Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanging schijfremmen - Forum Wereldfietser

Vervanging schijfremmen

Hoi,

ik krijg de indruk dat mijn Avid BB7 mechanische schijfremmen op mijn ligfiets misschien het einde van hun (ontworpen?) levensduur bereikt hebben. Ik heb er ongeveer 44.000 km mee gemaakt nu. Ik fiets er ook in de winter mee.

Vraag #1: zijn hier meer fietsers die ervaring met deze remmen hebben en wat is jullie ervaring qua levensduur? Hoe verhoudt de levensduur van deze rem zich t.o.v. concurrenten in het zelfde prijssegment?

Vraag #2: het lijkt mij leuk om eens hydraulische schijfremmen te gaan gebruiken. Die had ik ook op mijn rechtop fiets, die helaas gestolen is. Daar had ik Magura HS 33 remmen op zitten. Dit waren de meest comfortabele remmen die ik tot nu toe heb gehad, maar met de Avid BB7 heb ik duidelijk meer kilometers gemaakt.

Kan ik zonder problemen bijvoorbeeld een Shimano schijfrem monteren op de bevestiging waar nu nog de Avid BB7 rem op zit? Ik heb de bevestiging even opgemeten, ik heb zo te zien een 74 mm "post mount", d.w.z. de hart-hart afstand van de gaten waar de bevestigings bouten in komen bedraagt 74 mm. Is de afstand van de remklauw - en daarmee de remschoentjes - t.o.v. de remschijf gelijk bij verschillende fabrikanten, m.a.w. is dit gestandaardiseerd en kom je goed uit met uitlijning als je overstapt van het ene naar het andere merk?
Hoi, remklauwen kun je gewoon monteren daar zit geen verschil in. Mbt merken, persoonlijke voorkeur voor Shimano hydraulische schijfremmen, goed doseerbaar en meer clearance dan Avid. Ook eventueel bleeding is erg makkelijk en je gebruikt minerale olie en geen DOT4 of DOT5 die naar een tijdje moet worden vervangen.
Ooit gehoord dat mensen in hele afgelegen gebieden remmen met minerale olie bijgevuld zouden hebben met willekeurige plantaardige olie en daarmee bleven werken...

Ben zelf aan t overwegen om ook over te gaan op hydraulische schijfremmen met wel 203mm schijven voor max remkracht en koeling (geen ligfiets maar 26" fiets). Dat laatste zal tov een normale velg tegen vallen gezien de omtrek nog steeds n heel stuk kleiner is dan die van een velg.
Het grote nadeel van hydraulisch tov van mechanisch blijft toch dat de pistons het nodige onderhoud vergen. Er zijn helaas maar weinig merken waarbij je die zelf kan vervangen, als je al aan de onderdelen kan komen. Ik merk zeker verschil tussen mechanisch en hydraulisch maar als je weet wat je hebt is een nieuwe BB7 (met RVS boutjes) zeker het overwegen waard (Wel duurder dan het ook nog verkrijgbare oude model). Het enige wat je dan nodig hebt is de remklauwen de rest kun je zo houden. Het is ook even de vraag of je velgen nog geschikt zijn voor velgremmen, dat is tegenwoordig ook niet altijd meer het geval.
Hoi,

hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb bij nader inzien toch besloten om bij het huidige remsysteem te blijven: ik wil een nieuw setje Avid BB7 mechanische schijfremmen kopen. Dan weet ik (bijna) zeker dat het gaat passen en weet ik ook wat voor kwaliteit ik kan verwachten.

Altijd als iets kapot gaat ben ik wat teleurgesteld en vraag ik mij af of het niet langer had meegekund, maar het had natuurlijk ook korter meegekund. Als het nieuwe setje nog eens 44.000 km kan halen, dan zit de ligfiets op 88.000 km, en mag ik heel tevreden zijn denk ik!
kenben schreef:Hoi, remklauwen kun je gewoon monteren daar zit geen verschil in. Mbt merken, persoonlijke voorkeur voor Shimano hydraulische schijfremmen, goed doseerbaar en meer clearance dan Avid. Ook eventueel bleeding is erg makkelijk en je gebruikt minerale olie en geen DOT4 of DOT5 die naar een tijdje moet worden vervangen.
Ooit gehoord dat mensen in hele afgelegen gebieden remmen met minerale olie bijgevuld zouden hebben met willekeurige plantaardige olie en daarmee bleven werken...

Ben zelf aan t overwegen om ook over te gaan op hydraulische schijfremmen met wel 203mm schijven voor max remkracht en koeling (geen ligfiets maar 26" fiets). Dat laatste zal tov een normale velg tegen vallen gezien de omtrek nog steeds n heel stuk kleiner is dan die van een velg.
Ga eerst maar eens na of die diameter in het frame en je voorvork past. Zeker achter is dat lang niet altijd het geval.