Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met Brooks 6: gebroken zadelrail - Forum Wereldfietser

Problemen met Brooks 6: gebroken zadelrail

Om de reeks maar compleet te gaan maken: de zadelrails van Brookszadels kunnen breken.
Ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad, maar op dit forum is dit al een aantal keer gemeld.

HEEFT IEMAND ER EEN FOTO VAN?

Zadels met een enkele rail hebben er kennelijk en logischerwijs meer last van dan zadels met een dubbele rail. De diktecompensatie voor de enkele rail was dus niet altjid voldoende en/of de diktecompensatie voor slecht staal was onvoldoende.
Zal ik ook een topic aanmaken met; 'fietsframes kunnen breken'? En wellicht ook; "als je van je fiets valt kun je je been breken'. Of; "koop geen buitenbanden, ze kunnen lek gaan'. Of; beter geen wiel gebruiken met spaken erin, die kunnen nl breken". :D
Maak anders een apart topic voor de linker- en rechterrail. En voor verschillende kleuren Brooks.
Travelmaster schreef:Maak anders een apart topic voor de linker- en rechterrail.
Dat gaat mij te ver. Zeker als het gaat om een mogelijke oorzaak. Moet je als rijder dan ook nog vermelden of een een links- of rechtsdragende fietser bent. :wink:

Piet.
Het is natuurlijk wel interessant of bij dames ook railsbreuk optreedt :D .
Lijkt veel op mijn gevalletje van afgelopen zaterdag: viewtopic.php?f=23&t=35059&p=403439#p403299
Tja zolang mensen massaal Brooks blijven kopen zal er weinig veranderen...

Twee jaar geleden was ook al bekend (iig op dit forum) dat er grote problemen waren met de kwaliteit bij Brooks. En dan lees ik toch dat het om een zadel van minder dan twee jaar oud gaat.
Belle schreef:
ma 06 sep, 2021 17:16
Geen foto van de zadelrail maar van de brug. Deze is tijdens de vakantie steeds verder ingescheurd.
In geval van nood kan dit wel gelast worden, maar dan moet op de plaats van de las het chroom eraf, wat niet goed is voor de roestbestendigheid. En je moet het zadeldek verwijderen en terug bevestigen.
Het staal verhard rondom de las, dat is het probleem vooral...dus opnieuw lassen is sowieso niet handig...
Shadow schreef:
ma 06 sep, 2021 18:54
Het staal verhard rondom de las, dat is het probleem vooral...dus opnieuw lassen is sowieso niet handig...
Dat probleem stelt zich veel meer met aluminium. Het basisprobleem is dat er te weinig materiaal is, het is niet toevallig dat die brug breekt aan dat gat. Dat kan je wel oplossen door de kanten op te lassen. Ik zou het wel durven met mijn TIG-apparaat maar het is geen reparatie voor lange termijn want dat begint gegarandeerd allemaal te roesten. Vandaar dat ik zeg "in geval van nood".
Ik denk dat met een beetje zinkspray dat roesten wel mee zal vallen...
Bovendien zal het onder een lederen zadeldek hopelijk niet erg vaak nat worden.

Mijn ervaring met die zadels in de tijd dat het merk nog wel goed was is dat de identiek ontworpen onderdelen toen niet stuk gingen. Dat is ook de tendens bij Brooks dat de gebruikte materialen nu zelf slecht van kwaliteit zijn.
Het zweet van je k condenseerd op het metaal van je Brooks en je weet het van je zweet. :lol:
Weggooien en een Gilles Berthoud kopen :D .
Een Brooks mag in principe half zo lang meegaan als een GB want ze kosten half zo veel.
En niet iedereen zit lekker op een GB, misschien een nog belangrijker argument dan de duurzaamheid.
(Niet iedereen zit lekker op een Brooks, dat is natuurlijk ook zo)
Half zo lang, betekent dat het zadel kapot gaat op een moment dat je dat niet schikt.
Omdat je halverwege een tocht bent.
Half zo lang is een maat voor onbetrouwbaarheid.
Ook het zadel dat tweemaal zo lang meegaat gaat soms op een ongelegen moment kapot. De lengte van de levensduur maakt voor het onverwachte van het ongemak vanzelfsprekend niet uit, wel voor de frequentie van het falen.