Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elimineren knipperen van licht bij naafdynamo's - Forum Wereldfietser

Elimineren knipperen van licht bij naafdynamo's

Toen ik besloot een nieuw voorwiel met naafdynamo te bouwen wist ik van tevoren dat naafdynamo's verlichting kunnen laten knipperen bij lagere snelheid maar dat ik dat evt. kon verhelpen met een kleine toevoeging. Het valt nu ik het gebruik wel mee maar vanwege de stuurmand zit de lamp hoog aan de stuurpen gemonteerd en deze schijnt dus over de mand heen. Als daar wat in ligt, vooral als het een lichte kleur heeft, dan weerkaatst het licht daarop en het knipperen valt dan extra op. Nog steeds geen ramp maar ik ben toch wel geïnteresseerd in een eventuele oplossing. Sowieso wordt ik me er elke keer dat ik wegrijdt van bewust en dat is toch een onnodige afleiding. Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit niet al door de makers van de naafdynamo's en/of de verlichting zelf al ingebouwd wordt verholpen of dat die er een accessoire voor aanbieden maar die ben ik vooralsnog niet tegengekomen.

Voor de basisfunctie van knipperreductie heb je niet echt meer nodig dan een diodebrug en een condensator met een beetje behoorlijke capaciteit. Daar zijn wel circuits voor te vinden. Je kunt ook veel verder gaan en er een batterijback-up achter te hangen wat ik ook wel handig vind maar de zaak aanzienlijk complexer maakt

Hier: http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm

en hier: https://people.nscl.msu.edu/~daniel/sreg.htm

Staat het nodige.

Hebben mensen ervaring met het verhelpen van dat knipperen? Weet men evt. kant-en-klare accessoires te koop die dit doen (voor een beetje normale prijs)? Ik heb die nog niet kunnen vinden.
Het enige wat ik kan bedenken is (eerder) harder te gaan fietsen. Nu weten we ook niet wat voor koplamp en naafdynamo jij hebt, dus dat maakt het al iets lastiger. In de meeste lampen van BuMM en SON zitten al condensatoren die er voor zorgen dat je nog iets van een standlicht functie hebt.
Dit wordt in principe al opgelost door koplampen met standlicht. Dat werkt alleen niet gedurende de eerste minuut of zo, want dan is de condensator nog niet opgeladen.
Het is een niet echt dynamo of lampspecifiek verschijnsel naar ik begrepen heb, maar het is een Sturmey Archer XL-FDD met een Herrmans H-One S (en achter Herrmans H-Track Dynamo).

http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-fdd
http://www.herrmans.eu/start-english/pr ... ilyId=1027
http://www.herrmans.eu/start-english/pr ... ilyId=1097

Voor- en achterlicht hebben beide een standlichtcondensator maar bij de voorlamp worden daar twee kleinere LEDs voor gebruikt. De LED voor het rijlicht is veel te sterk om daaruit gevoed te worden en blijkbaar wordt die niet ook tevens gebruikt om het knipperen tegen te gaan. Ik denk dat de ontlading daarvoor mogelijk bewust te laag wordt gehouden om bij een sterke LED effectief te zijn en die standlichtcondensator moet natuurlijk ook juist opgeladen blijven om het standlicht bij stilstand te voeden. Bij een antiknipperfunctie laadt en ontlaadt die snel.

Het maakt niet uit hoe snel je optrekt, je zult toch altijd die langzamere fase door moeten. Of die nou 2 of 5 seconden duurt, het blijft elke keer even opvallen.
Bij mijn Edelux wordt gewoon de grote led gebruikt als standlicht, en hierbij vangt de condensator de knipperende stroomtoevoer heel aardig op, als je eenmaal enkele meters gefietst hebt. Dat is gewoon niet anders.
Zou een lagere locatie van de lamp niet ook een oplossing zijn?
jaccow schreef:Zou een lagere locatie van de lamp niet ook een oplossing zijn?
Zoals ik al schreef is die positie nou juist gedicteerd door de stuurmand. Die wordt gebruikt dus die blijft. Daardoor is montage op de vorkkroon niet mogelijk. De hoge positie heeft ook nog enkele voordelen want daarmee zit hij binnen handbereik en je schakelt hem al fietsend heel makkelijk aan en uit en de lamp is ook erg makkelijk wat hoger of lager te richten al naar gelang de situatie. In het normale verkeer staat de bundel laag zodat tegenliggers niet verblind worden en op afgelegen onverlichte fietspaden wat hoger om ook wat verder weg nog goed te kunnen zien.

Maar los van eventuele reflecties door mandinhoud zie je de lichtvlek op de rijweg natuurlijk altijd, mede door de hoge lichtopbrengst van deze lamp, en neem je die knippering bij het wegrijden waar en dringt die waarneming zich telkens aan je bewustzijn op. Op zich is dat een 'minor inconvenience' en de voordelen van een naafdynamo over een banddynamo zijn groot genoeg om het voor lief te nemen maar als ik het met een niet onevenredig grote inspanning kan elimineren dan zal ik dat niet laten.

Daarnaast. Ik zie zelf bij andere fietsers ook wel knipperende voorlichten door naafdynamo's en die knipperlichten hebben nu eenmaal de neiging om wat onevenredig veel aandacht naar zich toe te trekken en daardoor wat af te leiden van de omgeving. Dat vind ik in principe ongewenst en ook mede daarom wil ik liever dat mijn verlichting niet knippert.

Het is alleen wat vreemd dat je daarvoor zelf aan de slag lijkt te moeten met de soldeerbout om een relatief simpele schakeling in elkaar te knutselen en dat er (nog) geen kant-en-klare oplossingen voor worden aangeboden. Want dat is dus o.a. de vraag. Weet men die toch wél te vinden?
Het lijkt me dat dit nogal verschilt van lamp tot lamp. Dat zou wel mee in de prijs kunnen zitten. Op drie fietsen in huis zit een Philips SafeRide. Die knipperen niet (tenzij de eerste meters). Op een andere fiets zit een BuM Luxos U. Knippert ook niet. Op nog een andere zit een Shutter Precision LS003. Al die fietsen (niet allemaal de mijne) zijn uitgerust met een naafdynamo en geen enkele knippert. Het zijn wel allemaal koplampen met standlicht, waarvoor dus energie opgeslagen wordt in een condensator (of bij de Luxos in een bufferaccu).

Je zou dus kunnen stellen dat jij nu moet knutselen omdat je de verkeerde koplamp kocht.
Ik zie inderdaad ook geregeld fietsen met knipperende koplamp, maar die rijden dan vaak ook héél erg traag of de eigenaar stapt met de fiets aan de hand. Ligt dus, volgens mij, meer aan de koplamp dan aan de naafdynamo.
CapoJan schreef:(tenzij de eerste meters)
Ik HEB het toch ook over bij langzaam rijden! Het op gang komen. Me dunkt dat ik daar duidelijk over was. In de allereerste zin nota bene. Boven de 10 km/u of zo zie je het niet meer. Dat is een algemeen bekend verschijnsel bij naafdynamo's dat standlichtcondensatoren waarschijnlijk ook niet kúnnen oplossen omdat ze dan hun standlichtfunctie niet goed kunnen vervullen. Dat heb ik ook al besproken.

Willen mensen wel zo vriendelijk zijn om te lezen waar het nou écht over gaat voordat men aannames doet en dáár op reageert met niet echt behulpzame bijdragen? Daar heeft niemand wat aan.
Het is simpel: het komt door de constructie van een naafdynamo. Als je eenmaal hard genoeg rijdt is het knipperen niet meer te zien (want te snel). Als je een goed standlicht hebt is dat systeem nadat je enige afstand gereden hebt ook voldoende opgeladen om daarna ondanks een eventueel lage snelheid het knipperen toch onzichtbaar te maken door de pauzes in de stroom toevoer op te vullen. Dit is dus alles wat er over te zeggen valt.
Man Met Fiets schreef:
CapoJan schreef:(tenzij de eerste meters)
Ik HEB het toch ook over bij langzaam rijden! Het op gang komen. Me dunkt dat ik daar duidelijk over was.
Er zit duidelijk verschil tussen knipperen bij de eerste meters na lang stilstaan/meer dan 1..2min/ en knipperen bij langzaam rijden.
Ik heb hetzelfde Philips Saferide als CapoJan en ik heb geen last van.
Kort verhaal - jij heb chinezen rotzooi en goede lampen hebben bijna geen last van.

Wil jij koort technisch verhaal -> op een goede lamp heb je
1. dikke ElCo's - zorgen voor geen knippende licht
2. een superCap - zorg voor licht bij stillstaan of op hang komen na t/m 1 min stillstaan
Wim schreef:Het is simpel: het komt door de constructie van een naafdynamo. Als je eenmaal hard genoeg rijdt is het knipperen niet meer te zien (want te snel). Als je een goed standlicht hebt is dat systeem nadat je enige afstand gereden hebt ook voldoende opgeladen om daarna ondanks een eventueel lage snelheid het knipperen toch onzichtbaar te maken door de pauzes in de stroom toevoer op te vullen. Dit is dus alles wat er over te zeggen valt.
Er is beduidend meer over te zeggen. Daarvoor gaf ik de links maar daar moet men dan wel even kijken. Hier staan vanaf circuit 2 opties om het knipperen bij lage snelheden te reduceren.

http://pilom.com/BicycleElectronics/Dyn ... htm#Basics

Hier iemand die daar ook mee bezig is. Jammer dat zijn camera de belichtingstijd niet constant houdt.

Vóór:


Na:


En ik vraag dus of hier mensen zijn die ervaring hebben met iets dergelijks of die weten of er hiervoor kant-en-klare accessoires zijn. Dáár heb ik interesse in. Verder niet.

En bij mijn achterlicht kan die standlichtcondensator dat knipperen prima voorkomen want dat licht geeft, alhoewel het een zeer helder achterlicht is, een fractie van de hoeveelheid licht die de voorlamp geeft. Dat achterlicht brandt wel meer dan 10 minuten op die condensator maar is om gezien te worden en niet om te zien wat het voorlicht wel is. Een héél groot verschil.

Maar die voorlamp heeft dan ook aparte zwakke leds voor dat standlicht. Díé zullen ook niet knipperen maar de hoofdled is véél te sterk om het met die standlichtcondensator te redden. Die is in een fractie van een seconde leeg. En als je die standlichtcondensator voor die krachtige led zou gebruiken om het knipperen tegen te gaan dan is die condensator dus niet vol geladen als je stil gaat staan en dan werkt het standlicht niet. Die twee functies bijten elkaar bij meerdere leds met een groot verschil in vermogen dus verwacht ik dat die standlichtcondensator ook niet wordt gebruikt voor het afvlakken van de spanning bij die hoofdled, Dat heb ik al een keer gezegd. Als men dat wil bestrijden dan is dat prima maar dan wel met degelijke onderbouwing graag. Aan vermoedens heb ik niets.

En aannemen dat andere lampen er wel een aparte voorziening voor hebben kan ik ook maar is nergens op gebaseerd als dat niet ook met harde feiten wordt onderbouwd, en is dan dus even weinig zinvol.

On topic graag.
Man Met Fiets schreef:Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit niet al door de makers van de naafdynamo's en/of de verlichting zelf al ingebouwd wordt verholpen of dat die er een accessoire voor aanbieden maar die ben ik vooralsnog niet tegengekomen.
Mij verbaast dit eerlijk gezegd helemaal niets; er zijn maar weinig mensen die hun koplamp zo monteren dat deze tegen hun mandje aan schijnt.
Man Met Fiets schreef:
jaccow schreef:Zou een lagere locatie van de lamp niet ook een oplossing zijn?
Daarnaast. Ik zie zelf bij andere fietsers ook wel knipperende voorlichten door naafdynamo's en die knipperlichten hebben nu eenmaal de neiging om wat onevenredig veel aandacht naar zich toe te trekken en daardoor wat af te leiden van de omgeving. Dat vind ik in principe ongewenst en ook mede daarom wil ik liever dat mijn verlichting niet knippert.
Hieruit concludeerde ik (duidelijk niet juist) dat je het ook bij rijdende fietsers tegenkomt.
Heb je misschien een foto van jouw opstelling en dan in het bijzonder van de zijkant? Ik ben wel benieuwd naar de huidige locatie.

Maar om je eerdere vraag te beantwoorden;
1. Het knipperen komt door de naafdynamo, wanneer je deze op een goede zijdynamo (op de band van het wiel) aansluit zul je zien dat het niet knippert.
2. Sommige wat duurdere lampen hebben een condensator ingebouwd en deze kàn voldoende spanning houden om de eerste paar langzame meters te overbruggen. Echter alleen wanneer je hem uitzet.
3. De door jou voorgestelde oplossing zou kunnen werken, maar is zeker niet standaard. Standaardoplossingen zullen er niet zijn om de eenvoudige reden dat kabels en aansluitingen sterk kunnen wisselen tussen bepaalde merken.
jaccow schreef:Het knipperen komt door de naafdynamo, wanneer je deze op een goede zijdynamo (op de band van het wiel) aansluit zul je zien dat het niet knippert.
Het knipperen wordt veroorzaakt door de wisselstroomdynamo. De frequentie (Hertz) en de spanning (Voltage) is afhankelijk van je rijsnelheid. Band- of naafdynamo maakt niet uit.
LED verlichting werkt op gelijkstroom en de levensduur van een LED is sterk afhankelijk van een juiste constante gelijkspanning.
Dus wordt electronica ingebouwd in de lamp. Bijvoorbeeld diode(s) voor gelijkspanning, een zenerdiode als spanningsbegrenzer en een condensator voor constante stroom.

Piet.
Ik heb zelf ook een probleem met flikkerend licht, bij het opstarten is het normaal maar sinds kort heb ik met normale snelheid (20kmu) ook flikkerend licht, zelfs als ik bergafwaarts ga en mee trap (35/40 kmu) blijft de lamp ook flikkeren, iemand enig idee wat de oplossing hiervan is?
Dan zou je denken dat de condensator stuk is, maar de diode kan ook.
Misschien kun je eens een 6 volt gloeilampje op de dynamo aansluiten. Als die ook flikkert moet je het denk ik in de dynamo zoeken. Anders in de koplamp (diode of condensator zoals Leon al noemt)
Als je een beetje handig bent, een condensator en diode ertussen solderen.