Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies reparatie Ortlieb - Forum Wereldfietser

Advies reparatie Ortlieb

Ik heb iets te laat door gehad dat mijn Ortlieb Office Bag ongunstig tegen een punt van de bagagedrager schuurde. Het gevolg is een gat. Precies op de plek waar Ortlieb later pastic bescherming is gaan plaatsen.

Afbeelding

Anyways, de adviesvraag is, ga ik dit met tear-aid aanpakken, of wellicht toch met seamgrip. Of met een middel dat ik nog niet ken ;-)
Duct tape? Dat gebruik ik nu op de plekken bij mijn fietstassen waar slijtage lijkt te ontstaan.
Bij plekken waar de slijtage hoog is doe ik er zelfs nog een stukje plastic (geknipt uit een oud emmertje oid) onder.
Dat had ik al geprobeerd Hans, maar dat hield niet. Heb daarbij overigens niet de moeite genomen de tas schoon te maken.
Ik zou denk ik een waterdicht stuk stof over het gat (laten) naaien en dan de naaden dichtsmeren, maar ik ken tear-aid en seamgrip niet.
Ik heb zeer goede ervaring met Tear-Aid. Maar voor extra zekerheid kan je natuurlijk combineren, eerst het gat dichten met seamgrip en daarna een stuk Tear-Aid er over. (Ik heb al diverse zaken met Tear-Aid hersteld en dat houdt al jaren.)

Ik zou niet gaan knoeien met ducktape (wordt nooit echt waterdicht) en naaien lijkt me op die locatie ook heel problematisch.

Renaat
Klinkt als een verstandig plan Renaat. Denk dat ik voor beide ga. De seamgrip moet ik hoe dan ook nog ergens hebben liggen, dus daar kan ik mee beginnen.
Vroeger had ortlieb reparatiemateriaal van al de door hun gebruikte stoffen, tegenwoordig moet je de tas opsturen zodat deze door hen gerepareerd kan worden. Goed dat ze die service bieden, op vakantie is dat natuurlijk geen optie, dus dan moet je zelf iets gaan proberen, en daarover schrijven ze alleen:
"Kan ik gaten in mijn tas zelf herstellen, bv. onderweg met materiaal voor de reparatie van een fiets?
In plaats van materiaal voor de reparatie van een fiets adviseren wij bv. de Tip-Top reparatieset Camplast; hiermee kunnen kleine gaatjes en scheuren in tassen van PVC- of PU-weefsel waterdicht hersteld worden, bv. onderweg tijdens een fietstocht. Bijkomende, geschikte reparatiesets voor onderweg: Tenacious Sealing & Repair Tape van McNett; Tenacious Tape Max van McNett. Voor een betrouwbare reparatie adviseren wij, het defecte product naar onze klantenservice te zenden."

Wat je nog zou kunnen doen is achterhalen wat voor type doek er is gebruikt en naar een zeilmakerij gaan en vragen of zij iets dergelijks over hebben, en dat aan de binnenkant plakken met bovengenoemde lijmen.
De oorspronkelijke Ortliebs werden gemaakt met hetzelfde materiaal als waar de afdekzeilen van vrachtwagens worden gemaakt (in een iets lichtere uitvoering) En dat is ook te repareren.

Seamgrip blijft ook niet eeuwig houdbaar in de tube, net als solutie (of bandenplak)
_Peter_ schreef: Wat je nog zou kunnen doen is achterhalen wat voor type doek er is gebruikt en naar een zeilmakerij gaan en vragen of zij iets dergelijks over hebben, en dat aan de binnenkant plakken met bovengenoemde lijmen.
Het probleem is dat er je op die locatie helemaal niet bij kan aan de binnenkant.

Renaat
Als je de schroeven aan de binnenkant er uit draait ook niet? op deze manier kun je (ik ken de tas zelf niet overigens) de harde binnenplaat denk ik wel een beetje in de goede richting duwen. Een reparatie aan de binnenkant ziet er ook netter uit en zorgt er tevens voor dat het geplakte minder makkelijk weer los laat.

Die schroeven kun je later weer goed vastdraaien zonder gevolgen voor de waterdichtheid is mijn ervaring.
Ja, vermoedelijk kan ik redelijk ver komen aan de binnenkant. Of ik veel trek heb om dat te doen weet ik nog niet.
Ik zou er aan de binnenkant proberen een stuk reparatiestof tussen te duwen en het zaakje dan aan de buitenkant dichtsmeren. Mooi zal het niet worden. Tweecomponentenlijm houdt ook goed op dit spul overigens.
Trek net de tube seamgrip open.... Uitgedroogd. Die had ik kennelijk al eens gebruikt. Zo maar even langs de Bever voor vervanging. Kan ik gelijk even verlekkerd langs de tenten struinen.
Het enige wat echt goed plakt op fietstassen is het materiaal wat een zeilmakerij gebruikt.
Denk hierbij aan dekzeilen van vrachtwagens. https://www.pvc-tarp.com/nl/6-toebehoren
Onderweg heb ik daar mijn tassen mee gerepareerd en dat blijft prima zitten.
Werkt ook op tassen met een canvas laag zoals jou tas.
Dat is dus PVC lijm, dan kun je ook de reguliere PVC lijm gebruiken die in bouwmarkten verkocht wordt voor PVC moffen te lijmen van sanitair afvoer etc.


Ben
Ah, dat spul. Daar heb ik ook nog wel een potje van staan.

Heb inmiddels de platen en ophanging van de tas losgehaald, het gat van buiten tijdelijk afgeplakt en van binnen seam grip ertegenaan gesmeerd. Morgen eens zien hoe dat uitpakt.

Iedereen dank voor de vele suggesties.
Het wondermiddel voor alles is Sugru. Googel er maar eens op en bekijk de hysterisch leuke filmpjes.

https://sugru.com
Ja, leuk spul hè Eric. Maar om dat ook nog te gaan aanschaffen voor deze tas op leeftijd vind ik ook wat fors. De nieuwere modellen zijn op de plek waar mijn stuk is gegaan reeds verstevigd.
Afbeelding
Afbeelding

Het kan mooier, maar het zit weer dicht :D
Heb je hem nog even met water gevuld om te kijken of je gelijk hebt?
Nee, om de buitenkant een beetje goed te kunnen doen moest ik de tas weer opbouwen. Dus om dan nu nog weer met water te vullen... nee.