Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke zadels moet ik proberen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke zadels moet ik proberen?

De Swift is een heel mooi zadel, echter door de smalle zijwangen eerder onderhevig aan doorzakken als de Professional. Ik gebruik dit zadel op mijn semi-racefiets en heb het doorzakken ondervangen door de zijwangen met een veter naar elkaar te trekken.
Brooks blijkt samen met bv Gates (van de riemen) één van die firma's te zijn waar ik steeds over lees dat als er problemen met hun produkt zijn ze ofwel niet ofwel zonder uitzondering afwijzend reageren. NOOIT kan er een fout aan hun produkt zijn, of zullen ze een voorstel hebben om je uit de penarie te helpen.
En laat nu Brooks bij uitstek hét zadel zijn waar ik steeds problemen over hoor (akkoord, kan gedeeltelijk aan de populariteit ervan liggen).

Je vroeg "Welke zadels moet ik proberen ?".
Wel, ik ga richting de 100.000 kilometer op een San Marco Rolls.
Ben op al die kilometers aan mijn tweede exemplaar toe. Niet omdat het eerste het begeven heeft, maar omdat ik het op de fiets heb laten staan die ik verkocht heb.

Niet invetten, niet opspannen, geen piepende veren, geen probleem als het een nacht in de gietende regen heeft gestaan, gewoon een functioneel zadel wat al decennia lang gemaakt wordt.
Maar niets zo persoonlijk als een zadel natuurlijk; :)
Coendert2017 schreef:@Cordaat, jij hebt zo mijn postuur, wat is de afstand tussen jouw zitbotjes?
Prima vraag als je wil weten bij welke afstand tussen de zitbeenknobbels de door Cor aangeraden zadels passen (als je ook weet hoe Cor op de bijbehorende fietsen zit). Om te weten te komen of wat Cor past, jou ook lekker zit, is deze vraag ongeveer even relevant als: "Jij weegt zo'n beetje hetzelfde als ik, wat is jouw schoenmaat?"

Succes met je zoektocht,

Carl
Ik vind de service van Brooks meer als afdoende. Normale garantieperiode is twee jaar, alles wat ze daarna doen is meegenomen. Bij mij hebben ze steeds de kapotte onderdelen (spanbout/stalen neus) gratis vervangen, monteren moest ik het dan zelf, wat bij de stalen neus niet meeviel.
Misschien dat er op marktplaats zich nog een Brooks buitenkansje voordoet.
Van makrtplaats heb ik in relatief korte tijd 3 Brooks Professional zadel kunnen scoren :D, alledrie zo rond de 50 euro. Eentje niet gebruikt, en de twee andere heel weinig. Ik vind dat geweldige zadels, heel hard en dik leer, wel is het zaak om dan de goede (minst ingedeukte) te zoeken, maar ze komen dus redelijk vaak voor. Reken wel op een fikse inrij-tijd, kan oplopen tot meer dan 1000km :shock:, maar imo heb je dan ook wel wat... En als je het uiteindelijk toch niets vind, kun je hem vast weer kwijt met weinig tot geen financieel verlies. Het zijn wel zadels die het beste werken als je niet al te rechtop zit.
Jeroen
ik heb 6 jaar geleden een B17 gekocht en daar zelf een imperial van gemaakt, gewoon met een scherp stanly mes
het zelfde gat erin gemaakt en met tyrip vast gezet aan de zijkant, heb er nu al 48000 km op gezeten en heb nog ruimte van de spanbout over.. zit nog prima.
Heb nu een nieuwe fiets met dit zadel, had nog een nieuw liggen, vorig jaar nieuw gekocht voor 75.- daar heb ik nu ook weer een gat in gemaakt en op mijn oude fiets gezet om alvast in te rijden.
Ik wil geen ander . ik zit trouwens licht gebogen en weeg 83 kg.
Een DHZ Imperial, waarom ook niet?!

Vorige week nog maar eens langs de fietsenmaker gegaan om maar eens met het experimenteren te beginnen en mij een vlakker zadel laten adviseren (een Bontrager Nebula). Gisteren heb ik daar de eerste tour van 80kM op gereden. Het was de eerste 20 km pielen met de zadelhoogte, setback en stuurpositie, maar uiteindelijk heb ik en standje gevonden dat echt goed zit. Wat lager en meer naar achteren dan ik gewend ben, dat was echt nodig om tintelende tenen te voorkomen; waarschijnlijk een gevolg van het vlakke design. Geen last gehad van de knieën en onderbenen dus de hoogte lijkt ok.

Ik zit er lekker op zonder gevoelige zitbotten, maar hij voelt na een uur wel wat branderig aan in de rijbroek. Een paar minuutjes afstappen en dan gaat het weer prima (voor een uur). Uren achterelkaar op de fiets gaat hem niet worden, maar dat is ook niet de bedoeling (wel veel kmrs, maar niet aan een stuk). Mijn theorietje is dat het ruwe oppervlak van het zadel de rijbroek vasthoudt en dat dan de broek tegen de billen gaat aanschuren.
Enig idee waar de branderigheid vandaan kan komen?

In ieder geval zit er ook nog een leren zadel in de bestelling. Die lijken gladder en beter afgerond, alleen zijn ze een stuk harder. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

gr, Coendert
Ff een kleine update,

Ik heb nu diverse grote en kleine tochtjes gemaakt met dit zadel. Het zit lekker, maar het blijft na een tijdje warm aanvoelen zeker zonder fietsbroek.
Omdat ik toch een tweede fietsbroek wilde hebben, heb ik mij bij de specialist een Assos "long distance" laten aanmeten. Ondanks dat deze als je hem aantrekt behoorlijk strak aanvoelt zit deze broek als een tweede huid. Het zeem van deze broek is met dit zadel op de korte ritjes die ik gemaakt heb 100 stappen vooruit, wat een verschil. Koel en zeer comfortabel (zacht en stevig tegelijk?!). Een puntje is wel dat ik het idee heb dat de doorbloeding bij het "klokkenspel" nu een tikkeltje meer te leiden heeft onder de zadelstand in combinatie met de "tight fit". Geen doofheid, maar wel "krimp" als je begrijpt wat ik bedoel. Wellicht heb ik de ideale anatomie voor een "imperial" stijl zadel, maar eerst ga ik nog de ruimte in zadelstand en rijpositie verkennen en daarna aan de slag met het leren zadel.

De oude B68 op de kindertandem was geen succes. Het zadel ging wel op de zadelpen, maar bleef na ernstig aandraaien nog steeds loswippen. Een paar slagen verder zat het zadel eindelijk moervast maar waren de veren uit de beugel gefloept. Fietsen ging wel, maar ik vond het geen fijn idee.
Voor de rechte zit van de tandem is die vering eigenlijk heel prettig en ik vond het zadel niet te hard (zonder fietsbroek natuurlijk). Om eoa reden ging ik wel wat met een kromme rug rijden, uiteindelijk heb ik het gelzadel weer teruggewisseld. Die zachte gel irriteert helaas vrij snel, maar met die ritjes van max 15km is het nog wel te doen.

groeten, Coendert
Heb je soms de B66 ? Die heeft een zadelstrop en dat is waardeloos bij een Brooks zadel. Als je eenmaal door de vertanding heen geschoten bent dan blijft die vertanding zwak en blijft het keer op keer opnieuw gebeuren.

De B67 gebruikt zadelrails die je op een andere zadelpen monteerd. Mountainbikers en downhillers gebruiken die zadelpennen ook en daarmee gebeurd het nooit dat je zadel zich verkanteld.
Correct, als je iets beter kijkt is het niet de B68, maar de B66 (excuus voor de late reactie). En die strop is idd geen cent meer waard. Zadel is 'afgeschreven'.

Zadel update:

Ik heb weer een paar tochten gemaakt om weer wat zadel-wijzer te worden. Bij de eerste tocht dacht ik het zadel fijn afgesteld te hebben, maar het kruis protesteerde en de tintelende tenen irriteerden al na 10 km. Ik dacht eerst aan de fietsbroek (die was nieuw in de setup) en ben die thuis gaan wisselen voor de oude, wat ruimere broek. Dat was nog erger. Na 25 km was ik helemaal klaar met fietsen. Toen ik weer een beetje bijgekomen was viel mij opeens op dat het zadel flink met de punt omhoog stond en ook niet stevig genoeg geklemd aan de pen, slordig! Puntje weer naar beneden gezet, deze keer wat lager dan horizontaal en de stand goed gefixeerd. Ah, eindelijk weer fijn fietsen!

Uiteindelijk heb ik een rit van meer dan 100km op gemaakt met de zadelpunt ietwat naar beneden, zonder raar gevoel aan het kruis, terwijl de fietsbroek retestrak om mijn lichaam zit en dus ook in het midden. Verder heb ik nauwelijks last gehad van een branderig gevoel aan de billen, in vergelijk met hoe het was mag het geen naam hebben. Waar ik wel tegen aangelopen ben zijn een paar blaren precies onder de zitbotjes. Ik vermoed dat dit komt door de ietwat te hoge bandendruk en een route met veel rauwe weggetjes. twee Compeed blarenpleisters zijn afdoende medicijn, maar liever had ik ze niet nodig. Er staat nu een potje Chamois creme klaar, misschien is dat afdoende om de tocht zonder een paar restkwaaltjes te kunnen doen.

De blaren hebben mij wel aan het denken gezet over de hardheid van het zadel. Op de langere tochten in de hardheid van het huidige zadel in combinatie met de fietsbroek fijn, maar het vormt zich niet permanent naar mijn lichaam zoals een echt leren zadel. Helaas gaat dat inrijden niet meer lukken voor de vakantie, maar het maakt me nieuwsgierig naar het extra comfort.

groeten, Coendert
Blijf met interesse dit draadje lezen - wil zelf volgend jaar een ander zadel aanschaffen - die van de vakantiefiets gaat dan naar de MTB.

Denk voor me zelf dat het een GB Marie Blanque open of de Menthe wordt. Gedachte voor de dames variant is omdat deze wat minder lang is dan de heren varianten + in het midden open is. FD Menthe omdat die wat breder zit achter. Ik heb nu de SQ lab 602 . Stuur staat een tikkie hoger dan het zadel.

Coendert ben benieuwd hoe je zoektocht zich verder ontwikkeld - blijf ons aub op de hoogte houden.
Dank je Inge1.

Ik heb hier een GB Menté liggen, die lijkt alleen maar bestelbaar op de website van GB zelf. Ik heb zo het idee dat deze vervangen gaat worden door de Vars. Het voordeel is dat de prijs van de Menté daardoor wat scherper is gezet. Ik heb voor het breedste zadel gekozen omdat ik vrij rechtop zit (wel een beetje schuin) en bij het Terry zadel met mijn zitbotjes op de afrondingen aan de zijkant kom.

Het zadel ziet er werkelijk prachtig uit, een echt kwaliteitsproduct zoals je dat mag verwachten. Nu ik geen last meer lijk te hebben van het kruis doordat de punt wat naar beneden staat vermoed ik dat een open zadel mij niet veel meer gaat brengen. Ben wel benieuwd hoe de billen de hardheid gaan ervaren. Het leer voelt aan als eikenhout als je begrijpt wat ik bedoel. Of de lange punt issues gaat brengen kan ik nog niet zeggen.

Zoals je ziet ben ik nog wel even bezig om de juiste balans te vinden.
Vanwege mijn behoorlijk rechte houding komt er veel druk op het zitgedeelte, het zou dus nog kunnen dat ik uitkom op een nog lagere bandendruk of zelfs een verende zadelpen voor de 'total cure'. Ik houd jullie op de hoogte.

groeten, Coen
Zo'n leren zadel is aanvankelijk hard, maar het wordt beter. Na mijn eerste rit met mijn nieuwe GB zadel had ik al na 30 km zere billen, maar inmiddels een aantal ritten verder heb ik zonder problemen een rit van 85 km gemaakt. Als je erg rechtop zit komt inderdaad alle gewicht op je achterwerk. Daarom vind ik zelf een houding die wat meer voorover is (met racestuur) veel comfortabeler. Je scharniert dan met je heupen over de grote hobbels.
Coendert dank voor je reactie.

In 1e oogopslag zien de Mente en de Vars er hetzelfde uit. Zit inderdaad een heel aardig prijsverschil in maar goed dat zal wel door de titanium rails komen.

Voor ik een definitief zadel bestel - ga ik de rit denk ik maar maken naar Wageningen om ze ter plekke te zien en voelen.
Coendert2017 schreef:Puntje weer naar beneden gezet, deze keer wat lager dan horizontaal en de stand goed gefixeerd. [...]Waar ik wel tegen aangelopen ben zijn een paar blaren precies onder de zitbotjes. Ik vermoed dat dit komt door de ietwat te hoge bandendruk en een route met veel rauwe weggetjes.
Of door schuifkrachten omdat je steeds naar voren dreigt te glijden op het zadel. Misschien toch ook nog maar eens proberen hoe het is met het zadel horizontaal.

Succes gewenst met zoeken en inrijden,

Carl
Wim schreef:Als je erg rechtop zit komt inderdaad alle gewicht op je achterwerk. Daarom vind ik zelf een houding die wat meer voorover is (met racestuur) veel comfortabeler. Je scharniert dan met je heupen over de grote hobbels.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar het staat er naar mijn mening nogal verwarrend. Ik waag ook een poging:
1. Als je wat meer voorover zit (kan trouwens ook prima met bv. mtb- of allerlei trekkingsturen) verschuif je je zwaartepunt meer richting pedalen en handen, waardoor minder gewicht op je zitvlak rust.
2. Als je rechtop zit, staat je wervelkolom als een heipaal bovenop je bekken. Alle hobbels worden direct doorgegeven naar boven. Zit je meer voorover, dan werkt je onderrug als een soort scharnier tussen je bekken dat met de fiets mee op en neer stuitert en je bovenlichaam; de impact wordt dan niet doorgegeven van je bekken naar je wervelkolom.

Zoiets?

Carl
Heb je een zadelpen die traploos in hoek verstelbaar is Coedert2017? Die dingen met kartels/vertanding gaan in stappen van 8 graden ofzo, dat levert je eigenlijk maar één bruikbare stand op, die er wat mij betreft meestal net naast zit ook.
Wim schreef: Daarom vind ik zelf een houding die wat meer voorover is (met racestuur) veel comfortabeler. Je scharniert dan met je heupen over de grote hobbels.
Tja, ik zit een stuk verder voorover dan voorheen op de stadsfiets, maar lang niet zo diep als sommige veelfietsers. Ik heb het stuur een tijd wat lager gehad, maar ik vond dat om een aantal redenen niet prettig. Meer voorover betekent ook meer kracht op de armen en dus ook meer druk op de handen en een spanning in de rug. Dit voelde erg onnatuurlijk en inspannend aan. Voor korte stukjes ging het wel. Verder had ik de neiging om voorover harder te gaan trappen wat meer energie en (stuur) concentratie vereiste, waardoor ik minder oog had voor de omgeving. Dat laatste kwam ook doordat het rondkijken voorover een stuk lastiger gaat, ik moet mijn hoofd behoorlijk in mijn nek leggen om vooruit te kijken. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik inderdaad minder druk op het bekken ervoer met de lage stuurstand.
Al met al heb ik veel meer fietsplezier met de rechtere houding. Het zal niet verbazen dat ik geen racefiets heb of van plan ben te kopen. Het uitgangspunt blijft wat mij betreft de rechtere houding.

groeten, Coendert
Carl schreef:Of door schuifkrachten omdat je steeds naar voren dreigt te glijden op het zadel. Misschien toch ook nog maar eens proberen hoe het is met het zadel horizontaal.
Zou de de (mede) oorzaak kunnen zijn, blaren komen van het schuiven, vandaar ook de aanschaf van de Chamois Creme. Het zadel horizontaal is zeker niet bevallen, maar de punt staat aardig laag en kan iets verder omhoog, wellicht dat dat ook nog te doen is.

groeten, Coendert
djveer schreef:Heb je een zadelpen die traploos in hoek verstelbaar is Coedert2017? Die dingen met kartels/vertanding gaan in stappen van 8 graden ofzo, dat levert je eigenlijk maar één bruikbare stand op, die er wat mij betreft meestal net naast zit ook.
Gelukkig is die van mij traploos verstelbaar. Op mijn stadsfiets zit zo'n vertande strop en die zit er inderdaad naast!

groeten, Coendert