Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of niet overstappen naar Gates Beltdrive??? - Forum Wereldfietser

Wel of niet overstappen naar Gates Beltdrive???

Hoi,
Ik ben super tevreden met mijn Avaghon 26.0 met Rohloff speedhub.
De enige upgrade zou een riemaandrijving zijn. Dat vind ik erg mooi, en daarnaast vind ik het een mooi nieuw technisch dingetje.
Maar...is het het waard? Wordt mijn fiets en fietsplezier er nog meer van? de ervaringen gaan van 'fantastisch' tot 'rampzalig'. Idworx raadt het ronduit af, en andere winkeliers prijzen het de hemel in....

Iemand advies, ervaringen uit de praktijk?

Groetjes
Martin
Als je er van gaat genieten omdat het een mooie nieuwe techniek is dan is het het daarom misschien wel waard. Menigeen koopt een auto van 60.000 euro terwijl je met eentje van 20.000 euro ook best wel vooruit komt. Met zo'n fiets heb je dus veel lol van nieuwigheid voor weinig geld, vergelken met een auto en zo.

Als je vraagt of het loont om de huidige aandrijflijn in de prullenbak te kieperen en alles om te laten bouwen met de nieuwe noodzakelijke onderdelen en over kosten gaat praten dan denk ik dat dat weinig zin heeft.

Als je wilt weten of het lekker fietst denk ik dat je het zou moeten proberen. Als je wilt fietsen op een echte fiets die al een goed gebruikt is kun je vast bij iemand op een wereldfietserweekend eens proberen.
Ik rij nu 25000 km met de Gates CDC riem met Rohloff naaf en zou niets anders meer willen, alles loopt nog steeds vlekkeloos.
Hallo,

Bedankt voor de reacties zover. Hoe vaak moet je je riem vervangen?

Martin
We hebben hier twee maal riemaandrijving, beiden rond de 25.000 km preventief vervangen. Jammer is wel dat de CDC-belt vorige week niet meer leverbaar was bij Bike4travel, volgens de verhalen (mening? feit?) gaat de CDX-versie minder lang mee. Geen seconde spijt gehad van de aanschaf: volledig onderhoudsvrij, Door wekenlange regenbuien en derhalve over blubberige modderpaden of stoffige steenslag en zand: geen omkijken naar.
Je kunt er voordelen in zien, of, zoals ik, niet. Als je al een goede dure fiets hebt lijkt het me geld weggooien (of is je frame er al geschikt voor?).
Op de site van Idworx lees ik dat bij riemaandrijving aan het eind van de levensduur de tandjes afbreken, op onvoorspelbare wijze, er worden kilometrages genoemd van 20.000km.
Hoe kan het zijn dat zo'n riem, waarvan er 1 in vrijwel iedere automotor zit, en die daar tot 5000 toeren/min draait en over het algemeen niet voor de 160.000km vervangen hoeft te worden, op een fiets zo kort zou meegaan? Beetje modder en zand?
Distributie riem is ook iets wat groter. Maar vooral afgesloten van vuil vocht en zonlicht. dan is 20.000 km erg mooi ! ik hoop dat de toekomst een beter alternatief heeft zoals een cardan as of iets dergelijks. nooit meer naar om te kijken.
Georg schreef:Hoe kan het zijn dat zo'n riem, waarvan er 1 in vrijwel iedere automotor zit, en die daar tot 5000 toeren/min draait en over het algemeen niet voor de 160.000km vervangen hoeft te worden, op een fiets zo kort zou meegaan? Beetje modder en zand?
Een fiets vergelijken met iets wat door een motor aangedreven wordt is vrij zinloos. Bij een fiets draait de techniek om zo hoog mogelijk rendement, iedere Watt verlies is te veel. En liefst is het gewicht ook zo laag mogelijk. Bij iets wat door een motor aangedreven wordt spelen beiden zaken amper een rol.

Een verschil is bijvoorbeeld dat een riem onder een hoge spanning gemonteerd moet worden. Op een fiets kan dat echter niet, vandaar dat Rohloff die snubber verzonnen heeft.

Een ander punt zijn olie afdichtingen: vrij lastig als er geen vermogen verloren mag gaan.

Hier een wat mindere ervaring met een riemaandrijving.
Een distributieriem in een motor is breder en draagt bijna geen koppel over: hij brengt het toerental over op de nokkenassen dat is het dan. Dat is een heel andere applicatie dan de lage toeren en hoge koppels die je op een fiets hebt.

Persoonlijk zou ik de investering voor een riem niet doen. Als je minder onderhoud wil, zijn lange spatborden vele malen goedkoper.
Georg schreef:Hoe kan het zijn dat zo'n riem, waarvan er 1 in vrijwel iedere automotor zit, en die daar tot 5000 toeren/min draait en over het algemeen niet voor de 160.000km vervangen hoeft te worden, op een fiets zo kort zou meegaan? Beetje modder en zand?
Het is niet helemaal eerlijk om een aandrijfriem van een fiets te vergelijken met een riem, snaar of ketting die alleen een dynamo, waterpomp en/of kleppen aandrijft. Daar zit geen grote trekkracht op.
Een vergelijking met aandrijfriemen voor motoren is al een betere vergelijking.
Een lastig punt van een fiets is dat aandrijfriemen erg goed tegen hoge toerenallen kunnen, maar dat je daar op een fiets niets aan hebt. De motor van een fiets heeft namelijk in de praktijk een werktoerental van tussen de 50 en 100 omw./min. Het maximale aandrijfkoppel is daarbij echter best aardig, zelfs vergeleken met een automotor.
Het resultaat is dat het maximaal aanvaardbare gewicht van de onderdelen voor een riem op de fiets een teer punt is geweest bij het ontwerp. De riem van Gates is zoals we weten de eerste die een commercieel succes is geworden. Het is zeker niet de eerste poging. Ik heb zelf ook ooit op een fiets gefietst met een getande riem zoals die ook wel in auto's zitten. Niet vooruit te branden was dat ding.

De website van de fabrikant is overigens best leuk om eens te zien. Ze maken niet bepaald alleen fietsriemen.
http://www.gates.com/industries/recreation/powersport
Allen, bedankt voor alle input!

Ik weet ook iets meer van auto's nu en ik denk dat ik voorlopig nog even doorhobbel op mijn fiets zoals ie nu is.
Wanneer er later een andere fiets moet komen, wordt het wellicht een riemaangedreven fiets, maar nu hoeft dat nog niet....

Nogmaals dank en fijn weekend.
Martin
Rij al vanaf 2013 op mijn Santos 28 inch Travelmaster, met Belt drive. Ik zie ergens het woord rampzalig staan.
Ik kan mij daar niet in vinden en heb niets anders dan goede ervaringen. IJzersterk en betrouwbaar in combinatie met mijn Rohloffnaaf. Heb nu ongeveer zo,n 20.000 km mee gereden en zie nog geen slijtage verschijnselen.
Geen olie en smeermiddelen meer mee, gewoon schoonspuiten met water. Eric Schuit heeft ooit eens met een half doorgesneden Belt drive, zijn tocht op de proef uitgereden, niets aan de hand. Uiteraard heb ik wel altijd een reserve mee, maar die zit al meer dan 3 jaar in mijn tas en hij weegt niets. :D
Topic opgeschoond van onzinnige reacties.
Komop mensen, dit heeft niets meer met de vraag van de TS te maken, maar gaat er alleen om, om je eigen gelijk te halen. Als je verder wilt discussiëren over motoren en tanks dan doe je het maar elders.

Dus graag on-topic. Erbuiten gaan levert je een waarschuwing op.
Leon schreef:Als je er van gaat genieten omdat het een mooie nieuwe techniek is dan is het het daarom misschien wel waard. Menigeen koopt een auto van 60.000 euro terwijl je met eentje van 20.000 euro ook best wel vooruit komt. Met zo'n fiets heb je dus veel lol van nieuwigheid voor weinig geld, vergeleken met een auto en zo.

Als je vraagt of het loont om de huidige aandrijflijn in de prullenbak te kieperen en alles om te laten bouwen met de nieuwe noodzakelijke onderdelen en over kosten gaat praten dan denk ik dat dat weinig zin heeft.

Als je wilt weten of het lekker fietst denk ik dat je het zou moeten proberen. Als je wilt fietsen op een echte fiets die al een goed gebruikt is kun je vast bij iemand op een wereldfietserweekend eens proberen.
Ik denk dat Leon hiermee de spijker op de kop slaat.

Heb je inmiddels al ergens (anders dan op een wereldfietserweekend) een proefrit kunnen maken op een fiets met Gates belt drive?

Mijn vrouw en ik hebben vorig najaar allebei onze fiets ingeruild: 2 Koga's met ketting en derailleur voor een Santos Travelmaster 3+ en een Koga Worldtraveller, beiden met Rohloff naaf en Gates belt drive.
Tijdens mijn oriëntatie op internet werd mijn interesse door zowel de Rohloff naaf als de Gates belt drive gewekt.
Een proefrit op deze fietsen (we hebben beiden zowel Koga als Santos proef gereden) deed de rest.

Leek me een mooie nieuwe techniek, we waren toch al van plan om het oude te vervangen voor iets nieuws en we vonden het beiden gewoon lekker fietsen.
Daarnaast geen zwarte handen meer, met smeer onder je nagels, moeilijk te verwijderen van je huid, geen smeer meer aan je kleding, niet meer je ketting, tandwielen en cassette regelmatig nakijken op slijtage, maar gewoon lekker onverstoorbaar vele kilometers fietsen. Althans, daar ga ik van uit en natuurlijk zijn er mensen met andere ervaringen en meningen. Ik heb me in ieder geval niet laten leiden door mensen die er iets tegen hebben, zonder dat ze er zelf ervaring mee opgedaan hebben.

Geen technisch verhaal dus, maar ik kan je aanraden om eens een proefrit te gaan maken en dan je eigen conclusies te trekken. Mocht het zo uitkomen dat je voor de Gates belt drive gaat, dan is het nu het juiste moment om 'm om te (laten) bouwen, want dan kun je er ook meteen gebruik van maken (deze smoes zou ik zelf gebruiken om de aanschaf te rechtvaardigen :wink: ), of je wacht tot je ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn (maar ja, dan heb je wel al de kilometers met een Gates belt drive gemist).

Maar nogmaals, gewoon eens gaan proefrijden... En als je gehecht bent aan je fiets (kan ik me trouwens wel voorstellen bij jouw fiets), dan wil je 'm ook graag zo'n Gates belt drive "gunnen", snap ik best :D
Martin langevoord schreef:Idworx raadt het ronduit af, en andere winkeliers prijzen het de hemel in....
Hier iemand die in eenzelfde staat van verwarring verkeert, met het verschil dat ik niet overstap, maar opstap (dit moet de eerste echt serieuze fiets worden)

De ervaringen en overtuigingen in dezen lijken nauwelijks ambivalenter te kunnen zijn, maar als ik juist heb begrepen (correct me if I am wrong) zijn er 4 alternatieven uit 2 categorieën, te weten: categorie "riem" met de CDC of CDX en categorie "ketting" met de gangbare kettingaandrijving of de Idworx extra harde superkettingaandrijving.

Zelfs als het gaat om welke riem de betere is, gaan te meningen uiteen (waar Santos bv. zweert bij CDC, monteert Idworx weliswaar onder protest, maar conform het u-vraagt-wij-draaienprincipe, een CDX voor de eigenwijze mondige "consument".
Maar zou Idworx een gewone ketting (dus niet de ketting uit eigen huis) ook verkiezen boven de belt drives? En wat doet Santos zodra de CDC uit de productie gaat? Overstappen op CDX? terug naar conventionele ketting? Net als Idworx een eigen oplossing bedenken?

Als het mag, zou ik de vraag graag willen herhalen met de toevoeging: Wat zou je kiezen als:
1. je nu geen fatsoenlijke fiets had
2. je wel een betrouwbare, maximaal onderhoudsarme top(Pinion)fiets wil voor lange fietsreizen EN dagelijks woon-/werkverkeer
3. alle van de voornoemde 4 alternatieven tot de mogelijkheden behoren.
4. je in het verleden NOOIT je kettingen smeerde, NOOIT je fiets poetste (en je deze tradities liefst zo veel mogelijk in ere houdt)
5. je pas naar de fm ging zodra het beestje niet meer reed.

Ik zou dankbaar zijn voor advies en feedback in eventuele reacties!
tsja, dan kom je al snel uit bij een combinatie Rohloff/Riem. Of Rohloff/ ketting met een chainglider. Die laatste maakt toch wat geluid en dan zou ik zeker de eerste kiezen.
Het is net zo'n discussie als velgrem vs schijfrem; ik zou, gezien de voorkeur, 'gewoon' de riem proberen.
Als blijkt dat het niet bevalt dat weer een ketting. Zelf de proef op de som nemen.
Misschien moet je je niet zo druk maken over de aandrijving. Het belangrijkste aan een fiets is immers het frame. Dat moet passen, en daar zit het gevoel van een fiets in (niet te slap, maar ook niet te stijf, en met het door jou gewenste stuurgedrag). En voor wat voor stuur is het frame ontworpen?
Die aandrijving is vooral van praktisch belang (hoeveel onderhoud) en vanwege het eventuele schakelgemak. Voor een fiets die behalve voor tochten ook gebruikt wordt voor lange woon werk ritten is een Rohloff of Pinion versnelling wel praktisch (hoewel, een lichtere snellere derailleur fiets zoals een Surley Crosscheck achtig model is ook niet te versmaden). Zelf zou ik gaan voor Rohloff omdat die goedkoper een lichter is, en je niet zoals bij Pinion met je benen erg uit elkaar zit. Toen ik mijn m-gineering met Rohloff liet bouwen was er nog geen Pinion en was er nog geen riem, maar als ik nu moest kiezen werd het weer precies hetzelfde. Ik ben geen onderhoudsfanaat, maar een ketting is voor mij echt geen probleem. Een enkele keer doe ik er wat dikke olie op, en na een tijdje zet ik er een nieuwe ketting op. De reden dat ik geen riem wil is simpel: ook m-gineering weigert frames met riem te bouwen, in zijn geval omdat het frame dan heel stijf moet zijn, en zulke frames vind ik vervelend rijden. Kortom, het nadenken moet bij het frame beginnen.
Zelf heb ik voor woon werk verkeer (meestal niet meer dan 5 km enkele reis) overigens een oudere tweedehands Koga stadsfiets. Ook die heeft een open ketting en zelfs een derailleur. Het onderhoud is minimaal. Na drie jaar moeten er nu pas een nieuwe ketting en achtertandwielen op.
ALL IN schreef:
Martin langevoord schreef:Idworx raadt het ronduit af, en andere winkeliers prijzen het de hemel in....
De ervaringen en overtuigingen in dezen lijken nauwelijks ambivalenter te kunnen zijn, maar als ik juist heb begrepen (correct me if I am wrong) zijn er 4 alternatieven uit 2 categorieën, te weten: categorie "riem" met de CDC of CDX
De keuze CDC of CDX wordt al voor je opgelost want Gates stopt met de fabricage van de CDC riem!