Additionally, paste this code immediately after the opening tag: conventioneel balhoofdlager vervangen door Ahead - Forum Wereldfietser

conventioneel balhoofdlager vervangen door Ahead

Door het gepromoot van Willem Jongman wil ik nu ook een voorvork met gegoten vorkkroon. Op dit ogenblik heb ik een unicrown.
Mijn binnenbalhoofdsbuis heeft als buitendiameter 1 1/8". Bij sjscycles kan ik een voorvork kopen met precies dezelfde afmetingen (rake & length) als mijn oude en ook de felbegeerde gegoten vorkkroon.
Alleen jammer dat ze deze vork enkel in type Ahead verkopen en niet conventioneel met draad erop getrokken.

Behalve de voorvork moet ik bijgevolg ook mijn balhoofdlager (headset) en stuurstang (stem) vervangen.

Geen probleem tot dusver. Maar hoe verwijder ik de oude lagercups uit mijn balhoofd en hoe plaats ik de nieuwe erin? Waar moet ik opletten?

Ik dacht deze lagers van de tegenovergestelde zijde langs binnen met een lange doorslag, voorzichtig rondomrond eruit te tikken.
De nieuwe zou ik erin tikken met behulp van een passende piston-as (zuiger-as van een automotor).

Is dit de manier of zijn er betere?
Alvast bedankt aan de experts :-).

PS: Of zou ik misschien zelf draad kunnen trekken op de balhoofdsbuis?
Waar vind ik zo'n draadsnijkussen?

Ik vond ondertussen zelf al een mooie oplossing op het web:

"Als je een balhoofdstel verwijdert omdat het versleten is kun je hem er gewoon met een stukje alu, of messing uit tikken, het maakt dan niet meer uit of je nog een extra kras maakt aan de binnenkanten van de cups, Voor het inpersen kun je gewoon een stukje M10 draadstang nemen , twee moeren en als aandrukplaat twee plaaten van multiplex .
Je trekt de cups er dan zo in."

Maar je mag nog altijd commentariëren.