Additionally, paste this code immediately after the opening tag: son naafdynamo in klein wiel - Forum Wereldfietser

son naafdynamo in klein wiel

He allemaal,
mijn eerste post hier .
Ik ben volop aan het voorbereiden om, samen met mijn zoon van 12, deze zomer richting Spanje te fietsen.
Ik ga reizen met een Topeak Journey aanhangwagen, om de fiets van mijn zoon niet te zwaar te belasten.

Ik zou graag in het kleine wiel (16 inch) van de aanhanger een naafdynamo monteren owv. van 2 zaken .... permanente achterverlichting tijdens het rijden en om mijn mobiele apparaten op te laden tijden het fietsen (wat ik overigens ook doe op de 2 fietsen hun naafdynamo)
Ik hiervoor zelf iets gesoldeerd, wat perfect werkt om een powerbank op te laden (info gevonden op het net, http://www.14degrees.org/diy-bicycle-dy ... ery-packs/)

Heeft iemand ervaring met het monteren van een naafdynamo in zo'n klein wiel? Welke dynamo is hiervoor het beste, liefst een Son)

Alvast bedankt
Chris
Mijn eerste reactie is: doe het niet, zonde van het geld en de moeite. Je kunt in het donker toch ook gewoon batterijverlichting gebruiken? Verlichting overdag klinkt leuk maar is nauwelijks effectief. Een shirt in high visibility maakt je veel zichtbaarder.
Maar goed, als je wil kan het vermoedelijk wil. Er zijn speciale Son dynamo's voor kleine wielen. 16 inch is wel weer erg klein, dus je bent wat eerder op volle sterkte, maar erg hard zul je ook niet gaan met zo'n combinatie. En je zult een paar achterlichten tegelijk moeten gebruiken want je wekt wel erg veel stroom op. De tweede vraag is wat voor naaf er nu in zit. Is dit een naaf met tweezijdige bevestiging? Waarom heb je eigenlijk zoveel laadcapaciteit nodig? Vergeet niet dat je die stroom wel zelf moet opwekken ten koste van extra weerstand.
De wielen van een Brompton zijn ook 16" als ik het goed heb?

Weet niet of de overige dimensies ook hetzelfde zijn maar zo ja dan kan je makkelijk vele opties vinden bvb op deze website van SJS cycles

Geschikte naafdynamo's voor kleine wielen van oa SP, SON en Shimano! (indien gewenst zelfs als compleet wiel)

Ik ben erg tevreden met de standaard Shimano naafdynamo op mijn Brompton maar die nieuwe SON XS dynamo's zien er wel erg gelikt uit...

Afbeelding

En tja zoals Wim al opmerkte echt kosteneffectief is het allemaal niet maar het is wel "shiny" :oops:
Brompton naven en SON naven voor de Brompton zijn smaller dan de 'normale' 100 mm.
Hallo Chris,

wij gingen vroeger ook altijd met de Bob Yak achter de fietsen. Toen mijn zoon zelf meer mee kon nemen is de Bob op een zijspoor gezet. Ik heb dat schema ook ooi gebruikt en heb toen de schakeling in een multivitamine-tablettenkoker gedaan, de USB aansluiting in de zachte dop. Maar de solderingen gingen vaak na een 400km los op vakantie. Ik ben overgestapt op de Spanninga Nomad. Die heeft ook stand licht en zo.
Groeten Maarten van Scheppingen
In plaats van een SON zou je een Shutter Precision SV-8 kunnen nemen. Volgens tests quasi dezelfde kwaliteit, maar wel een pak goedkoper. Ook dit model is specifiek voor kleine wielen ontwikkeld.
Ik zou het zonde vinden om zo'n dure SON naafdynamo te gebruiken in een fietskar die enkel op vakantie gebruikt wordt, maar dat is jouw keuze natuurlijk.

In mijn vouwfiets (Birdy) gebruik ik zo'n naafdynamo en dat werkt prima. Het is daar wel een 'normale' configuratie: energie leveren voor de koplamp en het achterlicht.

Andere bedenking: waarom geen zonnepaneel gebruiken dat je op de fietskar legt? Dat werkt evengoed als je stil staat, op de camping...
Misschien toch wat minder apparaten en/of permanent brandende achterlichten? Een flinke powerbank en die opladen op de campings is wellicht ook een bruikbare en in elk geval goedkopere optie.
Zoals wim al aangeeft is de OLD van de voornaaf maatgevend. Ik ga er even vanuit dat het gaat om een vaak voorkomende 70 mm naaf.
Het probleem als je zo'n klein wieltje wil maken is het vinden van de gepaste velg: 305 mm velgen zijn moeilijk te vinden. Kinetix heeft een 20H versie, Dahon een 28H. De shimano Capreo dynamo heeft 28 gaten, de Biologic en Dahon dynamo's 20 (zouden trouwens identiek zijn). In beide gevallen is het spaakproces niet evident omwille van de hoge flenzen en het minivelgje. Als je de bestaande velg kan recupereren, is dat vast geen slecht idee.
Wim schreef:Brompton naven en SON naven voor de Brompton zijn smaller dan de 'normale' 100 mm.
Als ik naar de foto's kijk dan lijkt het er inderdaad op dat de naaf op de Topeak fietskar breder is dan de 74mm gebruikt in oa de Brompton...

Via Google ben ik er niet achter kunnen komen wat de maat zou moeten zijn voor de Topeak fietskar, zou je het misschien even kunnen opmeten Chris?

Afbeelding
Ik heb inmiddels voor mezelf besloten géén (naaf-) dynamo op/in m'n nieuwe fiets te monteren, Waka Waka voldoet nu ook al aan mijn wensen.
Wim schreef: ...En je zult een paar achterlichten tegelijk moeten gebruiken want je wekt wel erg veel stroom op. .
Dat begrijp ik niet helemaal: een SON zal toch wel iets van een grens-waarde voor de spanning hebben (al dan niet elektronisch)?
Daarbij: een generator (dynamo) levert toch niet meer stroom (eigenlijk: stroomsterkte, Ampère) of vermogen (Watt) dan dat, wat er door de verbruikers gevraagd wordt? Het "net" bepaald de stroomsterkte.

Saludos, Tom.
Er is inderdaad een grenswaarde wat betreft de stroom die een SON levert. De spanning zal echter oplopen als je er slechts een kleine weerstand (achterlicht) aan koppelt. Dat kan problemen geven.
Wat betreft de grenswaarde van de stroom en/of spanning, op dynamodetails kan je deze grafiek vinden:

Afbeelding

Tenzij er dus een belasting is blijft de spanning toenemen bij hogere snelheden, onbelast bergafwaarts kunnen zelf gevaarlijk spanningen ontstaan.

Bij de belasting van 12 ohm neemt de spanning toe maar vlakt af en als de weerstand gelijk blijft is de stroom evenredig met de spanning en die neem dus ook toe en vlakt af.

De DIY Bicycle Dynamo USB Charger for Smartphones and Battery Packs gebruikt een 5 Volt Regulator LDO LM2940 en die mag maximaal 26 Volt hebben. De stroom die hij trekt is afhankelijk van wat er achter de regulator zit. Is dat een powerbank dan iets van 1 a 2 Ampère denk ik, tenzij de powerbank vol is, dan neemt hij nauwelijks stroom op. Dat kan gevaarlijk zijn omdat dan de "weerstand" heel groot wordt en de spanning min of meer de Leerlaufspannung gaat volgen.

De LM2940 heeft nog een probleem omdat het spanningsverschil tussen de ingang (de dynamo) en de uitgang (5 Volt voor de powerbank) wordt "opstookt" waarbij de energie vrij komt als warmte. Het is een relatief klein componentje dus warm wordt hij snel en bij te warm schakelt hij zichzelf uit.
Dit is het verhaal waar-naar ik op zoek was, dit is namelijk wat ik bedoelde met betrekking tot de opmerking dat er een paar achterlichten tegelijk nodig zouden zijn.
Dank voor het posten daulagari.

@ chris geysen: kun je niet gewoon de aanhanger aansluiten op de bestaande naaf dynamo van je fiets?

Saludos, Tom.