Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI

Beste vakantiefietsers ,
Graag zou ik jullie hulp willen bij de onderstaande keuze . Zijn er mensen die ervaring hebben tussen deze keuze en waarom hebben jullie dan kozen voor het een of het ander? Ik heb op beide een proefrit gemaakt (zonder bepakking) maar ik kan weinig verschillen vinden behalve als je op de Santos de 62 mm banden zet op het comfort van de Santos wielen na.

Wat ik zeker weet; liever geen discussie daarover aub, de opties: Rohloff speedhub + riem en Shimano schijfremmen.
Waar ik over twijfel: Banden opties Santos en de daarbij behorende wielen (zie 2 wielmaten). wel of geen Sonos naaf. Rijgedrag fietsen met bepakking!

- Santos 3+
https://www.vakantiefietser.nl/201610/s ... lmaster-3/
- Idworx all Rohler (titanium)
http://www.bikeandtrekkingmagazine.nl/n ... -2012.html

Ik ben 185 lang en 80 kg, en ben na een aantal kleine fietsvakanties of zoek naar een fiets voor het leven en voor langere vakantie (maanden). Alles bijeen zijn de verschillen tussen beide fietsen niet groot. Ik heb een lichte voorkeur naar de Santos vanwege de te kiezen opties, aan de andere kant ziet de Idworx all rohler Titanium versie er bijzonder gelikt uit.

Ik heb al even gezocht op een ouder onderwerp maar inmiddels zijn we een aantal jaar verder, en zijn er een aantal ontwikkelingen tussen beide fietsen doorgevoerd. http://www.wereldfietser.nl/www/phpbb/v ... hp?t=20279

Ik ben benieuwd naar jullie mening en waarom de keuze zou vallen op de Santos 3+ of juist de Idworx all rohler ti
Waarom zet je de Santos 3+ niet tegenover de idworx BLT? Is dan wel Pinion en geen Rohloff, maar heeft wel dezelfde velgmaat als de Santos 3+. En ook daar kunnen 2 verschillende wielmaten in, waarbij een ander formaat achterwiel nog wat minder prijzig zal zijn omdat er geen Rohloff naaf ingespaakt hoeft te worden door de Pinion versnellingsbak. En in weze kan dat natuurlijk met elke 650B+ fiets met schijfremmen, ruimte zat om er een set 29er wielen in kwijt te kunnen.

Ook zou ik eens naar een Avaghon X29 gaan kijken. Of misschien wel specifiek jouw wensen neerleggen bij een framebouwer en iets helemaal naar jouw wens laten bouwen. Qua aanschafprijs niet afwijkend van de topmodellen die je zelf voorstelde.
Idworx laat titanium frames in China maken wat qua kwaliteit, toleranties en vakmanschap net wat minder is dan de Amerikaanse specialisten terwijl je wel de hoofdprijs betaalt gezien de meerprijs ten opzichte van alu frames. De prijs kwaliteit verhouding van het frame lijkt mij het grootste minpunt van de Idworx.
Sowieso betaal je voor deze fietsen de hoofdprijs. Voor minder zijn er wat mij betreft mooiere stalen maatframes te koop, al is dat een kwestie van smaak. De afmontage is dan ook echt helemaal vrij.
Ja lastig, beide mooie fietsen.

De Santos 3+ vond ik nogal lomp aanvoelen(is volgens mij ook een kg of 18/19) Als ik voor de keuze zou staan zou ik voordat ik beslis ook zeker eens op de Avaghon X29 gaan rijden. Kan je helemaal (laten)opbouwen zoals je zelf wilt.

Succes met je keuze!
Ik zal hij wel vergissen maar bij mijn weten bestaat de All Rohler niet in titanium. (wij verkopen af en toe idworx)
Ik zou zeker eens de Avaghon proberen, want hij wordt zo vaak bij iedere fietsdiscussie aangeraden dat het wel een heel erg goede fiets moet zijn.
Worden de All Rohler en de Off Rohler verward? In de tekst staat consequent All Rohler, het gelinkte artikel betreft echter de Off Rohler Ti.
Helaas bestaat de Off Rohler Ti ook niet meer. Ik heb de allerlaatste een paar jaar geleden aan een klant verkocht die speciaal uit Duitsland daarvoor langs kwam.
Een geweldige fiets (ook de alu versie trouwens), maar om een of andere reden is 26 inch uit de gratie.
Gaat het om een overjarige of tweedehandse Off Rohler. De Off Rohler Ti stond voor het laatst op de prijslijst van Idworx in 2015
Een titanium frame geeft normaal wat meer flex . Bij Idworx is dit niet het geval . Daar is bij alle titanium modellen de stijfheid gelijk aan een aluminium model.

En de Santos.....moet er nog steeds aan wennen.
Jarenlang was er door vakbladen kritiek op de Koga Signature ivm de vele loze nokjes.
Bij Koga werd ook hetzelfde frame gebruikt voor Rohloff en derailleur versies.
Een super fiets moest volgens de vakpers immers een cleane uitstraling hebben.

Nu komt Santos met een fiets met vele loze nokjes.......en de vakpers is nu opeens zeer positief.

Blijkbaar past op deze fiets geen normaal ringslot meer. Wil je zoals verzekeraars verplichten een ART2 slot gebruiken, dan zit je aan een kettingslot van minimaal 1.5 kg.
Over twee kettingsloten maar niet te spreken.

Ik hoop dat AXA nog wel een slot gaat ontwerpen voor dit soort fietsen.
Hetzelfde geldt overigens voor een Idworx BLT en voor Idworx fietsen met DaRim LaW carbon velgen. Ook hier past geen normaal ringslot meer op.
Lees het nu. Je wilt zeker Rohloff , riem en schijfremmen . Dit kan de Idworx Off Rohler Ti dus niet zijn ( geen schijfrem, geen riem mogelijk )
Misschien kun je verduidelijken welk Idworx model je bedoeld.
Heb zelf een Idworx (Easy Rohler) is wel zonder snaar (had overjarig model gekocht) en schijven (heeft Easy Rohler niet) . Heb ook wel eens Santos Travel Lite geprobeerd, maar vond de Idworx steviger aanvoelen. Kan ook afstelling zijn. Vind de nieuwe Travelmaster wel een hele mooie fiets. Het grote voordeel is dat je hem naar eigen smaak kan samenstellen (ze hebben wel heel mooie kleuren :D ), zeker als het een fiets voor het leven is. Volgens mij kom je inderdaad, zoals Jumbo zegt uit, bij de All Rohler met snaar-upgrade met Alu frame. Ook heeft Jumbo gelijk met het Santos frame wat geschikt moet zijn voor alle toepassingen, wat minder fraai is. Maar uiteindelijk blijft een fiets wel een gebruiksvoorwerp (of je moet hem in de woonkamer zetten en er alleen naar kijken zoals de Idworx Opti :evil: ). Succes met je keuze
Peter_K schreef:Worden de All Rohler en de Off Rohler verward? In de tekst staat consequent All Rohler, het gelinkte artikel betreft echter de Off Rohler Ti.
Klopt Peter, ik heb de 2 versies inderdaad door elkaar gehaald het moet OFF rohler ti zijn. naar mijn weten is die gewoon te bestellen in de winkel.
jumbo schreef:Lees het nu. Je wilt zeker Rohloff , riem en schijfremmen . Dit kan de Idworx Off Rohler Ti dus niet zijn ( geen schijfrem, geen riem mogelijk )
Misschien kun je verduidelijken welk Idworx model je bedoeld.
Ik ben gisteravond nog even verder op onderzoek gegaan en de normale off rohler komt wel met deze opties maar de Titanium versie dus niet. wellicht omdat het frame er gewoonweg niet voor gebouwd is. in dit geval zou alleen de "normale' off rohler nog overblijven. wat ook een mooie optie is naar mijn idee.

Stalen frames
Ik lees ook een hoop reacties over de avaghon en andere stalen frames! ik wil perse geen stalen frame meer. ik heb op het moment een mooie Koga miyata Randonneur destijds bijna 2000 euro voor neer moeten leggen (11 jaar geleden ongeveer) en naast het zwabberend frame heeft het mij vorig jaar in de steek gelaten door te breken (achtervork) op een recht stuk, geasvalteerd... ik heb overigens meerdere fietsen en ik ga zeer zuinig met mijn materiaal om dus niet oordelen aub! de fietsvakantie heb ik moeten afbreken en inmiddels ben ik opzoek naar een nieuwe fiets.

Natuurlijk zijn er ook frames die wel 30 of meer jaar meegaan zoals de oude koga miyata (racefiets) van mijn ouwe heer, maar het vertrouwen in Koga is voor mij in ieder geval verdwenen en daardoor ook in staal. vandaar dat dit onderwerp gaat over de Santos of Idworx

Nu verder
Nog bedankt voor de nuttige reacties overigens, ik ga vrijdag waarschijnlijk weer een kijkje nemen en keuze maken bij bike4travel of om mooie verhalen te delen!
jumbo schreef: Ik hoop dat AXA nog wel een slot gaat ontwerpen voor dit soort fietsen.
Hetzelfde geldt overigens voor een Idworx BLT en voor Idworx fietsen met DaRim LaW carbon velgen. Ook hier past geen normaal ringslot meer op.
Ik zou bij voorkeur geen ringslot meer aanschaffen ik gebruik voor meerdere fietsen vouwsloten
https://www.google.nl/#q=vouwslot+abus&spf=427
Ik heb er zelfs 1 met cijfers, en ja klopt het weegt wat maar die extra kilo(s) neem ik graag mee als het gaat om mijn fiets. Ik ben het er wel mee eens dat met de technologie van vandaag de sloten wat lichter gemaakt kunnen worden, Kevlar ofzo :roll: ....gat in de markt!
Benfietsen schreef:
Stalen frames
Ik lees ook een hoop reacties over de avaghon en andere stalen frames! ik wil perse geen stalen frame meer. ik heb op het moment een mooie Koga miyata Randonneur destijds bijna 2000 euro voor neer moeten leggen (11 jaar geleden ongeveer) en naast het zwabberend frame heeft het mij vorig jaar in de steek gelaten door te breken (achtervork) op een recht stuk, geasvalteerd...

Maar als 1 specifieke fiets van een bepaald materiaal van een bepaald merk het 11 jaar geleden af heeft laten weten, is dat dan reden om dat materiaal dan compleet uit te sluiten?

Niet dat ik iets tegen aluminium of titanium heb hoor. Erg enthousiast over een OpTi BLT, afgezien van de prijs die ik er niet voor over heb, en jaren met aluminium frames gereden. Sluit ook niet uit dat een volgende fiets aluminium of titanium wordt.

Ook staal trouwens en misschien wel een fraaie suggestie hier is het merk ToutTerrain.

Daarbij is een Off Rohler bij idworx een fiets met 26 inch wielmaat en Magura velgremmen, en een All Rohler een fiets met 28 inch wielen en schijfremmen.
Dat jouw stalen Koga gesneuveld is zegt niets over stalen fietsen in het algemeen. Er zijn ook genoeg verhalen over alu frames die braken, met vaak door het plotselinge karakter van het falen van alu frames nog vervelender gevolgen. Hetzelfde geldt voor zwabberen. Een goed ontworpen stalen frame zwabbert niet maar is toch niet zo stijf (en dus oncomfortabel) als alu. Het is gewoon een kwestie van geometrie en vooral van buisdiameter. Alu frames zijn stijver dan veel staal omdat je alu niet kunt buigen zonder dat het breekt en dus grotere buisdiameters moet gebruiken. Gebruik dunwandig (0,5 mm) staal in extra oversized diameter en je hebt een strak frame dat toch nog soepel en comfortabel genoeg is. Dat is al gauw geen confectie werk meer, maar het rijdt fantastisch. Het is een persoonlijke smaak, en een persoonlijke keuze. Om dezelfde reden is een riemaandrijving eigenlijk ook niet makkelijk met staal of titanium te doen. Voor een riem moet de achterkant gewoon snoei stijf zijn, en dat gaat makkelijker met alu. Voor mij zou dat een reden zijn om geen riem te willen, maar zoals gezegd framestijfheid is een kwestie van smaak.
Wim schreef:Alu frames zijn stijver dan veel staal omdat je alu niet kunt buigen zonder dat het breekt en dus grotere buisdiameters moet gebruiken.
Ik snap wat je bedoelt, maar als de simplificatie van een uitleg zo ver gaat dat er een onwaarheid als een koe staat dan is de uitleg volgens mij echt niet niet goed meer.


Een betere uitleg vindt je hier, onder het kopje Aluminium: http://www.m-gineering.nl/buizen.htm
Benfietsen schreef:zoek naar een fiets voor het leven
Dat een bepaald merk de slogan "Built for Life" heeft, wil niet zeggen dat die fietsen ook een leven lang meegaa. Ikzelf heb inmiddels een gescheurd aluminium frame gehad, en heb inmiddels twee vervangers: zowel een aluminium als een stalen frame. Voor het aluminium frame staat voor mij vast dat dat niet zeer lang mee zal gaan: afhankelijk van de belasting zal het vroeger of later sneuvelen. Ik zie mijn aluminium frame dan ook vooral als iets tijdelijk, dat vooral ook op tijd vervangen moet worden.

Een titanium frame heeft zeer veel flex, maar wordt vrijwel altijd gemaakt om licht te zijn. Daarom is een riem eigenlijk niet mogelijk bij een titanium frame, en zeer zware belastingen zijn ook al een probleem.

Dus ik vindt dat als je een fiets wil die een leven lang meegaat, dat je dan bij staal uitkomt.

Als een frame zwabbert is dat overigens een teken dat het niet sterk genoeg is.
Of een Salsa Fargo Ti/ Jones als frame bestellen en naar wens (laten) afmonteren.
Wim schreef:Dat jouw stalen Koga gesneuveld is zegt niets over stalen fietsen in het algemeen.
Dat is ook de reden waarom ik direct een voorbeeld geed van een frame dat het tegendeel bewijst :!: Wellicht is het handiger om in de toekomst de volledige text te lezen voordat je reageert op een bericht.
Jurr schreef: Maar als 1 specifieke fiets van een bepaald materiaal van een bepaald merk het 11 jaar geleden af heeft laten weten, is dat dan reden om dat materiaal dan compleet uit te sluiten?
Nee niet alleen natuurlijk, maar dit is voor mij wel een rede om geen Koga meer te kopen aangezien de garantie maar 10 jaar is en daarbij de service dus te wensen overlaat. Er zijn overigens leveranciers die levenslange garantie geven op frame's. Natuurlijk hangt het ook af van de dealer waar je de fiets koopt en de fabricant. ieder zo zijn mening en de daarbij horende ervaring (daar is tenslotte dit forum voor lijkt mij). Een andere reden om voor alu te gaan is dat ik het ontwerp van dikke buizen simpelweg mooier vindt.
Peter_K schreef:Dus ik vindt dat als je een fiets wil die een leven lang meegaat, dat je dan bij staal uitkomt.
Hier ben ik het totaal niet mee eens, en dat blijkt ook maar weer uit mijn ervaring. netzoals jij slechte ervaringen heb met Alu, dit kan ook gewoon een kwestie van pech zijn. Ik lees overigens net pas dat "built for life" het motto is van Santos (wist ik niet) maar daar ben ik ook echt naar op zoek en ik ben er van overtuigd dat Santos dit ook te bieden heeft. Dat jij hier niet in gelooft is jou goed recht. Maar naar mijn mening koop je niet een fiets van een aanzienlijk bedrag zodat je het als consumtie item te zien.
Friso* schreef:Of een Salsa Fargo Ti/ Jones als frame bestellen en naar wens (laten) afmonteren.
Bedankt voor je inbreng maar ik ben niet op zoek naar een MTB (die heb ik al) ik ben op zoek naar wat meer comfort. 8)