Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sturmey Archer issues - Forum Wereldfietser

Sturmey Archer issues

Beetje off-topic, maar ik hoop dat er hier meer mensen zijn die net als ik niet alleen aan de vakantiefiets, maar ook aan andere examplaren sleutelen. In mijn geval is dat een ouderwetse Gazelle.

Probleem daarmee is dat de Sturmey Archer naaf in de lichtste versnelling doortrapt. Ik heb de naaf uit elkaar gehaald en schoongemaakt, het lijkt er op dat de palletjes die in de naaf aangrijpen doorschieten, en wellicht versleten zijn, hoewel ik niet goed kan inschatten hoe erg de slijtage is. Zie deze link voor plaatjes en filmpjes:

https://www.dropbox.com/sh/s9wgdlij1lfk ... w80La?dl=0

Wie kan mij vertellen of dit het doortrappen veroorzaakt, of dat het iets anders is?

Roef
Een aantal zaken lijkt me relevant om te weten.

Wat is het precieze model van de naaf? Als je dat weet kun je evt. de Part List opsporen met afbeeldingen en onderdeelnummers van de palletjes.

De site van Sheldon Brown is ook voor dit onderwerp een goede plaats om te beginnen.

http://sheldonbrown.com/sturmey-archer.html

Daar staan ook weer nuttige links zoals naar de Sturmey Archer Heritage site.

Op YouTube staan ook aardig wat video's van Sturmey Archer naven en onderhoud daarvan.

Ik heb zelf jaren terug een as in een Steelite achternaaf vervangen omdat die gebroken was t.g.v. een ontwerpfout waar ik toen achter kwam.

(Dat breken gebeurt natuurlijk als je op het verste punt van huis van een 30km rondje bent dat je wat later op de avond nog even rijdt. Met de fiets aan de hand lopen is geen ideale wandelhouding om 10km af te leggen. Was pas in de vroege nacht met blaren thuis.)

Door die asbreuk bleek ook een palletje van de 3e versnelling gebroken. Die heb ik toen ook vervangen. De 1e versnelling had sindsdien ook de neiging om niet goed te pakken en die gebruikte ik dan ook nauwelijks meer. Ik vermoed dat die palletjes ook beschadigd waren maar ik heb de naaf toen niet zo ver gedemonteerd dat ik ook bij die palletjes kon. Ik heb toen wat palletjes gezien en ik denk dat die bij jou wel eens kapot kunnen zijn gezien de vorm.

Hier eentje die het zou kunnen zijn maar er zijn meerdere verschillende van dergelijke palletjes (Engels: 'pawl') dus het kan ook een andere zijn.

Afbeelding

http://www.fietsonderdelengroothandel.n ... p?pid=2183

Belangrijk is altijd de goede afstelling van de 'hoogte' van het schakelasje dat aan het kettinkje zit dat uit de naaf komt. Maar dat probleem met de 1e versnelling was daar bij mij toen niet meer mee te verhelpen.

Een paar maanden geleden heb ik overigens een compleet nieuw achterwiel gebouwd met een nieuwe SA naaf (XL-RD3) omdat van de oude Steelite één, en later een tweede spaakgat was doorgebroken in een flens. Bij de latere naven heeft men ook een bekende oude kinderziekte verholpen die NIG (No Inbetween Gear) heet waarbij je bij een stand tussen de 2e en 3e versnelling kon doortrappen.


Hier staan ook enkele palletjes. Daar heb ik toen ook de as en palletjes gekocht. Was toen onderdeel van een fietsenwinkel in Hoorn die ik ook aan de telefoon heb gehad maar de webshop schijnt daar ondertussen los van te staan.

https://www.allesvoordefiets.nl/zoeken/ ... her%20pal/
Dank voor je uitgebreide reactie. Sheldon brown en Youtube had ik al doorgevlooid, en leerde me dat in de eerste versnelling de palletjes van de kooi met de planeten wieltjes de kracht over moet brengen. En die schieten nu dus door. Als ik de diverse palletjes zo zie in je laatste link, lijkt me dat de holle uitsparingen net achter de punt van de pal bij de palletjes in mijn naaf er niet in horen te zitten. Ik zal eens kijken of ik nog een type nummer kan ontwaren, en bijbehorende nieuwe palletjes bestellen.

Roef
Ik was vorige week nog bij de kringloop in Veldhoven, daar staat een hele bak met kale wielen. Mogelijk kun je de palletjes uit een andere naaf halen....

Het is lang geleden dat ik een SA 3v naaf uit elkaar heb gehaald. Het betrof toen een klein schakel-staafje dat versleten was.
Dank voor de tip, ik kijk eerst even om de hoek bij Van Gestel in Eindhoven, dikke kans dat die nieuwe onderdelen hebben liggen voor een goeie prijs.

Roef
Nu je het ding toch open hebt liggen kun je ook even checken of de as ook de ontwerpfout heeft die de mijne had en hem dan evt. gelijk vervangen.

Bij de oude as zat het zonnewiel met een spie dóór de as op de as bevestigd. Er liep dus een groot gat door de as waardoor die veel te veel verzwakt werd en die daar dus frequent ging breken. Men heeft hem toen herontworpen zonder spie. Met koudkrimpen bevestigd o.i.d.

Het is dus simpel te zien of de as in jouw naaf kwetsbaar is of niet. Het kan ook zijn dat dit alleen bij bepaalde modellen een probleem gaf en er misschien niet voor alle assen met spie, als die er al zijn, een ander ontwerp is gemaakt.

We horen wel hoe het is afgelopen, of als je nog meer vragen hebt.