Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapas advies - Forum Wereldfietser

trapas advies

Hallo

Ik heb het volgende probleem:

Mijn nicht vroeg of ik een ander crankstel op haar fiets wilde zetten.

Er zit nu een jis industrie gelagerde trapas op van 112 mm. Om het nieuwe crankstel goed te monteren moet er een trapas in van 122mm.

Toen ik het oude crankstel er af haalde viel aan de rechter kant de plastic cup er af. (Shimano maakte vroeger assen met plastic cups nu gelukkig van staal)

Aan de linkerkant was het plastic ook heel slecht.
Ik ben met de fiets naar de fietsenmaker geweest die mij vertelde dat het misschien niet gaat lukken.

Mijn vraag is. Het gaat om een 12 jaar oude giant randonneur van aluminium. Als het niet lukt, is het dan mogelijk om de trapas er uit te boren?

Wie heeft er suggestie of heeft het zelfde probleem ervaren.

Mario
Als ik het juiste probleem voorheb (namelijk dat de plastic bussen kapot zijn, zodat je bracket tool geen pak meer heeft), dan zou het moeten lukken om:

1) een van de twee bussen eruit te kappen met bv een fijn beiteltje. In het slechtste geval moet je de bus smelten met een brander, maar da's niet zo fijn voor de lak.

2) de trapas er uit te timmeren (richting van waar je de bus er uit hebt gekapt), hard kloppen!

3) de andere plastic bus eruit te prutsen met beitel/schroevendraaier.

De draad van de bracket is waarschijnlijk lichtjes beschadigd dan, maar als je die opzuivert kan je in principe een nieuwe trapas installeren.

Een fietsenmaker zou dat moeten kunnen in elk geval.
Bedankt

Hoor morgen van mijn nicht of het bij de fietsenmaker is gelukt.

Mario
Ik heb wel eens een trapas gehad waarvan de plastic cup niet los wilde. Voor eigen risico hoe het me lukte.

De plastic cup was oud en bros met daarbij dat de cupnokken voor de trapasafnemer kapot gingen bij het normaal verwijderen. Eea was met kruipolie ingespoten en laten weken.

Toen het op de normale manier niet lukte, het gedeelte van de cup verwijderd dat buiten de bracket steekt, scherpe houtbeitel gebruikt. Vervolgens met dun boortje van pak hem beet 1,5 mm dik voorzichtig tweemaal tegenover elkaar een gaatje helemaal door het restant van de cup geboord zodanig dat het schroefdraad in het frame niet beschadigd. Meer kruipolie daarna in de gaatjes gedaan en weer wat laten weken. De boel kwam daarna vrij door met een platte schroevendraaier en een hamer de cup in de losdraairichting los te tikken. Schroefdraad inspecteren en evt. bramen, vuil enz verwijderen voordat je nieuwe trapas erin plaatst.
supermario schreef:... die mij vertelde dat het misschien niet gaat lukken.
Het is me niet helemaal duidelijk wat er nu precies niet gaat lukken.
Ik ken geen trapassen met aan twee kanten een kunststof kap, maar als er ééntje daarvan af is kun je de as er toch uittikken? Een losse kunststof kapje kun je er zoals gezegd met een beitel uitbikken. Ik heb ooit gebikt totdat ik het ding met de waterpomptang kon pakken en ik vervolgens als een vrij lompe tandarts (en vloekend) het plastic geval eruit kon krijgen. Ik vermoed nog steeds dat iemand dat ding met tweecomponentenlijm had vastgelijmd. (Want dat is een van de mogelijke oplossingen als je te veel speling op de draad hebt)
Bedankt voor jullie advies.

Leon
Wat er niet gaat lukken daar word mee bedoeld de trapas er uit draaien.

Nu heeft shimano bij de bbun55 as stalen cups met vertanding. Deze oude as heeft plastic cups waar bij de vertanding stuk is. Je kan er dus geen afnemer op zetten om deze cups er af te draaien.

Kreeg net van nicht te horen dat fm de as er niet uit krijgt. Zij heeft nu bij bike4travel een crankstel gekocht die past op een aslengte van 112 mm.

Mario
Maar dat is het omzeilen van een potentieel probleem, toch? Want wat gaat zij nu doen als de trapas versleten is?
Waarschijnlijk ander frame kopen.

Gelukkig gaat zo een trapas zeer lang mee. Haar fiets is nu ongeveer 14 jaar oud.

Mario
Jammer, maar wel begrijpelijk.
Klinkt niet als een old school fietsenmaker dat! :D
Nouja. het betere sloopwerk:

- met een slijptol de "vierkante -JIS-assen" er dicht mogelijk tot aan het frame weghalen. (Hou het hoofd niet recht voor de slijprichting en draag een veiligheidsbril, mkay?)
- met een Dremel oid met slijpschijfjes het midden uit de BB beginnen weg te halen (je kunt nu van een echte veiligheidsbril naar een normale bril terugschakelen), je moet door de kogellager heen. Hou je hoofd nog steeds niet recht voor de slijprichting, wrik niet met het ding, etc. Daarna kun je de restanten as eruit tikken.
- dan kun je kijken of je ergens voldoende houvast hebt of kunt maken om er een dremel oid op te zetten om de draad los te tikken. Eén van de kanten is doorgaans tegendraads.
- lukt dat niet dan pak je een boormachine/Dremel met een ronde slijpsteen en slijp je de zaak tot vlak voor het frame af. (linksom of rechtom zetten al naar gelang de losdraairichting aan die kant. Tegen die tijd zou het al best eens kunnen zijn dat een en ander zoveel te voorduren heeft gehad dat er stukken loskomen (we hebben het hier als ik het goed begrijp over kunststof draad aan beide kanten??)
- Als je echt tot aan de draad op het frame komt ga je die ook beschadigen. Dan kun je een "threadless BB" nemen als vervanging. Ik heb er een van Breet in mijn woonplaats, die voldoet totnutoe prima, is weliswaar 127 mm breed, maar 5 mm assymetrisch en omdat hij geen gebruik meer maakt van de draad in het frame dus om te draaien en werkt dan aan de aandrijfzijde als een 122mm 8).

Ik krijg er haast zin in :).

edits:
- mhh mischien is B M's methode beter.
- een licht beschadigde draad in het frame laat zich natappen
- oh misschien kun je ook beginnen met het eruit slaan van de as inderdaad
djveer schreef:- dan kun je kijken of je ergens voldoende houvast hebt of kunt maken om er een dremel oid op te zetten om de draad los te tikken.
Dremel maakt veel gereedschappen maar met de meeste kun je volgens mij beter niet tikken. Met een drevel gaat het vast beter.

Carl
Ik ging vandaag naar een andere fm. Die vertelde:

Ik heb ervaring met dit probleem. Gewoon het bracket warm maken. Het plastic smelt en krimp weg. Nu met een hamer de as er uit slaan en daarna het draad tappen. Is wel een uur werk.

Ik zei: dat kost dus €60 arbeidsloon. Van daar bij bike4travel een nieuw crankstel gekocht

Mario