Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaufberatung - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kaufberatung

Leon schreef:Als ik zelf klein genoeg was zou ik deze opknapper gewoon kopen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... vaghon.htm
... omdat...?
(de prijs? de kwaliteit? de wielmaat? iets anders?)
Het is een 26" Avaghon racefiets. Maar met wat geluk kun je er ook aaridg wat bagage op meenemen.
Hoeveel moet het zijn? Las ik ergens niet dat jij van de 25+kg bent? ;-)
Wim schreef:Leuk fietsje die avaghon howel meer als speelfiets dan als vakantiefiets zou ik denken. Racestuur erop en racen maar.
Als je klein bent zijn kortere cranks van bivoorbeel 160 mm ook een goed plan. Bij een daarop aangepast frame kan de trapas dan ook weer 1 cm lager en dat scheelt bij het opstappen en rijdt ook net wat rustiger.
De betere jeugdfietsen waar ik naar heb gekeken (!) hebben dat. Daar kan echter niet genoeg bagage op mee, en dan is de prijs niet meer in verhouding.
Hoeveel bagage wil je dan meenemen?
Mar schreef:Las ik ergens niet dat jij van de 25+kg bent? ;-)
Ik meet niet alles af aan mijn eigen situatie hoor.
Maar 25 kilo is voor een kleiner persoon wel veel. Als je een echte S bent in plaats van een L dan kunnen al je spullen ook kleiner zijn en dat scheelt flink in gewicht. Tent, slaapzak, matje en kleren zijn bij mijn allemaal een slag groter dan bij anderen.
Ik kijk vaak jaloers naar kleine kampeerders die met kleine kookpannetjes bezig zijn. Ik zou twee keer moeten koken.... Die lui hebben zelfs minder brandstof nodig om hun kleinere maaltijd warm te maken. Het zit in bijna alles.
En ze vangen ook nog eens minder wind waardoor ze ook minder energie nodig hebben. 't Zou niet moeten mogen!
Oneerlijk, alles!

Ik heb nooit het totaalgewicht van mijn bagage gemeten bij gebrek aan een fatsoenlijke weegschaal. Alles kán in twee tassen en een stapeltje bovenop. In het kloekentijdperk had ik er een leunstoel aan. Wel haal ik op inpak-keuzemomenten de keukenweegschaal erbij. Vooral voor kledij en het linnengoed dat mee moet, want in dat materiaal zit nogal een range. Ik heb, hoop ik over paar maanden: had, altijd last van teveel volume vanwege een kussentje en een extra schuimrubbertje op m'n TaR-matje. Dat is niet zwaar, maar wel groot maar zonder goed slapen is er aan het hele fietsgebeuren geen eer te behalen. Ergo: kom niet aan mijn bed 8)

Een ander issue waar ik geen concessies aan doe is veiligheid. Er gaan een deugdelijk alu-kookscherm en slot(en) mee. Dondert niet dat het wat zwaarder is.

Mannen, de chauffeur staat klaar om naar een (de) dealer van Velttraum te rijden. Had nou gewoon effe verteld dat die Duitser alleen maar in 26-jes doet met frame-keuze van XXS t/m veel te groot in een aantal modellen en opties. De frame-onderdelen zijn per maat op elkaar afgesteld, dus geen frame 44 met bovenbuis 56 e.d. Afbouwkwaliteit loopt van B+ t/m A+ kwaliteit. (ik heb eea goed bestudeerd en kan op voor het tentamen).

Voor de groterts neem ik een windschermpje mee. Virtueel dan. :idea:
Kijk, als je nou naar VelOtraum reed zou ik zeggen - logisch. Maar wisten wij veel dat VelAtraum die keuze ook biedt... 8)
:D Sssst...
quote="Mar"
>Ik heb nooit het totaalgewicht van mijn bagage gemeten bij gebrek aan een fatsoenlijke weegschaal.

Ik weet niet of je een personenweegschaal hebt? Dan eerst jezelf wegen, onthouden ( :oops: ) en dat met al je tassen in de hand, desnoods met fiets met bidons en al op de schaal gaan staan en naar beneden naar het wijzertje kijken ... Dan rekenen.
Volgens mij weegt niemand z'n fiets als het gaat over hoeveel bagage je meeneemt... Maar helemaal onlogisch is het niet als je van plan bent ook je fiets vaak te tillen. Maarre, het hoeft niet allemaal ineens he. Het mag in stapjes, ervan uitgaande dat je gewicht niet per 10 minuten fluctueert.
quote="Travelmaster"
>Volgens mij weegt niemand z'n fiets als het gaat over hoeveel bagage je meeneemt...
Ik ben kennelijk niemand? Ik weet dat er meer niemanden zijn.

> Maarre, het hoeft niet allemaal ineens he. Het mag in stapjes,
> ervan uitgaande dat je gewicht niet per 10 minuten fluctueert.

Dat het beter is om dat wel te doen is nu juist het punt. Eenvoudige personenweegschalen zijn namelijk vreselijk onnauwkeurig. Je zit er zomaar een halve kilo naast. Als je dan in 10 pakketjes weegt blijft er van de somnauwkeurigheid weinig meer over dan een brede statistische gausscurve rondom het meest waarschijnlijke gewicht.
Oh jee, dat moeten we niet hebben zeg.
Travelmaster schreef:Oh jee, dat moeten we niet hebben zeg.
Afbeelding
Ik hoopte op een linkje, want statistiek was nooit mijn sterke punt. Maar wat me dan weer wel aanspreekt in je aanpak is dat je er lekker snel klaar mee bent. Gewoon één keer meten, klaar.

Afbeelding
Leon schreef:Dat het beter is om dat wel te doen is nu juist het punt. Eenvoudige personenweegschalen zijn namelijk vreselijk onnauwkeurig. Je zit er zomaar een halve kilo naast. Als je dan in 10 pakketjes weegt blijft er van de somnauwkeurigheid weinig meer over dan een brede statistische gausscurve rondom het meest waarschijnlijke gewicht.
En dan sta je daar bij de incheckbalie: moet je opeens heel veel bijlappen...

De vergelijking met de rooskleurige waardering op de balans van pakketjes rommelhypotheken is snel gemaakt. Of toch niet: daar mocht de belastingbetaler bijlappen.

Ik heb overigens zelf een digitale hangweegschaal. Zo'n klein ding dat je aan een haak hangt en waar je fietsen, tassen etc aan kunt afwegen.
Dat zijn de mooiste ja.
Wim schreef:Hoeveel bagage wil je dan meenemen?
(...)
Als je klein bent zijn kortere cranks van bijvoorbeel 160 mm ook een goed plan.
85 kg moet voor mij probleemloos kunnen. De grootste maat van Woom Bikes gaat tot 90 kg. Dat houdt niet over.
Kleinere cranks zijn bij jeugdfietsen zeker te vinden: zadelhoogte en crankmaat komen uit op een max van ca 70 cm resp. 150 mm. De verhouding van de beoogde fietser op deze 26-er lijkt mij daarmee vergelijkbaar met die van een kleine volwassene op een 28-er.

Een andere kanditaat zou een 26-M van Pyrobike kunnen zijn. Cranklengte is dan al 170 mm. (Hun grootste maat 26 L is net zo groot als de gangbare kleine trekkingfiets met een bovenbuislengte van 568 mm en zie ik als een fiets voor jongens die in de groeispurt zijn beland.) Charmant is de derailleur van 2/11. Door de betere kwalititeit en met verdere aankleding komt de prijs uit op zo'n €1000 vanwege toevoegingen als een deugdelijke achterdrager en, wat mij betreft, verlichting, ander zadel en standaard. Vertrouwend op Deutsche Qualität klinkt dit concept me niet verkeerd in de oren, gesteld dat de belastbaarheid tenminste 90 kg is.

Maar dan....Verkrijgbaarheid is in Nederland zeer beperkt en in Duitsland beperkt. Proefritjes worden dus 'lastig' en ik ga uit van aanschaf alleen op bestelling. Van aanbetalingen weet ik niets, maar ik denk dat het risico niet bij de fabrikant ligt.
Aansluitend hierop is misschien http://www.islabikes.co.uk/islabikes-adults-bikes nog een optie.
Daar geldt eveneens voor dat passen en proefrijden in NL zo goed als geen optie is. Een beetje op de gok dus.

Mijn ervaring met Islabike is dat het wel erg prettig communiceren is. Mijn vragen werden snel en duidelijk beantwoord. Het ging over de aanschaf van de Beinn 26" small. De koop pakte goed uit, want de maat past perfect bij mijn zoon.
De levering ging ook aardig vlot, verzendkosten vielen mee en de fiets was degelijk verpakt.
Precies, Islabikes is een goede optie. Dat zijn goede kleinere fietsen met ook verder wat aangepaste onderdelen zoals wat smallere sturen en kortere cranks. Wil je toch passen dan kun je in Nederland nog kijken bij Frog bikes. Die hebben ook goede vakantie fietsen voor kinderen en kleine volwassenen. Mij werd overigens niet duidelijk hoeveel bagage je mee wilt meenemen (toch geen 85 kg?).
Wim schreef: Mij werd overigens niet duidelijk hoeveel bagage je mee wilt meenemen (toch geen 85 kg?).
Help nee! Die 85 ben ben ik met (nogal royaal) bagage. Daar komen de jeugd-Islabikes niet aan toe (65kg). Om daarop zelf vol gepakt te gaan mag je dan niet zwaarder zijn dan ca 45 kg. Tja. Das war einmal.

De Isla-Adult-versie gaat tot 125 kg, heeft 700c wielen (27,5 inch, begrijp ik) en is nu niet op voorraad. Bestellen kan wel. Weinig info over de geometrie en plezierig heldere info over levering etc.

Stip-fietsen in Nijmegen heeft een winkel vól met kinder- en jeugdfietsen van Woom en Frog. De grootste Woom gaat tot 90 kg Voldoende dus. De geometrie is spannend met max. stuurhoogte van 90 cm.

(wordt vervolgd)