot dat past?
Nogmaals, nu met foto van de site http://www.bikefeeling.nl

Afbeelding
Een ringslot is toch ook gewoon waardeloos. Je hebt er niks aan. Het is beter om de fiets ergens aan vast te zetten.
jumbo schreef:
Roodborst schreef:Het laatste bericht begrijp ik niet helemaal. Is er nu wel of niet een gewoon slot dat past?
Nogmaals, nu met foto van de site http://www.bikefeeling.nl
Volgens mij is dit een Travelmaster 3+ met 28 inch wielen en niet de 27,5 inch waar topicstarter het over heeft.
raadt schreef:
jumbo schreef:
Roodborst schreef:Het laatste bericht begrijp ik niet helemaal. Is er nu wel of niet een gewoon slot dat past?
Nogmaals, nu met foto van de site http://www.bikefeeling.nl
Volgens mij is dit een Travelmaster 3+ met 28 inch wielen en niet de 27,5 inch waar topicstarter het over heeft.
Ik ben deze foto ook al eens tegen gekomen en kreeg de stille hoop dat er misschien toch nog een passend ringslot was, maar ik denk ook dat het hier om de Travelmaster 3+ met 28 inch wielen gaat.

De nokjes die ik bedoel zijn wel goed zichtbaar op de foto.

Hier dan een fotootje van mijn Santos Travelmaster 3+ met bedoelde vouwslot.

Afbeelding
Bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag naar de dealer voor de aanschaf van een Santos 3+ Ik vind het wel lastig om de keuze te maken tussen de 27.5 of de 28 inch ook al ken ik de argumenten.

Groeten,

Bert kaspers
Roodborst schreef:Bedankt voor de reacties. Ik ga vandaag naar de dealer voor de aanschaf van een Santos 3+ Ik vind het wel lastig om de keuze te maken tussen de 27.5 of de 28 inch ook al ken ik de argumenten.

Groeten,

Bert kaspers
Succes met het maken van je keuze!

De 27.5 inch met 62 mm banden fietst prima, asfalt, gravel, bospaden, mtb tracks, mul zand, allemaal geen probleem.

Mocht de dealer inmiddels een passend ringslot hebben gevonden voor de 27.5 inch, dan ben ik wel benieuwd (al is het maar als extra slot naast een vouwslot, of als alternatief i.c.m. een ketting).
Roodborst schreef:Het laatste bericht begrijp ik niet helemaal. Is er nu wel of niet een gewoon slot dat past?
Het is een Abus Pro Shield 5650 ringslot. Hiervan zijn verschillende varianten. De standaardversie heeft een opening van 59.5 mm en past dus niet om een band van 62 mm. De extra brede versie waar hierboven naar wordt gelinkt is 78 mm breed en zou dus zonder problemen om een band van 62 mm moeten passen.

Op de foto is het niet duidelijk welke variant van het slot er wordt gebruikt, maar dat doet er ook nauwelijks toe; gewoon de extra brede variant bestellen en kijken of het past. Zo niet: terugsturen.