Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoud leren zadel - Forum Wereldfietser

onderhoud leren zadel

Hoe onderhoud je je leren zadel?
Hoe vaak smeer je het in en met wat? Smeer je zowel de boven- als onderkant (van het zadel :-) in?
Voor GB zadel, haal je het leren dek eraf?
Hoe vaak span je het na?
Gebruik je een speciaal hoesje tegen de regen (als je er niet op zit natuurlijk)?

Ik heb zelf een Gilles Berthaud Aspin en smeer ongeveer 1x per jaar de onderkant in met Brooks vet. Had voor bescherming de bijpassende 'badmuts' maar die scheurt na 1,5 jaar al spontaan uit elkaar.

Bedankt,
Robert
Ik heb een Brooks B67 Select en smeer 2x per jaar wat Brooks vet op m'n zadel. Alleen op de bovenkant. Ik heb ze na bijna 2000km nog niet hoeven na spannen. Ik fiets er gewoon mee in de regen zonder spatborden. Omdat ik een grote zadeltas (Brooks Glenbrook) achter m'n zadel heb hangen wordt de onderkant van m'n zadel ook niet nat.
quote="Bikefools"
>Hoe onderhoud je je leren zadel?
Zelden. Een keer per drie jaar of 7500 km?
Het dek wordt er soepeler van. Brookszadels zijn helaas al veel te soepel. Ik heb wat foto's klaar waar ik binnenkort een stukje over schrijf.

> Hoe vaak smeer je het in en met wat?
Het door de fabrikant aanbevolen spul. In mijn geval Proofide van Brooks.

>Smeer je zowel de boven- als onderkant (van het zadel :-) in?
Normaliter alleen onderkant. Als er bovenop barstjes gaan komen dan krijgt die ook een laagje maar ik heb geen idee of dat helpt of dat ik dan te laat ben. Ik heb dat maar op één van mijn zadels gehad.

>Hoe vaak span je het na?
Alleen als ik op de stangetjes dreig komen te zitten. Zie ook mijn komende onderwerp.

>Gebruik je een speciaal hoesje tegen de regen (als je er niet op zit natuurlijk)?
Nee, ik gebruik een gewone plastic zak, maar wel erg consequent want ik heb eens een drijfnat zadel dat een nacht in de regen had gestaan binnen 20 km jaren ouder gemaakt.
Mijn eerste Brooks smeerde ik vooral onderin een paar keer in. Voor mij zakte die bRooks te snel door, vermoedelijk ook vanwege mijn 100+gewicht. Mijn huidige Brooks heb ik nu drie jaar en heb ik nog nooit ingesmeerd. Hij blijft veel beter op spanning, al weet ik natuurlijk niet of dat daardoor komt.
Hallo,

ik heb een brooks flyer die krijgt elke drie maanden een laagje proofride aan boven en onderzijde.
Opspannen doe ik alleen als ik het gevoel krijg dat deze te slap wordt. Dit heb ik ondertussen 2 keer gedaan dat is ongeveer na 5000 Km.
Een zadeldekje gebruik ik van Brooks die bevallen goed €6,95 bij de fietsenmaker en ik heb er twee bij elk zadel eentje. Ze zijn nu 4 jaar oud en worden elke dag meegenomen opgevouwen onder het zadel en gebruikt als het regent of mistig is.

groet Luc.
Niet te vaak (elke drie maanden is echt te vaak). Vroeger met Brooks Proofide, nu met de was van GB. Dat laatste lijkt beter.
Ik gebruik altijd een goede plastic zak, want als je op een nat zadel gaat rijden wordt het er echt veel slechter van. Daarom zit de zak er ook om als ik in de regen fiets.
Als je bovenkant van zwart brooks B17 zadel in vet, heb je kans dat hij geruime tijd,
blijft afgeven. ( helaas ervaring )
Dus kun alleen zwarte broek dragen met fietsen.
Zelf gebruik ik nadien geen vet meer, zadel blijft prima en zakt minder snel door.
Laat fiets niet in regen staan zonder afdek hoesje zadel.

Groet, Gert
Een keer in de paar jaar (zodra ik zie dat het leer aan het uitdrogen is) met paste wax van Grangers. Zowel boven als onder insmeren, nachtje laten staan en dan de dag erna droog poetsen.

Op deze manier gaat mijn Brooks B72 Imperial al weer 6+ jaar mee.

Denk ik de praktijk dat ik het zadel 2-3 keer zo heb behandeld.