Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alfine 11 of toch derailleur? - Forum Wereldfietser

alfine 11 of toch derailleur?

Ik postte net mijn berichtje in een andere oude post maar dat is misschien toch niet zo handig voor suggesties omdat er wellicht mensen zijn die ook de keuze hebben overwogen en misschien ook kunnen helpen bij mijn keuze.

Ik twijfel tussen de Cube Cross pro (derailleur 30 versnellingen) en de Cube Editor (Alfine 11) en ik kom er gewoon niet uit.

Wat zijn jullie ervaringen met de Alfine 11? Rijdt het goed of is een derailleur toch prettiger fietsen? Ik kijk naar een fiets voor 'gewoon' dus niet als vakantiefiets met bepakking want daarvoor heb ik een Santos. Kan je een beetje snel fietsen met de Alfine 11 of mis je toch stappen ten opzichte van een derailleur? Andere dingen nog?

Wil iemand ervaringen delen?
Ik heb slechts ervaring met een Alfine 8, maar wellicht heb je daar ook iets aan.
Afgezien van het gebruiksgemak en en het feit dat hij zeer onderhoudsvrij is, vind ik na een tijdje gebruik de stappen toch wat fors.

Ik vond dit op het internet:

Alfine 11
Gear Ratio Total Difference 409%
Gear Ratio 1 0.527
Gear Ratio 2 0.681
Gear Ratio 3 0.770
Gear Ratio 4 0.878
Gear Ratio 5 0.995
Gear Ratio 6 1.134
Gear Ratio 7 1.292
Gear Ratio 8 1.462
Gear Ratio 9 1.667
Gear Ratio 10 1.888
Gear Ratio 11 2.153

Alfine 8
Gear Ratio Total Difference 307%
Gear Ratio 1 0.527
Gear Ratio 2 0.644
Gear Ratio 3 0.748
Gear Ratio 4 0.851
Gear Ratio 5 1
Gear Ratio 6 1.223
Gear Ratio 7 1.419
Gear Ratio 8 1.615

De 11 heeft een groter bereik. Ik vind de 8 vanaf versnelling 5, als je dus met grofweg 0.2 omhoog gaat, te grote sprongen maken. Dan wil ik er vaak 'tussen' zitten. Bij de 11 ga je pas vanaf versnelling 7 met 0.2 omhoog. Dat geeft je wat meer versnellingen die lekker werken in het vlakke nederland. (Al fiets ik nooit in 1 t/m 3).
Maar goed, dat is een aanname, ik heb nog nooit op een Alfine 11 gefietst.

Voor woon-werk verkeer vind ik het wel een aanrader.

NB: Mijn Surly, die ik dus met een Alfine 8 heb uitgerust, krijgt deze zomer weer een derailleur.
Hier zie je ze mooi naast elkaar.

Ik vind zelf de stappen van 13% a 14% bij de Alfine nogal groot. Kleine stapjes zijn voor mij belangrijk voor 'prettig fietsen' :-)

Je kan (later) op de Cross Pro ook een kleinere cassette monteren, 11-25. Standaard is dat een 11-34, wat op het zelfde voorblad toch ook vrij grote stappen maakt.

Qua prettiger fietsen. Als je een derailleur versnelling niet fatsoenlijk onderhoudt piept het erg snel. Een Naafversnelling heeft dat probleem minder snel, zeker niet met een riem, zoals de Cube Editor.
13% is hetzelfde als bij een Rohloff-naaf. Ik vind dit alleen te groot als je in een groep stevig doorfietst, verder nooit een probleem omdat je je snelheid/trapfrequentie vanzelf aanpast aan wat je prettig vind fietsen.
Dank voor de reacties alvast! Ik heb ook allerlei artikelen zitten lezen over die percentages etc. Maar het blijft lastig. Ik ga zo even naar de winkel. nogmaals kijken. De geometrie van de Editor is ook anders dan van de Cross pro dus ik wil ze naast elkaar ook nog eens zien. Het lijkt me zo fijn met die riem, geen gedoe meer met derailleur enzo zoals op de racefiets en de Santos :-)
stef schreef:Hier zie je ze mooi naast elkaar.
Dank voor de link. Zit nog even te turen maar ik snap het niet geloof ik :-) Hoe moet ik dit nu lezen? Ik heb de wielmaat aangepast en cadans en dan? Help?

Inmiddels terug van de winkel. Gefietst op een 58 cm Nature (zelfde geometrie als de Cross pro) en de 58 cm Editor. Die 58 moet het wel worden want de 54 is te klein (wist ik al). De Editor schakelt fijn, ik vind dat wel wat zo makkelijk op en af schakelen, terug kan met stapjes van 2 ook. Heerlijk dat je met een gewone broek kunt fietsen en dat niet de pijpen meteen in de kransjes hangen.... De zit is wel anders, moet ik aan wennen en volgens mij is dat wel even sleutelen nog als ik die zou nemen. Het stuur vind ik niet erg prettig zo recht maar met andere Ergon handvatten is dat vast ook alweer anders (en het stuur moet wat hoger dus misschien een verstelbare stuurpen).

Ik kan natuurlijk op zo'n proefbaantje niet echt voelen wat het verschil is qua hard kunnen rijden etc. Daarvoor is het allemaal veel te kort.

Toch voel ik er wel wat voor, voor die Editor. In de regen en dan gewoon de schuur in. Twijfel twijfel... morgen ga ik weer terug en dan wil ik de knoop doorhakken dus als iemand nog suggesties heeft of ervaringen.. graag!
Gebruik nu een jaar de editor met alfine 11 met riem als woonwerk fiets (26 km)bij regen en ander winters ongemak. Daarnaast afgelopen herfst van Berlijn in 5 dagen naar groningen gefietst. Kan dan ook zeggen dat ik
erg gelukkig met deze keuze , goede kwaliteit , ergonomie en snelheid .
henk huizenga schreef:Gebruik nu een jaar de editor met alfine 11 met riem als woonwerk fiets (26 km)bij regen en ander winters ongemak. Daarnaast afgelopen herfst van Berlijn in 5 dagen naar groningen gefietst. Kan dan ook zeggen dat ik
erg gelukkig met deze keuze , goede kwaliteit , ergonomie en snelheid .
Hé jij hebt dus dat ding :-) Wat leuk. Heb jij er nog iets aan laten vervangen? Ander zadel ofzo? Ik vond het zadel niet zo prettig denk ik maar misschien moet dat gewoon wennen en anders heb ik nog een Santos zadel ;-) Kan je er een beetje snel op rijden en mis je niets qua versnellingen? Heb je problemen met het feit dat er geen snelspanner achter op het wiel zit of valt dat wel mee? Ik heb gekeken naar het setje spatborden en dragertje van Cube en dat lijkt me wel wat voor deze fiets, ik ga ervan uit dat dat past tenminste :-)
Max2015 schreef:
stef schreef:Hier zie je ze mooi naast elkaar.
Dank voor de link. Zit nog even te turen maar ik snap het niet geloof ik :-) Hoe moet ik dit nu lezen? Ik heb de wielmaat aangepast en cadans en dan? Help?
Als pijltje stelt een bepaalde versnelling voor op de cassette/naaf versnelling (. Per voorblad heb je een extra lijn.

Je ziet allereerst dat het 'bereik' van de 3x10 speed wat groter is dan de Alfine, voornamelijk in de lichte versnellingen. Ook zie je, doordat de pijltjes (= één versnelling) dichter bij elkaar liggen, het verschil tussen de versnellingen niet zo groot is als bij de Alfine, waardoor je in kleinere tussenstapjes kan schakelen. Voor sommigen maakt dat helemaal niets uit, voor andere geldt: Hoe kleiner de stap, hoe liever.

Het verschil tussen twee versnellingen wordt uitgedrukt in een percentage. Dat zijn de getalletjes in de grijze balk onder de grafiek.

Een rohloffnaaf heeft tussen alle 14 versnellingen ik geloof bijna exact 13,5%, een Alfine benadert dat bijna. Als je met met een derailleurversnelling met een cassette werkt die met minder tandjes per tandwiel verspringt kan kleinere stappen bekomen.

Je ziet echter ook dat er enkele versnellingen (bij de derailleurversnelling) lichtgrijs zijn. Dat zijn versnellingen waar je beter niet op fietst omdat de ketting dan te schuin ligt. Je kan nog strenger zijn en de %chain angle verhogen.
Oooooh ja ik zie het. Wat leuk, je kunt gewoon de vakken aanklikken en dan vergelijken :-) Ik zie vooral dat de Alfine inderdaad op de lagere snelheden wat te kort komt dus vandaar de opmerkingen die ik overal las dat je er geen berg mee op komt (met bepakking). Dat snap ik nu ook. Dank voor de link. Ik krijg de indruk dat ik er dus gewoon hard mee kan fietsen en ik zie dat er wel combi's vergelijkbaar zijn waar ik nu mee fiets op de derailleur. En voor heuvels pak ik de Santos :-) Thanks!
om even aan te haken bij dit draadje.....
ik ben mij aan het oriënteren op een andere Vakantie fiets.
Hoor en lees van alles over Alfine maar ben er nog niet achter of dit een goed alternatief voor Rohlof met riem is.
Ik bezit nu een oude Koga 9 speed en ben hiermee via ' oude wegen' naar Santiago gefietst.
Had bij de 9 tot 10% hellingen weinig tot geen versnellingen over maar kon wel blijven fietsen.
De lagere versnellingen gebruik ik weinig, dit om knieën niet teveel te belasten.
Weet ook dat het model fiets essentieel is maar zou nu graag het verschil uitgelegd krijgen door ervaringsdeskundigen over eerder genoemde versnellingen.
Nb ik oriënteer mij nu op de Avaghon met Rohlof.
Vond ik tijdens een klein proefritje lekker fietsen.
Groet Anja
@ anja: die 9 speed kan je dus via die link hierboven heel makkelijk vergelijken met de alfine 11. Ik vind de Rohloff etc. gewoon nu te duur voor wat ik zoek. Ik heb al een Santos en een racefiets en zoek iets lichts voor leuke trainingsritten, ook als het nat en vies buiten is. Daarom voor mij dus geen dure en zware Rohloff. Wat betreft de versnellingen zou ik die Koga 9 eens naast de Alfine zetten qua bereik.
aha....
Nu begrijp ik het staatje.
Denk dat ik tekort kom heuvel op met Alfine.
Nu nog ervaringen mbt verschil Rohlof en Alfine.
En zou ik in het lichtste verzet op een Rohlof berg op kunnen fietsen en dan de vraag.
Ga deze vraag morgen ook stellen bij Bike 4 trafel maar ben altijd wat wantrouwend naar verkopers.
Hoor graag van gebruikers de mening.
Anja
Hoi Anja,

>Denk dat ik tekort kom heuvel op met Alfine.
De Alfinenaaf is inderdaad onvoldoende qua totaal bereik voor een fietsvakantie, tenzij je met een flink zwaar verzet de berg op wilt.

>Nu nog ervaringen mbt verschil Rohlof en Alfine.
Er is een onderzoeker geweest die de bekende aandrijfsystemen op een testbank heeft gemeten. Je vindt het door te googelen op Wirkungsgrad Rohloff. De resultaten staan in dit plaatje:
Afbeelding
Het geeft het rendement van de aandrijving in % weer voor verschillende systemen bij eeninputvermogen van 50 en 200 W als functie van de verschillende beschikbare verzetten. De Rohloffnaaf komt hier bijzonder goed uit. De Alfine niet zo. De meeste fietsers fietsen overigens met een vermogen van tussen 80 en 160 W de berg op, dus dat is ergens halverwege de lijnen.

>En zou ik in het lichtste verzet op een Rohlof berg op kunnen fietsen en dan de vraag.
Als je het voorblad niet te groot en het kransje niet te klein kiest is er vrijwel geen berg te steil.

>Ga deze vraag morgen ook stellen bij Bike 4 trafel maar ben altijd wat wantrouwend naar verkopers.
Dat wantrouwen is gezond want er is veel kaf onder het koren. Bike4travel heeft op dit forum, en bij mij, echter een erg goede naam.
Dank voor de snelle reacties
Ik ga het onderzoek eens bestuderen.
Anja
Kan weg, verkeerd geklikt :oops:
Overigens schijn je op de Alfine achter op een ander kransje te kunnen maken dan de 22 die bijvoorbeeld op de Editor zit. Misschien ook iets om naar te kijken. We gaan tenslotte niet allemáál de heuvels in :-)
Maar als je op http://www.ritzelrechner.de (HTML5 Gear Calculator) met de tandwielen van de Alfine 11 begint te spelen zul je merken dat je vanaf 38/20 een "High Torque" waarschuwing krijgt. M.a.w. je kan niet zomaar de verhouding verkleinen omdat de naaf koppelgelimiteerd is, en voor zover ik weet ook niet wordt aanbevolen voor trekking.
Ik heb inmiddels na veel gedoe rond beschikbaarheid de fiets besteld. Dit weekend zal ik eens uitgebreid gaan testen :-)
bdr schreef:Maar als je op http://www.ritzelrechner.de (HTML5 Gear Calculator) met de tandwielen van de Alfine 11 begint te spelen zul je merken dat je vanaf 38/20 een "High Torque" waarschuwing krijgt. M.a.w. je kan niet zomaar de verhouding verkleinen omdat de naaf koppelgelimiteerd is, en voor zover ik weet ook niet wordt aanbevolen voor trekking.
Hoe erg is dat? Houdt dat min of meer in dat je dan niet op de pedalen moet gaan staan maar dat je er regulier in het zadel zittend fietsend wel mee weg komt? Het lijkt te suggereren dat het ding niet supersterk van constructie is wat neem ik aan een compromis is voor het aantal versnellingen i.c.m. de prijs.

Het is nl. wel grappig om te zien dat als je hem met een Rohloff vergelijkt en bijv. 36/26 als verzet kiest dat dan de versnellingen nagenoeg samenvallen met die Rohloff zij het dat je de bovenste twee versnellingen dan mist en onderaan ook de tweede versnelling.

Nou zullen veel mensen het overgrote deel van de tijd (en afstand) in dat overlappende bereik fietsen vermoed ik. Voor wereldfietsers die er geen behoefte aan hebben om vaak sneller dan 36 km/u te fietsen en áls ze dan eens een hele steile, maar nét niet steilste, helling op moeten ook accepteren dat ze dan iets sneller (of iets zwaarder) moeten trappen dan is het een mooi alternatief voor zo'n Rohloff lijkt het. Je kómt in elk geval fietsend boven bij dezelfde bergen waar je het met een Rohloff ook haalt lijkt me. De intervallen zijn in dat grote middengebied ook allemaal 13 en 14 procent.