Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI

Berger schreef:
Maar persoonlijk geef ik mijn geld liever uit aan onbetaald verlof :lol:
Ik kocht een gebruikte fiets en ging van het prijsverschil met een nieuwe twee keer een maand op fietsvakantie ja ;-)
Mooie keuze die je jezelf laat maken. Succes!

Ikzelf heb onlangs een Idworx oPinion Ti BLT aangeschaft. En dan de 28" carbon wielen (die bij de 'normale' oPinion als optie wordt aangeboden) met spatborden laten monteren. Verder heb ik nog meer kleine fratsen laten veranderen. Enfin; ik werd daar heel blij van en ik kan mij voorstellen dat jij dat ook zo maar wordt.

Carbon, titanium en pinion. Het is wellicht vloeken in de kerk, maar ongetwijfeld ga ik er bizar weinig problemen mee krijgen tijdens mijn Europese en Amerikaanse trips.

Heb je trouwens ook wel eens naar Hilite gekeken. Ze zien er supergaaf uit die titanium fietsen uit Zwitserland. En je kunt vrij veel aanpassen. Ik weet niet of ze helemaal bespoke zijn, maar ze gaan wel erg ver in de mogelijkheden om er een bijzonder individuele fiets van te maken.
Mefistofele schreef:Ikzelf heb onlangs een Idworx oPinion Ti BLT aangeschaft. En dan de 28" carbon wielen (die bij de 'normale' oPinion als optie wordt aangeboden) met spatborden laten monteren. Verder heb ik nog meer kleine fratsen laten veranderen. Enfin; ik werd daar heel blij van en ik kan mij voorstellen dat jij dat ook zo maar wordt.
Carbon, titanium en pinion. Het is wellicht vloeken in de kerk, maar ongetwijfeld ga ik er bizar weinig problemen mee krijgen tijdens mijn Europese en Amerikaanse trips.
Ik zeg dat soort dingen liever achteraf, over wat dan ook. :shock:
Travelmaster schreef:Kalm aan, Benfietsen, en welkom op het forum van de Wereldfietsen waar iets niet gauw goed is als het niet van staal is, en bij wijze van spreke al wordt afgeschoten als er Santos of Idworx op staat :wink:

De liefhebbers van Santos en Idworx voelen zich dan weer niet zo geroepen te reageren, die hebben het mogelijk te druk met fietsen of zien het als een verloren zaak om tegen bovenstaande te ageren.

Mijn mening? Op mij komt Santos iets meer over als down-to-earth dan Idworx. En: mijn Santos heeft me nog nooit in de steek gelaten, al is dat een compleet mechanisch geval met derailleur en V-brakes. Ook geloof ik niet zo in de meerwaarde van Ti boven aluminium, zeker niet als er zulke ballonbanden onder worden gemonteerd. Zo denk ik overigens ook dat het gros van de fietsers met een aluminiummodel op stap gaat en probleemloos terugkeert. Ze denken er niet eens bij na, en dat is in 9 van de 10 gevallen ook niet nodig.

Doe die 3+ maar, anders eens advies vragen aan Edwin* die er volgens mij ook één heeft.
Ciao ragazzi!

Even een reactie vanuit Italië.

Op dit moment zijn we in Noord Italië een stukje van de Reitsma route aan het rijden, in voornamelijk het dal van de Adige en een stukje Lago di Garda (we hebben maar een weekje de tijd...).

Klopt, ik heb inderdaad de Santos Travelmaster 3+ en ik kan niet anders zeggen dat hij mij tot nu toe uitstekend bevalt! Ik zal er niet al te lyrisch over zijn en mij bij deze bedwingen. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn keuze voor de 3+, een superfijne reisfiets!
Over de Idworx kan ik niks zinnigs zeggen, ik heb daar geen ervaring mee.

Naar mijn mening is er een beperkt aantal criteria wat er echt toe doet, namelijk de geometrie (past de fiets bij de fietshouding waarbij je je het meest comfortabel voelt?) en het zadel (je moet eigenlijk nauwelijks in de gaten hebben dat je een behoorlijk aantal uren en/of kilometers in het zadel gezeten hebt).
Voor de rest is het de uitrusting en het gewicht daarvan wat het plezier in een tocht/reis kan beïnvloeden.

Van mijn kant wat aandachtspunten:
Het ringslot, absoluut waar dat dit geveinsde anti diefstal veiligheid is. Ik vond het eerst jammer dat een ringslot niet mogelijk was, maar het dwingt me nu om de fiets met zorg op slot te zetten met mijn vouwslot. Klopt, deze is wat zwaarder, maar past uitstekend in twee van de "overbodige" nokjes (blij dat ze er zitten!).

En, het zadel. Ik heb 'm gekocht met een SQ lab, maar heb nu een Brooks C17 cambium gemonteerd en deze bevalt mij een stuk beter! (Blijft er wel op zitten!).

Het blijft voornamelijk een persoonlijke voorkeur. Mijn vrouw is namelijk net zo super tevreden over haar nieuwe Koga Worldtraveller S (met SQ lab zadel!) als ik over mijn Santos Travelmaster 3+.

Staal, aluminium, titanium... volgens mij is dat voornamelijk een persoonlijke voorkeur.
En wat "built for life" betreft: dat spreekt mij wel aan, net zoals "Volvo for life". Dat betekent namelijk niet dat ik verwacht dat ik mijn leven lang in dezelfde Volvo rijd, maar mijn levenlang eraan verknocht zal zijn (klopt, ik rij inmiddels al in mijn zevende Volvo).
Wie weet raak ik wel net zo verknocht aan het merk Santos...

Arriverderci!
Leon schreef:Ik zeg dat soort dingen liever achteraf, over wat dan ook. :shock:
Wat saai ;)
Edwin* schreef: En wat "built for life" betreft: dat spreekt mij wel aan, net zoals "Volvo for life".
Een mooi uitdrukking alleen de realiteit is anders. Wereldberoemde ADAC resultaten – Volvo al 30jaar zit als minst betrouwbare auto.
http://www.reliabilityindex.com/top-100
http://www.car-addicts.com/consumer-rep ... stics-2013
https://www.adac.de/_mmm/pdf/28465_259927.pdf
Een fiets kiezen is emotie en niet logische keuze. Keuze is ook persoonlijk. Forum advies heeft geen zin – dat heef je alleen meer vertrouwen van een onlogische keuze. Jij kiest wat je leuk en prettiger vind. Eerlijk gezegd jij zou blij zijn met beide fietsen. Koop een en geniet er van!
Arriverderci!
PS: De meeste dromen zijn bedrog
miro schreef:Forum advies heeft geen zin
Hef maar op die handel!
Travelmaster schreef: Ook geloof ik niet zo in de meerwaarde van Ti boven aluminium, zeker niet als er zulke ballonbanden onder worden gemonteerd. Zo denk ik overigens ook dat het gros van de fietsers met een aluminiummodel op stap gaat en probleemloos terugkeert.
Onlangs heb ik een paar fietsen met titaniumframes kunnen uitproberen. De buizen waren wat meer oversized dan bij stalen frames, maar veel minder dan bij sterke aluminium frames. Het voelde alsof ik op een stalen fiets reed. De ene fiets reed wat soepeler over hobbels en kuilen dan de andere, wat te verklaren is door verschillende banden: Marathon Almotion 50-622 versus Marathon Supreme 37-622.
Het grote voordeel van een titanium frame is vooral de extreme bestendigheid tegen corrosie. Ideaal voor woonwerkfietsers die 's winters over gepekelde wegen rijden. Zo'n frame kan vele onderdelen overleven; alleen een Rohloffnaaf is eraan gewaagd. Honderdduizend kilometer moet geen probleem zijn. Titanium is duur omdat de verwerking ervan veel vakmanschap vereist. Het lassen ervan moet in een zuurstofloze couveuse gebeuren. Op de site van Bikefeeling staat een duidelijke uitleg over verschillende framematerialen.
Jurr schreef:In geval het bij aluminium en Rohloff moet blijven zou ik kiezen voor de Santos Travelmaster 3+. Ga ook eens met de 4-zuiger Hope remmen rijden, erg fraaie optie ten opzichte van XT.
En dan eigenlijk met de fraaie dikke schijven van idworx erbij ;-)
Ik zit hier over te twijfelen, als ik hier panne mee krijg ergens in een niet westers land, hoe gemakkelijk is het dan om nieuwe onderdelen te krijgen hiervoor? met name die dike schijven dan, is dat niet een groot risico aangezien ze redelijk custom zijn. persoonlijk lijkt het mij mooier dan die shimano schijfjes.
Zijn er andere mensen met een mening betreft het bovenstaande onderwerp? :idea:
miro schreef:Een fiets kiezen is emotie en niet logische keuze. Keuze is ook persoonlijk. Forum advies heeft geen zin – dat heef je alleen meer vertrouwen van een onlogische keuze.
Bedankt voor deze bijzondere nuttige toevoeging aan dit topic,waanzige wereldfietser.
Edwin schreef:Klopt, ik heb inderdaad de Santos Travelmaster 3+ en ik kan niet anders zeggen dat hij mij tot nu toe uitstekend bevalt!

Leuk om te horen Edwin ik stuur je even een bp omdat ik nieuwschierig ben naar je uitvoering en de opties.

keesswart schreef:Onlangs heb ik een paar fietsen met titaniumframes kunnen uitproberen. De buizen waren wat meer oversized dan bij stalen frames, maar veel minder dan bij sterke aluminium frames. Het voelde alsof ik op een stalen fiets reed. De ene fiets reed wat soepeler over hobbels en kuilen dan de andere.
Welke merk beviel het best? en waarom? :?:
miro schreef:
Edwin* schreef: En wat "built for life" betreft: dat spreekt mij wel aan, net zoals "Volvo for life".
Een mooi uitdrukking alleen de realiteit is anders. Wereldberoemde ADAC resultaten – Volvo al 30jaar zit als minst betrouwbare auto.
http://www.reliabilityindex.com/top-100
http://www.car-addicts.com/consumer-rep ... stics-2013
https://www.adac.de/_mmm/pdf/28465_259927.pdf
Een fiets kiezen is emotie en niet logische keuze. Keuze is ook persoonlijk. Forum advies heeft geen zin – dat heef je alleen meer vertrouwen van een onlogische keuze. Jij kiest wat je leuk en prettiger vind. Eerlijk gezegd jij zou blij zijn met beide fietsen. Koop een en geniet er van!
Arriverderci!
PS: De meeste dromen zijn bedrog
Het is maar vanuit welk perspectief je een uitspraak (slogan) bekijkt.
"Volvo for life" doelt niet zozeer op de levensduur, maar op de veiligheid (je bent je leven zekerder in een Volvo). Zie: http://www.svenscar.nl/actueel/actie/vo ... ter-wereld
Hoewel er toch nog aardig wat oude Volvo over de wegen zoeven!

Santos doelt wellicht wel op de levensduur.
Ik vind het van beiden wel een aardige slogan.

Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken. Het is maar net wat je aanspreekt en dat is maar goed ook, anders reden we allemaal op dezelfde fiets!

En dan nu, nog steeds vanuit Italië, voor de verandering een andere keuze op de voorgrond (maar voor de liefhebbers staat hij er achter :wink: ) Ciao!

Afbeelding
Benfietsen schreef:
Jurr schreef:In geval het bij aluminium en Rohloff moet blijven zou ik kiezen voor de Santos Travelmaster 3+. Ga ook eens met de 4-zuiger Hope remmen rijden, erg fraaie optie ten opzichte van XT.
En dan eigenlijk met de fraaie dikke schijven van idworx erbij ;-)
Ik zit hier over te twijfelen, als ik hier panne mee krijg ergens in een niet westers land, hoe gemakkelijk is het dan om nieuwe onderdelen te krijgen hiervoor? met name die dike schijven dan, is dat niet een groot risico aangezien ze redelijk custom zijn. persoonlijk lijkt het mij mooier dan die shimano schijfjes.
Zijn er andere mensen met een mening betreft het bovenstaande onderwerp?
Ik zou me daar met een 3+ niet druk om maken. Daar kun je altijd nog een setje V-brakes op zetten.
Travelmaster schreef:Ik zou me daar met een 3+ niet druk om maken. Daar kun je altijd nog een setje V-brakes op zetten.
Ja dat is ook zo, daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht maar inderdaad een simpele oplossing
Bij Hope is er een hoop los te koop en onderling compatible. En in nood kunnen er altijd nog V-Brakes op bij een 3+ inderdaad. Zorg wel dat er dan geen disc-only velgen gemonteerd zijn, dan zijn de flanken van de velgen niet berekend op remblokken die erop moeten remmen.

@ Edwin: Fraaie foto daar in Italia!
Travelmaster schreef:
Benfietsen schreef:
Jurr schreef:In geval het bij aluminium en Rohloff moet blijven zou ik kiezen voor de Santos Travelmaster 3+. Ga ook eens met de 4-zuiger Hope remmen rijden, erg fraaie optie ten opzichte van XT.
En dan eigenlijk met de fraaie dikke schijven van idworx erbij ;-)
Ik zit hier over te twijfelen, als ik hier panne mee krijg ergens in een niet westers land, hoe gemakkelijk is het dan om nieuwe onderdelen te krijgen hiervoor? met name die dike schijven dan, is dat niet een groot risico aangezien ze redelijk custom zijn. persoonlijk lijkt het mij mooier dan die shimano schijfjes.
Zijn er andere mensen met een mening betreft het bovenstaande onderwerp?
Ik zou me daar met een 3+ niet druk om maken. Daar kun je altijd nog een setje V-brakes op zetten.
Dan toch liever Magura's. Mochten ze kapot gaan en door V-brakes vervangen moeten worden, dan zijn je velgen daar in ieder geval geschikt voor (met remvlakken aan de zijkant).
De vraag is hoe je dat kunt oplossen met velgen als je eenmaal voor schijfremmen gekozen hebt.

Zo en nu weer verder, net een eitje gebakken op m'n MSR brander. We kunnen er weer tegen aan!
Je hebt natuurlijk een punt, Edwin, maar in landen waar onderdelen voor schijfremmen moeilijk verkrijgbaar zijn, verwacht ik ook niet dat Magura-parts wel direct voorhanden zijn. De beste gok is dan nog V-brakes, denk ik. Je voetzolen zijn er ook nog, gelukkig.

Succes met je eitje, smakelijk!
Hier nog een supertevreden 3+ gebruiker sinds januari.

Ik heb voor 28' wielen gekozen + Magura's. 55mm Almotion's zorgen voor voldoende demping en ik heb inmiddels met heel veel plezier 2000km door de Antwerpse Kempen, Limburg en woon-werk gefietst.

Geen seconde spijt!

Voila , nu ben ik ook uit de kast gekomen :D
Benfietsen schreef:Welke merk beviel het best? en waarom? :?:
Deze fietsen hebben allebei een titaniumframe, maar de een (Van Nicholas Amazon Rohloff) is bedoeld voor het lichtere werk en de ander (Pilot Vamos Rohloff) is robuuster uitgevoerd. Van Nicholas is tegenwoordig onderdeel van de Accell Group, Pilot is in 2013 gestart door twee ondernemers. De een had daarvoor 8 jaar lang een fietsenzaak gerund, de ander was daar een klant die bekend stond om zijn lastige vragen.

De Amazon weegt 14 kilo, heeft alleen een achterdrager, en niet al te dikke banden (37-622). Deze fiets heeft een voorvork van 'carbon', wat bij fietsen een verzamelnaam is voor allerlei soorten koolstofcomposiet, vaak nog versterkt met metaal op kwetsbare plekken. (Het is oersterk zolang de carbonvezels in de juiste richting worden belast met krachten die de ontwerper heeft voorzien. Bij een onvoorziene klap uit een verkeerde hoek - zoals bij een val of tijdens transport onderin een bus - kunnen carbonvezels onherstelbaar beschadigd worden, zonder dat dit direct zichtbaar is.) De Amazon is vooral een lichte snelle fiets en niet bedoeld voor ruige tochten met veel bagage. De voorvork heeft daarom ook geen nokken voor lowriders.
(Voor het zwaardere werk maakt Van Nicholas de Pioneer Rohloff en de Deveron Pinion, allebei met aluminium voorvorken. Een titanium voorvork zit niet bij de standaard opties; misschien vindt men die bij Van Nicholas niet stijf genoeg.)

De Vamos weegt 15 kilo (inclusief low riders), heeft een titanium voorvork (die ik ook met voortassen stijf genoeg vond; ik ben gewend aan een stalen vork), een extra stevige achtervork en dikkere banden (50-622). De standaard uitvoering heeft hydraulische schijfremmen (Shimano), geen nokjes voor velgremmen en een trapas met 'buitenboordlagers'. Op mijn vraag of een uitvoering met velgremmen en een trapas met interne lagers ook mogelijk is, was het antwoord: 'Alles is bij ons mogelijk, dus ook velgremmen en welke bracket lager dan ook. Dan ga je wel naar een custom stock frame en dat betekent een meerprijs van €250'.

In hoeverre bij Van Nicholas 'alles' mogelijk is, weet ik niet. Mijn ervaring is dat dit in de praktijk vaak tegenvalt. (Zo assisteerde ik een half jaar terug bij de aankoop van een stalen maatframe bij een zeer gerenommeerde winkel in het midden des lands. Op mijn verzoek om een trapas met interne lagers, verstarde de chefmonteur die ons hielp. 'Daar kunnen we niet aan beginnen met honderden fietsen per jaar' (het ging hier dus wel om een maatframe van maar liefst 5000 euro!) en 'Tegenwoordig zijn die externe lagers veel beter dan tien jaar geleden', was zijn reactie. Net op tijd kwam de eigenaar tussenbeide, die beloofde dat een trapas met een 'vierkante' passing geen probleem was. Uiteindelijk liet de baas zich toch overrulen door de chefmonteur en werd er - zonder overleg met ons - een Octalink trapas opgezet, die ze daarna natuurlijk weer konden vervangen door een échte 'vierkante' trapas.)
keesswart schreef:De Amazon weegt 14 kilo
Gezien de uitvoering vind ik dat toch niet licht.
Maar wie weet wat een aluminium frame normaliter weegt, weet ook dat je niet veel gewichtsbesparing kunt bereiken door een frame lichter te maken.
Stalen randonneurs voor het lichtere snelle werk zijn er rond de 12 kg, inclusief verlichting en spatborden. De vraag is dan wel hoe licht dat lichtere werk is, maar toch. Het gaat dan bijvoorbeeld om fietsen met 650b wielen voor 42 mm banden (of 27.5 in het moderne spraakgebruik).
Het gewicht hangt ook nog af van de framemaat, wel of geen standaard, Rohloff, Pinion of derailleur, het soort remmen, zadel etc. Alleen al een lichter soort banden kan een kilo schelen.