Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een “missink link” in je ketting. Goed idee of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Een “missink link” in je ketting. Goed idee of niet?

stef.l schreef:Tsja, zodra iemand mij hard bewijs kan leveren dat het hergebruik van een missing link een dusdanig grotere slijtage van cassette en ketting veroorzaakt waarbij het rendabel wordt om per wissel een nieuwe missing link te gebruiken (deze zijn tenslotte niet gratis, en relatief gezien voor een enkele schakel zelfs als vrij duur te bestempelen)... zal ik overstag gaan.
Niks is gratis maar als ik op de bekende website van rose de 6/7/8-speed kettingen sorteer op prjis en de goedkoopste bovenaan zet zit er bij de goedkoopste kettingen al een missing link, dus wat bedoel je eigenlijk?
stef.l schreef:Tsja, zodra iemand mij hard bewijs kan leveren dat het hergebruik van een missing link een dusdanig grotere slijtage van cassette en ketting veroorzaakt waarbij het rendabel wordt om per wissel een nieuwe missing link te gebruiken (deze zijn tenslotte niet gratis, en relatief gezien voor een enkele schakel zelfs als vrij duur te bestempelen)... zal ik overstag gaan.

Tot die tijd zal ik zeggen is het slechts jouw mening tegen de mijne ;).
Helaas ben ik er niet echt bij gebaat om jou met feiten te overtuigen ;) (no offense).

Om het iets wetenschappelijker te maken, de chainchecker die ik heb (een simpele BBB BTL-51) liet al snel (<2.000km) een slijtage van >1% zien over het deel waar de hergebruikte (ca. 7.000km in totaal) missing link zat.

Hieruit kon ik concluderen dat of de cassette versleten is, of de missing link. Verder heb ik er gewoon een nieuwe ketting omgegooid en nog geen 5.000km weer gereden. Ik heb verder geen aanleiding dat de cassette versleten is en geef daarmee de schuld aan de hergebruikte missing link (je ziet overigens ook wel duidelijk een groefje).


Losse missing links zou ik overigens nooit kopen (1tje als reserve misschien). Missing links regelmatig los en vastmaken heeft bij mij nog nooit zichtbare schade opgeleverd i.c.m. met een tang, wel schade gehad door niet-geschikt gereedschap te gebruiken.
Leon schreef:
stef.l schreef:Tsja, zodra iemand mij hard bewijs kan leveren dat het hergebruik van een missing link een dusdanig grotere slijtage van cassette en ketting veroorzaakt waarbij het rendabel wordt om per wissel een nieuwe missing link te gebruiken (deze zijn tenslotte niet gratis, en relatief gezien voor een enkele schakel zelfs als vrij duur te bestempelen)... zal ik overstag gaan.
Niks is gratis maar als ik op de bekende website van rose de 6/7/8-speed kettingen sorteer op prjis en de goedkoopste bovenaan zet zit er bij de goedkoopste kettingen al een missing link, dus wat bedoel je eigenlijk?
De missing links zijn gratis bij de ketting ja. Maar de losse missing links betaal je om (onduidelijke redenenen) vaak toch al snel 2.50 per stuk voor indien je deze haalt bij een fietsenmaker die ze heeft liggen. Of als je ze online bestelt bij sommige zaken zelfs een absurd bedrag tot zo'n 10 ~ 15 euro voor een setje.

Het loont dan niet snel om per keer dat je de ketting er eventueel afhaalt, bijvoorbeeld bij wissel van de ene ketting naar de andere ketting, een nieuwe missing link er tussen te plaatsen.
Misschien heb je hier wat aan, ik zelf fiets vanaf 1997 vele duizende kilometers met de racefiets en mountainbike, vele toertochten en met de vakantie fiets met de missink link. Ik heb al die tijd op 1 keertje na geen problemen met de kettingen met deze link gehad, en ik doe altijd twee kettingen per cassette om de zoveel tijd wissel ik ze dat kan dus met deze link. Die ene keer was het nog mijn eigenschuld want ik had de link niet goed gemonteerd. Dus mijn ervaring is ik zou niet anders willen. ik heb ook altijd 1 reserve link bij mijn ,het kan altijd gebeuren en als het voorkomt kan je de ketting klein maken zodat je altijd op de plek van bestemming kan komen mits je de tool( kettingpons ) om kettingen klein te kunnen maken bij je heb, die zijn heel klein te krijgen.