Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geluid ,, Rohloff'' versnelling 12. - Forum Wereldfietser

Geluid ,, Rohloff'' versnelling 12.

Sinds kort hoor ik een ,, Licht zoemend geluid '' vanuit mijn rohloff naaf.
Het gaat hierbij alleen om de 12 versnelling, wat kan dit wezen?
Voor de rest, naaf schakelde goed, recent oliewissel uitgevoerd, schakelkabels oké.

Groet Rudie.
ik heb dit "probleem" ook in mijn versnelling 7. Maar deze zou in gereden moeten worden. Ondertussen is het zoomen/ ratelen wel verminderd.
standaard bij de 12e versnelling, hoef je niet druk om te maken
Hoi Rudie,
Rohloff naven geven inderdaad altijd wat geluid af.
Als het geluid teveel wordt, of het geluid is 'anders' dan normaal dis er wel een oplossing voor.
Wiel uit je fiets halen.
Snelspanner uit de naaf halen.
Met een houten hamer licht tikken tegen de zijkant van de as. Begin met een kant.
Testen.
Als dat niets oplevert dan een tik aan de andere kant
Weer testen.
Dan moet het weg zijn. Zo niet en je vertrouwt het niet: naar de dealer.
In de handleiding van de Rohloff naaf staat bovenstaande ook beschreven.
Succes.
Marco
Ik weet inmiddels dat de Rohloff geluid maakt vooral bij 6 en 7 en lager. 8 en hoger zijn weer stil. Maar het 'ratelen' als je de benen stil houdt lijkt bij de ene fiets harder dan bij de andere. Hoort dat zo en is daar nog iets mee te doen?
1 t/m 7 maken lawaai (als ik het goed begrijp wordt er een extra stel tandwielen in gebruik genomen), en 7 nog wat meer, maar als je je benen stil houdt is er geen lawaai. 8 t/m 14 zijn stil, maar als je je benen stil houdt ratelt het. Het lawaai verschilt wel wat van frame tot frame: alu frames hebben dikkere buizen die wat meer als klankkast dienen.
@ wim: dank je wel voor de uitleg. Ik ga eens even nadenken wat ik van het geluid vind :-)
Ik heb afgelopen weekend op een fiets gereden (testrit) en ik merkte een problem dat als je niet helemaal lekker tussen diverse versnellingen schakelde hij begon te ratelen.(half schakelen, ja ik was de naaf flink aan het uitproberen)

Dus niet het bekende koffie molen geluid maar ander geratel.

Als voorbeeld: ik was een beetje aan het vogelen met schakelen maar hij bleef een beetje hangen tussen de 11-12 de versnelling en toen begon hij behoorlijk hard te ratelen ook bij andere versnellingen was dit het geval. Zoals ik al zei was ik de rohlof naaf wel flink aan het testen maar ben het vergeten na te vragen hoe probleem zich voor kon doen. Na het opnieuw schakelen was het gluid dan ook weer volledig weg. Ik moest een beetje denken aan dit topic. wellicht dat het met afstelling te maken heeft
Waarom zou je bewust 'tussen' versnellingen gaan schakelen? Mmm ik geloof dat ik toch maar nergens een demo ga aanschaffen als ik dit zo lees :P
Max2015 schreef:Waarom zou je bewust 'tussen' versnellingen gaan schakelen? Mmm ik geloof dat ik toch maar nergens een demo ga aanschaffen als ik dit zo lees :P
Ik ben benieuwd naar het gedrag van de naaf wanneer je een keer verkeerd schakelt. Dit kan heus een keer voorkomen lijkt mij.... Waarom vind jij het zo raar dat ik dit test tijdens een proefrit? Wat een suffe reactie Max

Maar daarintegen had mijn verhaal ook niets te maken met jou vraag, dus sorry voor het beschadigen van het vertrouwen in de demo versies van alle fietsen in NL :roll:
Benfietsen schreef:
Ik ben benieuwd naar het gedrag van de naaf wanneer je een keer verkeerd schakelt. Dit kan heus een keer voorkomen lijkt mij.... Waarom vind jij het zo raar dat ik dit test tijdens een proefrit?
Even met 30 per uur een paar stoepjes op knallen, met volle kracht op de pedalen van binnen naar buitenblad schakelen, bewust een versnellingsnaaf verkeerd gebruiken. Kan allemaal voorkomen dus heel normaal inderdaad tijdens een proefrit. Het zijn immers toch jouw spullen niet.

(Per ongeluk verkeerd schakelen tijdens een proefrit is iets anders natuurlijk)

Terug naar het onderwerp:
Mijn vriendin en ik hebben beiden ongeveer 40.000 op de Rohloff gereden en bij haar blijft hij herrie maken in de 7, bij mij is dat al lang weg. Geluiden per naaf willen nogal eens verschillen, dus als het niet te gek wordt is er meestal niets aan de hand.
@ benfietsen: Het zal iets met 'toon' en 'muziek' te maken hebben denk ik. Je schrijft het alsof je bewust allerlei rare dingen aan het doen bent geweest met die fiets. Maar dat zal vast niet. Ik vind trouwens dat je best scherp reageert eerlijk gezegd.

@ berger: dank voor jouw toevoeging. Ik had al eens gelezen dat sommige naven na langere tijd wat minder geluid maken. Zijn jullie naven ongeveer net zo oud? Als je naar de nummers kijkt die erop staan? Ben benieuwd of het nog uitmaakt of het een bepaalde serie is of zoiets. Ik vond het gezoem niet eens zo erg. Ik was meer verrast over het zachte 'ratelen' als je de benen stil houdt.
Bij een derailleurfiets ratelt het toch ook als je je benen stil houdt? Ik was juist verbaasd te ontdekken dat dat bij Rohloff niet zo is in 1 t/m 7.
Ratelen tussen de versnellingen is wel wat anders. Dat is eerder knarsen en komt vast omdat hij dan niet helemaal goed in de versnelling zit. De volgende keer gaat het dan weer gewoon goed. Ik heb er in elk geval tegenwoordig minder last van, misschien omdat ik de kabel een beetje minder strak heb staan. De schakelaar heeft geen indexering, dus met een beetje speling op de kabel kan de naaf wellicht beter de versnelling vinden. Maar ik weet het niet echt.
@ wim: He meen je dat? Nee ik hoor echt niks bij mijn derailleur fiets (Santos) en was heel verrast over het geluid bij de Rohloff fiets bij benen stil houden. Overigens maakt mijn Alfine naaf helemaal geen geluid :-) Ik heb bij de testrit niks raars gedaan met het schakelen, gewoon normaal geschakeld en dat klonk allemaal prima. de uitleg van de fietsenman over het schakelen tegen de berg op waarbij je iets vanzelf kon laten gebeuren (omdat je niet met druk kunt schakelen) snapte ik niet, heb ik dus niet uitgeprobeerd :-) Ik vond het schakelen opvallend prettig. Heerlijk dat je stilstaand ook kunt schakelen (zeker met de kar) en ik vond het verder heel makkelijk gaan.
Wim schreef:Bij een derailleurfiets ratelt het toch ook als je je benen stil houdt?
Mwah. Ik ben maar even in het schuurtje geweest en de achterwielen een zwaai gegeven: bij 3 van de 5 derailleurfietsen moest ik mijn best doen om het in het stillenschuurtje te horen. De anderen waren hoorbaar in het schuurtje, maar daarbuiten?
Alles Shimano.
Bij een derailleurfiets geeft dat niks met de derailleur te maken, maar alles met de naaf en hoe die ontworpen is Hoeveel en welk type palletjes, hoeveel aangrijppunten, materiaal, hoeveelheid vet... Om dus te stellen dat "het" zich ook voordoet met "een derailleurfiets", is iets te kort door de bocht. Mijn Santos met LX naaf maakt geen geluid, mijn Bontragerachternaaf van mijn MTB wel weer, mijn DT Swiss 350 naaf op mijn trail-MTB weer wat minder.
Klopt, het komt steeds uit het freewheel mechanisme. Nee natuurlijk komt het niet uit een (schone) derailleur.
Wim schreef:Klopt, het komt steeds uit het freewheel mechanisme. Nee natuurlijk komt het niet uit een (schone) derailleur.
Klopt ook. Maar het geluid is (bij mijn Rohloff-naaf) aanzienlijk harder dan bij al mijn fietsen met derailleur.

Renaat
Bij mij niet of nauwelijks. Het is overigens ook niet direct verrassend als het bij een Rohloff naaf meer lawaai maakt, met een zoveel complexer mechanisme dan een simpel freewheel van een cassettenaaf.
Ik vind het toch wel verrassend dat de geluidservaringen zo verschillend zijn. Een Rohloff is een Rohloff denk ik in mijn eenvoud, hoeveel verschil kan daartussen zijn? Of is het vooral een kwestie van perceptie?