Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI

Jurr schreef:Bij Hope is er een hoop los te koop en onderling compatible. En in nood kunnen er altijd nog V-Brakes op bij een 3+ inderdaad. Zorg wel dat er dan geen disc-only velgen gemonteerd zijn, dan zijn de flanken van de velgen niet berekend op remblokken die erop moeten remmen.

@ Edwin: Fraaie foto daar in Italia!

En net dan valt je voordeel van de brede velg met brede band weg. Zoek maar eens, Santos levert ze niet, een brede velg bedoeld voor velgremmen. Vele doen het hier, vooral omdat het nog net kan, maar met een 50mm band mag je al een bredere velg hebben dan 19 ' om van de band in zijn volle glorie te kunnen genieten. ( meestal ga je de band boller zetten waardoor die kleiner in breedte wordt) Dit is al helemaal moeilijk als je jezelf gaat richten op de 27.5 markt. Ryde andra 40? Maar verder zijn het er niet veel meer die stevig bepakte reizen aan kunnen.

Hope? Zeer knappe remmen, een remkracht die weinige andere remmen kunnen evenaren, maar Shimano is met zijn SLX en XT remmen tot op heden nog steeds superieur in kwaliteit, onderhoud en verkijgbaarheid, zelfs naar aftermarket producten tie. Nadeel van Hope? Sta je in Verweggistan, dan kan je nog steeds dezelfde diameter van riemschijf van een ander merk toepassen bij Shimano. Omwille van de dubbele schijven is dit bij Hope niet mogelijk en ga je al verder mogen zoeken of fabrikanten mogen contacteren. (desalniettemin blijven dit wel superieure remschijven, maar ze staan dan misschien wel knap, maar de Shimano slx disc op mijn 2.9 met pinion en hondenkar doen het in afdalingen evenzeer voortreffelijk en als ik dan eerlijk moet zijn, ik rij nu al 6 jaar rond op schijfremmen ipv velgremmen op de vakantiefiets en ik wil niks anders meer. Tussendoor nog een jaar op de travel lite gereden, reed super fijn, maar ik miste de schijfremmen enorm hard.)

De keuze tussen de twee merken zelf? Geniet van iedere tocht, wat de keuze ook moge zijn!
@ koen: ik lees ook mee want ik ben ook weer aan het zoeken en twijfelen (heb nu verkeerde maat fiets). Welk model heb jij dan nu, ik lees er vast overheen. Ik keek naar de Travel Lite. Is dat niks? Of alleen niet qua remmen? Op mijn Cube met riem heb ik schijfremmen en dat remt inderdaad heerlijk en zeker. Overigens sloeg manlief ermee over de kop omdat ze nét iets beter remmen maar al doende leert zullen we maar zeggen -)
Max2015 schreef:@ koen: ik lees ook mee want ik ben ook weer aan het zoeken en twijfelen (heb nu verkeerde maat fiets). Welk model heb jij dan nu, ik lees er vast overheen. Ik keek naar de Travel Lite. Is dat niks? Of alleen niet qua remmen? Op mijn Cube met riem heb ik schijfremmen en dat remt inderdaad heerlijk en zeker. Overigens sloeg manlief ermee over de kop omdat ze nét iets beter remmen maar al doende leert zullen we maar zeggen -)

Ik heb een Santos 2.9, maar eerlijk? Als dealer heb ik gemakkelijk praten... :twisted: Travel lite? Super fiets! En dat meen ik, maar ik kom van Surly Troll, Ogre en Salsa met schijfremmen daarna een travelmaster 2.9 op Rohloff en vervolgens een travel lite.

Wat betreft rij eigenschappen rijdt die fiets sportiever dan de travelmaster en toch enorm comfortabel. Maar komende van schijfremmen miste ik ze ook. (En al zeker let die hondenkar er achter aan, vorig jaar in Schotland was me dat even wennen) De remmen zijn goed tot zeer goed, firmtech is sowieso al wat directer dan de gewone HS33. Verder is en blijft dit een topfiets hoor, versta me niet verkeerd, maar ik hou net iets meer van die Zwitserse zakmessen voor mijn vakanties en daar paste de 2.9 net iets beter in. Maar ik kan zo nog heel lang blijven zeveren over wat mijn ideale fiets zou zijn, en dan ga ook ik zeggen dat Zelfs Santos dit nog niet in hun gamma heeft zitten. ;-) daarom blijven we hier ook open staan voor t echte custombuilt verhaal op alle vlakken.

Tip ga vooral testrijden, en doe dit niet op een ritje heen en terug in een straat, maar vraag eventueel de fietsen een uur mee, liefst ook met bagage. Niet alle dealers doen dit misschien, maar het gaat hier over serieuze bedragen waar je toch twee keer harder over na denkt. En tja overkop gaan met schijfremmen? :-D ken het hoor, maar liever wat sneller stil dan echt schrik krijgen in afdalingen en het gevoel hebben power te kort te komen...
Koen & Sam schreef:

Dit is al helemaal moeilijk als je jezelf gaat richten op de 27.5 markt. Ryde andra 40? Maar verder zijn het er niet veel meer die stevig bepakte reizen aan kunnen.
Velocity Cliffhanger? Want een Andra 40 is er niet in 27.5 toch?

Wat monteert men bij het schijfrem model in 27.5 aan velgen?
Jurr schreef:
Koen & Sam schreef:

Dit is al helemaal moeilijk als je jezelf gaat richten op de 27.5 markt. Ryde andra 40? Maar verder zijn het er niet veel meer die stevig bepakte reizen aan kunnen.
Velocity Cliffhanger? Want een Andra 40 is er niet in 27.5 toch?

Wat monteert men bij het schijfrem model in 27.5 aan velgen?
Nee, maar wel in 28" mijn fout en de Velocity is inderdaad eentje die je kan toepassen.
Koen & Sam schreef:En tja overkop gaan met schijfremmen? :-D ken het hoor, maar liever wat sneller stil dan echt schrik krijgen in afdalingen en het gevoel hebben power te kort te komen...
Wat dat betreft heb je uiteindelijk meer aan oefenen met remmen dan aan allerlei soorten remmen.
Mijn stelling is nog altijd dat als je in een afdaling zo hard gaat dat je niet meer vol in de ankers durft je te hard gaat.
Bij mij ligt die snelhied denk ik op asfalt bij 45 km/u en op onverhard bij 35. Niet dat ik nooit met 50 km/u afdaal, maar dan alleen op plekken waar geen zijwegen zijn en dergelijke.
uiteindelijk meer aan oefenen met remmen
Dat is zeker waar en ook nodig. Maar (nog) meer vertrouwen kan worden gekweekt door de phenomenale remwerking (en doseerbaarheid) van goede schijfremmen. Er zijn voldoende Alpenpassen zonder zijwegen (of schapen) dus probber het zelf maar eens uit...
abre facil schreef:
uiteindelijk meer aan oefenen met remmen
Dat is zeker waar en ook nodig. Maar (nog) meer vertrouwen kan worden gekweekt door de phenomenale remwerking (en doseerbaarheid) van goede schijfremmen. Er zijn voldoende Alpenpassen zonder zijwegen (of schapen) dus probber het zelf maar eens uit...
Gelukkig hoef je daarvoor niet naar de Alpen. Remmen (en afdalen) kun je ook beter thuis oefenen, of voor wie niet in de buurt van een heuvel woont, op zijn minst in het eigen land.
Oh ik ben liever bange piet dan dooie piet hoor :-) Ik trek ook een kar met hond erin. Neem nergens risico. Ben met mijn oude fiets met slechte remmen wel eens gewoon afgestapt omdat het te steil was (nou ja dat vond ik dan he) en ook wel eens rustig met tussenpozen remmend naar beneden gegaan om niet ineens veel te veel snelheid te krijgen. Niet leuk als je net enorm hebt moeten afzien met klimmen en je vervolgens niets aan de afdaling hebt omdat het te steil is :-)
Max2015 schreef:Oh ik ben liever bange piet dan dooie piet hoor :-) Ik trek ook een kar met hond erin. Neem nergens risico. Ben met mijn oude fiets met slechte remmen wel eens gewoon afgestapt omdat het te steil was (nou ja dat vond ik dan he) en ook wel eens rustig met tussenpozen remmend naar beneden gegaan om niet ineens veel te veel snelheid te krijgen. Niet leuk als je net enorm hebt moeten afzien met klimmen en je vervolgens niets aan de afdaling hebt omdat het te steil is :-)
Tja dat is voor iedereen anders natuurlijk, maar zoals jij het hier boven beschrijft vind ik bijzonder verstandig (op de slechte remmen na).
Daar kunnen sommige fietsers nog een voorbeeld aan nemen vooral in die wieler wereld. De reden dan ik overga op schijfremmen is de controlle en het energie die nodig is voor het remmen. Als je een lange afdaling heb bijv in de alpen dan kost dat nog best wel wat energie met schijfremmen is dit aanzienlijk minder. ik zou overigens niet de Bergen in gaan met slechte remmen.

Mijn keuze voor de schijfremmen zijn de shimano schijremmen geworden overigens.
Mooi beschreven Benfietsen, je keuze voor schijfremmen.
Dat is voor ons ook de reden om de overstap gemaakt te hebben.
Met een vingertje remmen zonder dat je vermoeid raakt.
Als je puur naar remkracht kijkt dan voldoen heel veel remmen. De fameuze HS33 zijn kwa remkracht natuurlijk al meer dan top. Meer remkracht heb je vaak echt niet nodig. Maar als je over controle in alle weersomstandigheden zonder vermoeide handen hebt dan zijn schrijfremmen echt weer een stukje beter.
Ach, het zit allemaal in die paar procenten meer verbetering. Je reis gaat er niet echt door veranderen.
@ benfietsen: oh, ik vond dat de remmen niet echt goed remden. Ze waren op zich prima (gewone V-brakes) maar ik vond het niks en durfde er dus gewoon niet met kar en al mee te dalen op die manier. Dan stap ik gewoon af hoor :-) Overigens stapte ik vorig jaar met mijn Santos ook eens af. Hartstikke steil naar beneden maar prachtig uitzicht. Dan ga ik dus gewoon van mijn fietsje, hond uit de kar (als dat kan, dat kon daar) en dan gewoon even wandelen. No problem. Genieten van het uitzicht!
Hallo Benfietsen. Inderdaad een luxe positie als je in de mogelijkheid bent om te kunnen kiezen tussen een Santos fiets en Idworx fiets. De kans op technische problemen met een van twee van deze rijwielen komende jaren lijkt mij dan ook erg klein. Echter de meeste potentiële kopers in deze prijsklasse investeren voor een fiets, waar ze vele jaren plezier aan willen beleven. Vandaar dat ik het bij een dergelijke investering ook belangrijk vind; hoe zit het met de after sale van deze twee fabrikanten? Hoe dit bij Santos zit weet ik niet. Eenvoudig weg omdat ik geen Santos fiets, fiets. Bij Idworx weet ik dit wel omdat ik sinds 2005 bijna dagelijks geniet van mijn Easy Rohler. Ook een Idworx is onderhevig aan slijtage en defecten na het verstrijken van de jaren. En juist dan komt de service van de betreffende fabrikant om de hoek kijken. Wat ik ervaren heb, is dat deze service van Idworx klasse is. Deze fabrikant stelt al zijn middelen in het werk om je zo snel mogelijk op weg te helpen. Ook na 10 jaar. Ze zijn makkelijk bereikbaar, denken met je mee en werken oplossing gericht. Zo hebben ze mij wel eens geheel gratis een onderdeel gestuurd zonder verzendkosten, administratie kosten of wat dan ook. Dit terwijl ik het redelijk vond dat een deel van de kosten op mijn rekening kwam. Mijn fiets is immers 12 jaar oud. Wel verzochten ze mij het defecte onderdeel hun toe te laten komen voor research. Ook mijn familie heeft dergelijke ervaring bij Idworx. Zij zijn wel eens tegen zeer gereduceerd tarief snel verder geholpen. Beide merken bouwen mooie fietsen. Maar van Idworx weet ik dat je investering er ook achter 12 jaar er mooi uitziet. Succes met je keuze en geniet van de mogelijkheid deze prijsklasse te mogen kiezen. Groetjes, Roger.
Super bedankt voor de nuttige verhalen en informatie over beide fietsen.
De meeste onderwerpen waren eigenlijk al uitgesproken en hierdoor kreeg ik alleen meer de voorkeur voor een bepaalde fiets, nu heb ik gisteren de knop door gehakt ben ik naar de winkel gegaan om de definitieve fiets te bestellen.

Het is de Santos 3+ geworden, ik zal wel een foto posten als hij er is.

Nu is het een kwestie van geduld hebben.....duurt lang (5 weken)
Wat leuk! Je kon ook niet fout gaan met één van die twee. Ben erg benieuwd naar het totaalplaatje. Over vijf weken gaan we het zien :wink: !
Benfietsen schreef:
Nu is het een kwestie van geduld hebben.....duurt lang (5 weken)
Kan ook veel sneller hoor... mijn 3+ werd binnen 3 weken geleverd ... ik denk dat 5 weken is "worst case scenario"
Gefeliciteerd Ben! :wink:

Ellen
Pff, dat worden lange weken... :D
Maar alvast veel plezier met je nieuwe fiets!
(Ik ben er zelf nog niet uit, maar "hier en daar" proef-rijden is ook al leuk :lol: )

Groet, Tom.
Welke kleur is het geworden? ik ben benieuwd naar de kleurstellingen die je gekozen hebt.

Dat wordt aftellen, de aankomende tijd!
Edwin* schreef:Welke kleur is het geworden? ik ben benieuwd naar de kleurstellingen die je gekozen hebt.

Dat wordt aftellen, de aankomende tijd!
Ja dat wat nog het meest lastige aspect aan de fiets! Maar na een tijdje wikken wegen is het de nieuwe matte kleur ice green geworden. Ook heb ik heb gisteren nog even contact gezocht met Santos met de vraag of de voorvork matt-black kon worden gespoten. Dit was geen enkel probleem volgens Hajo. Ik kan niet wachten op het resultaat!