Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alfine 11 of toch derailleur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

alfine 11 of toch derailleur?

Hè. Als je per ongeluk op de quote knop klikt i.p.v. de edit knop plaats je voor je het weet een duplicaat van je posting. Die knopjes zouden wat beter herkenbaar mogen zijn. Met tekst erop en/of wat verder uit elkaar. Evt. andere kleur/vorm/formaat.
Man Met Fiets schreef:
bdr schreef:Maar als je op http://www.ritzelrechner.de (HTML5 Gear Calculator) met de tandwielen van de Alfine 11 begint te spelen zul je merken dat je vanaf 38/20 een "High Torque" waarschuwing krijgt. M.a.w. je kan niet zomaar de verhouding verkleinen omdat de naaf koppelgelimiteerd is, en voor zover ik weet ook niet wordt aanbevolen voor trekking.
Hoe erg is dat? Houdt dat min of meer in dat je dan niet op de pedalen moet gaan staan maar dat je er regulier in het zadel zittend fietsend wel mee weg komt? Het lijkt te suggereren dat het ding niet supersterk van constructie is wat neem ik aan een compromis is voor het aantal versnellingen i.c.m. de prijs.
Dat klopt. Juist omdát in de praktijk de lichte versnellingen zullen ontbreken zul je als vakantiefietser met wat bagage op de ene helling die je tegenkomt de zaak wel móeten forceren.

Het bereik van de Alfine-11 is echt te klein voor een gewone fietsvakantie zoals zo velen doen, en dat probleem begint meteen ten zuiden van SIttard. De krachtige fietser zou er wel doorheen rammen maar daar kan het ding kennelijk niet tegen. De minder krachtige fietser krijgt hem niet kapot maar mist de nodige versnellingen om met 4 à 5 km/u omhoog te gaan.
In beide gevallen zit er inderdaad een gat in de reeks. Ik heb deze naaf ook wel eens beschreven als een 12v-naaf waarvan ze de 2 niet hebben kunnen maken.
Als derde is het rendement teleurstellend laag.
En voor in een vlakke stad is deze naaf overdreven en heb je aan 8V genoeg.
Leon schreef:Dat klopt. Juist omdát in de praktijk de lichte versnellingen zullen ontbreken zul je als vakantiefietser met wat bagage op de ene helling die je tegenkomt de zaak wel móeten forceren.

Het bereik van de Alfine-11 is echt te klein voor een gewone fietsvakantie zoals zo velen doen, en dat probleem begint meteen ten zuiden van SIttard. De krachtige fietser zou er wel doorheen rammen maar daar kan het ding kennelijk niet tegen. De minder krachtige fietser krijgt hem niet kapot maar mist de nodige versnellingen om met 4 à 5 km/u omhoog te gaan.
Mijn gedachte was dus om de belasting in het lage bereik te reduceren door alle versnellingen wat omlaag te schuiven door dat verzet zo te kiezen. Je geeft wat op in het hoge bereik maar wint in het lage. Als je in de eerste versnelling een steile helling op gaat zonder op de pedalen te staan lijkt het me ook wat minder kritisch omdat in de lagere versnellingen overbelasting me een minder risico lijkt. Los van zaken als rendement dan even.

Ik heb met mijn 3-speed naafversnelling ook zoiets gedaan. Bij dat type liggen de versnellingen door de aard van het planetair tandwielsysteem wat ver uit elkaar wat met name de derde minder nuttig maakte vond ik. Die gebruikte ik maar zeer zelden. Ik heb toen met Excel wat zitten rekenen. Door het achtertandwiel 3 tandjes groter te maken kwam die hoogste versnelling wat omlaag en kwamen ze ook iets dichter bij elkaar te liggen. De iets lichtere eerste versnelling maakt hoge bruggetjes en steile kades ook weer wat makkelijker te nemen en een wat langere flauwere brughelling is nét iets makkelijker in de tweede te doen, die ook niet te laag is geworden. Ik ben tevreden met het verschil. De derde versnelling gaat mij meer dan snel genoeg en kan ik wat vaker gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat dit met deze naaf vergelijkbare voordelen zou kunnen hebben. Het hangt maar net van je persoonlijke gebruikswensen af of je meer hebt aan een ruimere keuze/groter bereik in de lage of in de hoge versnellingen.
Een Rohlof kent dit probleem niet?
Hou dan voldoende licht verzet over om met 5 km/uur te blijven fietsen?
Anja
Max2015 schreef:
henk huizenga schreef:
Hé jij hebt dus dat ding :-) Wat leuk. Heb jij er nog iets aan laten vervangen? Ander zadel ofzo? Ik vond het zadel niet zo prettig denk ik maar misschien moet dat gewoon wennen en anders heb ik nog een Santos zadel ;-) Kan je er een beetje snel op rijden en mis je niets qua versnellingen? Heb je problemen met het feit dat er geen snelspanner achter op het wiel zit of valt dat wel mee? Ik heb gekeken naar het setje spatborden en dragertje van Cube en dat lijkt me wel wat voor deze fiets, ik ga ervan uit dat dat past tenminste :-)
Heb hem lekker standaard gekocht, hard zadel en spatborden , verder banden met licht profiel gemonteerd ivm winterse omstandig heden. Dat je het achterwiel met een ringsleutel moet losmaken is geen probleem. Alleen nodig als je een buitenband wil wisselen . Ik heb hem zonder drager, gebruik altijd een rugzakje voor woonwerkverkeer. Ja kan natuurlijk een los dragertje monteren die je vastzet op de zadelbuis . qua snelheid ben je natuurlijk afhankelijk van je benen. Ik rij 28 tot 30 gemiddeld.
Man Met Fiets schreef:Mijn gedachte was dus om de belasting in het lage bereik te reduceren door alle versnellingen wat omlaag te schuiven door dat verzet zo te kiezen. Je geeft wat op in het hoge bereik maar wint in het lage.
Dat kan wel, maar het valt tegen. Reken je mee?
Zelf heb ik een lichtste verzet (derailleur) van 22 voor en 32 achter, bij 26", dat is licht, maar niet bijzonder. Met een Rohloff kom je lichter.
Als ik het bereik van de Alfine11 neem: 409%, wil dat zeggen dat het zwaarste verzet 4,09 keer zo zwaar is als het lichtste.
Dat komt dan, tamelijk precies, neer op 42 voor en 15 achter. Dat houdt echter echt niet over. Het betekent dat je bij 30 km/u al flink snel moet peddelen.

Een Rohloffnaaf heeft een bereik van 526%, dus dan heb je bij hetzelfde lichtste verzet een zwaarste verzet van 44 tandjes voor en 12 achter, wat de fiets ook bruikbaar maakt in vlakke gebieden en zonder bagage. Of je kiest (Anja) voor een nog lichter eerste verzet zonder nog in de problemen te komen met het zwaarste.
Inmiddels het eerste rondje op mijn nieuwe fiets gereden. Wat HEERLIJK schakelen. Wow. Ik heb er ook heerlijk snel op kunnen rijden. Wordt vervolgd ik ben er nu blij mee. Oh en Leon ik kan er aardig mee doorfietsen. Ik was niet supersnel met 26 gemiddeld maar de stukken met 30 per uur waren een eitje.
Ik rij inmiddels ruim drie jaar rond met een Shimano Alfine Inter 11 versnellingsnaaf. Eigenlijk wilde ik een Rohloff, de Alfine 11 biedt minder iets minder waar, voor veel minder geld en was daarom mijn voorkeur.

Tot op heden heb ik geen spijt. De naaf schakelt vrijwel altijd perfect, snel, zonder afstelling of onderhoud anders dan de olie verversen. De naaf werkt fluisterstil en de stappen tussen de versnellingen zijn voor mij klein genoeg. De trigger shifter vind ik zelf enorm fijn, ook de mogelijkheid met zowel duim als wijsvinger één of twee versnellingen omhoog of omlaag te kunnen is fijn.

In het vlakke Nederland kun je inderdaad af met minder versnellingen, maar ook in destad en polder zonder baggage gebruik ik het hele bereik, een steil bruggetje over, of bij stoplichten snel optrekken in de lage versnelling en op een mooi recht fietspad met de wind mee in de hoogste versnelling.

Het bereik 409% is tot voor mij geen probleem gebleken. Ik ben er volledig beladen mee door de Belgische Ardennen, Zweden, en de heuvels van Devon gegaan. De Ardennen gingen net, Zweden relatief makkelijk, Devon was soms heel erg steil en heb ik een paar heuvels omhoog gelopen. Naar beneden ging altijd snel genoeg, geen groter bereik nodig. Alleen soms met wind mee gebruik ik de hoogste versnelling Met een Rohloff had ik misschien een keer minder moeten lopen, uiteindelijk het maakt het weinig uit.

Shimano raadt een tandwielratio van ongeveer 1.9 aan voor de Inter 11, maar geeft geen harde limiet. Mijn ervaring is dat het in de praktijk veel lager kan. Mijn fiets kwam van de fabrikant met een ratio van 1.78 (32/18) en er zijn ook mensen die zonder problemen nog veel lager gaan (bijvoorbeeld 1.45 bij 32/22). In de laagste versnelling ga je dan al niet veel sneller dan wandeltempo, en wordt het in balans houden van de fiets moeilijker en kun je alsnog beter lopen.

Voor een sportieve fiets om in Nederland mee te rijden zou ik gewoon de 1.9 ratio aanhouden, dan kan je soms net nog een beetje sneller.

Derailleur kunnen natuurlijk ook gewoon goed werken, zeker als de fiets nieuw is en je alleen met goed weer rijdt dan valt het onderhoud wel mee. De schakelervaring is alleen net iets minder luxe, vertraging bij het schakelen, niet kunnen schakelen terwijl je stilstaat, en opletten met bepaalde tandwielcombinaties horen nu eenmaal bij derailleurs. Als ik eerlijk ben, dan zou ik zelf toch weer voor de Alfine 11 kiezen.
Ik heb net pas het eerste 15 km stukje terug van de winkel naar huis gereden en ik vond het schakelen zo fijn! Ik zit vaak toch net te vechten met de derailleur. Nu kon ik heel makkelijk kiezen en alles was goed. Viaduct snel terug met twee stappen tegelijk en inderdaad zo heerlijk stil allemaal. Met 26 km per uur gemiddeld stond ik alweer voor de deur. Het is dat het al aardedonker en een beetje laat was maar anders had ik nog even door gefietst. Morgen nog een rondje. Leuk te lezen dat jij met bepakking toch ook een heel eind kwam! Maar lees ik nu dat jij een 18 hebt?
Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder na de aankoop. Ik heb er nu iets meer dan 100 kilometer mee gereden. het fietsje rijdt lekker maar ik twijfel of ik iets verkeerd doe met schakelen of dat ik terug moet. Opschakelen gaat prima, geruisloos en soepel maar terugschakelen gaat niet zo netjes af en toe. Heb ik dan toch teveel druk op de pedalen? Maar hoe rij ik dan een dijkje op? Ik vond dat met de derailleur ook altijd eng :oops: maar nu hoor ik ook van alles en bonkt de versnelling. Terug of moet ik ergens anders op letten?
Je moet even stoppen met trappen bij het schakelen.
bdr schreef:Je moet even stoppen met trappen bij het schakelen.
Ga ik daar nog beter op letten. Maar de fiets doet het vooral bij 2 versnellingen ;-(
Ofwel ben je er in geslaagd om op 100km de naaf kapot te krijgen door te schakelen onder belasting, ofwel, wat veel waarschijnlijker is, staat de bedieningskabel niet helemaal juist afgesteld. Terug dus.
Max2015 schreef:Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder na de aankoop. Ik heb er nu iets meer dan 100 kilometer mee gereden. het fietsje rijdt lekker maar ik twijfel of ik iets verkeerd doe met schakelen of dat ik terug moet. Opschakelen gaat prima, geruisloos en soepel maar terugschakelen gaat niet zo netjes af en toe. Heb ik dan toch teveel druk op de pedalen? Maar hoe rij ik dan een dijkje op? Ik vond dat met de derailleur ook altijd eng :oops: maar nu hoor ik ook van alles en bonkt de versnelling. Terug of moet ik ergens anders op letten?
Met een derailleur is het ook niet zo moeilijk: daar moet je bij lichter schakelen wel meetrappen, maar niet onder belasting. Wel trappen, niet aangrijpen, als het ware. Bij zwaarder schakelen luistert dat wat minder nauw.

Bij een naaf is het dus nog makkelijker. Gewoon even de pootjes stilhouden. En juist bij een naaf is dat een voordeel: daar kun je in stilstand licht schakelen!
bdr schreef:Ofwel ben je er in geslaagd om op 100km de naaf kapot te krijgen door te schakelen onder belasting, ofwel, wat veel waarschijnlijker is, staat de bedieningskabel niet helemaal juist afgesteld. Terug dus.
Ik ga vanmiddag nog even fietsen en neem het dijkje weer om te kijken of ik iets geks doe en ik ga ook gewoon terug. Moet toch nog beslissen over een zadel :-)
Max2015 schreef:
bdr schreef:Ofwel ben je er in geslaagd om op 100km de naaf kapot te krijgen door te schakelen onder belasting, ofwel, wat veel waarschijnlijker is, staat de bedieningskabel niet helemaal juist afgesteld. Terug dus.
Ik ga vanmiddag nog even fietsen en neem het dijkje weer om te kijken of ik iets geks doe en ik ga ook gewoon terug. Moet toch nog beslissen over een zadel :-)
Oh, ik kan een zadel zeker aanbevelen ;).
@ travelmaster :-) Ja best wel maar ja welke haha. Ik wilde eigenlijk mijn Santos zadel erop zetten, misschien doe ik dat alsnog wel moet dat nog even nameten. Ik heb nu een Bontrager zadel erop zitten maar ik twijfel nog een beetje. Dit is een probeerzadel
Beste leden,

Recent heb ik een oude Koga Traveller gekocht. De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met schoonmaken, onderdelen vervangen en afstellen. Inmiddels is de fiets zo goed als af op één puntje na: de achterderailleur. Ik krijg het ding maar niet goed afgesteld. Het bereik van de derailleur is goed. Maar hij blijft ratelen op bepaalde versnellingen. Het wat heen en weer halen van de buiscommandeur lost het tijdelijk op. Hier lijkt dus speling op te zitten.

Het betreft een 7 speed drivetrain waarvan ik de ketting, cassette, crank en derailleurwieltjes vernieuwd heb. Evenals de versnellingskabels natuurlijk. De achterderailleur is nog een oude Shimano Deore LX M550.

Zouden de buiscommandeurs versleten kunnen zijn? Of zou het probleem ook in de achterderailleur kunnen zitten en is die aan vervanging toe?
Die buiscommandeur kan niet veel speling hebben, ik denk eerder aan de achterderailleur of de kabel. Heb je kabel al vernieuwd?

Als je een nieuwe achterderailleur wil kan je eender welke Shimano-derailleur kopen tot 10speed (road) of 9speed (mountainbike).11 speed (road) en 10+ speed mountain hebben een andere cable pull. Ik heb ook gezien dat rosebikes.nl nog 7 speed triggershifters verkoopt.
Leon schreef: Het bereik van de Alfine-11 is echt te klein voor een gewone fietsvakantie zoals zo velen doen, en dat probleem begint meteen ten zuiden van SIttard. De krachtige fietser zou er wel doorheen rammen maar daar kan het ding kennelijk niet tegen. De minder krachtige fietser krijgt hem niet kapot maar mist de nodige versnellingen om met 4 à 5 km/u omhoog te gaan.
Hoewel ik niet snel zou aanraden om naven buiten spec te gebruiken is dit nou net wat wij (en duizenden anderen) elke dag doen:

Met een Bosch/Yamaha motor ga je finaal over spec heen van de 8-speed Alfine/Nexus. Ik heb nog nooit gehoord van een kapotte Alfine/Nexus en ik ben op het gebied van Pedelecs toch echt wel een kenner. Daar waar dit bij een Nuvinci die hoger gespecced is helemaal niet zo rooskleurig is.

Mijn conclusie is dat de 8 speed Shimano naven heel erg conservatief zijn gespecced. Of dit ook zo is voor de 11 speed durf ik niet te zeggen, maar lijkt me aannemelijk. Ook over de 11 speed is het behoorlijk stil qua drama verhalen.
Of zoals een ander het zegt:

http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicyc ... _inter_11/
Shimano recommends a ratio of around 1.9 for the chain ring and rear sprocket. Meaning that the chain ring should have almost twice as many teeth as the rear sprocket. A lower ratio means that the whole gear range is lowered, making it easier to climb steep ascends. It also allows you to apply more torque on the mechanism inside the hub, going below the manufacturer recommendations may increase wear or increase chance of failure.

My own bicycle came with a 18T Nexus sprocket installed with a 32T chainring from the factory, that is a ratio of 1.78, below what Shimano recommends. There seems to be no adverse affects after two years.

One of my readers messaged wrote to me to tell me that he used a 22T sprocket with a 32T chainring which have a ratio of 1.45. After 5.000 kilometers he experienced no problems with that setup.

My take on this is that the recommended ratio of approximately 1.9, is really just rather vague, and just a recommendation. If you need a lower gearing range, don't let this recommendation stop you and just install a larger rear sprocket.