Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaten boren in het frame, verstandig? - Forum Wereldfietser

Gaten boren in het frame, verstandig?

Ik zal mij eerst maar voorstellen: Maarten van Scheppingen, 44 en getrouwd.
Tot 3 jaar geleden gingen wij nog met een Gazelle omafiets (1929) en kruisframe (1954) op vakantie. Na een vork breuk in Engeland hebben we gekozen voor modernere fietsen. Een gazelle Orange en een Jakima. Vooral de rollerbreaks bleken niet te voldoen in Zwitserland!
Dit jaar gaan wij vanaf Praag naar huis fietsen, voor mijn vrouw hebben we een nieuwe fiets. Ik heb weer voor een opknapper gekozen. Het is een Gazelle Grenoble, V break voor, naafdynamo, Nexus 7 en een stalen frame. Deze fiets is natuurlijk ontworpen om wat over de heide te fietsen en niet voor onze lange reizen gebouwd.
Ik wil op mijn fiets bidonhouders monteren. Mijn idee was om dat met blindklinkmoeren te doen. Ik weet inmiddels een methode, zodat je geen speciale tang nodig hebt. Heeft iemand ervaring met het zelf maken van dit soort blindklinkmoeren? En vooral verzak ik mijn frame heel erg daarmee?
Een bekende framebouwer in Noord Nederland is niet erg enthousiast over blindklinkmoeren. Kortom, ik zou gewoon een klembeugel gebruiken. Verder hier misschien nog wat nuttige informatie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Hallo Wim,

dank je voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zet de bidonhouders met slangeklemmen of tyraps vast. De link gaat over vakantiefietsen en materiaal. Wij kiezen bewust met deze fietsen om niet te veel te klimmen.
Ik zou inderdaad eerder tieribs of desnoods ducttape gebruiken voor ik gaten in mijn frame maakte. Sterker, dat laatste zou ik gewoon nooit doen. Anyway, hier staan ook nog een paar nuttige dingetjes:

bike4trachttp://www.justpedal.nl/nl/454-bidonhouder-hardware
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1384

De king cage dingen lijken me wel superveelzijdig (heb er net een paar besteld :)).

Met de onderste kun je ook een bidonhouder onder het frame monteren, dan helemaal naar onder schuiven en toch je kleinste voorblad vrijhouden (met een 122 mm trapas moet ik de houder ietsje opzij draaien). Zo komt je bidon superlaag te zitten. Zet wel een lange spatlap op voorspatbord, dan bijft de bidon schoner, i.i.g de bovenkant. Die bidonhouder zat bij mij niet superstrak vast, maar ik heb een tierib (lekkere stevige van de Action) om het frame en de bidonhouder gedaan, en vervolgens met een tweede tierib centraal om die eerste die tierib strakgetrokken. Zit nu super.
Bij het monteren van de Klickfix helpt het wel om goed van bovenaf te drukken. Draai voor montage op de onderbuis de fiets om.

Dat gezegd hebbende, met wat fantasie, een stukje eiken lat, wat oude binnenband en tieribs kan dat ook.
djveer schreef:Ik zou inderdaad eerder tieribs of desnoods ducttape gebruiken voor ik gaten in mijn frame maakte. Sterker, dat laatste zou ik gewoon nooit doen. Anyway, hier staan ook nog een paar nuttige dingetjes:

bike4trachttp://www.justpedal.nl/nl/454-bidonhouder-hardware
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1384

.....

Ter info juiste eerste link
http://www.justpedal.nl/nl/454-bidonhouder-hardware
Die Klickfix Bottle Fix bidonbevestiging lijkt meer bedoeld voor bevestiging op stuur en/of zadelpen, afgaande op de informatie op internet.

Het gegeven dat er sprake is van slechts één bevestigingspunt, terwijl eigenlijk alle andere mij bekende bidonhouders op twee punten bevestigd zitten, doet mij ook een beetje vrezen voor de stevigheid.

Ik heb er overigens geen ervaring mee, wellicht iemand anders wel?
Vroeger hadden alleen heel dure frames nokken voor bidons, kabelgeleiding of een pomp. Je had toen overal beugeltjes voor (mooie van Campagnolo). Dat werd lastiger toen buizen niet meer allemaal dezelfde maat en model waren.
Klassiek zijn op je onderbuis twee klemmen om je metalen bidonhouder vast te zetten. King Cage heeft ze nog geloof ik. Moderner is die klemband van Klickfix, die wel degelijk ook bedoeld is voor framebuizen, en ook bruikbaar is op dikkere en ovalen buizen. De kwaliteit is prima, weet ik uit ervaring, en dat is ook wat je van Klickfix mag verwachten. Het enige nadeel is dat de bidon wat verder van de buis af komt vergeleken met nokjes op het frame.
De keuze om wel of geen gaten in je frame te boren is erg afhankelijk van het type frame, het materiaal en de materiaaldikte. Als je daar geen specifieke documentatie van hebt is dat erg moeilijk te bepalen. Gaten in je frame kunnen voor ongewenste belasting zorgen en scheuren in je frame.
Veel vakantiefietsframes hebben daar niet zoveel last van. Die frames zijn sterk genoeg om een gaatje te kunnen verwerken. Ik heb ooit eens met 6 extra gaten jaren rond gereden zonder problemen. Maar om dat nu in elke type frame te doen :shock:
Kortom, we kennen je frame onvoldoende om wel of niet te adviseren om met je boortol los te gaan. Tenzij je natuurlijk het risico wilt nemen.
Zie de antwoorden van Wim. De betreffende bidonhouder-houder met één klemband werkt hier overigens ook prima.

Het antwoord op de vraag in de titel is gewoon nee. Er is immers een verschil tussen verstandig en joh, wie weet gaat het bij jou ook wel goed.
Het is voor zover ik weet niet verstandig om gaten te boren in je framebuizen. Het leidt tot een zwakte in de framebuis.
Uit constructief oogpunt zie ik geen probleem gaten te boren in laagbelaste delen van een frame-buis, dus de plaatsen waar een bidon normaal zit. Ik heb daar nog nooit een framebreuk gezien. Ik zou het niet doen nabij de lugs of lasverbindingen, hoewel dat wel wordt gedaan bij kabeldoorvoer door de buizen. Maak het niet te bont, dus geen 10 mm gat. Bij een M5 draad wordt het te boren gat 7 mm, bij M4 boren met 6 mm. Ik heb in mijn werk nog wel wat gerekend aan buisconstructies. Een ander verhaal is de conservering. Er zijn speciale kitten die voor een goede afdichting kunnen zorgen en spleetcorrosie geen kans geven. Bij een klemconstructie vermijd je deze sores. Ik heb zelf wel eens zoiets gemaakt om een blokje aan een aluminium buis te bevestigen. Ik wilde onder geen beding een gat boren i.v.m. binnen komen van zeewater.
mikefiets schreef:Die Klickfix Bottle Fix bidonbevestiging lijkt meer bedoeld voor bevestiging op stuur en/of zadelpen, afgaande op de informatie op internet.
Er zit geen verschil tussen montage op zitbuis en zadelpen. Lijkt me dat een liggende of bovenbuis ook prima voldoen :lol:
Het gegeven dat er sprake is van slechts één bevestigingspunt, terwijl eigenlijk alle andere mij bekende bidonhouders op twee punten bevestigd zitten, doet mij ook een beetje vrezen voor de stevigheid.

Ik heb er overigens geen ervaring mee, wellicht iemand anders wel?
Ik zelf gebruik al jaren Topeak Cage mounts, zowel op frame als zadelpen, dat zit ook met 1 klemband... geen centje pijn. Zoveel kracht staat er nou ook weer niet op zo'n ding. Ik heb totaal niet het gevoel dat het wiebelt of anders instabiel is.